Vraag

• hamkaast0sti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-01-2022
dag mensen die vast technischer en slimmer zijn dan ik

ik heb guitar hero live ergens op de kop getikt voor een leuke prijs omdat het me leuk leek om een spel te hebben dat ik samen met mijn vriendin kon doen, alleen na de installatie kreeg ik continu de melding dat de disc niet gelezen kan worden nadat ik hem probeer op te starten. Andere spellen werken nog wel. Eerste reactie zou natuurlijk zijn dat het aan de disc ligt, maar heb een soortgelijk probleem eerder gehad. had toen een nieuw spel uit de winkel, maar die disc kon niet gelezen worden. Eerst een paar seconden gek geluid, dan een geluid alsof ie herplaatst werd en dan weer een paar seconden gek geluid. ik heb toen een andere cd (een bluray dvd) geprobeerd en die deed het wel gewoon dus ik dacht dat het aan de disc lag en kreeg een nieuwe opgestuurd, maar die deed het ook niet.

Heeft een poosje geduurd dat ik er niet meer aan dacht maar toen ergens een simpele oplossing gelezen dat tijdens het lezen van de disc en dit gekke geluid het helpt om een paar keer zacht te tikken op de ps4. Tot mijn verbazing hielp dit 99% van de keren om de disc wel te lezen. Nu dus weer een nieuw spel die de eerste keer leek te doen en tot het startscherm kwam, maar alle pogingen daarna leek ie de disc gewoon probleemloos te lezen en leek ie klaar om op te starten, maar wanneer ik hem dan daadwerkelijk op probeerde te starten gaf ie na een paar seconden op het laadscherm te staan weer de melding dat de cd niet gelezen kan worden. Andere cd's doen het wel nog gewoon, wel 9 vd 10 keer met de opstartproblemen en de nodige paar tikjes, maar ze doen het wel steeds. zonder die tikjes resulteert het vaak in het main menu al als "niet herkende disc". Guitar hero lijkt ie wel steeds zonder opstartproblemen direct te lezen en die herkent hij ook meteen, maar dat gaat dus alsnog steeds mis bij het opstarten
...
Ik heb een ps4 slim en de tikjes heb ik al geprobeerd, maar hij maakte ook niet het typische geluid dat andere cd's wel maken waarbij die tikjes dus nodig zijn. Ook al geprobeerd het spel te verwijderen en opnieuw te installeren zonder resultaat. vind het zo gek dat andere games juist problemen hebben met het lezen en dus die tikjes nodig hebben, maar als die eenmaal herkend zijn gewoon probleemloos doen en dat guitar hero die probleemloos herkend wordt ineens wel een ''disc niet herkend'' melding geeft.

iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
...

...

Alle reacties

• Triple Stars
  • Laatst online: 17:18
Waarschijnlijk toch een defect aan de discdrive zelf.
De reden dat die andere games wel gaan is dat de ps4 maar 1 keer checkt bij het opstarten bij het spel of deze disc er wel inzit.(bezit check). De rest zal hij van de harddisc lezen.
Maar die andere game waar jij last van hebt (Guitar hero) zal hij ook stukken data van de disc aflezen.(bv music als voorbeeld)

• hamkaast0sti
Triple Stars schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:32:
Waarschijnlijk toch een defect aan de discdrive zelf.
De reden dat die andere games wel gaan is dat de ps4 maar 1 keer checkt bij het opstarten bij het spel of deze disc er wel inzit.(bezit check). De rest zal hij van de harddisc lezen.
Maar die andere game waar jij last van hebt (Guitar hero) zal hij ook stukken data van de disc aflezen.(bv music als voorbeeld)
bedankt voor je reactie, dat is idd ook waar ik nog aan dacht. heb daarom net mijn hele ps4 terug naar fabrieksinstellingen gezet en hem offline geprobeerd te starten. leek wederom geen problemen te hebben met het herkennen van de disc, maar na het opstarten gaf ie weer een andere foutmelding (foutcode CE-41839-5). weer 2 andere spellen geprobeerd en die gaven wel weer het bekende geluid, dus weer de magische tikjes gegeven en die starten wel gewoon prima op. Als het is wat jij zegt zouden die het dan toch ook niet meer moeten doen na een volledige reset naar fabrieksinstellingen?

• Triple Stars
  • Laatst online: 17:18
hamkaast0sti schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:42:
[...]

bedankt voor je reactie, dat is idd ook waar ik nog aan dacht. heb daarom net mijn hele ps4 terug naar fabrieksinstellingen gezet en hem offline geprobeerd te starten. leek wederom geen problemen te hebben met het herkennen van de disc, maar na het opstarten gaf ie weer een andere foutmelding (foutcode CE-41839-5). weer 2 andere spellen geprobeerd en die gaven wel weer het bekende geluid, dus weer de magische tikjes gegeven en die starten wel gewoon prima op. Als het is wat jij zegt zouden die het dan toch ook niet meer moeten doen na een volledige reset naar fabrieksinstellingen?
De foutcode CE-41839-5 is beschadigde data.
Het tikken is toch afkomstig van een slechte disk lezer (onderdeel los in de disc drive kan ook voor deze problemen zorgen of vuil.

[Voor 4% gewijzigd door Triple Stars op 16-01-2022 15:44]

• hamkaast0sti
Triple Stars schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:41:
[...]

De foutcode CE-41839-5 is beschadigde data.
Het tikken is toch afkomstig van een slechte disk lezer (onderdeel los in de disc drive kan ook voor deze problemen zorgen of vuil.
dat had ik gevonden inderdaad, maar deze code geeft ie alleen als ik hem offline probeer te spelen. wanneer de updates geinstalleerd zijn en ik hem dan probeer te spelen krijg ik dus de melding dat de disc niet te lezen is. nogmaals, bij andere discs geen problemen, los van het af en toe moeten tikken.

zal voor de zekerheid de disc nog eens even proberen bij iemand anders met een ps4, maar bij de verkoper deed ie het ook gewoon nog dus lijkt me sterk.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee