Advies nieuwbouw huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07 07:41
Voor ons nog te bouwen huis (eigen beheer) ben ik druk bezig met alles 'voordenken'. Van keuken tot elektra en dus ook tot het netwerk.
Nu heb ik al het nodige gelezen en in het verleden ook in ons huidige huis een netwerk aangelegd dat prima werkt. Er zijn alleen wat nieuwe technieken (IP TV) en door de vele bomen wil ik het risico niet lopen dat ik het bos misloop...

Heb bijgevoegde schets gemaakt waarbij de 'bovenkant' een samenvatting is en de onderkant per ruimte. Ik heb per ruimte 1 lijntje maar dit zijn er dus 2 als er direct achter 2 blokken zitten (bv TV en Switch. Achter de switch zitten dan weer de andere IP Devices)

paar uitgangspunten/ punten van aandacht/vragen;
- We krijgen glasvezel (geen andere optie)
- ben nog niet zeker dat we IPTV nemen, zou ook on-demand tv oid kunnen zijn. We kijken niet veel live tv.
- veel unifi spul heb ik al, voornemen is om alles waar mogelijk unifi te doen.
- toegang; er worden een aantal deuren uitgerust met automatische sloten (geen unifi maar wel vaak utp nodig)
- Is het nodig/handig om een AP direct aan patchkast te hangen of is het prima om achter een goede switch te hangen?
- mis ik wat? Zaken die anders of beter kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMJuCOvHTkt98fjoomvYHmKk8gU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8jmSxx7O8RGcnzyu9LelIH8S.png?f=fotoalbum_large

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Buis en doos in plafonds laten maken voor de ubnt accespoints lijkt mij de meerprijs wel waard.

Een poe switch voor de ap’s lijkt mij dan handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
jeroen3 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:25:
Buis en doos in plafonds laten maken voor de ubnt accespoints lijkt mij de meerprijs wel waard.

Een poe switch voor de ap’s lijkt mij dan handig.
denk niet dat ik vrouwlief meekrijg voor een AP aan het plafond ;-)
Maar wellicht op andere slimme plekke, ga ik over nadenken thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Ik zou overal gelijk dubbel UTP aanleggen ...
Het gaat je nu en later minder centen kosten dan overal extra switches tussen te duwen, extra apparaten is ook weer dingen die stuk kunnen... je moet ze up to date houden .. etc etc

Ook minder apparaten in zicht , wat vrouwlief ten goede komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
RoelsRules schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:20:
[...]

denk niet dat ik vrouwlief meekrijg voor een AP aan het plafond ;-)
Maar wellicht op andere slimme plekke, ga ik over nadenken thx
Een andere optie ook van Ubiquti zou deze dan misschien zijn: https://eu.store.ui.com/c...ducts/unifi-ac-in-wall-ap. Net wat subtieler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Nou, je krijgt sowieso rookmelders. Dat is verplicht. Een ap op elke verdieping in de hal naast de rookmelders is waarschijnlijk voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Pfff wat een boel switches allemaal. Ik zou beginnen met het leggen van meer kabels per kamer. En ik zou altijd 2 kabels per punt aanleggen omdat dit netjes in 1 wcd af te werken is.

En dan 1 of meerdere punten per kamer (dus 2, 4 of 6 kabels).

En dan 1 grote switch op een centrale plek of 1 switch per verdieping als je daar beter mee uitkomt die je dan aansluit op een backbone (evt via 10gb / glas)

En dan extra kabels voor camera’s, deurbel, WiFi punten, CV, etc.

[ Voor 25% gewijzigd door Sethro op 16-01-2022 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
ijske schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:30:
Ik zou overal gelijk dubbel UTP aanleggen ...
Het gaat je nu en later minder centen kosten dan overal extra switches tussen te duwen, extra apparaten is ook weer dingen die stuk kunnen... je moet ze up to date houden .. etc etc

Ook minder apparaten in zicht , wat vrouwlief ten goede komt
yes meerdere plekken krijgen 2 x utp, 1 voor de tv en 1 voor de rest of 2 'lege'. Alleen de rest is bij de meeste plekken meteen 3 of meer. Als ik dan geen switch wil doen kom ik meteen op 3 of meer utp kabels naar die plek, dat wordt wel wat gortig denk ik...
En voordeel van unifi switches is het up to date houden vrij eenvoudig. (en meestal in een kast oid)
n9iels schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Een andere optie ook van Ubiquti zou deze dan misschien zijn: https://eu.store.ui.com/c...ducts/unifi-ac-in-wall-ap. Net wat subtieler
ja goede, dat zou op sommige plekken een prima AP zijn.
jeroen3 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:39:
Nou, je krijgt sowieso rookmelders. Dat is verplicht. Een ap op elke verdieping in de hal naast de rookmelders is waarschijnlijk voldoende.
eens dat we rookmelders krijgen. Echter zijn ze beide op een plek waar je geen AP wil hebben... (zal kijken of ik een schets kan vinden om dat te duiden). Ook verwacht ik dat wifi dan te weinig gaat zijn bepaalde plekken.
Sethro schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:46:
Pfff wat een boel switches allemaal. Ik zou beginnen met het leggen van meer kabels per kamer. En ik zou altijd 2 kabels per punt aanleggen omdat dit netjes in 1 wcd af te werken is.

En dan 1 of meerdere punten per kamer (dus 2, 4 of 6 kabels).

En dan 1 grote switch op een centrale plek of 1 switch per verdieping als je daar beter mee uitkomt .
misschien niet duidelijk in mijn OP maar wat ik heb bedoeld is dus 2 kabels naar 1 kamer. (en dan inderdaad 2 per wcd) Dan aan 1 kabel de tv en als er dan meer dan 1 IP Device is daar een switch. Als het maar 1 IP Device is dan logischerwijs niet.
Als ik nu echter naar mijn hudige tvhoek nu kijk zit ik daar op minimaal 5 IP devices. Geen switch ter plaatse zou betekenen 5 outlets..

ah zie nu je aanpassing. dus dan toch per 2,4 of 6 kabels. Uhm ga ik ff over nadenken. thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Voor de prijs van 1 Unifi switch kun je best wat kabel trekken.
Pagina: 1