Toon posts:

Mijn fietscomputer registreert geen omwentelingen meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 22:29
Mijn vraag
Mijn fietscomputer registeert geen omwenteling meer. Hoe werkt zo’n magneetsensor precies? Is dit gewoon een magneetschakelaar die kort gesloten wordt of werkt het toch net iets anders. Is het waarschijnlijk dat de sensor stuk is of is het waarschijnlijk gewoon een draadbreuk? En werken die magneetsensoren altijd op dezelfde manier? Zou ik ook een andere sensor kunnen kopen en die plaatsen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een fietscomputer met magneetsensor: Cateye atc cc8000

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd om de sensor door te meten, maar dat lukt mij niet echt. De weerstand van het totale systeem lijkt maximaal te zijn. Dus dat lijkt op een draadbreuk, maar kan ik dat ook zeker stellen?

Alle reacties

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:45

Flake

No longer contributing

Zo'n sensor heet een reed sensor. Als je daarop googled dan kom je erachter hoe zo'n ding werkt. Doorgaans aardig betrouwbaar maar op een fiets/outdoor kan zo'n ding rake klappen krijgen.

Draadbreuk herstellen is altijd mogelijk met solderen of krimpen, mits de breuk niet te dicht tegen de computer of de sensor zit. Een andere sensor zou theoretisch moeten werken, het enige wat ze doen is sluiten.

I stopped posting.

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 15:40
Hoe oud is de batterij? Als mijn fietscomputertje niet goed meer wil registreren is het tijd om de batterij te vervangen :)

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

pacificocean schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:32:
...
Ik heb geprobeerd om de sensor door te meten, maar dat lukt mij niet echt. De weerstand van het totale systeem lijkt maximaal te zijn. Dus dat lijkt op een draadbreuk, maar kan ik dat ook zeker stellen?...
Als het een reed sensor is, zoals @Flake zegt, dat is de weerstand inderdaad oneindig hoog. 't Is een schakelaar die eventjes sluit als er een magneet langs komt zetten. Je kunt hieruit niet concluderen dat er een draadbreuk is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zal het niet een HALL sensor zijn?
Maar een breuk in een kabeltje of een slecht contact in de houder lijkt mij waarschijnlijk

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:49
Zit dat magneetje wel goed? Mijn ervaring is dat het magneetje soms niet goed zit. Even een beetje prutsen aan het magneetje en het werkt weer.

Dat gezegd hebbende. Voor een paar tientjes heb je een draadloze fietscomputer met bluetooth of ant+. Koppel je er een mooie magene sensor van AliExpress aan en ben je af van dat gezeik met dat magneetje.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:42

SA007

Moderator Tweaking
Denk dat dit beter in Mobiliteit past.

Klok is stuk :(

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee