Radiatoren, onderste helft blijft koud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:40
Bij sommige van de radiatoren in mijn huis blijft de onderste helft van de radiator koud. De bovenste helft is heet, maar de onderste helft is kamertemperatuur. Dit is vooral bij de radiatoren in de woonkamer. Bij sommige andere radiatoren is het ook, bij anderen weer niet, die worden wel gelijkmatig warm.

Ik verwarm met een cv ketel, weet niet of merk en type relevant zijn maar kan ik even opzoeken.

Ik heb de radiatoren ontlucht, dan komt er direct water uit en geen lucht. Mijn conclusie is dat dit dan niet het probleem is. Ik heb alle radiatoren ontlucht.

Ik heb gekeken of de aanvoer en afvoer omgedraaid zitten maar dat lijkt ook niet het geval te zijn. De buis waar de thermostaatknop op zit is heet, de buis aan de andere kant is koud. Mijn conclusie is dat aan- en afvoer dan correct zitten.

De kamer wordt wel warm genoeg, duurt ook niet achterlijk lang om op te warmen, dus wat dat betreft is er niet een acuut probleem maar het viel me op dat de radiatoren dus eigenlijk maar half gebruikt worden.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Iets met de instellingen op de radiator zelf, de hoeveelheid water die in- dan wel uitstroomt, de pompsnelheid?

[ Voor 4% gewijzigd door migchiell op 16-01-2022 10:58 ]

Beste antwoord (via migchiell op 16-01-2022 11:17)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:19
Je zal de CV installatie moeten balanceren met de voetventielen, doordat 50% van radiator warm wordt werkt je CV onzuiniger, niet zomaar een retour ventiel helemaal openzetten want daarmee verplaats je het probleem.

Kijk hier inderdaad even: Gas besparen door middel van CV tuning

[ Voor 46% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2022 11:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:56
Als de kamer warm genoeg wordt is er toch niets aan de hand? Als het werkt, lekker af blijven.

De onderkant wordt waarschijnlijk niet volledig warm omdat de retour geknepen staat.
Er is dus niet meer heet water nodig om de ruimte op temperatuur te krijgen.

Onder aan de radiator bij de retour zit een retourkraan, als je deze helemaal open draai zal hij wel warm worden maar dan verstoor je waarschijnlijk de flow in je cv circuit en zal het ergens anders in je huis niet meer warm worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Je zal de CV installatie moeten balanceren met de voetventielen, doordat 50% van radiator warm wordt werkt je CV onzuiniger, niet zomaar een retour ventiel helemaal openzetten want daarmee verplaats je het probleem.

Kijk hier inderdaad even: Gas besparen door middel van CV tuning

[ Voor 46% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
In een opgewarmd huis, met goed uitgerekende en afgeregelde radiatoren, is het volstrekt normaal dat niet de hele radiator warm is; in het ideale geval is iedere radiator tot dezelfde hoogte warm.
In de praktijk heb je variaties; soms is een radiator net te klein of te groot gekozen (omdat dat mooier past bijvoorbeeld), en zal die dan op een wat groter of kleiner stuk warm zijn. Of is de berekening van nodige warmte per ruimte niet exact (straalt de zon volop naar binnen; of is er een koude strakke wind).

Dus @migchiell, in die kamer is de radiator wat te groot volgens de warmte die er nodig is; de thermostatische kraan trekt dat wel bij. Er is geen probleem, je moet niet snel een kleinere radiator plaatsen.

@mr_evil08 Waar haal jij die onzin vandaan (niet als belediging, maar als oprechte vraag bedoeld)? Er is geen indicatie dat waterzijdige afregeling noodzakelijk is; en op basis van de info die er is kan je enkel zeggen dat de verwarming voor die kamer net heel zuinig is voor de CV (onderkant radiator koud, dus lage retour, dus maximaal condenseren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@naftebakje Heeft met je flow te maken, radiatoren die voor de helft warm zijn geven minder warmte af en zijn daardoor niet in balance, er is genoeg te vinden op internet, elke erkende installateur geeft dit aan.

Het is onmogelijk om met 1 radiator een lage retour te bereiken dan moet de radiator wel extreem groot zijn en type 33.

Geeft je radiator onvoldoende af dan krijg je dus hoge retour temperaturen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2022 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-05 21:52

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

CV platen met een thermostaatknop regelen de doorstroming aan de hand van de temperatuur vraag. Als de kamer op temperatuur is dan wordt alleen nog maar de bovenkant of alleen de aanvoerleiding nog iets warm. Dat is normaal. Echter heb je een thermostaat in de kamer dan hoor je geen thermostaat kraan op je CV plaat te hebben (een gewone kraan). Omdat een gewone kraan meestal geheel open of dicht staat, kun je met het voetventiel de maximale doorstroming aanpassen.
Zou er dus niets aan doen tenzij een kamer zonder thermostaat kranen te heet wordt of te koud blijft.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 17:47
Hoe heet is heet?
Klinkt alsof de CV - aanvoertemperatuur omlaag kan.
Is zuiniger. zie Tuning

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-05 20:37
mr_evil08 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:35:
@naftebakje Heeft met je flow te maken, radiatoren die voor de helft warm zijn geven minder warmte af en zijn daardoor niet in balance, er is genoeg te vinden op internet, elke erkende installateur geeft dit aan.

Het is onmogelijk om met 1 radiator een lage retour te bereiken dan moet de radiator wel extreem groot zijn en type 33.

Dat hangt er helemaal van af hoeveel warmtevraag er is, wat voor radiatoren er hangen en wat het minimum vermogen van de ketel is. Omdat we die informatie niet hebben is het te kort door de bocht om te stellen dat het systeem slecht is ingeregeld en te stellen dat de ketel inefficiënt stookt.

Mijn woonkamer heeft bijvoorbeeld een grote t33 en die wordt bij deze temperaturen nooit volledig warm, omdat mijn Intergas op een laag vermogen verwarmd. Dat is juist heel efficiënt omdat de Delta groot is en er dus goed gecondenseerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
mr_evil08 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:35:

Het spijt me, maar je bent verkeerd. Het enige wat klopt in dit stukje, is dat een radiator die half warm is minder warmte afgeeft (dan een radiator die helemaal warm is). Al de rest klopt niet.
Erkende installateurs weten wel wat gebeurt als je thermostaat in low-load gaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
naftebakje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:18:
[...]
Het spijt me, maar je bent verkeerd. Het enige wat klopt in dit stukje, is dat een radiator die half warm is minder warmte afgeeft (dan een radiator die helemaal warm is). Al de rest klopt niet.
Erkende installateurs weten wel wat gebeurt als je thermostaat in low-load gaat.
low-load betekend dat de thermonstaat verteld aan de ketel om minder vaak aan te gaan per uur en niet meer dan dat.

Ik heb geen hoge pet op van "erkende installateurs" want regelmatig staat de CV ketel nog op fabrieksinstellingen omdat ze dachten "het gaat automatisch" nou niet dus want de fabrikant kan niet ruiken wat van installatie je eraan hangt en/of die ook in balance is.

Hier blijven de radiatoren prima warm aan boven en onderzijde, ook op lage warmtelast.

Hier staat genoeg info: Gas besparen door middel van CV tuning

[ Voor 88% gewijzigd door mr_evil08 op 28-01-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
mr_evil08 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:14:
[...]

low-load betekend dat de thermonstaat verteld aan de ketel om minder vaak aan te gaan per uur en niet meer dan dat.

Ik heb geen hoge pet op van "erkende installateurs" want regelmatig staat de CV ketel nog op fabrieksinstellingen omdat ze dachten "het gaat automatisch" nou niet dus want de fabrikant kan niet ruiken wat van installatie je eraan hangt en/of die ook in balance is.

Hier blijven de radiatoren prima warm aan boven en onderzijde, ook op lage warmtelast.

Hier staat genoeg info: Gas besparen door middel van CV tuning
Low load vertelt de ketel om op laagste vermogen aan/uit te stoken.

Wat betreft hoge retour met radiatoren die half warm worden, ik heb hier 4 radiatoren die bewust geknepen zijn op half vermogen (2500W T22 krengen op slaapkamers), bovenkant wordt warm, onderkant is lauw. Retour is 15 graden kouder dan aanvoer (bij 45 aanvoer).

Je hebt dan ook nog de categorie radiatoren die inwendig verstopping hebben en maar half warm worden, die hebben wel een hoge retour.
Pagina: 1