Connectbox traag én welk apparaat zit er op mijn wifi?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-04 17:29
Schiet mij maar lek, ik kom hier niet uit.
In een thuisnetwerk met Ziggo als ISP staat een Connectbox in de meterkast. Sinds december steeds meer klachten over slechte wifiverbindingen.
In de connectbox kan de netwerkstatus worden opgevraagd, waarin inmiddels een hele lijst van critical meldingen 'No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:XX:XX:XX:XX;CMTS-MAC=00:17:XX:XX:XX:XX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;'

Vraag 1: vrijwel alle devices in het huis hebben momenteel last van 'langzaam internet'. Dit was nooit zo. Zigo test uiteraard enkel de lijn naar buiten, maar binnen doen ze niets aan. Zal ik een nieuwe Connectbox aanvragen? Of apart AP er achter aan hangen (de enige bedrade verbinding draait op 1000Mb/s)?

Vraag 2: met een wifi analyser blijkt dat de buren op vrijwel alle kanalen van 2.4Ghz kneiterhard 'zenden'. Pas als ik bij de meterkast sta, is het signaal sterker dan dat van de buren. Is hier iets aan de te doen (overleg met buren is niet mogelijk)?

Afijn, in de lijst met via wifi verbonden apparaten hebben we inmiddels alle devices kunnen traceren en deze communiceren allemaal rond de 30 tot 50 Mb/s. Maar er is er één die er uit springt. Een unknown device, mac adres CE:D0:53:50:04:38, communiceert al zo lang we dit in de gaten houden rond de 700Mb/s .

Vraag 1: is er een manier om te achterhalen wat voor devices dit is? Ik heb iedereen gevraagd naar hun devices. Gezien de hoeveelheid data per sec. moet het haast in de meterkast zelf staan?! Iemand een idee?
Er staat geen enkel apparaat dat ik heb aangemeld op het netwerk?

Thanks voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Vraag 1 definieer langzaam internet.
Vraag 2. Nee, maak gebruik van 5ghz.
Vraag 3. Pas je wifi wachtwoord aan. Apparaat valt uit zijn verbinding en iemand gaat daar last van hebben.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
jack zomer schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:16:
Vraag 1 definieer langzaam internet.
Vraag 2. Nee, maak gebruik van 5ghz.
Vraag 3. Pas je wifi wachtwoord aan. Apparaat valt uit zijn verbinding en iemand gaat daar last van hebben.
Traag internet: momenten van 0.3 Mbps (die rustig een half uur tot een uur duren), dan weer even naar de standaard 100 tot 130 Mbps. Dit laatste was de norm.

5Ghz: ik zou 2.4Ghz uit kunnen zetten, maar er zijn een aantal devices die nog steeds 2.4Ghz hanteren.

Wachtwoord aanpassen had ik ook als mogelijke oplossing... Nadat ik op Post had gedrukt. Is enkel voor de gebruikers een hobbeltje (twee maal raden wie dan overal wachtwoorden moet aanpassen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Let op: Die 700 Mb/s is alleen maar de transaction rate. De snelheid waarop hij (theoretisch) data zou kunnen overdragen. Dat betekent niet dat er nu dat dataverkeer is.

Het suggereert vooral dat het apparaat redelijk dichtbij is en een sterk signaal ontvangt.

Die no-ranging responses is niet goed, dat suggereert dat je geen (goeie) verbinding kan maken met Ziggo.

[edit]
Waar zie je die meldingen trouwens?

Als je de smartwifi-app van Ziggo installeert, kun je apparaten blokkeren. Eens doen en kijken wat er gaat piepen (waarschijnlijk is het niet zo veel spannends en betwijfel dat het de veroorzaker van een probleem is. Eerder gewoon een IoT-device).

[ Voor 29% gewijzigd door Keypunchie op 16-01-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Mocht een inderdaad een MAC-adres zijn dat heel veel bandbreedte verbruikt (en niet zoals hierboven gezegd gewoon een goede verbinding heeft), dan kun je dat blokkeren en kijken welk apparaat er uitvalt. Dat kan een “aanvaller” spoofen maar het kan ook zijn dat je er achter komt dat het een van je eigen apparaten is.

Wat gebeurt er als je met de andere apparaten dicht bij het modem een Speedtest draait? Komt dan de snelheid in de buurt gaan van wat het abonnement moet leveren?

Je kunt trouwens meestal de 2.4 en 5ghz een aparte naam geven, en dan gewoon per apparaat het juiste netwerk kiezen. Heb je wel de voordelen van 5ghz maar niet het nadeel van 2.4 uitschakelen.

[ Voor 16% gewijzigd door marcieking op 16-01-2022 10:30 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:54

iMars

Full time prutser

donderkop schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Traag internet: momenten van 0.3 Mbps (die rustig een half uur tot een uur duren), dan weer even naar de standaard 100 tot 130 Mbps. Dit laatste was de norm.

5Ghz: ik zou 2.4Ghz uit kunnen zetten, maar er zijn een aantal devices die nog steeds 2.4Ghz hanteren.

Wachtwoord aanpassen had ik ook als mogelijke oplossing... Nadat ik op Post had gedrukt. Is enkel voor de gebruikers een hobbeltje (twee maal raden wie dan overal wachtwoorden moet aanpassen :) )
Andere 5GHz kanalen gebruiken? Gaat bij 5GHz makkelijker dan bij 2.4GHz omdat er meer kanalen zijn bij 5GHz i.t.t. 2.4GHz

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
Die no-ranging responses is niet goed, dat suggereert dat je geen (goeie) verbinding kan maken met Ziggo.

Waar zie je die meldingen trouwens?

Als je de smartwifi-app van Ziggo installeert, kun je apparaten blokkeren. Eens doen en kijken wat er gaat piepen (waarschijnlijk is het niet zo veel spannends en betwijfel dat het de veroorzaker van een probleem is. Eerder gewoon een IoT-device).
De meldingen staan in de Connectbox van Ziggo, Hulpmiddelen, netwerkstatus, netwerk historie.

Ik zal even moeten nakijken wat er mis ging met de smartapp van ziggo; die crashte de laatste keer dat ik die wilde gebruiken voor een scan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:00
T3 Timeout's zijn op het coax net, das een maintenance pakket wat tussen modem & wijkversterker gaat, wat niet tijdig is beantwoord ..

Als dit bv simultaan op alle upstreamkanalen gebeurt krijg je een T4 timeout en gaat je modem herstarten omdat ie nergens geen terugweg meer vind.
Op zich geen drama dat zn maintenance pakketten in de soep draaien , als je eigen traffiek maar correct gaat.. vaak brengt het wel errors + re-transmits mee wat vertaalt in lag ..

Soms kan je zelf daar ook wat aan doen , als je bv veel errors rond de 850mhz hebt, heb je last van 4G instraling in je coax signaal en kan het zijn dat je binnenhuiscoax te slecht is van kwaliteit.
dan veroorzaak je je eigen storing..

Qua dat apparaat , ik zou mn flaptoppie bekabeld aan je modem hangen, zoeken welk IP adres dat specifieke apparaat heeft gekregen en onbeperkt gaan pingen (ping x.x.x.x. -t ).. dan kan je qua bekabeling gaan zoeken welk apparaat het is..

Bijkomstig gaat het geen "normaal" apparaat zijn, want het mac adres is niet bekend voor een specifieke vendor.
De eerste 6 karakters zijn altijd vendor toegewezen , en je kan met een simpele googling terugvinden aan welke vendor een prefix is toegewezen.
7C:5C:F8:xx:xx:xx is mijn intel wifi kaart
08:97:34:xx:xx:xx is voor mn HP switch
00:a2:89:xx:xx:xx is er eentje van Cisco
dus google "7C:5C:F8 mac vendor" en google reageert al "dit is een intel apparaat" :)

[ Voor 17% gewijzigd door ijske op 16-01-2022 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:41
CE:D0:53 is geen geregistreerd vendor Id.
Je hebt dus waarschijnlijk een hacker ergens die jouw bandbreedte opeet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:54
Ben(V) schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:08:
CE:D0:53 is geen geregistreerd vendor Id.
Je hebt dus waarschijnlijk een hacker ergens die jouw bandbreedte opeet.
Dit kan net zo goed een privé Mac adres functie van IOS of Android zijn. En niet direct een hacker…

Als ik mijn MAC adres van mijn iPhone in een MAC vendor lookup zet krijg ik netjes Appel terug. Doe ik dit met mijn MAC adres welke ik van de Privé WiFi functie krijg van Apple dan kan er geen vendor worden gevonden

@donderkop Kan je op je devices eens kijken of deze functie gebruikt wordt bij jullie thuis?

[ Voor 44% gewijzigd door HKLM_ op 16-01-2022 12:45 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:51
Het klinkt mij akelig als een single accesspoint setup waar bijna iedereen op de instabiele 2.4 zit

Splits die ssid eens en kijk hoe het op 5ghz gaat?
Of hoe gaat t bekabeld?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
“Hacker die je bandbreedte opeet”

is wel heel onwaarschijnlijk. Als je al gehackt (lees: geïnfecteerd met malware) wordt, dan is dat in 99% van de gevallen een bestaand apparaat, zoals een desktop of een IoT apparaat.

Je moet al snel vrij spannend werk (hogere overheid) doen, wil iemand de moeite doen om fysieke apparaten op je netwerk te krijgen.

Het zou nog een buurman kunnen zijn die goedkoop internet wil, maar dat is ook erg onwaarschijnlijk.

Eerder is het iets als een slimme lamp die ooit op de WiFi is gezet, of een speaker waarvan je die functie allang vergeten bent, of een luchtkwaliteitsmeter, of zo’n ander random IoT apparaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Keypunchie op 16-01-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
@Ijske: ik heb de ISP al doorgegeven dat er met hun deel ook iets rammelt, maar dit is voor de webcare waarschijnlijk al te technisch ;) Ik kan verder niet testen op de lijn zelf en het gros van de verbinding zit 'onder de grond'.

V.w.b. de vreemde lifter op de lijn, we hebben ons hier het hoofd gebroken over wat het zou kunnen zijn.
- Buurman / hacker / vreemde mogendheid die in ons geïnteresseerd zou zijn: heel kleine kans. Het wachtwoord dat we hanteren is relatief veilig, minder dan een jaar oud (zegt niet zo veel, maar er zijn er die nog nooit hun wachtwoord hebben veranderd).
- een IoT device: hier geen smart devices; de televisies zijn niet aangesloten op netwerk, de Sonos geeft netjes via de MAC door dat'ie er is, evenals de printer.

Enige dat zou kunnen is een laptop die op zowel 2.4Ghz als 5Ghz met twee aparte MAC adressen op de wifi zit.

De gekozen route: ik verander het wachtwoord en stel één voor één de apparaten die er zijn, weer in.
Tenslotte, wat Laurens noemde kan wellicht een optie zijn, namelijk een goed AP aan de connectbox hangen en via deze AP verbinden; ik vermoed dat de Arris connectbox niet de meest stabiele router is v.w.b. wifi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

donderkop schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:10:
...In de connectbox kan de netwerkstatus worden opgevraagd, waarin inmiddels een hele lijst van critical meldingen 'No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:XX:XX:XX:XX;CMTS-MAC=00:17:XX:XX:XX:XX;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;'...
Volgens Ziggo: Een T3 time-out heeft te maken met de verbinding tussen modem en wijkcentrale. Als dat erg vaak gebeurd moet je bij Ziggo zijn. Kan een slecht contact in hun centrale zijn of in de grondkabel. Het enige wat je zelf kunt controleren is je eigen kabel tussen modem en de ziggo aansluiting.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
ik vermoed dat de Arris connectbox niet de meest stabiele router is v.w.b. wifi...
Stabiel vind ik hem wel, so far. De interface is alleen niet vooruit te branden. Het is tergend om zelfs maar de meest basic handeling op het ding proberen uit te voeren.

Dat gezegd hebbende, kan niet wachten op de vrije modemkeuze die einde van de maand in gaat. Heb mijn ogen open voor de AVM (Fritz) kabelmodems die dan op de markt gaan komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Keypunchie op 16-01-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@donderkop wifi van de connectbox is best prima hoor. Het probleem zit hem tegenwoordig vaak in een “single ap in meterkast voor heel huis” setup

Vroeger was 2.4 prima. Voordeel van 2.4 is dat het makkelijk door muren gaat dus had je vaak met 1 ap in de meterkast al dekking in heel je huis.

Tegenwoordig is de 2.4 vaak zo vuil, dat je beter op 5ghz only kunt zitten. Dat wisselende gedrag van verbinding is typerend voor 2.4. Meestal komt het niet door wifi van buren maar andere meuk op die band (bv een babyfoon). Dus 5ghz is wel way to go (en 2.4 alleen voor legacy)

Alleen, 5ghz komt brak door muren dus red je het in een gemiddeld huis niet met 1 wifi punt in de meterkast, ook niet als dat iets anders is dan de connectbox.

Oplossing is vaak kabel (of wireless uplink/mesh) naar iedere verdieping en op iedere verdieping 5ghz accesspoints plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-05 12:45
Heeft de TS misschien een Apple Watch? Die heeft vaak een random MAC-adres als WiFi aangezet is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoah, als het rammelt tussen modem en CMTS (die T3 timeouts) kan WiFi nog zo discutabel zijn, het is niet de bottleneck.

Mbt die T3 meldingen, over hoeveel tijd is het? Eentje per week bij uptime van maanden? Of twintig op zelfde dag?

T3's hebben niet met LTE inteferentie te maken aangezien dat gerommel in de downstream is, en dit upstream betreft. Die is gedeeld met hele wijk, dus er hoeft maar een persoon gare coaxkabels te hebben in combinatie met Powerline adapters of een (RF-technisch) slechte inverter voor zonnepanelen en het is raak.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-04 19:36
hkoster1 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:22:
Heeft de TS misschien een Apple Watch? Die heeft vaak een random MAC-adres als WiFi aangezet is...
Elk device heeft een vast MAC adres. Het random MAC adres op Apple devices, waaronder de AW komt enkel voor wanneer de “privé adres” optie ingeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
SkorpionNL schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:40:
[...]
Elk device heeft een vast MAC adres. Het random MAC adres op Apple devices, waaronder de AW komt enkel voor wanneer de “privé adres” optie ingeschakeld is.
Wat standaard aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-04 19:36
Klopt. Zou alleen niet weten waarom je deze optie ingeschakeld zou willen hebben op je eigen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:29
donderkop schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:31:
@Ijske: ik heb de ISP al doorgegeven dat er met hun deel ook iets rammelt, maar dit is voor de webcare waarschijnlijk al te technisch ;) Ik kan verder niet testen op de lijn zelf en het gros van de verbinding zit 'onder de grond'.

V.w.b. de vreemde lifter op de lijn, we hebben ons hier het hoofd gebroken over wat het zou kunnen zijn.
- Buurman / hacker / vreemde mogendheid die in ons geïnteresseerd zou zijn: heel kleine kans. Het wachtwoord dat we hanteren is relatief veilig, minder dan een jaar oud (zegt niet zo veel, maar er zijn er die nog nooit hun wachtwoord hebben veranderd).
- een IoT device: hier geen smart devices; de televisies zijn niet aangesloten op netwerk, de Sonos geeft netjes via de MAC door dat'ie er is, evenals de printer.

Enige dat zou kunnen is een laptop die op zowel 2.4Ghz als 5Ghz met twee aparte MAC adressen op de wifi zit.

De gekozen route: ik verander het wachtwoord en stel één voor één de apparaten die er zijn, weer in.
Tenslotte, wat Laurens noemde kan wellicht een optie zijn, namelijk een goed AP aan de connectbox hangen en via deze AP verbinden; ik vermoed dat de Arris connectbox niet de meest stabiele router is v.w.b. wifi...
Heb je al eens een apparaat bekabeld aangesloten en daarmee getest? Heb je daar hetzelfde euvel mee. Je zou ook eens kunnen kijk in het modem naar de signaalwaardes, even kijken of die goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
SkorpionNL schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:11:
[...]
Klopt. Zou alleen niet weten waarom je deze optie ingeschakeld zou willen hebben op je eigen netwerk.
Mrja ik kom er net pas achter (had het ff opgezocht)

Ik ken mijn mac toch niet uit mijn hoofd en moet hem opzoeken. De mac blijft op dit ssid hetzelfde zolang ik 1x in de 10 dagen connect. Dus niet echt last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
dion_b schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:24:
Mwoah, als het rammelt tussen modem en CMTS (die T3 timeouts) kan WiFi nog zo discutabel zijn, het is niet de bottleneck.

Mbt die T3 meldingen, over hoeveel tijd is het? Eentje per week bij uptime van maanden? Of twintig op zelfde dag?
Ik heb even beter gekeken naar die lijst: Ongeveer 4, 5 keer per dag.

Opvallend is dat er in de afgelopen lijst telkens dezelfde MAC codes in staan en de T3 kort volgt na inloggen van een windows 11 laptop?

Dus ik krijg telkens een
"LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:f1:ce:5b;CMTS-MAC=00:17:10:93:eb:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;'

En dan wat later een
'No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:f1:ce:5b;CMTS-MAC=00:17:10:93:eb:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;'.

Op dit moment heb ik in de router specifiek de MAC maar geblokkeerd. We gaan merken of plots mijn vaatwasser gaat weigeren nog te werken :P (Nee, die staat niet op de router aangesloten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

donderkop schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:13:
[...]

Ik heb even beter gekeken naar die lijst: Ongeveer 4, 5 keer per dag.

Opvallend is dat er in de afgelopen lijst telkens dezelfde MAC codes in staan en de T3 kort volgt na inloggen van een windows 11 laptop?

Dus ik krijg telkens een
"LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:f1:ce:5b;CMTS-MAC=00:17:10:93:eb:8f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;'
Nee, dit zijn DOCSIS meldingen, CM-MAC is Cable Modem MAC - een Arris modem te zien aan de OUI, CMTS is de Cable Modem Termination System waar het mee praat (van Casa gezien zijn OUI), dus de twee uiteinden van de DOCSIS-verbinding. Heeft niets met Windows laptops te maken. Ook niet gek dat dit volgt op de timeout, de timeout zegt dat verbinding verloren is, vervolgens wordt de verbinding hersteld.
Op dit moment heb ik in de router specifiek de MAC maar geblokkeerd. We gaan merken of plots mijn vaatwasser gaat weigeren nog te werken :P (Nee, die staat niet op de router aangesloten)
Ik twijfel sterk aan enig verband tussen een MAC op je LAN en problemen met je overige apparaten. Je hebt periodiek wegvallende DOCSIS. Dat kan prima gedonder verklaren.

Twee controles wat dat betreft:

1) kijk als je problemen ervaart in je internetverbinding hoe het lokaal gaat. Ping bijvoorbeeld naar 192.168.178.1 (of als je het aangepast hebt naar je router IP), of doe iperf tussen twee computers op je LAN. Als dat slecht gaat, zit het probleem op je LAN en moet je daar meer op focussen. Gaat dat prima dan weet je dat je problemen tussen modem en Ziggo netwerk zitten.

2) In dat geval, hou bij wanneer het bijzonder slecht is, en vergelijk dat met de tijdstippen van T3 timeout. Als dat 1:1 overeen komt is het helder. Komt het totaal niet overeen, dan is er misschien iets anders aan de hand.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1