Ik wil ergens dit jaar mijn PC gaan vervangen. Mijn huidige build ( Core i5-4670, 8 GB RAM, GeForce GTX770 6GB) is inmiddels bijna 8 jaar oud. Voor de dagelijkse zaken gaat hij nog aardig mee maar in games (hoewel ik die zelden speel) moet ik vaker settings terugschroeven en met het draaien van een VM heb ik ook moeite. Verder maken de fans steeds meer lawaai dus ik denk dat die op aan het raken zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs speelt geen grote rol, behalve dat ik geen geld wil weggooien aan overkill. De prijzen van GPU's zijn nu sowieso belachelijk maar ik schat dat ik mijn GPU voor een game hooguit 20% van het jaar zal gebruiken. Ik vind het zonde om hier superveel geld aan uit te geven. Verder wil ik best graag 32 GB aan geheugen, tenzij ik dat over 7 jaar óók niet nodig heb want ik weet dat momenteel 16 GB meer dan voldoende zal zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik zou mijn PC kast kunnen meenemen, maar ik denk dat de fans en de stof filters na 8 jaar wel een beetje op gaan zijn.
Verder neem ik minimaal 1 SSD van 1 TB mee, maar dat voor het nieuwe systeem wil ik ook nog een snellere SSD aanschaffen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb momenteel twee opties samengesteld:
N.B. SSD + kast zal ik later hierbij nog uitzoeken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd Intel + Nvidia gehad. Het liefst zou ik dat nu weer hebben maar dat is alleen een ondebuikgevoel. Op dit moment neig ik toch naar AMD vanwege de redenen die ik elders in deze post beschrijf.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkste:
Neen
Wat verwacht je van ons?[i]
Kunnen jullie mij helpen met de volgende specifieke vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Foto bewerking
- Later ook hobbymatig wat video bewerking
- VMs draaien.
- Games, al ben ik absoluut geen gamer. Ik speel zelden een game en nooit FPS of multiplayer waar snelle framerates essentieel zijn. Maar als ik een keer een game speel wil ik die wel fatsoenlijk kunnen draaien, met meer prio op kwaliteit dan op performance. Daarbij denk ik aan 1080p op ultra settings op 60 FPS. En 1440p op high settings.
Als ik over 7 jaar alleen nog maar op 1080p kan gamen dan vind ik dat prima want ik speel meestel toch alleen games die al een paar jaar oud zijn.
Prijs speelt in deze build geen grote rol maar ik vind het dus zonde om super veel geld uit te geven aan een GPU die ik 80% van het jaar niet gebruik.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs speelt geen grote rol, behalve dat ik geen geld wil weggooien aan overkill. De prijzen van GPU's zijn nu sowieso belachelijk maar ik schat dat ik mijn GPU voor een game hooguit 20% van het jaar zal gebruiken. Ik vind het zonde om hier superveel geld aan uit te geven. Verder wil ik best graag 32 GB aan geheugen, tenzij ik dat over 7 jaar óók niet nodig heb want ik weet dat momenteel 16 GB meer dan voldoende zal zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik zou mijn PC kast kunnen meenemen, maar ik denk dat de fans en de stof filters na 8 jaar wel een beetje op gaan zijn.
Verder neem ik minimaal 1 SSD van 1 TB mee, maar dat voor het nieuwe systeem wil ik ook nog een snellere SSD aanschaffen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb momenteel twee opties samengesteld:
- o.b.v. Alder Lake: wenslijst: Alder Lake
- o.b.v. Ryzen: wenslijst: Ryzen
N.B. SSD + kast zal ik later hierbij nog uitzoeken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd Intel + Nvidia gehad. Het liefst zou ik dat nu weer hebben maar dat is alleen een ondebuikgevoel. Op dit moment neig ik toch naar AMD vanwege de redenen die ik elders in deze post beschrijf.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkste:
- 7 jaar mee vooruit kunnen.
- Niet te dure videokaart, maar wel een met 12 GB VRAM. Ik vermoed dat 12 GB meer toekomstbestendig is.
- Max 2 fans op de videokaart i.v.m. geluidsproductie en het feit dat ik niet de snelste kaart hoef te hebben
- Voldoende geheugen voor nu én in de toekomst
- Lage geluidsproductie
- Windows 10 voorlopig blijven draaien
Neen
Wat verwacht je van ons?[i]
Kunnen jullie mij helpen met de volgende specifieke vragen:
- Alder Lake klinkt geweldig en met name voor de toekomstbestendigheid als een goede optie. Echter is het het waard om hierop Windows 10 te draaien? Ik begrijp dat Alder Lake vooral goed werkt op Windows 11 maar ik wil absoluut niet naar Windows 11 upgraden voordat ik dat echt moet (in 2025 dus).
- DDR5 en bijbehorden moederborden zijn nu volgens mij gezien de performance winst het geld niet waard. Kan ik met het snelste DDR4 op dit moment goed vooruit voor 7 jaar? Of beter om nog even te wachten tot goedkopere opties voor een Alder Lake platform mét DDR5?
- Vanwege beperkt Windows 10 support en het feit dat ik toch geen DDR4 wil neig ik er momenteel toch naar om voor de Ryzen 5800X te kiezen. Maar dit is wel een oudere generatie dus is het voor toekomstbestendigheid als ik kies voor AMD verstandiger om nog even te wachten tot AMD ook met iets nieuws komt? Ik dacht dat dat dit jaar zou gebeuren?
- Welk van de twee opties Alder Lake vs Ryzen zouden jullie kiezen in mij geval?