Toon posts:

Snel all-round/game PC voor de komende 7 jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HoroHoro
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-10-2022
Ik wil ergens dit jaar mijn PC gaan vervangen. Mijn huidige build ( Core i5-4670, 8 GB RAM, GeForce GTX770 6GB) is inmiddels bijna 8 jaar oud. Voor de dagelijkse zaken gaat hij nog aardig mee maar in games (hoewel ik die zelden speel) moet ik vaker settings terugschroeven en met het draaien van een VM heb ik ook moeite. Verder maken de fans steeds meer lawaai dus ik denk dat die op aan het raken zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Foto bewerking
  • Later ook hobbymatig wat video bewerking
  • VMs draaien.
  • Games, al ben ik absoluut geen gamer. Ik speel zelden een game en nooit FPS of multiplayer waar snelle framerates essentieel zijn. Maar als ik een keer een game speel wil ik die wel fatsoenlijk kunnen draaien, met meer prio op kwaliteit dan op performance. Daarbij denk ik aan 1080p op ultra settings op 60 FPS. En 1440p op high settings.
    Als ik over 7 jaar alleen nog maar op 1080p kan gamen dan vind ik dat prima want ik speel meestel toch alleen games die al een paar jaar oud zijn.
    Prijs speelt in deze build geen grote rol maar ik vind het dus zonde om super veel geld uit te geven aan een GPU die ik 80% van het jaar niet gebruik.
Voordat iemand mij een playstation of xbox gaat aanraden voor games: nee dat wil ik niet want ik heb al veel PC games en bovendien wil ik gewoon één systeem waar ik alles mee kan doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs speelt geen grote rol, behalve dat ik geen geld wil weggooien aan overkill. De prijzen van GPU's zijn nu sowieso belachelijk maar ik schat dat ik mijn GPU voor een game hooguit 20% van het jaar zal gebruiken. Ik vind het zonde om hier superveel geld aan uit te geven. Verder wil ik best graag 32 GB aan geheugen, tenzij ik dat over 7 jaar óók niet nodig heb want ik weet dat momenteel 16 GB meer dan voldoende zal zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik zou mijn PC kast kunnen meenemen, maar ik denk dat de fans en de stof filters na 8 jaar wel een beetje op gaan zijn.
Verder neem ik minimaal 1 SSD van 1 TB mee, maar dat voor het nieuwe systeem wil ik ook nog een snellere SSD aanschaffen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb momenteel twee opties samengesteld:Wat vinden jullie van deze keuzes?
N.B. SSD + kast zal ik later hierbij nog uitzoeken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd Intel + Nvidia gehad. Het liefst zou ik dat nu weer hebben maar dat is alleen een ondebuikgevoel. Op dit moment neig ik toch naar AMD vanwege de redenen die ik elders in deze post beschrijf.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkste:
  • 7 jaar mee vooruit kunnen.
  • Niet te dure videokaart, maar wel een met 12 GB VRAM. Ik vermoed dat 12 GB meer toekomstbestendig is.
  • Max 2 fans op de videokaart i.v.m. geluidsproductie en het feit dat ik niet de snelste kaart hoef te hebben
  • Voldoende geheugen voor nu én in de toekomst
  • Lage geluidsproductie
  • Windows 10 voorlopig blijven draaien
Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?[i]
Kunnen jullie mij helpen met de volgende specifieke vragen:
  • Alder Lake klinkt geweldig en met name voor de toekomstbestendigheid als een goede optie. Echter is het het waard om hierop Windows 10 te draaien? Ik begrijp dat Alder Lake vooral goed werkt op Windows 11 maar ik wil absoluut niet naar Windows 11 upgraden voordat ik dat echt moet (in 2025 dus).
  • DDR5 en bijbehorden moederborden zijn nu volgens mij gezien de performance winst het geld niet waard. Kan ik met het snelste DDR4 op dit moment goed vooruit voor 7 jaar? Of beter om nog even te wachten tot goedkopere opties voor een Alder Lake platform mét DDR5?
  • Vanwege beperkt Windows 10 support en het feit dat ik toch geen DDR4 wil neig ik er momenteel toch naar om voor de Ryzen 5800X te kiezen. Maar dit is wel een oudere generatie dus is het voor toekomstbestendigheid als ik kies voor AMD verstandiger om nog even te wachten tot AMD ook met iets nieuws komt? Ik dacht dat dat dit jaar zou gebeuren?
  • Welk van de twee opties Alder Lake vs Ryzen zouden jullie kiezen in mij geval?

Beste antwoord (via HoroHoro op 22-01-2022 08:33)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:00
Ik zou een Intel 12700 (zonder 'K') kiezen met een goed en compleet B660/B670 moederbord. De 12700 heeft ook 8 cores HT en 4 energiezuinige cores net als de 12700K. Je kunt dan ook wel wat besparen op de grote en zware Noctua D15 koeler. Intel is ook iets sneller bij de door jou genoemde toepassingen: https://tweakers.net/revi...to-en-videobewerking.html

Kijk ook even naar het prijsverschil bij Crucial 3200CL16: https://tweakers.net/pric...stix-bl2k16g32c16u4b.html 3600mhz is de meerprijs niet waard.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:44
Als je echt niet naar Windows 11 wilt zou ik de Ryzen set up nemen. De 6700XT presteert wat beter dan de RTX3060 in gaming, maar de RTX3060 heeft meer VRAM wat voor videobewerking van pas komt.

Maar ik zou mijn bezwaren opzij zetten, en de i7/RTX3060 setup nemen, die presteert beter voor jouw use cases.

Voor beide systemen is een goede 650 Watt voeding al voldoende

• Stopmerkbord
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-09-2022
Ik zou voor een Ryzen systeem gaan met een goede iGPU en daar tzt een Nvidia kaart in zetten wanneer de prijzen weer enigszins normaliseren. Als je de GPU zo weinig gebruikt dan zou ik daar niet te veel geld tegenaan gooien. Misschien een 1080Ti voor een redelijke prijs overnemen?

Geeft af op slecht gepland treinverkeer en slapende verkeersleiders

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:00
Ik zou een Intel 12700 (zonder 'K') kiezen met een goed en compleet B660/B670 moederbord. De 12700 heeft ook 8 cores HT en 4 energiezuinige cores net als de 12700K. Je kunt dan ook wel wat besparen op de grote en zware Noctua D15 koeler. Intel is ook iets sneller bij de door jou genoemde toepassingen: https://tweakers.net/revi...to-en-videobewerking.html

Kijk ook even naar het prijsverschil bij Crucial 3200CL16: https://tweakers.net/pric...stix-bl2k16g32c16u4b.html 3600mhz is de meerprijs niet waard.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee