Wij zijn onze zoektocht gestart naar het plaatsen van zonnepanelen op ons dak. Inmiddels diverse offertes opgevraagd maar er is weinig eenduidigheid te ontdekken in de offertes. Het gaat er daarbij niet zozeer om de panelenen zelf maar meer om welk systeem erachter dient te zitten. Er worden seriele systemen aangeboden maar voornamelijk wordt er geadviseerd om solaredge met Optimizers of enphase mirco-omvormers toe te passen. Helaas komen de gevraagde partijen niet verder dan het uitleggen van de verschillen maar duidelijk onderbouwing wat de opbrengsten verschillen zijn blijft achterwegen. Misschien mag ik dit ook niet verwachten maar het verbaast mij.
Ik hoop dat ook hier wat meer onderbouwing te kunnen krijgen welk systeem het best passend is voor onze woning tegen een beste prijs-kwaliteitsverhouding.
Een aantal uitgangspunten die wij hebben geformuleerd hebben zijn de panelen moeten all-black zijn, systeem moet efficiënt en betrouwbaar zijn.
/f/image/E3UHOaWqCTSGZFlh4rCT63bF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/axzPP30pOyWX6mQxcLx7ah76.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QUzhI1u1IcVxQAhFDZ6cAWhS.gif?f=fotoalbum_large)
Aan de zijkant van de woning passen er in ieder geval 6 maar mogelijk ook meer. Hier begint wel een ander vraagstuk. De panelen aan de voorzijde hebben een opbrengst van ongeveer 94%. Aan de zijkant is de opbrengst variëren van 65% tot 50% (dit op basis van een buurman uit de straat die een vergelijkbare woning en oriëntatie heeft). Ik vraag me dan ook af of de terugverdientijd van deze panelen niet erg lang wordt. De gevraagde partijen lijken voornamelijk geïnteresseerd te zijn om zoveel mogelijk panelen te plaatsen zolang er maar iets van rendement op zit.
De bouwer heeft bij oplevering bij diverse buren de panelen op de garage gelegd. Dit leek mij voornamelijk om esthetische redenen maar in Solaredge designer lijkt hier nog wel een rendement haalbaar van 60-70%.
/f/image/mS6RNcS1FBnCSBgRpwzV5DXt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y45J1rlmc1H83To9gvRknwID.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9TBkTsJ1MoWn5wAmfTBXKwr4.png?f=fotoalbum_large)
Het achterliggende systeem verschilt ook enorm. De partijen hebben vaak twee of drie scenario’s aangeboden.
1. 12 of meer panelen op een string omvormer. Dit lijk mij zelf niet een wenselijk systeem omdat de helft van je panelen een groot deel van de dag in de schaduw liggen. Mochten jullie een andere mening hebben dan hoor ik het graag. Ik kan mij een string omvormer voor de 6 panelen aan de voorzijde wel voorstellen maar ik weet niet hoe wenselijk / betaalbaar het is om op twee systemen in je huis te hebben. De prijs per wp varieert tussen de 0,97 en 1,39.
2. 12 of meer panelen met een enphase Q7+. Lijkt mij een goed systeem al is dit ook het duurste systeem waardoor de terugverdientijd langer wordt. Dit is ook het systeem wat bij de meeste buren in de straat gebruikt wordt. De prijs per wp varieert tussen de 1,25 en 1,57.
3. Het laatste systeem is van Solaredge met optimizers. Dit lijkt mij ook een goed systeem maar er zijn al verschillende topic hier te vinden waarin mensen aangeven de opstartspanning te halen. Dit heb ik natuurlijk ook aan de uitgevraagde partijen gevraagd maar die maken zich hier totaal geen zorgen over. Gezien dat de partijen verschillende optimizers aanbieden maak ik hier mij wel druk over. De aangeboden optimizers variëren van P401/P404/S440/S500. De prijs per wp varieert tussen de 0,96 en 1,37.
Wij vinden het erg lastig om een keuze te maken door de grote hoeveelheid aan mogelijkheden. Ik hoop dat jullie wat adviezen hebben om ons in de goede richting te zetten.
Het is een lang verhaal. Bij voorbaat dank en een zonnige groet
Ik hoop dat ook hier wat meer onderbouwing te kunnen krijgen welk systeem het best passend is voor onze woning tegen een beste prijs-kwaliteitsverhouding.
Een aantal uitgangspunten die wij hebben geformuleerd hebben zijn de panelen moeten all-black zijn, systeem moet efficiënt en betrouwbaar zijn.
Hieronder enkele afbeeldingen van de locatie van de twee ondereenkap woning om een beeld te vormen. De voorzijde van de woning is zuid-west georiënteerd. De dakhelling is 45%./f/image/E3UHOaWqCTSGZFlh4rCT63bF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/axzPP30pOyWX6mQxcLx7ah76.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QUzhI1u1IcVxQAhFDZ6cAWhS.gif?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ik verwacht dat er aan de voorzijde van de woning maximaal 6 panelen kunnen (drie aan de bovenzijde, 1 onder het dakraam en 2 op de driehoek die uitstekend is).Het dakraam belemmerd de twee panelen in het midden waar onze buren ze hebben.Aan de zijkant van de woning passen er in ieder geval 6 maar mogelijk ook meer. Hier begint wel een ander vraagstuk. De panelen aan de voorzijde hebben een opbrengst van ongeveer 94%. Aan de zijkant is de opbrengst variëren van 65% tot 50% (dit op basis van een buurman uit de straat die een vergelijkbare woning en oriëntatie heeft). Ik vraag me dan ook af of de terugverdientijd van deze panelen niet erg lang wordt. De gevraagde partijen lijken voornamelijk geïnteresseerd te zijn om zoveel mogelijk panelen te plaatsen zolang er maar iets van rendement op zit.
De bouwer heeft bij oplevering bij diverse buren de panelen op de garage gelegd. Dit leek mij voornamelijk om esthetische redenen maar in Solaredge designer lijkt hier nog wel een rendement haalbaar van 60-70%.
Schaduw
Het betreft een nieuwbouwwijk waardoor het groen (nog) geen belemmering vormt. De woning van onze linker buurman heeft natuurlijk wel een schaduw effect op de panelen aan de zijkant van de woning./f/image/mS6RNcS1FBnCSBgRpwzV5DXt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y45J1rlmc1H83To9gvRknwID.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9TBkTsJ1MoWn5wAmfTBXKwr4.png?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
3600 kwh voor een gezin met jonge kinderen. Recent is er een airco geplaatst en hebben we een hybride auto aangeschaft waardoor het te verwachten is dat het stroomverbruik nog wel toeneemt.Huidige elektriciteitsaansluiting
De woning is van 2019 en er is een driefase groepenkast van ABB geplaatst. Lekker vol al dus er moet een kast bijgeplaatst worden. Wij willen geen los groepenkastje erbij laten plaatsen omdat wij verwachten in de toekomst ook nog ruimte nodig te hebben voor een laadpaal. Dan willen we het direct goed aanpakken.Budget en doel
Het doel is om een efficiënt aantal zonnepanelen te plaatsen. Wij twijfelen over de panelen aan de zijkant. Dit omdat er een fors opbrengstenverschil is en de vraag is of de terugverdientijd niet erg lang is. Zoals eerder aangegeven: de panelen aan de voorzijde hebben een opbrengst van ongeveer 94%. Aan de zijkant is de opbrengst variëren van 65% tot 50% (dit op basis van een buurman uit de straat die een vergelijkbare woning en oriëntatie heeft). De garage zou ook kunnen. Solaredge designer laat zien dat de garage ook een opbrengst zou hebben van 70%.Wie gaat het project uitvoeren
Nog geen partij geselecteerd. De elektra aan de binnenzijde zou ik eventueel zelf kunnen doen maar de panelen plaatsen wens ik aan de professionals over te laten.Bijhouden van data
Wenselijk maar niet noodzakelijk wel inzicht in prestaties van de panelen om te kunnen bijhouden of er eentje stuk is/gaat.Reeds verkregen offertes
Diverse offertes opgevraagd. Meeste partijen leggen beide dakvlakken zoveel als mogelijk vol. Er is een partij die aangeeft om de zijkant niet te gebruiken maar alleen de garage.De panelen variëren natuurlijk enorm tussen de partijen maar variëren tussen de 335wp tot 405wp.Het achterliggende systeem verschilt ook enorm. De partijen hebben vaak twee of drie scenario’s aangeboden.
1. 12 of meer panelen op een string omvormer. Dit lijk mij zelf niet een wenselijk systeem omdat de helft van je panelen een groot deel van de dag in de schaduw liggen. Mochten jullie een andere mening hebben dan hoor ik het graag. Ik kan mij een string omvormer voor de 6 panelen aan de voorzijde wel voorstellen maar ik weet niet hoe wenselijk / betaalbaar het is om op twee systemen in je huis te hebben. De prijs per wp varieert tussen de 0,97 en 1,39.
2. 12 of meer panelen met een enphase Q7+. Lijkt mij een goed systeem al is dit ook het duurste systeem waardoor de terugverdientijd langer wordt. Dit is ook het systeem wat bij de meeste buren in de straat gebruikt wordt. De prijs per wp varieert tussen de 1,25 en 1,57.
3. Het laatste systeem is van Solaredge met optimizers. Dit lijkt mij ook een goed systeem maar er zijn al verschillende topic hier te vinden waarin mensen aangeven de opstartspanning te halen. Dit heb ik natuurlijk ook aan de uitgevraagde partijen gevraagd maar die maken zich hier totaal geen zorgen over. Gezien dat de partijen verschillende optimizers aanbieden maak ik hier mij wel druk over. De aangeboden optimizers variëren van P401/P404/S440/S500. De prijs per wp varieert tussen de 0,96 en 1,37.
Wij vinden het erg lastig om een keuze te maken door de grote hoeveelheid aan mogelijkheden. Ik hoop dat jullie wat adviezen hebben om ons in de goede richting te zetten.
Regio
RijnmondHet is een lang verhaal. Bij voorbaat dank en een zonnige groet