wasmachine maakt programma niet af

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-02-2024
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is als je wasmachine zijn programma niet af maakt bij 60 graden?
Heb geen display met foutcodes, is een simpel model. Het ledje van wassen blijft wel knipperen en gaat dan niet verder met het programma.
Wassen op 40 graden is meestal geen probleem.

Filter is schoon, water toevoer en afvoer is goed. Trommel zit niet te vol. Geen rare geluiden te horen.

Gaat trouwens om een Bosh WAA28163FN/24.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:51
knipperen betekent gewoon klaar
en het probleem lijkt me eerder dat jij denkt dat hij niet klaar is

want als er iets fout zou gaan zou je een foutcode krijgen

waarom denk je dat de machine het niet afmaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
hoe oud is de wasmachine en zit er een brushless motor in of met koolborstels ?

koolborstels zie ik..... grote kans dat die zijn versleten, zijn vrij makkelijk zelf te vervangen

[ Voor 62% gewijzigd door Mr. Detonator op 16-01-2022 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
boyette schreef op zondag 16 januari 2022 @ 03:28:
knipperen betekent gewoon klaar
en het probleem lijkt me eerder dat jij denkt dat hij niet klaar is

want als er iets fout zou gaan zou je een foutcode krijgen

waarom denk je dat de machine het niet afmaakt?
Nee. Ik heb 3 ledjes. Wassen -> Spoelen -> Centrifugeren.
Bij knipperen Centrifugeren is die klaar met het programma.
De wasmachine heeft geen display met foutcodes.
Het ledje met Wassen gaat soms al na 5 min knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
Mr. Detonator schreef op zondag 16 januari 2022 @ 04:08:
hoe oud is de wasmachine en zit er een brushless motor in of met koolborstels ?

koolborstels zie ik..... grote kans dat die zijn versleten, zijn vrij makkelijk zelf te vervangen
Denk dat die ongeveer inmiddels 10 jaar oud is. Altijd gebruikt in een 1 persoons huishouden.
Nou ik kan proberen de koolborstels te vervangen. Zijn de kosten niet. Baad het niet schaad het niet. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:51
aegieles schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:42:
[...]

Nee. Ik heb 3 ledjes. Wassen -> Spoelen -> Centrifugeren.
Bij knipperen Centrifugeren is die klaar met het programma.
De wasmachine heeft geen display met foutcodes.
Het ledje met Wassen gaat soms al na 5 min knipperen.
ok
knippert dat regelmatig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:02
Op Bosch home.nl staat gewoon je gebruiksaanwijzing en op pagina 9 staat wat je moet doen als het lampje wassen blijft knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
boyette schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:53:
[...]

ok
knippert dat regelmatig?
Ja knippert regelmatig. Vreemd genoeg maakt die vaak wel het programma af op een lagere temperatuur.
Zit dan zelf eerder te denken aan het warmte-element of temperatuur sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
__R__ schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:55:
Op Bosch home.nl staat gewoon je gebruiksaanwijzing en op pagina 9 staat wat je moet doen als het lampje wassen blijft knipperen.
Ja volgens mij heb ik het gevonden, maar daar wordt alleen het volgende aangegeven:
code:
1
Vuldeur goed sluiten; eventueel wasgoed ingeklemd.

Dit is volgens mij niet mijn probleem die ik ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

aegieles schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:03:
[...]

Ja volgens mij heb ik het gevonden, maar daar wordt alleen het volgende aangegeven:
code:
1
Vuldeur goed sluiten; eventueel wasgoed ingeklemd.

Dit is volgens mij niet mijn probleem die ik ervaar.
Kan natuurlijk zijn dat de sensor die dat moet detecteren een probleem heeft.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
Blokker_1999 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:06:
[...]

Kan natuurlijk zijn dat de sensor die dat moet detecteren een probleem heeft.
Zou kunnen inderdaad. Ff uitzoeken welke sensor hier verantwoordelijk voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Laatst online: 11-05 21:37
Trommel zit niet te vol.
Dit kan een oorzaak zijn. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar ik heb iets soortgelijks gehad bij een Bosch. Dat ene enkele T-shirt dat erin zat werd niet herkend bij het starten van het centrifugeren, waardoor het programma afbrak. Oplossing was om er een paar handdoeken extra bij te gooien.

[ Voor 11% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 16-01-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:15:
[...]

Dit kan een oorzaak zijn. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar ik heb iets soortgelijks gehad bij een Bosch. Dat ene enkele T-shirt dat erin zat werd niet herkend bij het starten van het centrifugeren, waardoor het programma afbrak. Oplossing was om er een paar handdoeken extra bij te gooien.
Heb het probleem helaas bij een redelijk volle trommel, als bij een half gevulde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 19:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Dan ga ik mee met @Mr. Detonator dat het de koolborstels kunnen zijn. Na 10 jaar is dat niet ondenkbaar. Je kunt ze zoals gezegd redelijk eenvoudig controleren, dus nog voordat je nieuwe bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Deursensor of koolborstels.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Die koolborstels staan ook op Ali https://nl.aliexpress.com/item/32902611587.html

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 16-01-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:22:
Dan ga ik mee met @Mr. Detonator dat het de koolborstels kunnen zijn. Na 10 jaar is dat niet ondenkbaar. Je kunt ze zoals gezegd redelijk eenvoudig controleren, dus nog voordat je nieuwe bestelt.
Oh oke, nog niet uitgezocht, maar hoe kan ik dat makkelijk uitzoeken. Of bedoel je gewoon bestellen en proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Nee, eerst alleen controleren. Want als ze lang genoeg blijken te zijn dat is dat niet de oorzaak van je probleem en moet je verder zoeken.

Controleer de koolborstels als volgt:
Er zitten 2 koolborstels op de motor. Als je de machine op zijn kant legt dan kun je er van onderaf wel bijkomen verwacht ik. Schroef er eentje (of allebei) los en trek hem eruit. Als er een stompje van zeg 0,5cm uitkomt dan moet je ze vervangen. Nieuw zijn ze een paar cm lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:38:
Nee, eerst alleen controleren. Want als ze lang genoeg blijken te zijn dat is dat niet de oorzaak van je probleem en moet je verder zoeken.

Er zitten 2 koolborstels op de motor. Als je de machine op zijn kant legt dan kun je er van onderaf wel bijkomen verwacht ik. Schroef er eentje (of allebei) los en trek hem eruit. Als er een stompje van zeg 0,5cm uitkomt dan moet je ze vervangen. Nieuw zijn ze een paar cm lang.
Oh ok. Ga eens de machine openmaken en kijken wat ik kan zien. Bedankt voor het meedenken allemaal. Geadviseerde reparaties zijn nog de moeite waard in onderstaande volgorde:
  1. vervangen koolborstels
  2. vervangen deur relais
  3. vervangen temperatuur sensor
  4. vervangen warmte-element
Ben er niet vies van om een apparaat open te maken. Zie het als een uitdaging. Helaas kost het wel tijd, maar heb genoeg info om het een en ander te proberen, voordat ik aan een nieuwe toe ben. De kosten zijn ook wel het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kijk op Youtube voor instructies. Die Bosch koolborstels zijn heel simpel en 2 euro Ali. Zitten ook in mijn machine, zijn dezelfde als de imitatie kwaliteit van parts.nl. Alleen daar kosten ze 22 euro.

Als de machine aan staat op 60 graden voel dan het glas eens, wordt het dan warm? Dan is het element nog goed.

YouTube: How to Replace Washing Machine Carbon Brushes on a Bosch Washer

[ Voor 17% gewijzigd door pennywiser op 16-01-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
pennywiser schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:03:
Kijk op Youtube voor instructies. Die Bosch koolborstels zijn heel simpel en 2 euro Ali. Zitten ook in mijn machine, zijn dezelfde als de imitatie kwaliteit van parts.nl. Alleen daar kosten ze 22 euro.

Als de machine aan staat op 60 graden voel dan het glas eens, wordt het dan warm? Dan is het element nog goed.

YouTube: How to Replace Washing Machine Carbon Brushes on a Bosch Washer
Ja ga beginnen met de koolborstels, dit is een goedkope poging. Ik snap alleen niet waarom die dan op een lagere temp wel het programma afmaakt. Zie het verband niet. Wel eerlijk om te zeggen dat die bij 40 graden ook wel eens stopt, dus zeker ben ik ook niet. Ik ga eens proberen om aan het glas te voelen, helaas stopt die vaak na 5 min en kan ik niet uitsluiten of de machine niet of wel op temperatuur kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:38:

Gewoon vanaf de achterkant, paneel eraf meer niet. Niet op de kant leggen ivm water wat dan de verkeerde kant op kan lekken (electronica).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
aegieles schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:11:
[...]

Ja ga beginnen met de koolborstels, dit is een goedkope poging. Ik snap alleen niet waarom die dan op een lagere temp wel het programma afmaakt. Zie het verband niet. Wel eerlijk om te zeggen dat die bij 40 graden ook wel eens stopt, dus zeker ben ik ook niet. Ik ga eens proberen om aan het glas te voelen, helaas stopt die vaak na 5 min en kan ik niet uitsluiten of de machine niet of wel op temperatuur kan komen.
Het kan een behoorlijk gezoek wezen, dingen uitsluiten. 40 graden duurt korter dan 60, misschien speelt dat mee. Gewoon direct een setje borstels laten komen, die ga je sws nodig hebben, niet nu dan over een jaar. Deur relais is ook een optie, maar dan doet ie het vaak helemaal niet. Temp sensor, kan, komt wel minder vaak voor. Er zit een pressostaat in, een drukschakelaar, die gaan ook geregeld stuk, deze heeft een lucht slang, blaas die eens door. Deze zit onder de kap, achterop de machine 2 boutjes kap er af dan zie je hem bovenin hangen. Slang eraf, doorblazen. Eventueel vervangen als problemen aanblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
pennywiser schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Gewoon vanaf de achterkant, paneel eraf meer niet. Niet op de kant leggen ivm water wat dan de verkeerde kant op kan lekken (electronica).
Dank voor de correctie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegieles
pennywiser schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Het kan een behoorlijk gezoek wezen, dingen uitsluiten. 40 graden duurt korter dan 60, misschien speelt dat mee. Gewoon direct een setje borstels laten komen, die ga je sws nodig hebben, niet nu dan over een jaar. Deur relais is ook een optie, maar dan doet ie het vaak helemaal niet. Temp sensor, kan, komt wel minder vaak voor. Er zit een pressostaat in, een drukschakelaar, die gaan ook geregeld stuk, deze heeft een lucht slang, blaas die eens door. Deze zit onder de kap, achterop de machine 2 boutjes kap er af dan zie je hem bovenin hangen. Slang eraf, doorblazen. Eventueel vervangen als problemen aanblijven.
Oke setje koolborstels besteld via Ali. Ff afwachten tot ze binnen zijn, voordat ik de boel ga openmaken.
Kosten zijn een lachertje. Nog ff een paar weekjes door klooien met de was. Ben nu wel overtuigd dat ik met deze poging moet beginnen. Thx. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Die pressostaat slang doorblazen kan je meteen doen. Succes!

De reden waarom veel mensen dit soort apparaten gelijk vervangt, zijn uurloon, voorrijkosten etc. Ik zeg niet dat dat niet mag, iedereen moet kunnen verdienen, maar die apparaten bevatten vaak nog een goede motor, printplaat, trommel met lagers en alle andere zaken die niet stuk zijn, zo hup de container in. Over milieu gesproken :) Zelf repareren loont aan 2 kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegieles
pennywiser schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:51:
Die pressostaat slang doorblazen kan je meteen doen. Succes!

De reden waarom veel mensen dit soort apparaten gelijk vervangt, zijn uurloon, voorrijkosten etc. Ik zeg niet dat dat niet mag, iedereen moet kunnen verdienen, maar die apparaten bevatten vaak nog een goede motor, printplaat, trommel met lagers en alle andere zaken die niet stuk zijn, zo hup de container in. Over milieu gesproken :) Zelf repareren loont aan 2 kanten.
Oke moet ff uizoeken waar dat zit. Wasmachines open maken heb ik nog nooit gedaan. Mee eens dat mensen veel te snel spullen weg doen. Veel reparaties zijn goed te doen met de huidige forums, youtube filmpjes, etc. Met een beetje logisch nadenken, geduld, technisch inzicht en doorzettings vermogen. Een monteur laten komen kan altijd nog, al lopen de kosten al snel op en is het vaak niet meer waard t.o.v. een nieuwe. Het geeft ook een kik om het zelf op te lossen.
Pagina: 1