Hoi allen,
Ik krijg graag wat advies over de aankoop van een nieuwe desktop. Mijn vader heeft zijn oog op een prebuilt Lenovo. Ik denk dat het budgetofficesysteem uit de BBG januari ook voldoet. Wie helpt mij?
Mijn vragen:
Stammetje91
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De oude desktop van mijn vader is overleden. Deze was voor huis tuin en keuken gebruik. De nieuwe desktop wil hij ook gaan gebruiken voor fotobewerking. Mijn vader is 60+ en niet zo handig met computers, dus ik verwacht niet dat dit verder zal gaan dan spelen met helderheid en contrast.
We hebben nog geen software in geachte. Aanbevelingen van gratis en/of goedkope pakketten zijn welkom.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn vader had zelf een Lenovo IdeaCentre 5 op het oog. Deze prijs, rond € 600,- zie ik ook als een maximum.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dat is mijn vraag aan jullie. Ik heb het idee dat het budget-officesysteem uit de BBG van januari prima ook prima kan voldoen aan de eisen van mijn vader. De GPU is in alle voorbeelden onboard.
Ik zoek voornamelijk advies in rekenkracht: CPU, GPU en RAM.
Paar dingen die mij opvallen:
Geen voorkeuren voor merk. Als het maar degelijk spul is. Het belangrijkste is in dit geval een goede prijs-kwaliteit verhouding zonder duidelijke bottlenecks.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsproductie is voor mijn vader geen prioriteit. Eventueel kunnen we daar achteraf wijzigingen voor aanbrengen. Energieverbruik moet redelijk zijn, meer niet. Desktop staat niet veel aan.
Wat verwacht je van ons?[i]
Een mooi advies. Bij voorkeur help ik mijn vader aan een kant-en-klaar systeem, maar ik ben bang dat de prijs-kwaliteit verhouding van de Lenovo een beetje scheef ligt. Een eigen systeem in elkaar zetten is voor mij geen probleem.
Ik krijg graag wat advies over de aankoop van een nieuwe desktop. Mijn vader heeft zijn oog op een prebuilt Lenovo. Ik denk dat het budgetofficesysteem uit de BBG januari ook voldoet. Wie helpt mij?
Mijn vragen:
- Hoe is (of lijkt) de prijs-kwaliteitverhouding van de Lenovo t.o.v. de BBG?
- Wat leveren we in als we kiezen voor het goedkoopste systeem?
Stammetje91
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De oude desktop van mijn vader is overleden. Deze was voor huis tuin en keuken gebruik. De nieuwe desktop wil hij ook gaan gebruiken voor fotobewerking. Mijn vader is 60+ en niet zo handig met computers, dus ik verwacht niet dat dit verder zal gaan dan spelen met helderheid en contrast.
We hebben nog geen software in geachte. Aanbevelingen van gratis en/of goedkope pakketten zijn welkom.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn vader had zelf een Lenovo IdeaCentre 5 op het oog. Deze prijs, rond € 600,- zie ik ook als een maximum.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dat is mijn vraag aan jullie. Ik heb het idee dat het budget-officesysteem uit de BBG van januari prima ook prima kan voldoen aan de eisen van mijn vader. De GPU is in alle voorbeelden onboard.
Ik zoek voornamelijk advies in rekenkracht: CPU, GPU en RAM.
Onderdeel | Lenovo | BBG - Basis | BBG - Upgrades | Opmerking |
---|---|---|---|---|
CPU | Intel Core i5-11400 | Intel Pentium Gold G6405 | Intel Core i3-10105 | Dit lijkt het enige punt waarop de Lenovo het sterkst scoort. Wellicht ook het belangrijkste? |
RAM | 8GB (ongespecificeerd) | 8GB (Crucial CT8G4DFRA266) | 16GB (Crucial CT16G4DFRA266) | RAM lijkt mij laag voor het prijspeil van de Lenovo. Hoewel het waarschijnlijk voldoende is voor het doel van deze desktop. |
Prijs | EUR 600 | EUR 340 | EUR 455 | Hier komt bij de BBG-systemen nog +/- 140 EUR bovenop voor een Windows licentie. Dat maakt het geüpgraded systeem even duur als de Lenovo. |
Paar dingen die mij opvallen:
- GPU in alle gevallen onboard
- Lenovo: RAM niet verder gespecificeerd dan 8GB
- Lenovo: SSD niet verder gespecificeerd dan 512GB
- Lenovo: Voeding niet gespecificeerd
Geen voorkeuren voor merk. Als het maar degelijk spul is. Het belangrijkste is in dit geval een goede prijs-kwaliteit verhouding zonder duidelijke bottlenecks.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsproductie is voor mijn vader geen prioriteit. Eventueel kunnen we daar achteraf wijzigingen voor aanbrengen. Energieverbruik moet redelijk zijn, meer niet. Desktop staat niet veel aan.
Wat verwacht je van ons?[i]
Een mooi advies. Bij voorkeur help ik mijn vader aan een kant-en-klaar systeem, maar ik ben bang dat de prijs-kwaliteit verhouding van de Lenovo een beetje scheef ligt. Een eigen systeem in elkaar zetten is voor mij geen probleem.