Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes
Als het budget beperkt is zou ik gaan voor de aqara lijn (ZigBee versies). Of tuya smart light bulps op wifi.
Saved by the buoyancy of citrus
Maar verder heb ik ook met weinig budget toch liever Hue. Ik koop (ben ondertussen voorzien, dus kocht) alleen dikke aanbiedingen (primeday, black Friday enz), en dan vaak startersets waarvan ik de bridge dan weer verkocht. Ledstrip incl verlenging aanbieding waarbij ik de verlenging dan weer goed kon verkopen. Of soms zelfs een complete set zo goedkoop gekocht dat ik hem op mp kon verkopen voor wat meer.
Nu hangt m'n hele huis vol hue, duurde even en kostte wat (mp) moeite, maar de totale kosten waren op deze manier te overzien 😊
Bij Lifx en andere wifi-lampen zou ik uit de buurt blijven. Dat is toch vaak een geval van: leverancier zet z'n server uit, jouw lampen zijn niet meer bedienbaar. Dan mag je alles opnieuw gaan kopen en dat is sowieso niet goed voor je budget. Ook gaan veel consumenten wifi-routers op een gegeven moment niet lekker om met tientallen wifi-smarthome devices.Lieftalig schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:38:
Lifx (best duur/ geen hub)
Tradfri (geen kleur)
Innr (best duur)
'Gewoon' bij zigbee blijven ligt het meest voor de hand.
Ik vraag me wel af hoeveel onderzoek jij/jullie zelf al gedaan hebben als je tot de conclusie komt dat er geen gekleurde lampen zitten in het Tradfri assortiment?
Qua prijzen zit je bij Lidl en Ikea prima, maar de Lidl wint wel:
Ikea E27 gekleurd €17,99
Lidl E27 gekleurd €12,99
Ikea E27 witspectrum €9,99
Lidl E27 witspectrum €7,99
Waar je vaak verschil ziet met Hue-lampen is het dimbereik. Een Lidl E14-lampje kan minder ver terugdimmen dan een Hue E14-lampje. Daarentegen kost de lamp van de Lidl enkele euro's en die van Hue €45
Hier staan alle lampen die met de Hue-bridge zouden moeten werken. Daarbij is bij veel lampen ook onderzocht hoe goed ze zijn (hebben ze eigenaardigheden, gaan ze vloeiend aan/uit of direct etc.). De Innr's komen daar ook goed uit de test.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Belangrijke limitatie hierbij is dat deze hubs lampen van andere fabrikanten niet doorgeven aan HomeKit.
Ik weet niet of je in het Apple ecosysteem zit en dus hier last van gaat hebben maar dit heeft er voor gezorgd dat ik nu 2 bridges in m'n meterkast heb hangen.
Hier zijn ook wel andere oplossingen voor maar die zijn ook weer niet gratis.
In mijn huis werken zowel de hue als tradfri systemen prima, ook werken ze prima naast elkaar.
Ik wil hier toch wel even een reactie op geven. (helemaal met @milo526 eens)ThinkPad schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:47:
Je zou ook een tweedehands Hue bridge kunnen halen en dan IKEA/Lidl lampen e.d. gebruiken. Volgens mij werkt dat ook prima. De integratie van Hue is toch wel het beste heb ik het idee.
Ik heb dit bij mijn ouders gedaan, maar het kan toch best wel wat hoofdpijn geven.
Op zich is het allemaal redelijk werkend te krijgen, maar er zijn wat dingen waar je rekening mee moet houden.
- Het schakelen tussen scenes werkt niet goed. De manier waarop Hue zijn scene doorgeeft is direct de kleur en de helderheid. Bij Tradfri werkt dit in 2 stappen. De eerste stap is de temperatuur/kleur en de tweede stap is de helderheid. Het is iets kleins, maar heel vervelend.
- Het pairen van lampen wil niet altijd goed werken, en is echt wel minder vloeiend en vlekkeloos dan Hue. Bij Hue steek je ze er over het algemeen gewoon in, en ze worden gevonden, Bij Tradfri moet je de lampen eerst resetten op een hele gekke manier (5x aan en uit zetten)
- Het pairen van andere accesoires werkt via een externe app zoals Hue Essentials, en is ook echt niet gebruiksvriendelijk.
- Helderheid en kleuren zijn vaak wel iets lager/anders dan Hue.
Als je wel echt van "proberen" houdt, en van alles door elkaar wilt gebruiken. Dan zou ik echt een Raspberry Pi voorzien van Deconz, samen met een Conbee II stick. Deze koppel je dan aan de Hue Essentials app (erg fijne app van een Nederlandse ontwikkelaar), en daar kun je echt heel veel mee, zonder dat je gelijk aan Home Assistant hoeft te zitten o.i.d.
[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 01-02-2022 16:27 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Er zijn merken die hetzelfde kunnen en doen, maar altijd wel iets minder dan Hue.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
I know, oude post, maar moest het toch even kwijt:Snuffel schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:04:
Eerlijk gezegd is er geen gelijk alternatief voor Hue.
Er zijn merken die hetzelfde kunnen en doen, maar altijd wel iets minder dan Hue.
Broadlink doet wat Philips Hue doet, maar beter, voor een vierde van de prijs. Dus als iemand nog in de markt is voor een dergelijk product, zou je hiernaar kunnen kijken.
Bij Hue, zou ik wegblijven.
Ik ken het niet, ga er eens naar kijken. Vraag me af of de stabiliteit gelijk is aan Hue.sumigaeshi schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:01:
[...]
I know, oude post, maar moest het toch even kwijt:
Broadlink doet wat Philips Hue doet, maar beter, voor een vierde van de prijs. Dus als iemand nog in de markt is voor een dergelijk product, zou je hiernaar kunnen kijken.
Bij Hue, zou ik wegblijven.
En 'bij Hue zou ik wegblijven' is grote onzin, zeker om dat zo ongefundeerd neer te plempen.
Het werkt perfect, naadloos dimmen, nooit storingen, goed te integreren ook in niet Hue omgevingen als Home Assistant. Prijzig? Misschien wel, maar dat is een van de weinige nadelen die ik kan benoemen.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Bij Hue zou ik wegblijven vanwege de volgende redenen:Snuffel schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:31:
[...]
Ik ken het niet, ga er eens naar kijken. Vraag me af of de stabiliteit gelijk is aan Hue.
En 'bij Hue zou ik wegblijven' is grote onzin, zeker om dat zo ongefundeerd neer te plempen.
Het werkt perfect, naadloos dimmen, nooit storingen, goed te integreren ook in niet Hue omgevingen als Home Assistant. Prijzig? Misschien wel, maar dat is een van de weinige nadelen die ik kan benoemen.
1. Er zijn voordeligere Zigbee-alternatieven beschikbaar, zoals bijvoorbeeld die van Ikea.
2. De inbouwschakelaars op batterijen zijn.
3. De inbouwschakelaars zijn feitelijk geen echte inbouwschakelaars, aangezien het simpelweg een afstandsbediening is die aan een schakelaar wordt gekoppeld.
Verder heb ik niet het idee dat de Philips hub de beste keuze is. Je hebt evvr, hubitat, sonoff, etc. die over het algemeen betere reviews krijgen. That said, die van Philips is volgens mij wel een van de goedkoopste en werkt in principe prima.
Dat is zeker onzin. Mede omdat er maar weinig merken zijn die dermate goed als Hue werken, goede garantie hebben en regelmatig updates blijven ontvangen. Dat Sonoff betere reviews krijgt zie ik ook niet terug. De voordeligere zigbee alternatieven als die van de Ikea zijn minder dan Hue weet ik uit ervaring.Snuffel schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:31:
[...]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
1. Klopt, als je accepteert dat je dan ook iets minder kwaliteit krijgt. You get what you pay for.sumigaeshi schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:11:
[...]
1. Er zijn voordeligere Zigbee-alternatieven beschikbaar, zoals bijvoorbeeld die van Ikea.
2. De inbouwschakelaars op batterijen zijn.
3. De inbouwschakelaars zijn feitelijk geen echte inbouwschakelaars, aangezien het simpelweg een afstandsbediening is die aan een schakelaar wordt gekoppeld.
2. Waarom is dat een probleem? Mijn WSM draait al een paar jaar op dezelfde batterij, ik zie dat niet als een minpunt.
3. Wat is dan een 'echte' inbouwschakelaar? Volgens mij wordt de WSM ook niet als schakelaar verkocht, het is inderdaad een afstandsbediening waarmee je een bestaande drukknop koppelt aan je Hue systeem. Je moet je natuurlijk wel aan de spelregels van het systeem houden...
Anyway, maakt verder niet zo veel uit.
Hue werkt beter, kleuren zijn beter etc.
Als je het daar niet mee eens bentvdan staan er honderden youtube vids die dat onderstrepen. En nog veel meer websites.
Persoonlijk vind ik gledopto een aardige tegenhanger.
Hue blijft het beste maar het is wel categorie 130% beter maar 300% hogere prijs.
Wanneer je al HUE hebt in een ruimte zou ik hier zeker geen andere kleuren lampen van een ander merk bij in plaatsen. Want je gaat gewoon een kleurverschil zien.
Wanneer je al Philips HUE hebt, en je wilt in een andere ruimte / vertrek lampen aanschaffen die je ook gemakkelijk kunt bedienen via de HUE app. Dan is dit geen probleem.
Ik praktijk gebruik je de RGB kleuren van de lamp toch niet zoveel, je gebruikt het meest de warme lichtkleur, dimmen via app of tijdschema's die het gemakkelijk maken om de lampen automatisch te bedienen.
Ik heb zelf extra zigbee GU10 lampen van nedis aangeschaft snip en deze heb ik gekoppeld met de HUE app en deze werken perfect! Zoals het advies hierboven, wel in andere ruimtes gebruikt.
wellicht goede bedoeling, maar lijkt toch op reclame
[ Voor 19% gewijzigd door We Are Borg op 02-04-2024 10:03 ]