Toon posts:

Ruis op output van zowel PC als laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:05
Beste tweakers,

Ik heb een raadseltje waar ik zelf niet direct de juiste oplossing voor kan vinden. Ik heb sinds kort een Rodecaster en ik wil daar de TRRS (3.5mm) aansluiting van gaan gebruiken om mijn PC op aan te sluiten.
Als ik mijn PC op dit moment aansluit is er een erg irritante ruis op het kanaal te horen. Verder werkt wel alles (input & output stereo).

Dus als test heb ik ook de TRRS kabel op mijn macbook aangesloten en deze heeft precies dezelfde ruis, behalve wanneer ik deze loskoppel van het docking station (dus op de accu). Dan is er geen ruis meer te horen.

Wat ik geprobeerd heb om de oorzaak verder te vinden:
- Bijna alle stroomgroepen in huis uitgezet: Geen verschil.
- Alles op 1 (geaard) stekkerblok: Geen verschil.
- Rechtstreeks op studiomonitors aangesloten (via 3.5mm > 6.35mm kabel): Zelfde ruis hoorbaar.

Waar ik nu aan zit te denken als oplossing maar nog niet de juiste keuze uit kan maken:
- Aanschaffen nieuwe audio interface. Maar gezien zowel MacBook als pc hetzelfde gedrag vertonen weet ik niet zeker of dit het gaat oplossen.
- Netfilter stekkerblok gebruiken.

Hebben jullie misschien nog ideeën waar ik de oplossing kan vinden?

Bedankt!

Beste antwoord (via ja3 op 16-01-2022 14:19)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Omdat het bij zowel de pc als mac optreedt en verdwijnt als je de mac uit het dockingstation haalt, vermoed ik een aardlus. Dat het ook optreedt met de pc (of mac) direct op de studiomonitors, past daar ook bij: zowel de pc als de studiomonitors zijn doorgaans geaard. Een netfilter doet daar niks tegen en de boel aansluiten op verschillende groepen ook niet.

Om te proberen of dat het is, kan je één van de volgende oplossingen proberen:
- Goedkoopst: Gebruik een 'ground loop isolator' tussen de uitgang van de pc en de ingang van de RØDECaster Pro. Tussen de uitgang van de RØDECaster Pro en de ingang van de studiomonitors mag ook maar heeft iets minder de voorkeur, omdat daar al een gebalanceerde verbinding is, als het goed is.
- Duurder: Gebruik een audio interface met gebalanceerde uitgangen en de correcte kabels voor een gebalanceerde verbinding

Studiomonitors kunnen geaard zijn en toch storingsvrij werken, omdat het de bedoeling is dat het signaal via een gebalanceerde verbinding wordt overgebracht. De verbinding tussen pc en RØDECaster Pro is nu ongebalanceerd.

[Voor 60% gewijzigd door TBTL op 16-01-2022 09:59]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Omdat het bij zowel de pc als mac optreedt en verdwijnt als je de mac uit het dockingstation haalt, vermoed ik een aardlus. Dat het ook optreedt met de pc (of mac) direct op de studiomonitors, past daar ook bij: zowel de pc als de studiomonitors zijn doorgaans geaard. Een netfilter doet daar niks tegen en de boel aansluiten op verschillende groepen ook niet.

Om te proberen of dat het is, kan je één van de volgende oplossingen proberen:
- Goedkoopst: Gebruik een 'ground loop isolator' tussen de uitgang van de pc en de ingang van de RØDECaster Pro. Tussen de uitgang van de RØDECaster Pro en de ingang van de studiomonitors mag ook maar heeft iets minder de voorkeur, omdat daar al een gebalanceerde verbinding is, als het goed is.
- Duurder: Gebruik een audio interface met gebalanceerde uitgangen en de correcte kabels voor een gebalanceerde verbinding

Studiomonitors kunnen geaard zijn en toch storingsvrij werken, omdat het de bedoeling is dat het signaal via een gebalanceerde verbinding wordt overgebracht. De verbinding tussen pc en RØDECaster Pro is nu ongebalanceerd.

[Voor 60% gewijzigd door TBTL op 16-01-2022 09:59]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:01
Probeer eens de stekker van de pc andersom in de contactdoos te steken.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:05
TBTL schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:51:
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik heb even getest door alleen de aarding weg te halen bij mijn macbook en dan is de ruis inderdaad verdwenen. Ik ga nog even uitzoeken welke van de 2 permanente oplossingen ik dan ga toepassen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee