Toon posts:

Is "turbo-boost" op T-Mobile glasvezel een extra dienst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MichCapich
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-01-2022
Hallo allen!

Ik heb geen probleem, maar ben heel erg nieuwsgierig hoe iets zit...
Ik heb nu anderhalve week voor het eerst glasvezel van T-Mobile thuis, met een 50/50(mbps) - abo.

Ik kom van Ziggo (75/10) en als ik daar de snelheid van checkte, was het altijd, meteen en constant 77.0/10.2 maximaal gemeten.

Echter nu op glas, krijg ik eerst een boost (+300/+300) en dan enkele seconden later nog rond 60/60. Dus ik krijg zo wie zo meer dan ik betaal. Daarom ook echt geen klagen. Maar is dit een extra service, dat ik eerst even een boost krijg en dan 60/60 (dus zo wie zo al 10/10 extra)? Is handig bij bijvoorbeeld een start van een film-stream. Is het daarom, wellicht?

En het ging via de geleverde T50 al zo, maar nu op mijn eigen TP-link router ook. Dus geknepen op de router wordt je niet... Via de kabel of via 5GHz geeft dezelfde resultaat:

Dus mijn vraag is simpel... Heeft iedereen dit, of heb ik mazzel? Of is dit een soort (positieve) technische mankement?

Hopelijk wordt niemand jaloers... ;)

Dank voor jullie reacties!

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dit lijkt mij gewoon een caching dingetje te zijn. De test begint, meet niets en krijgt dan ineens de lading binnen. Eigenlijk zit je dan al 5sec op 60Mbit/s wat dus voor de eerste seconde 300Mbit/s zou lijken.

Om antwoord te geven op je vraag, je krijgt niets extra's en het is niet bijzonder. Enkel een weergave foutje welke geen kwaad kan.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:00
Doe eens nieuwe speedtest op speedtest.net en www.ziggo.nl/speedtest ?

Heb je dan nog zelfde resultaat?

• MichCapich
plizz schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:16:
Doe eens nieuwe speedtest op speedtest.net en www.ziggo.nl/speedtest ?

Heb je dan nog zelfde resultaat?
Nee, de test is dan korter en krijg ik juist hele hoge waardes...

Met mijn mobiel pal bij de router een duikelijker plaatje:

[Voor 45% gewijzigd door MichCapich op 15-01-2022 17:32]

• MichCapich
True schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:15:
Dit lijkt mij gewoon een caching dingetje te zijn. De test begint, meet niets en krijgt dan ineens de lading binnen. Eigenlijk zit je dan al 5sec op 60Mbit/s wat dus voor de eerste seconde 300Mbit/s zou lijken.

Om antwoord te geven op je vraag, je krijgt niets extra's en het is niet bijzonder. Enkel een weergave foutje welke geen kwaad kan.
Okay... Downloads beginnen wel meteen... Apart... Ziggo had dit dus niet... Is het iets makkelijker uit te leggen?
Ik snap dat blijkbaar eerst een buffer gevuld wordt en dan los zou komen. Is dit op server-side van T-Mobile?

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:05
Download eens een groot bestand (1gb.bin)

http://speed.transip.nl/

En kijk wat dan de downloadsnelheid is. Als je rond de 8MB gaat uitkomen of rond de 6,5MB als het daadwerkelijk 50Mbit is, dan weet je zeker wat voor verbinding je hebt.

En nee, het is geen boost, want ik heb met 100/100 van KPN dus exact hetzelfde.

https://www.speedtest.net/my-result/i/4948470037

Maar als ik daadwerkelijk wat ga uploaden naar een clouddienst, dan kom ik rond de 15MB/s uit. En download ook 15MB/s. Dus grofweg 120Mbits.

Bij KPN is het dus bij de meeste abonnementen +20Mb extra. Tmobile knijpt hier op glas dan weer keihard op 50Mb af.

[Voor 45% gewijzigd door krakendmodem op 15-01-2022 18:07]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:49
Het is gevolg van de manier waarop er gethrottled word.

Bij doscis (kabelinternet) en glas worden er andere manieren gebruikt om jouw snelheid te beperken.

Bij glasvezel krijg je de eerste packets waarschijnlijk op volle snelheid van je lijn en daarna werkt de throttling pas.

• MichCapich
@krakendmodem
Via TransIP krijg ik een schommelende download. Maar als ik elders download, zakt het uiteindelijk altijd naar 60 (up en down!). Maar leuk om te zien, dat dus iedereen 20% meer krijgt. Ik toch ook bij T-Mobile...

@Rmg
Dus eigenlijk serverside kikt de rem er geleidelijk op, zodra de data eenmaal goed loopt. Grappig. Maar erg is het zeker niet, gelukkig. Beter systeem dan bij Ziggo, lijkt mij...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee