Toon posts:

Growatt internet module stoort iptv

Pagina: 1
Acties:

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Vanmorgen bij mijn ouders bezig geweest een probleem te troubleshooten met hun internet/TV.

Sinds ze zijn overgestapt zijn op glasvezel hebben ze problemen met het TV signaal. Deze stoorde, ze zijn van digitenne overgegaan op glasvezel van Trined. Hierdoor hebben ze dus IPTV gekregen. Nu hadden ze ondertussen gevonden dat het probleem alleen aanwezig was als de growatt module aangesloten was. Contact met zowel de internetaanbieder als de installateur gaven geen uitkomst, omdat ze simpelweg elkaar de schuld gaven.

De situatie is als volgt. Mijn ouders wonen in een mantelzorg woning bij mijn broer. De glasvezel aansluiting komt bij mijn broer in de meterkast binnen (fritz 5370 router), vanaf daar loopt een Cat6 ethernet kabel naar de woning van mijn ouders. Die komt binnen in de meterkast vanwaar een 8 poort switch (dacht netgear). De growatt internetmodule en televisie zitten direct aangesloten op de switch, TV midddels 30-50 m ethernet kabel naar het digitale TV kastje en 1 van de 2 fritz1200 repeaters middels een 30 cm kabel. Als zowel digitale TV als de growatt module zijn aangesloten komt er storing op de internetverbinding. Wifi snelheid knalt in elkaar van 500 mbit/s naar 10-20 mbit. Zodra de TV uitstaat is het probleem weg, net als het unpluggen van de growatt module. Het maakt dan niet uit of de module wireless met de omvormer communiceert.

Nu komt het interessante, zodra de growatt module op de 2e repeater wordt aangesloten is het probleem ook opgelost. Deze repeater is onbedraad aangesloten. Het is dus niet zozeer het IP verkeer, want anders zou deze via de repeater naar mijn mening ook problemen moeten geven. Het lijkt dus of de apparaten elkaar storen. Als ik de growatt module via het ethernet stopcontact aansluit waar ook de TV op zit stoort de TV ook, maar minder erg. Maar internetsnelheid is dan weer wel goed.

Iemand een idee wat mogelijk de oorzaak is?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:14

Speedmaster

Make my day...

De switch, welk type is dit en ondersteund deze IGMP snooping...?

Hier ook een growatt stick in de omvormer maar totaal geen problemen

[Voor 35% gewijzigd door Speedmaster op 15-01-2022 16:20]

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Misschien teveel IGMP Proxy verkeer? Ondersteunen die switches vlan's? Probeer het iptv kastje in aparte vlan te plaatsen zodat het IGMP Proxy verkeer niet je lan netwerk stoort.

• cold_as_ijs
  • Nu online
Thanks voor de sneller reacties. Mijn vader heeft eventjes een foto doorgestuurd. Het is een TP-Link TL-SG1008D, wat dus een unmanaged switch is. Dus VLAN zit er dus niet in. Ik zal eens overleggen of ze een 8 poort switch willen proberen die wel VLAN heeft.

VLAN is redelijk nieuw voor mij, tenminste de werking ervan kende de afkorting al wel.
Maar moet ik het dus zo zien dat de repeater in dit geval een eigen VLAN opzet waardoor dus het verkeer wel netjes gescheiden blijft ondanks dat het over dezelfde switch gaat (via de andere repeater die zit aangesloten)?

Overigens hebben ze bij mijn broer in huis ook veel problemen met het internet, denk dat ik daar ook maar eens in moet gaan duiken. Probleem is dat Trined support niet denderend is. 4 monteurs langs geweest om het wifi netwerk te maken die alle 4 het netwerk helemaal hebben veranderd omdat de vorige monteur het verkeerd heeft aangesloten. Ze hebben nu geregeld problemen met internet bankieren, dat werkt niet via de WIFI en meer rare problemen, zelfs zo erg dat Trined op is gehouden met support te leveren. Ze overwegen zelfs om naar KPN terug over te stappen op ADSL. Maar hiervoor maak ik te zijner tijd wel een topic aan als ik daar in ga duiken :)

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:14

Speedmaster

Make my day...

De switch vervangen voor deze pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) en je probleem zal grotendeels opgelost zijn

Er is ook een 8 poorts uitvoering: pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)

[Voor 29% gewijzigd door Speedmaster op 15-01-2022 17:50]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

PerlinNoise schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:20:
Misschien teveel IGMP Proxy verkeer? Ondersteunen die switches vlan's? Probeer het iptv kastje in aparte vlan te plaatsen zodat het IGMP Proxy verkeer niet je lan netwerk stoort.
Is juist mogelijk niet het probleem dat er geen IGMP snooping gedaan wordt en dat IGMP verkeer op alle MAC-adressen wordt aangeboden? Ik zie het nl. niet op de productpagina verschijnen: https://www.tp-link.com/e...l-sg1008d/#specifications dat die IGMP snooping ondersteund.

@cold_as_ijs Ik denk dat de oplossing zou kunnen zijn de switch vervangen voor eentje die wel IGMP snooping ondersteund en dit inschakelen (bijv. pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) ).

Speedmaster schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:48:
De switch vervangen voor deze pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) en je probleem zal grotendeels opgelost zijn
Mits @cold_as_ijs dan ook IGMP snooping inschakelt. En ik zou voor een 8 poorts gaan, gezien ze nu ook en 8 poorts gebruiken.

[Voor 20% gewijzigd door True op 15-01-2022 17:50]

• PerlinNoise
  • Niet online
True schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:49:
[...]

Is juist mogelijk niet het probleem dat er geen IGMP snooping gedaan wordt en dat IGMP verkeer op alle MAC-adressen wordt aangeboden? Ik zie het nl. niet op de productpagina verschijnen: https://www.tp-link.com/e...l-sg1008d/#specifications dat die IGMP snooping ondersteund.

@cold_as_ijs Ik denk dat de oplossing zou kunnen zijn de switch vervangen voor eentje die wel IGMP snooping ondersteund en dit inschakelen (bijv. pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) ).

Dit is het antwoord idd. Als je huidige switch geen IGMP snooping ondersteund.
Ik zou dan wel voor de netgear variant gaan ipv de TP-link. Ik hoor meerdere verhalen dat TP-link switches soms IGMP snooping niet helemaal goed doet (alhoewel ik zelf ook een tp-link heb die goed werkte).

Dus deze: pricewatch: Netgear GS308E-100PES

[Voor 6% gewijzigd door PerlinNoise op 15-01-2022 17:59]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:28
Volgens deze post werkt de TL-SG108E wel: Nuevocasa in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Verder klopt het wel: soms blijken TP-Link switches die zouden moeten IGMP snoopen dat nog niet goed te doen icm. KPN (maar niemand vertelt wat nu werkelijk het probleem is). De veiligste keus is wat KPN ook in hun webwinkel verkoopt: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

En het missende puzzelstukje, want waarom is de Growatt relevant? Ik denk dat de Growatt een 10 Mbit/s poort heeft. Als een switch (door een gebrek aan snooping) de linkrate van één poort overschrijdt dan zie je vaak dat hij ook stopt met forwarden naar andere poorten. IPTV over glas is al snel ≥10 Mbit/s, dus dat gaat fout. De trage poort van de Growatt blokkeert dan de IPTV richting je STB.

• PerlinNoise
  • Niet online
Ik heb deze switch dus ook met KPN, en dat werkt prima met iptv.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Als ik heb me goed herinner is die netgear SG105E er in meerdere versies en de oudste versies ondersteunen geen igmp-snooping

Je moet de SG105E-V2 hebben voor igmp snooping support, maar dat ding is reeds lang uit support dus bij aanschaf van iets nieuws zou ik iets anders nemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• cold_as_ijs
  • Nu online
Thralas schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:10:
En het missende puzzelstukje, want waarom is de Growatt relevant? Ik denk dat de Growatt een 10 Mbit/s poort heeft. Als een switch (door een gebrek aan snooping) de linkrate van één poort overschrijdt dan zie je vaak dat hij ook stopt met forwarden naar andere poorten. IPTV over glas is al snel ≥10 Mbit/s, dus dat gaat fout. De trage poort van de Growatt blokkeert dan de IPTV richting je STB.
Thanks dat verklaard in ieder geval de boel.

Mijn vader heeft ondertussen de TP-link besteld. Wilde hem nog een netgear optie adviseren, maar terwijl ik bezig was had hij deze al besteld.

Wel interessant om te zien hoe die internet boeren hun spul verkopen. Ze hadden dus de switch geadviseerd, hebben ze gewoon 3x de standaard marktprijs voor gevraagd en dan werkt het nog steeds niet fatsoenlijk. Vermoed dus dat alle problemen bij mijn broer ook wel van die aard zijn. Zag al dat ze een hele wirwar aan kabels in de meterkast hadden liggen. Maar daar ga ik me later op stukbijten :D

In ieder geval iedereen ontzettend bedankt voor de snelle hulp. Ik zal wel laten weten hoe het allemaal af is gelopen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

cold_as_ijs schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:29:
...
Overigens hebben ze bij mijn broer in huis ook veel problemen met het internet, denk dat ik daar ook maar eens in moet gaan duiken. Probleem is dat Trined support niet denderend is. 4 monteurs langs geweest om het wifi netwerk te maken die alle 4 het netwerk helemaal hebben veranderd omdat de vorige monteur het verkeerd heeft aangesloten. Ze hebben nu geregeld problemen met internet bankieren, dat werkt niet via de WIFI en meer rare problemen, zelfs zo erg dat Trined op is gehouden met support te leveren...
Voordat je hier in gaat duiken: basically is je internet provider niet verantwoordelijk voor de inrichting van je netwerk achter het AOP. Wat Trined tot nu toe voor je broer gedaan heeft, is al pure liefdadigheid; veel providers zouden hem afgeblaft hebben

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• cold_as_ijs
  • Nu online
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:24:
[...]

Voordat je hier in gaat duiken: basically is je internet provider niet verantwoordelijk voor de inrichting van je netwerk achter het AOP. Wat Trined tot nu toe voor je broer gedaan heeft, is al pure liefdadigheid; veel providers zouden je afgeblaft hebben
Het probleem is dat ze valse verwachtingen scheppen door monteurs te sturen die weer producten verkopen waarmee het zo gezegd opgelost zou zijn. Ze verkopen ook nog eens de verkeerde producten zoals in het geval van mijn vader.

En hoewel je terecht opmerkt dat je eigen netwerk je eigen verantwoordelijkheid is, werkt het bij de gemiddelde consument al lang niet meer zo. Ze verwachten tegenwoordig gewoon dat ze internet en een fatsoenlijk netwerk leveren. Het kan aan mij liggen, maar een gemiddeld thuisnetwerk moet toch niet enorm ingewikkeld zijn. Anyway ikzelf zou mijn netwerk nooit in de handen van een ISP leggen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Thralas schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:10:
...
En het missende puzzelstukje, want waarom is de Growatt relevant? Ik denk dat de Growatt een 10 Mbit/s poort heeft...
offtopic:
Mweeh, dan moeten ze wel een hele principiële inkoper hebben bij Growatt. Sinds het begin van dit millennium zijn 100 Mbps netwerk poorten goedkoper dan 10 Mbps poorten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:24:
[...]

Voordat je hier in gaat duiken: basically is je internet provider niet verantwoordelijk voor de inrichting van je netwerk achter het AOP. Wat Trined tot nu toe voor je broer gedaan heeft, is al pure liefdadigheid; veel providers zouden hem afgeblaft hebben
Nah die tijden zijn wel aan het veranderen hoor.
5 jaar geleden was het modem leveren en klaar. Nu zijn er allerlei zaken als wifi power promise en kpn monteurs leggen zelfs kabels naar tv decoder.
Het is niet zomaar dat de providers ook opeens mesh setjes verkopen
Kpn verkoopt overigens ook de netgear gs105e op de webshop voor prima prijs (weet niet of dat kpn klant only is)

CISSP! Drop your encryption keys!

• cold_as_ijs
  • Nu online
Net even de switch geïnstalleerd (sg108e). Alles werkte meteen out of the box. Hoefde niet eens VLAN in te stellen voor de TV.
Had het nog even overwogen, maar kreeg al snel genoeg te horen dat ze het contract na 6 maanden troubles met Trined mogen opzeggen. Dus dat zou betekenen dat ik dan bij de nieuwe aanbieder weer de boel moet gaan aanpassen.

Thanks voor alle hulp
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee