Toon posts:

problemen na zelf een pc gebouwd te hebben

Pagina: 1
Acties:

• Suplinatie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-12-2022
k heb zelf een systeem gebouwd bestaande uit:
- AMD Ryzen 5 3600 X
- MSI B450 tomahawk max
- Radeon RX 5700 XT
- NZXT H510 Zwart/Wit
- Corsair TX550M V2
- Corsair Force MP510 960GB
- Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16
- 2x AOC C27G1 Zwart

Ik heb er zelf niet veel verstand van software matige problemen en snap niet goed waarom er telkens gekke problemen ontstaan daardoor kan ik het niet goed uitleggen maar zal proberen het zo duidelijk mogelijk te beschrijven.
Wanneer ik de 3e HDMI input gebruik van de videokaart valt de aangesloten monitor regelmatig weg met een zwart scherm voor een aantal seconde alsof de stroom er even af valt. Bij de andere 2 ingangen gebeurt dit niet.
Bij het opstarten van men computer hou ik een zwart scherm voor ongeveer 1min wanneer ik de videokaart in de bovenste slot van het moederbord heb zitten bij de onderste slot is dit niet het geval. Daarnaast lijkt de computer ook anders te functioneren afhankelijk van waar de videokaart in zit. (Soms valt alles weg en krijg ik zoon blauw foutmeldingsscherm en word hij opnieuw opgestart)
Daarnaast is dus laatst na alle drivers updates de bios update het probleem van de foutmelding niet meer voorgekomen maar wel dat het internet regelmatig kort weg valt en dit is niet vanuit het modem of de eternetkabel.
als iemand weet wat ik kan proberen of wat mogelijk de fout is hoor ik het graag. vragen voor verduidelijking zijn altijd welkom en ik zal deze proberen zo goed mogelijk te beantwoorden.

groetjes

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:13
Videokaart heeft uitgangen, geen ingangen.

Zijn alle monitoren aangesloten met HDMI of gebruik je ook DP?

Welk scherm blijft zwart bij opstarten. Is dat je hoofdscherm?

Probeer andere videokabels.

• Suplinatie
Uszka schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:51:
Videokaart heeft uitgangen, geen ingangen.

Zijn alle monitoren aangesloten met HDMI of gebruik je ook DP?

Welk scherm blijft zwart bij opstarten. Is dat je hoofdscherm?

Probeer andere videokabels.
alle monitoren zijn aangesloten met de bijbehorende HDMI kabels en het maakt niet uit welk scherm ik aansluit op de 4e uitgang van de videokaart degene die is aangesloten daarop valt weg. ik heb ook al meerdere kabels geprobeerd.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:13
En als je aansluit met DP?

Wat is je 3e monitor?

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Volgens mij moet je minimaal 1 monitor via DP aansluiten, ik dacht dat 3 x HDMI niet werkt op deze kaart maar weet het niet zeker.

Wear Sunscreen!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:53
Heb je het standaard referentiemodel 5700xt (pricewatch: AMD Radeon RX 5700XT) of eentje van bijv. MSI, Asus, etc?
Misschien dat andere fabrikanten aanpassingen hebben gedaan, maar de referentie 5700xt heeft 3x DisplayPort en 1x HDMI. Gebruik je misschien DP-HDMI adapters of haal je de twee toevallig door elkaar?

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:17
Geef ook even het exacte merk en type videokaart door. Want ik heb nu een aantal 5700XT kaarten bekeken, maar ik kan er geen eentje vinden met drie of vier HDMI uitgangen.

Zit je toevallig met verloopjes te werken van HDMI > Displayport, zoja: Hoe heb je die aangesloten?
We hebben meer details nodig.

Get Schwifty

• Suplinatie
skimine schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:38:
Heb je het standaard referentiemodel 5700xt (pricewatch: AMD Radeon RX 5700XT) of eentje van bijv. MSI, Asus, etc?
Misschien dat andere fabrikanten aanpassingen hebben gedaan, maar de referentie 5700xt heeft 3x DisplayPort en 1x HDMI. Gebruik je misschien DP-HDMI adapters of haal je de twee toevallig door elkaar?
ik heb de asrock variant, ik gebruik idd de DP uitgangen.
en ik heb maar 2 monitoren aangesloten nu zitten ze op de 1e en 2e DP uitgang dit werk goed alleen als ik de 3e dp uitgang pak krijg ik de problemen.

[Voor 11% gewijzigd door Suplinatie op 15-01-2022 16:52]

• skimine
Heb je 3 dezelfde monitoren?
Op welke resolutie en verversingssnelheid heb je ze ingesteld?
Gebruik je freesync?

Gebeurt het ook als je één monitor gebruikt en die op de derde DP uitgang aansluit?

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:17
Ik heb @Suplinatie ook al om meer details gevraagd, maar die krijgen we niet. Zolang wij niet meer informatie krijgen blijft het raden hoe hij de boel heeft aangesloten, en of daar ook verloopjes zijn gebruikt etc.

Get Schwifty

• Suplinatie
skimine schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:28:
Heb je 3 dezelfde monitoren?
Op welke resolutie en verversingssnelheid heb je ze ingesteld?
Gebruik je freesync?

Gebeurt het ook als je één monitor gebruikt en die op de derde DP uitgang aansluit?
Ik heb maar 2 monitoren dit zijn wel de zelfde.
wanneer ik met 1 monitor aangesloten de pc opstart heb ik het probleem alleen als deze in het 3e DP slot zit.
ik gebruik geen freesync, en de resolutie 1080p

echter het probleem met opstarten en wegvallen van het internet verandert juist door het verplaatsen van de videokaart en heeft voor mijn gevoel niks met de monitoren en de aansluiting hiervan te maken.
op dit moment heb ik de 2 monitoren dus in de 1e en 2e DP aansluiting zitten, en geeft dit dus ook geen problemen echter benoemde ik het probleem omdat ik dacht dat er mogelijk tussen allen een samenhang zit. mijn vermoeden was juist dat het een aansturingsprobleem was mogelijk vanuit het moederboard maar heb geen idee of zoiets mogelijk is.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 10:21
@Suplinatie zolang wij niet het exacte merk, model en type krijgen, kunnen wij geen info terug geven.
Elk model heeft zijn eigen specificaties en limieten, dus geef die door. Dan kunnen wij jouw verder helpen.

Verder denk ik dat er mogelijk meer mis is met je systeem, want een videokaart zal nooit, maar dan ook nooit de oorzaak kunnen zijn dat een internetverbinding kunnen laten wegvallen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Suplinatie
Wylana schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:32:
@Suplinatie
Verder denk ik dat er mogelijk meer mis is met je systeem, want een videokaart zal nooit, maar dan ook nooit de oorzaak kunnen zijn dat een internetverbinding kunnen laten wegvallen.
dat is dus ook precies wat ik denk, ik dacht dus dat het of het moederbord is of dat er iets mis is met het systeem alleen kom daardoor niet goed verder met welke opties ik kan proberen. is het slim de pc eens helemaal terug naar fabrieksinstellingen te zetten? of denk je dat dit geen effect zal hebben?

• skimine
@Suplinatie Het kan best zo zijn dat je huidige bios en/of netwerkdriver problemen veroorzaken. Je zou kunnen proberen te kijken of er ondertussen al weer nieuwe versies zijn of je kan eventueel een oude verzie terugzetten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee