Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 14:27
Hallo,

Ik ben van plan over te stappen op een elektrische auto, en wil daarvoor mijn meterkast voorbereiden. Het plan is vooralsnog om een 11 kW lader te plaatsen. Eerste vraag is of dat nu verstandig is, of dat ik bij aanpassingen toch alvast beter kan voorbereiden op 22 kW.

Ik heb als eerst een plaatje gemaakt van de huidige situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn3DIhikWL96yC89-FIkU3Bmcwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nKAQuIxFRoEC6q9JAQwFX4b3.png?f=user_large

Daar heb ik al een paar vragen bij:
- Is het niet vreemd dat vanuit de hoofdschakelaar alles naar aardlek 1 gaat, deze doorlust naar 2 en deze weer naar 3? Dat betekend dat 100% vermogen over de installatiedraad van hoofdschakelaar naar aardlek 1 gaat. Zou deze dan niet net zo dik moeten zijn als van tussen aansluitkast en hoofdschakelaar? Of is dit verkeerd aangesloten? Bijgevoegd ook een foto van de situatie.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ook een vraag over de werking van de busboards; op de rechter zit aardlek 1 en aardlek 2 aangesloten. Ik verwacht dat deze ieder de helft van het busboard (6 units) voor hun rekening nemen? Of wordt de stroomvraag verdeeld over de aangesloten aardlekken?

De linker busboard krijgt vanuit aardlek 3 voeding, echter is zowel de linker als de rechterzijde van dit busboard aangesloten op aardlek 3. Hoewel het niet wordt gebruikt, is dit theoretisch 12 units op 1 aardlek.. lijkt mij niet de bedoeling.

Voor de toekomstige situatie ben ik van plan om eenzelfde aardlek automaat bij te plaatsen, en een 16A C-kar krachtgroep. Volgende type: https://www.elektramat.nl..._guax_1C8fIBoCURQQAvD_BwE

Edit: zie dat voor de aardlek een Type B wordt aangeraden indien de wallbox geen DC-lekstroom detectie heeft. Dan zou de volgende aardklekautomaat een optie zijn (wat een prijsverschil trouwens..):
https://www.sandervunderi...f204b-40-0-03-type-b.html

Hiervoor de tekening aangepast alsvolgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i97jBK9jgfYPzCpIJXyFQSExEwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9NgQmhh3XK4qN16yEKjMCbjH.png?f=user_large

Alseerst de vraag: is een installatieautomaat nodig, of kan ik de YMVK kabel ook rechtstreeks aansluiten op aardlekautomaat 4? Indien een installatieautomaat moet, is de gelinkte krachtgroep dan voldoende?

Indien het advies voor te bereiden op 22kW, wat is dan het alternatief?
Wat betreft YMVK kabel, is 2.5mm voldoende of is 4mm (of nog dikker) het advies? De afstand is <5 meter.

[ Voor 4% gewijzigd door Montaner op 15-01-2022 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor 22kW heb je (minimaal) een 3x35A aansluiting nodig en die kost ~900 euro/jaar meer dan een 3x25A aansluiting.
Heb je dat er voor over?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
Juup schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:36:
Voor 22kW heb je (minimaal) een 3x35A aansluiting nodig en die kost ~900 euro/jaar meer dan een 3x25A aansluiting.
Heb je dat er voor over?
Nee, zeker niet. Doel is om erop voorbereid te zijn mocht dat later echt nodig zijn in EV land. Als dat vooralsnog betekend enkel een dikkere kabel leggen (4mm2?) en de rest op 11kW installeren is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:03

M2M

medicijnman

Ik heb het voorbereid op 22kw. 6mm2 kabel gebruikt waar 3x32A doorheen past. Is wel een kriem om aan te sluiten, maar dan is het in 1 keer goed. Abbo kun je op 3x25A laten en de wallbox instellen op 3x16A.

Normaliter gaat het van de hoofdschakelaar naar een busbar die vetvolgens de boel verdeelt. Bij mij gaan de 3 fasen eerst naar een stroommeter voor de wallbox, daarna naar de busbar en dan 1 fase per aardlekschakelaar en per aardlekschakelaar naar 3 groepen. De aardlekgroep (combounit) voor de wallbox komt dan van de busbars af.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:42
Dat doorlussen is het verlengen van de voedingskabel. Aardlek 2 en 3 zitten dus niet achter Aardlek 1 maar direct achter de hoofdschakelaar. De onderkant is voeding, de bovenkant zit na de aardlek-schakeling.

Maar als je er zoveel vragen over hebt is misschien verstandiger om de aanpassing van de stoppenkast mee te laten nemen door de installateur van de laadpaal. Of wil je die ook zelf plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:21
Een auto verbruikt zo'n 15 kWh/ 100 km. De accu's zullen wel groter worden, maar sneller dan 11 kW laden zul je niet snel nodig hebben. ik laad op 4,6 kW. En ook dan is mijn auto in 1 nacht van leeg naar vol (zo'n 300 km range).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
Montaner schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:09:
Daar heb ik al een paar vragen bij:
- Is het niet vreemd dat vanuit de hoofdschakelaar alles naar aardlek 1 gaat, deze doorlust naar 2 en deze weer naar 3? Dat betekend dat 100% vermogen over de installatiedraad van hoofdschakelaar naar aardlek 1 gaat. Zou deze dan niet net zo dik moeten zijn als van tussen aansluitkast en hoofdschakelaar? Of is dit verkeerd aangesloten? Bijgevoegd ook een foto van de situatie.
Al het vermogen loopt inderdaad over die draad, maar deze is daar ook gewoon voor geschikt. Het is 6mm² en dat is prima voor zo'n 40A, dus meer dan prima voor de 25A die de netaansluiting kan leveren. De 10mm² van de netbeheerder had dunner gekund maar dit zijn standaard aansluitsets die ze ook voor zwaardere aansluitingen gebruiken.

Steeds maar doorlussen is natuurlijk niet de netste oplossing, zoiets zou ik persoonlijk doen voor 2 of maximaal 3 componenten. Aftakblokjes onderin de kast plaatsen en van daaruit alle aardlekschakelaars voeden, of 2x 2 setjes aardlekschakelaars is netter. Of met 2 draden vertrekken boven de hoofdschakelaar (dubbele adereindhulzen toepassen) naar de linker en de rechter kast en dan ieder 1x doorlussen.
Je kunt de aardlekschakelaars ook nog per 2 op een kamrail plaatsen, dat scheelt een hoop draad.
Ook een vraag over de werking van de busboards; op de rechter zit aardlek 1 en aardlek 2 aangesloten. Ik verwacht dat deze ieder de helft van het busboard (6 units) voor hun rekening nemen? Of wordt de stroomvraag verdeeld over de aangesloten aardlekken?
Dat zijn inderdaad 2 segmenten van 6 modules.
De linker busboard krijgt vanuit aardlek 3 voeding, echter is zowel de linker als de rechterzijde van dit busboard aangesloten op aardlek 3. Hoewel het niet wordt gebruikt, is dit theoretisch 12 units op 1 aardlek.. lijkt mij niet de bedoeling.
Ze zullen het linker segment ook hebben aangesloten zodat er geen losse draden in de kast hangen. Niets mis mee zo. Maar meer dan 4 automaten erop klikken hoort inderdaad niet.
Voor de toekomstige situatie ben ik van plan om eenzelfde aardlek automaat bij te plaatsen, en een 16A C-kar krachtgroep. Volgende type: https://www.elektramat.nl..._guax_1C8fIBoCURQQAvD_BwE

Edit: zie dat voor de aardlek een Type B wordt aangeraden indien de wallbox geen DC-lekstroom detectie heeft. Dan zou de volgende aardklekautomaat een optie zijn (wat een prijsverschil trouwens..):
https://www.sandervunderi...f204b-40-0-03-type-b.html

Hiervoor de tekening aangepast alsvolgt:
[Afbeelding]

Alseerst de vraag: is een installatieautomaat nodig, of kan ik de YMVK kabel ook rechtstreeks aansluiten op aardlekautomaat 4? Indien een installatieautomaat moet, is de gelinkte krachtgroep dan voldoende?
Je mag de lader niet direct achter een aardlekschakelaar aansluiten, daar moet nog een installatieautomaat tussen. Je kunt de lader wel rechtstreeks achter een aardlekautomaat aansluiten, dat is een aardlekschakelaar en een installatieautomaat in één component gecombineerd.

Normen schrijven voor dat een laadpaal achter een eigen aardlekschakelaar moet zitten, dus niet een aardlekschakelaar welke wordt gedeeld met andere eindgroepen. Daarom zou ik gewoon voor een aardlekautomaat kiezen, dat scheelt de helft aan ruimte.

Aardlekautomaten type B zijn wel een zeldzaamheid, dus kies gewoon een laadpaal met DC lekstroombeveiliging. :+
Indien het advies voor te bereiden op 22kW, wat is dan het alternatief?
Wat betreft YMVK kabel, is 2.5mm voldoende of is 4mm (of nog dikker) het advies? De afstand is <5 meter.
Die afweging moet je zelf maken denk ik. Anderzijds, het is <5 meter dus hoeveel kost die 4mm² je nou extra? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
Dronium schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:48:
Dat doorlussen is het verlengen van de voedingskabel. Aardlek 2 en 3 zitten dus niet achter Aardlek 1 maar direct achter de hoofdschakelaar. De onderkant is voeding, de bovenkant zit na de aardlek-schakeling.

Maar als je er zoveel vragen over hebt is misschien verstandiger om de aanpassing van de stoppenkast mee te laten nemen door de installateur van de laadpaal. Of wil je die ook zelf plaatsen.
Je beaamt dus wat ik zeg; alle voeding gaat door de eerste 2.5mm2 kabel en wordt doorgelust. Dat het nu niet door de automaat gaat dat weet ik. Vind het vreemd dat er dan ingaand op hoofdschakelaar 4mm2(?) gebruikt wordt, en daarna 2.5mm2 met dezelfde load.

@M2M mijn aardlekautomaten zijn dus met draad verbonden en niet met een kamrail. De groepen zitten op een busboard.. waarvan ik dus de verdeling niet snap tussen de units en aardlekken (2x6 op ieder eigen alamat, of 1x 12 verdeeld over 2 alamats).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
Montaner schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:02:
[...]

Je beaamt dus wat ik zeg; alle voeding gaat door de eerste 2.5mm2 kabel en wordt doorgelust. Dat het nu niet door de automaat gaat dat weet ik. Vind het vreemd dat er dan ingaand op hoofdschakelaar 4mm2(?) gebruikt wordt, en daarna 2.5mm2 met dezelfde load.
Dat is geen 2,5mm² en 4mm².

Natuurlijk lastig te zien op foto's maar ik gok dat de draad na de hoofdschakelaar 6mm² is. Misschien 4mm². Onder de hoofdschakelaar waarschijnlijk 10mm².

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1