Geschikte versterker voor deze speciale luidspreker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-calc
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wat is een geschikte versterker voor deze piëzo-luidspreker?

...
Merk/ type: Kemo L010 Piezo
Nominale spanning: 16 Vp-p
Max. weerstand: 30 Vp-p
Frequentiebereik: ca. 2 - 60 kHz
Geluidsdruk: max. 120 dB (± 15%)
Bedrijfstemperatuurbereik: ca. -25°C tot +80°C
Gewicht: ca. 6 g
Diameter: ca. 41 mm, Diepte: ca. 12 mm
Stralingshoek: ca. 160°

...
Het doel is een systeem op het dak te plaatsen, om de meeuwen te verjagen, die daar overlast veroorzaken voor de gehele omgeving.
Deze luidspreker is uitermate geschikt hiervoor omdat deze goedkoop is, een weerbestendig membraan heeft en een hoog frequentie bereik.
Het doel is om een camera te plaatsen met bewegingsdetectie en dan een mp3 afspelen die door de versterker moet worden versterkt tot het maximale wat deze luidspreker aankan.

Ik heb gelezen dat er het beste een condensator tussen de versterker en de luidspreker gezet kan worden om te voorkomen dat deze wordt opgeblazen door te lage frequenties.
Alleen krijg ik verder heel weinig technische informatie gevonden dan hierboven vermeld.
De producent Kemo reageert ook niet op mijn vragen.
En helaas ben ik zelf niet zo goed onderlegd in dit onderwerp, wie kan mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je de reviews op Amazon ziet hebben ze hem simpelweg aan een https://www.kemo-electron...-Ultrasonic-Generator.php gehangen.
Lijkt mij de beste oplossing.

Overigens komen meeuwen meestal omdat er voedsel te vinden is. Dus je zou eens naar de bron van de overlast op zoek kunnen gaan :)

In ons schoolkrantje op de middelbare stond eens de tekst "de hoofdreden om mijn abo op het WNF op te zeggen en een AK-47 aan te schaffen. Kortom: de meeuw" :+
Naast school was een meertje waar ze zaten. Needless to say, alles wat door de jeugd weggegooid werd was voedsel dus bleven ze komen.

[ Voor 54% gewijzigd door The Eagle op 16-01-2022 13:56 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:32
Vraag mij ook af of je ze met herrie wel weg gaat krijgen, op een gegeven moment hebben ze dat door of ben je het zelf al helemaal beurt :+

@The Eagle in Breda die school? Werd je ondergescheten in de pauze :P

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-calc
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:53:
Als je de reviews op Amazon ziet hebben ze hem simpelweg aan een https://www.kemo-electron...-Ultrasonic-Generator.php gehangen.
Lijkt mij de beste oplossing.

Overigens komen meeuwen meestal omdat er voedsel te vinden is. Dus je zou eens naar de bron van de overlast op zoek kunnen gaan :)

In ons schoolkrantje op de middelbare stond eens de tekst "de hoofdreden om mijn abo op het WNF op te zeggen en een AK-47 aan te schaffen. Kortom: de meeuw" :+
Naast school was een meertje waar ze zaten. Needless to say, alles wat door de jeugd weggegooid werd was voedsel dus bleven ze komen.
Ja inderdaad, ik heb dit plan en anders wordt het een luchtbuks dacht ik zelf >:)
Het probleem bij de bron aanpakken (voedsel) is geen optie voor mij omdat ik niet weet waar ze het vandaan halen.

Die "Ultrasonic Generator" heb ik ook gezien alleen produceert die alleen pieptoontjes en er zit verder geen "input" op.
De bedoeling is dat ik mijn eigen geluiden ga afspelen.
Bijvoorbeeld het geschreeuw van een Adelaar of een ander roofdier, daarmee ga ik dan experimenteren.

Wat je wel kan opmaken van die "Ultrasonic Generator" is dat het op 12 volt werkt, dus een auto versterker dacht ik zelf?
Alleen kan je een piezo speaker rechtstreeks op een versterker aansluiten?

En hoeveel watt moet die versterker zijn, 4 ohm of 8 ohm ?

Zou wel prettig zijn als iemand die er verstand van heeft bevestigd welke versterker het meest geschikt zou kunnen zijn in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het voordeel van piezo is dat ze niet gefilterd hoeven te worden; bij hoge tonen worden ze laagohms, bij lage tonen hoogohms. Ze zullen dus vanaf 4/5k hz afvallen naar beneden.

Je kan hem dus aan elke versterker hangen, gewoon mono printje aan dikke voeding.

Keep us posted!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-calc
  • Niet online
Ik heb goed gezocht en volgens mij heb ik nu een geschikte versterker gevonden denk ik?
(zie mijn aansluitschema hieronder)

Hardware die ik wil gaan gebruiken:Versterker monteren op koellichaam (stuk metaal).
De audio jack komt dan in mijn pc te zitten waar de bewegingsdetectie software draait.
Hoelang mogen de kabels zijn?
Vergeet ik nog iets?
@teacher @The Eagle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPbgatcOSTEEhGra5OAGG9b1Zg4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sv7XFfKlHBBDozDlJc1fjTAl.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door e-calc op 21-01-2022 10:46 ]

Pagina: 1