Toon posts:

LED (wasmachine) uitlezen met Zigbee

Pagina: 1
Acties:

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-03 16:50
Ik wil het "einde" LEDje van de wasmachine uitlezen.

Mijn uitgangspunt is DIT project
In deze door zigbee deur sensor zit een reed contact waar ze een optocoupler overheen solderen.

Die ingang van die optocoupler solderen ze met een weerstandje over het LEDje van de wasmachine.
Alleen wil ik de wasmachine niet open maken.

Dan is er DIT project waar ze de wasmachine uitlezen met een photoresistor en wat losse electronica.
Die plakt hij half over de LED en hij gaat van 66K naar 6K als het LEDje aan gaat.
Leuk maar te veel onderdelen die weer een voeding nodig hebben,

Nu komt de vraag.. Die optocoupler is eigenlijk een NPN transistor en een LED
Zie bovenaan bladzijde 2 van het datablad
Dus zou ik simpelweg een NPN phototransistor (ipv die photoresistor) over dat reed contact kunnen solderen ?
Dan ben ik snel klaar met een minimum aan onderdelen

Maar hij moet niet reageren op daglicht maar wel op de LED.
De LED is oranje... Kan een phototransistor die kleur frequentie aan ?

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-03 20:32

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja zal in principe wel moeten kunnen, maar je geeft het probleem ook al aan. Hoe scheidt je het gewenste oranje licht van omgevingslicht? Oranje licht zal op zich prima werken, zie datasheet van de gekozen foto diode/transistor.
Heb je wel eens gedacht aan een Zigbee sensor in het stopcontact? Er zijn Zigbee stopcontacten die ook stroom meten. Minder dan 5W voor langer dan 5 minuten is klaar *O*

Theo

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:33
Als zou ik veel van die stopcontacten met het iele interne relais niet tussen een grootverbruiker zoals een wasmachine zetten.

Als je een fototor wilt gebruiken heb je twee problemen,

1, de LED's in een wasmachine zijn in de regel multiplexed, ofwel ze knipperen en zijn maar 1/8e (oid) van de tijd aan. Vraag is of die sensor daar happy mee is.

2, je zult iets van een spanningsdeler moeten overkomen, er zit ergens een pull up/down op die zigbee sensor, en om batterij de sparen is die waarschijnlijk flink groot. Dus bij het minste licht zal het ding al schakelen.

Als je probleem 2 wilt oplossen met een externe weerstand gat het ruststroomverbruik van je sensor omhoog en gaat ie batterijen vreten.

Repareren doe je zo.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:25
xah5kiDe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:15:.
Heb je wel eens gedacht aan een Zigbee sensor in het stopcontact? Er zijn Zigbee stopcontacten die ook stroom meten. Minder dan 5W voor langer dan 5 minuten is klaar *O*
Beetje off-topic, maar ik gebruik zelf zo’n soort schakeling maar dan met een z-wave tussenstekker.

Pas hierbij op als je deze weg wilt gaan hoeveel stroom en/of vermogen de gebruikte tussenstekker aan kan! Ik heb weinig ervaring met zigbee stekkers, maar bij z-wave was het aanbod dat meer dan 10A aan kan niet heel groot. Bij een wasmachine die af en toe ook 90 graden wasjes wil draaien is dat soms we krap.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-03 19:27
Hier ook een z-wave tussenstekker in gebruik voor het bepalen van de status van de wasmachine & droger. In home assistant wordt gekeken hoe hoog het verbruik is, en als dit gedurende enige tijd onder/boven een bepaald wattage is dan veranderd de status (uit/wassen/klaar) dus. Kind kan de was doen ;)

• Woodski
xah5kiDe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:15:
Ja zal in principe wel moeten kunnen, maar je geeft het probleem ook al aan. Hoe scheidt je het gewenste oranje licht van omgevingslicht? Oranje licht zal op zich prima werken, zie datasheet van de gekozen foto diode/transistor.
Ja die heb ik er al aan hangen en ik heb wat voorbeelden voor een mooie flow.
Maar dit lijkt me een leuk knutsel project.. Gewoon een iets andere benadering

• Woodski
Sine schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:20:
Als zou ik veel van die stopcontacten met het iele interne relais niet tussen een grootverbruiker zoals een wasmachine zetten.

Als je een fototor wilt gebruiken heb je twee problemen,

1, de LED's in een wasmachine zijn in de regel multiplexed, ofwel ze knipperen en zijn maar 1/8e van de tijd aan. Vraag is of die sensor daar happy mee is.

2, je zult iets van een spanningsdeler moeten overkomen, er zit ergens een pull up/down op die zigbee sensor, en om batterij de sparen is die waarschijnlijk flink groot. Dus bij het minste licht zal het ding al schakelen.

Als je probleem 2 wilt oplossen met een externe weerstand gat het ruststroomverbruik van je sensor omhoog en gaat ie batterijen vreten.
Ik nam aan dat die Zigbee sensor met een phototransistor zal werken omdat het ook lukt met een optocoupler.
En dan het koppetje naar de paneel van de wasmachine draaien zodat er geen omgevingslicht binnen komt.
Maargoed dat is dus eigenlijk de vraag voor hier... :)

Die zigbee werkt met een NPN optocoupler dus ik mijn theorie ook met een NPN phototransistor.
Zou dat kunnen kloppen ?

En hoe kom ik er achter welke phototransistor werkt met oranje LED licht ?

[Voor 8% gewijzigd door Woodski op 15-01-2022 20:03]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik verwacht dat de sensor niet een simpele pullup weerstand bevat. Die trekt namelijk de knoopcel batterij leeg als het reed relais gesloten blijft. Of de pullup is heel hoog wat dan een zeer kleine stroom benodigd. Eerst maar eens de stroom meten door het reed relais kort te sluiten.
Uit de datasheet lees je dan hoeveel lichtstroom er nodig is om deze stroom te leveren. Dat weet je natuurlijk niet, dus dan begint het experimenteren. Als je maar zorgt dat er nauwelijks vals licht bij kan komen. Want dat licht zal je de schakelaar ook al sluiten. Wat @Sine opmerkte is ook nog een punt van aandacht. Het is geen constant licht, maar pulserend. Dus ook een filter capaciteit kan nodig zijn. Zie ook https://www.conrad.nl/p/o...100-nm-40-lpt-80-a-153470. Waarschijnlijk beter (want minder gevoelig) https://www.conrad.nl/p/o...-1100-nm-60-bpw-34-153005
Als de Zigbee sensor maar eens in de zoveel tijd het reed relais meet kun je niet met een filter cap werken. Een oscilloscoop is dan wel erg handig om dit soort dingen te meten. Zonder wordt het blind experimenteren.

Theo

• Woodski
@xah5kiDe Het kan natuurlijk een reed normally closed zijn he...
Dan is deze in rust met een magneet erop dus open en loopt er geen stroom.
Dat maakt die NPN eroverheen ook logisch.. toch ?

Ik ga het inderdaad gewoon bestellen en proberen.
Misschien kan ik dat pulserende "zien" met de camera van m'n telefoon.
Met TL buizen werkt dat :)

[Voor 28% gewijzigd door Woodski op 15-01-2022 22:38]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Woodski schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:35:
@xah5kiDe Het kan natuurlijk een reed normally closed zijn he...
Dan is deze in rust met een magneet erop dus open en loopt er geen stroom...
Maar waar komt die stroom nou vandaan, dan? Uit een batterijtje? Punt is dat je je een beetje hebt vastgebeten in die optocoupler. En ja, normaal gesproken wil je een galvanische scheiding tussen je regelapparatuur en de objecten die je wilt regelen. Die galvanische scheiding voegt in dit geval niets toe: het is al een externe voeding die je gaat gebruiken; je wilde al niet de voeding van je wasmachine gebruiken. Dus een goedgedimensioneerde pull-up weerstand met een LDR gaat het ook doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Knoopcel batterij heeft ongeveer 250mAh capaciteit. 30uA pull-up (100kOhm) die altijd gesloten is verbruikt deze batterij in 1 jaar. De stroom zal dus een stuk kleiner zijn of er wordt af en toe een meting (stroom puls) gedaan.
In deze toepassing kun je zelf je eigen pull-up maken want je weet dat 99% van de tijd het lampje uit zal zijn en er dan geen stroom loopt. Dus voor verbruik maakt het niet zo uit.
Maar de sensor zelf moet minstens een jaar meegaan, of de deur open of dicht staat maar daarvoor niet uit. Dus ik schat dat er standaard met een hele zwakke pull-up/down gewerkt zal worden.

Theo

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:33
@xah5kiDe

Ik heb net eens gemeten aan een sensor die ik toevallig op de werkbank had liggen.
Het ding gebruikt een NO reedcontact, en de stroom daardoor is een schokkende 0,3uA
Dat maakt een pull-down van 10MΩ

En ik zie inderdaad een 10MΩ weerstand op het printje.

@Woodski
Dat is VEEL te hoog om er direct een fototor aan te hangen, het miste beetje restlicht en het ding zal al schakelen.
Daar komt bij dat met dat soort hoge ingangsweerstanden de constructie gruwelijk gevoelig wordt voor storingen als je daar lange draden aan gaat bakken.

[Voor 33% gewijzigd door Sine op 16-01-2022 19:39]

Repareren doe je zo.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Door gebruik te maken van een fotodiode (niet transistor) schakelt hij dus bij maanlicht (4 lux). Je zult dus de weerstand moeten verlagen om het wat minder gevoelig te maken. Een optocoupler zit in het pikkedonker dus als je er geen stroom instuurt zal dat wel werken.

Theo

• Woodski
Okay... Try #1
Ik heb lokaal voor een paar cent een fototransistor gekocht (L53P3C)
De reed is open zonder magneet dus die fototransistor ging er eenvoudig overheen

https://tweakers.net/i/J7fuDQIENtg7s70GacGC09zJju0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1mP5oYHGXw7VbzCdOCNnneJD.jpg?f=user_large

Bij lamplicht (ook led) werkt dit perfect. Home Assistant ziet het schakelen.
Maar die fototransistor "ziet" dat kleine ledje van de wasmachine niet, dus een fail.
De sensor is inderdaad gevoelig. Aanraken met mijn vingers triggered hem al.

Donderdag doe ik nog een poging maar ik verwacht er niets van.

Plan B is om deze sensor met een optocoupler aan de deurbel te hangen dus geen groot verlies.
Hiervoor soldeer ik er sowieso een optocoupler aan. Wellicht dat ik een fotodiode dan test.

@xah5kiDe, ik heb het gevoel dat ze op Aliexpress fotodiodes en fototransistors op een hoop gooien.
Heb je een voorbeeld voor me. Liefst iets in de max 2 euro categorie :)

• JoPiDo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-03 23:59
Ik snap niet wat je wil bereiken? Wil je (de kleur?) van het LEDje uitlezen om te bepalen of de wasmachine klaar is? Dan kun je namelijk ook het stroomverbruik meten, daaruit kun je aflezen wanneer hij klaar is. Je kunt ook van het stroomverbruik aflezen welk programma is gekozen en inschatten wanneer hij klaar is. Met die combinatie kun je vrij nauwkeurig bepalen of het programma is afgerond?

Ik weet alleen niet zeker of dat is wat je wil bereiken?

• Woodski
@JoPiDo , Ik weet het, zie hier
Het doel is het oranje "einde" ledje uit te lezen

Uiteindelijk zal meten wel de oplossing worden. Maar niet geschoten is altijd mis.
Overigens hangt mijn wasmachine aan een zonneboiler wat inzicht in het gekozen programma onmogelijk maakt

[Voor 7% gewijzigd door Woodski op 18-01-2022 20:49]

• JoPiDo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-03 23:59
Het is zeker een leuk knutselproject, dus laat je door mij vooral niet tegenhouden ;-)

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Die L53P3C blijkt een IR fototransistor te zijn. Het valt niet te zeggen hoe die reageert op oranje licht waar hij niet voor bedoeld is. Het zou me niet verbazen als deze transistor selectief is. Dat helpt om het IR van een afstand bediening te zien terwijl er ook veel ander licht is. Ook kan het knipperen van het ledje nog roet in het eten gooien. Zet een kleine capaciteit over de diode om te filteren. 10nF met 10MEG filtert beneden 1 Hz.
Er bestaat ook nog zoiets als een LDR. Dat zal ook werken al moet je wel een lagere weerstand over de pullup zetten. De juiste waarde vind je met een potmeter. Of je meet gewoon de waarde van de LDR als je hem voor het lampje houdt. De weerstand moet dan ongeveer 10 keer zo groot zijn.

Theo

• Woodski
@xah5kiDe, wellicht is een LDR in deze het beste.

En dan alles netjes in een bakje met een oude 5v Nokia voeding of zo. Gezien het stroomverbruik moet je met 10K/6K weerstandjes als snel bij de 3volt uitkomen. Of 4 diodes in serie.. dan haal je er ook 2.4 volt af
De 230v van die wasmachine gaat er na 4 uur sowieso automatisch (warm water mixer) af dus het geen drama

Alleen gaat het nu wel een wat groter project worden dan ik wilde.
Dat geeft gezeur met de WA en er kan weer meer stuk gaan...

Het idee was een sensor op het front plakken en klaar.. Ik ga denk ik toch maar verbruik meten met een node red flow en dan dit ombouw naar een deurbel sensor :)

• Woodski
Ik heb inmiddels toch een LDR gekocht van ik meen 22K.
Wanneer ik tijd heb ga ik er mee spelen.

Maar de flow met het afgenomen vermogen meten werkt ook, poging 1 was een succes,
Alleen de WAF klacht is dat het na het einde nog 5 minuten duurt voor er een melding komt.

Dus nog maar eens rustig de data bekeken en het lijkt inderdaad haalbaar om het centrifugeren te meten.
3 of 4 minuten een vermogen zien tussen 300 en 600 watt zou het einde moeten aangeven.
Zie het blokje rond 1:10 PM. Dat werkt wellicht niet voor ieder programma.
Maar het is een vooruitgang en het staat inmiddels in node red.

Daarnaast staat nog de detectie die 5 minuten na het einde een trigger geeft.
Dit gewoon voor als de centrifuge niet is gemeten.

En die LDR kan er ook gewoon bij er komt voor iedere cyclus toch maar een "klaar" melding :)

Ik heb alleen even geen Zigbee deur sensor meer.
Die hangt succesvol aan de deurbel met een optocoupler er tussen _/-\o_

[Voor 20% gewijzigd door Woodski op 23-01-2022 22:23]

• Woodski
Die LDR werkt wel op die oranje wasmachine LED..
Volgens de specs fotoweerstand 20 kohm en donkerweerstand >2 Mohm

Met z'n gezicht tegen de wasmachine meet ik ~ 100K in het semi donker
En op een LED zakt dat naar 3K ohm
Een beetje half naast de led (zodat je deze nog kan zien) meet ik 4K ohm

Hoewel de Node red flow vandaag perfect werkte jeukt het toch om dit te bouwen.
Ik neem aan dat een NPN transistor zoals de BC574 en een 10K pull up weerstandje al voldoende is bij 5v
De lokale elektronica boer heeft potjes van 20K dus die lijkt me wel mooi hiervoor

[Voor 7% gewijzigd door Woodski op 24-01-2022 16:32]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Heb jij nog een lokale elektronica boer? Moet je zuinig op zijn. Kerstkaartje sturen af en toe. Is uitstervend ras...
Ja met eeen npn en twee weerstandjes zou het prima moeten gaan. Tussen de basis/emitter 1.2k en op de collector een 10k pullup inderdaad. Dan springt ie aan bij 8.8k LDR waarde.

Theo

• Woodski
@xah5kiDe ja ik ben er heel blij mee maar snap inderdaad niet hoe ze overleven.

Maargoed ik ben wat roestig maar had dit in gedachten.
Met dus die 20K pot op R3. De collector gaat naar de Zigbee sensor maar daar kom ik wel uit
Jij komt met iets heel anders

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja dat is prima. Ik zie niet wat je met D1 moet? Zonder D1 kun je R1 verhogen naar 10k. Dan heb je veel meer versterking en voorkom je dat de collector een analoog signaal wordt. Je wilt een aan/uit digitaal signaal maken.

Theo

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee