Harddisk voor backup: hoe lang gaat hij mee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-10 12:51

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hier worstel ik al langer mee, heb ook al van alles gezocht op MTBF en dat soort termen, maar het wordt mij niet SMART (pun intended) genoeg.

Situatie: ik heb een kleine hoeveelheid data (ong. 50GB) aan foto's, administratie en recepten enzo die ik al járen backup. Ik doe dat deels in de cloud en maar ook lokaal op disk. Die (2x) harddisks zitten in m'n Synology (2 schijven als RAID-0).

Hebben jullie ervaring met een (rule of thumb) hoelang zo'n harddisk meegaat? Ik snap dat een MTBF een gemiddelde is en dat het van 100 factoren afhankelijk is, maar dit zijn bijv. mijn "feiten":
  • Het zijn twee dezelfde (consumenten) WD harddisks.
  • Die Synology (en dus harddisks) staan per maand een halve dag aan (om een backup te maken), verder nooit.
  • De data is niet van kritiek/financieel bedrijfsbelang, maar het zijn wel ál mijn foto's uit mijn hele leven waardoor ik er toch zeker een paar duizend euro "mentale waarde" op zou plakken. ;)
Op dit moment koop ik pak-hem-beet elke 5 jaar nieuwe harddisks en knal ik de oude op Marktplaats. Ben ik nu paranoia/voorzichtig of loop ik aanzienlijk risico op data-loss? Ik moet sowieso die RAID-0 gaan vervangen (bedenk ik me nu) voor een mirror-RAID, maar los daarvan: wat is jullie ervaring? Hoe lang gaat een harddisk bij jullie mee in dit soort scenario's?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26
spaceboy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:28:
of loop ik aanzienlijk risico op data-loss? I
Ja, want techniek, dus kan kapot. Ook als ze nog nieuw zijn.
Uit je verhaal begrijp ik overigens dat je geen backup hebt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-10 12:51

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Tens schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Uit je verhaal begrijp ik overigens dat je geen backup hebt?
Ik maak een paar keer per jaar een backup op een externe harddisk (waar ik feitelijk dezelfde vraag bij heb) :P en de spullen staan sowieso "live" op mijn eigen laptop (die beschouw ik niet als backup).

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26
spaceboy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Ik maak een paar keer per jaar een backup op een externe harddisk (waar ik feitelijk dezelfde vraag bij heb) :P en de spullen staan sowieso "live" op mijn eigen laptop (die beschouw ik niet als backup).
Dan heb je toch geen probleem, als er eentje stuk gaat koop je een nieuwe. Even synchroniseren en je bent weer klaar.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:09

Tazzios

..

Hier is geen antwoord op te geven zorg gewoon dat je je data op meerdere medium en lokaties hebt, weinig kans dat al je backups tegelijk kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe lang gaat een harddisk bij jullie mee in dit soort scenario's?
Lang. Meestal gaan ze gewoon nooit stuk. Voor echte statistieken kan je beter even bij BlackBlaze kijken, maar dat is wel 24/7 en goed gekoeld natuurlijk.

Ik heb denk ik in mijn hele leven slechts een handjevol kapotte schijven gehad. Het leeuwendeel - hoe oud en vaak beschreven ook - doet het gewoon nog prima.

Maar waarom zou je niet gewoon een backup in de cloud houden? Een service als BlackBlaze kost toch niks vergeleken met het kwijtraken van al je (geliefde) foto’s :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
50GB is zó weinig voor hedendaagse maatstaven dat er tig oplossingen zijn. Je kan dit zelfs op een USB-sticky 24/7 bij je dragen, vooral als de data niet vaak veranderd. En daarnaast een backup in de cloud.

Zou die USB dan wel versleutelen, bijvoorbeeld met VeraCrypt.

Overigens heb ik de bulk van mijn data op een Synology met SHR (1 drive kan falen zonder data loss), ik sync elke nacht data naar de cloud (Strato Hidrive) en elke nacht naar een Raspberry Pi met 8TB USB disk die bij m’n ouders staat.

Daarnaast nog dingen als jeugdfoto’s op versleutelde oude harddisks op kantoor liggen. Maar daar kom ik nauwelijks dus is intussen wat gedateerd ;) Was meer met de gedachte; ik heb schijven over dus waarom niet.

[ Voor 45% gewijzigd door sOid op 15-01-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb pas data overgezet van HDD uit 2009(plextor ext.)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:41
Ik snap niet dat je je zorgen maakt over de houdbaarheid van je data op harddisk, als je diezelfde data opslaat in in een RAID0! Dat is de meest riskante manier op je data op te slaan. Zowat elke fout op één harddisk maakt je data onbereikbaar. Verander dat eerst eens (naar bv. RAID1) en blijf je data opslaan op harddisks, voorlopig nog niet op SSD (i.v.m. de recoverability in geval van problemen).
En blijf regelmatige full backups maken op verschillende harddisks die je afwisselt, en vóór elke nieuwe backup een nieuwe volledige Formattering geeft zodat actief wordt gecontroleerd op zwakke plekken in de magnetische laag. En sla al die dataversies op verschillende locaties op met ieder een ander risicoprofiel.
Als je dat allemaal doet en volhoudt, overleef je m.i. vrij gemakkelijk falen in één harddisk, zeker als je ze regelmatig vernieuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
als je kijkt naar de MBTF dan kom je (statistisch) op een levensduur van meer dan 100jaar. kijk je naar het aantal draaiuren (power-on hours) dan is meestal aan te bevelen boven de 50000 uur(6 jaar continu 24/7) de schijf te vervangen. de foutkans wordt dan weer groter (badkuipkromme). een schijf slijt ook mechanisch.

in de literatuur(datacenter omgeving 10-15k/rpm) zie je dat bij de badkuipkromme voor hdisks het vlakke stuk van ca 1 jaar tot 5 a 7 jaar loopt. Dus grofweg na 6 jaar loopt het risico op.

ik heb zelf overigens in een NAS uit 2011 enkele WDred 3T schijven die al 75000 uur power-on hebben. de smart statistics zien er nog steeds goed uit

[ Voor 16% gewijzigd door peter-rm op 15-01-2022 13:15 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 23:12
Synology met raid 0. Wordt ie dan sneller, of waarom? GIGA risico.
maar het zijn wel ál mijn foto's uit mijn hele leven

[ Voor 56% gewijzigd door pennywiser op 15-01-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 23:12
peter-rm schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:07:
als je kijkt naar de MBTF dan kom je (statistisch) op een levensduur van meer dan 100jaar. kijk je naar het aantal draaiuren (power-on hours) dan is meestal aan te bevelen boven de 50000 uur(6 jaar continu 24/7) de schijf te vervangen. de foutkans wordt dan weer groter (badkuipkromme). een schijf slijt ook mechanisch.

in de literatuur(datacenter omgeving 10-15k/rpm) zie je dat bij de badkuipkromme voor hdisks het vlakke stuk van ca 1 jaar tot 5 a 7 jaar loopt. Dus grofweg na 6 jaar loopt het risico op.

ik heb zelf overigens in een NAS uit 2011 enkele WDred 3T schijven die al 75000 uur power-on hebben. de smart statistics zien er nog steeds goed uit
Allemaal zeer theoretisch, maar ben je dan niet bang dat ze allemaal tegelijk stuk gaan, in de tijd je nieuwe schijf in bestelling is? Of heb je spares liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Die Synology (en dus harddisks) staan per maand een halve dag aan (om een backup te maken), verder nooit.
Klinkt alsof jij geen probleem hebt: dit is een goede aanpak om het effect van malware zo klein mogelijk te houden en ook om de schijven te beschermen tegen overmatige veroudering door stilstand.

Het antwoord op je vraag is „3-2-1”:
  • Zorg voor minstens 3 kopieën van je data,
  • geschreven op minstens 2 verschillende soorten media,
  • en bewaar minstens 1 van je backups in een ander gebouw (off-site).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
pennywiser schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:15:
Allemaal zeer theoretisch, maar ben je dan niet bang dat ze allemaal tegelijk stuk gaan, in de tijd je nieuwe schijf in bestelling is? Of heb je spares liggen.

[...]
ik vind het risico acceptabel om 24 uur op een spare te wachten. dit betreft maar 2 van de 4 disks in mijn backup NAS. de andere 2 zijn wat jonger, die zijn al de (3TB) vervanger van een oude (1TB) disk.

Als er een kapot gaat ga ik beginnen met een upgrade naar 4x4TB

[ Voor 6% gewijzigd door peter-rm op 15-01-2022 14:56 ]

Pagina: 1