Hier worstel ik al langer mee, heb ook al van alles gezocht op MTBF en dat soort termen, maar het wordt mij niet SMART (pun intended) genoeg.
Situatie: ik heb een kleine hoeveelheid data (ong. 50GB) aan foto's, administratie en recepten enzo die ik al járen backup. Ik doe dat deels in de cloud en maar ook lokaal op disk. Die (2x) harddisks zitten in m'n Synology (2 schijven als RAID-0).
Hebben jullie ervaring met een (rule of thumb) hoelang zo'n harddisk meegaat? Ik snap dat een MTBF een gemiddelde is en dat het van 100 factoren afhankelijk is, maar dit zijn bijv. mijn "feiten":
Situatie: ik heb een kleine hoeveelheid data (ong. 50GB) aan foto's, administratie en recepten enzo die ik al járen backup. Ik doe dat deels in de cloud en maar ook lokaal op disk. Die (2x) harddisks zitten in m'n Synology (2 schijven als RAID-0).
Hebben jullie ervaring met een (rule of thumb) hoelang zo'n harddisk meegaat? Ik snap dat een MTBF een gemiddelde is en dat het van 100 factoren afhankelijk is, maar dit zijn bijv. mijn "feiten":
- Het zijn twee dezelfde (consumenten) WD harddisks.
- Die Synology (en dus harddisks) staan per maand een halve dag aan (om een backup te maken), verder nooit.
- De data is niet van kritiek/financieel bedrijfsbelang, maar het zijn wel ál mijn foto's uit mijn hele leven waardoor ik er toch zeker een paar duizend euro "mentale waarde" op zou plakken.
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.