Toon posts:

Monitor die zich kan meten aan iMac 4k (2017)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 22:12
Ik zoek een goede monitor
Ik ben op zoek naar een monitor, ongeveer 27 inch, die kwalitatief zich kan meten aan het beeldscherm op een iMac 4k model 2017.

Wat is je budget?
Ik heb een budget in gedachten van max 800 euro, maar als dit niet realistisch is spaar ik verder.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben op zoek naar een 27 inch monitor, eventueel een tikje groter. Ik gebruik 'm voornamelijk voor thuiswerken (kantoorwerk) en entertainment. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik verwend ben met mijn iMac scherm. Ik heb op basis van reviews nu een Dell U2720Q 4k scherm staan, alhoewel het echt geen slecht beeld is, komt deze kwalitatief bij lange na niet in de buurt van het scherm van mijn iMac voor wat betreft scherpte en uniformiteit. Ook merk ik dat dit scherm een stuk vermoeiender is om naar te kijken. Ik overweeg deze dan ook terug te sturen

Ik ben erg benieuwd naar jullie tips.

[Voor 23% gewijzigd door daanNL op 15-01-2022 11:20]

Alle reacties

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-01 16:34
daanNL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:19:
Ik zoek een goede monitor
alhoewel het echt geen slecht beeld is, komt deze kwalitatief bij lange na niet in de buurt van het scherm van mijn iMac voor wat betreft scherpte en uniformiteit. Ook merk ik dat dit scherm een stuk vermoeiender is om naar te kijken. Ik overweeg deze dan ook terug te sturen
Als het 'bij lange na niet in de buurt komt', dan heb je wellicht te maken met een slecht scherm en zou je garantie kunnen claimen. Er zit verschil in de beide schermen, maar geen verschil van dag en nacht.

-4k retina heeft een hogere resolutie dan het 4k Dell scherm (vraag me niet waarom beide 4k mogen heten). Dus ja, het Mac scherm is scherper, zeker als je een 21,5" Imac hebt. Dan is de pixeldichtheid aanzienlijk hoger.
-Beide zijn 60hz. dus in principe even vermoeiend aan de ogen.
-Retina schermen hebben een soort glossy coating over het scherm. Sommigen vinden dat prettig of mooi, anderen vinden het vreselijk. Kwestie van smaak.

Wat bedoel je precies met uniformiteit?

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:32
Welke scaled mode gebruik je op het Dell scherm ?

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien een LG UltraFine 5K (tweedehands)?

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• daanNL
Baardhaas schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:27:
[...]

Als het 'bij lange na niet in de buurt komt', dan heb je wellicht te maken met een slecht scherm en zou je garantie kunnen claimen. Er zit verschil in de beide schermen, maar geen verschil van dag en nacht.

-4k retina heeft een hogere resolutie dan het 4k Dell scherm (vraag me niet waarom beide 4k mogen heten). Dus ja, het Mac scherm is scherper, zeker als je een 21,5" Imac hebt. Dan is de pixeldichtheid aanzienlijk hoger.
-Beide zijn 60hz. dus in principe even vermoeiend aan de ogen.
-Retina schermen hebben een soort glossy coating over het scherm. Sommigen vinden dat prettig of mooi, anderen vinden het vreselijk. Kwestie van smaak.

Wat bedoel je precies met uniformiteit?
Van de glossy afwerking was mij ook opgevallen. Ik hoor duidelijk bij het kamp die dat erg mooi vind. Mijn MS Surface 2 laptop heeft dat ook en het geeft prachtig beeld.
Ik ben bang dat het niet komt door een "maandagochtend-model". Ik heb de indruk dat het scherm technisch gewoon goed is. In elk geval is deze veel beter dan een QHD-model Dell-scherm die ik van mijn werk in bruikleen heb gekregen (typenummer even ontschoten).
Van dit bruikleenmodel heb ik eerder het gevoel dat het een maandagochtend model betreft, hier komt de backlight heel ongelijkmatig door, zwart lijkt grijs en kleuren inacuraat.

Wellicht gebruik ik de verkeerde term, maar met uniformiteit bedoel ik dat als ik recht voor het scherm zit in het midden de kleuren goed zijn, kijk ik vanaf dezelfde positie naar de hoeken dan zijn de kleuren daar niet gelijk met het midden (het zijn nuance-verschillen, maar toch).

Weet je misschien monitoren met eenzelfde glossy afwerking als mijn iMac en diverse laptops hebben?

• daanNL
arjanw848 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:44:
Welke scaled mode gebruik je op het Dell scherm ?
175% op de Dell, op mijn iMac 200%.

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:32
Zoals ik het begrijp draai je dus 2560x1440 wat op het mac scherm mooi past want helft van de verticale en horizontale resolutie, op het Dell scherm is dat niet het geval en zal het dus nooit zo scherp zijn.

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-01 16:34
daanNL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Weet je misschien monitoren met eenzelfde glossy afwerking als mijn iMac en diverse laptops hebben?
Zou het niet weten. Dit ken ik alleen van Mac's en laptops/tablets met touchscreen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee