Toon posts:

Gebruiksovereenkomst VVE juist?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het leven komt met verantwoordelijkheden en risico. Je wilt onbetreden paden begaan en zult dus enig risico moeten nemen.

Het opzegbeding is m.i. verstandig. Natuurlijk is er een kleine kans op willekeur, maar nu beidt het vooral een gelegenheid om er vanaf te komen als het toch niet bevalt om de een of andere reden. Die kans is het grootst in het eerste jaar (geluid, resonantie, lompe installateurs, onwerkbare afstemming) of wanneer de buitenunit gaar begint te worden (de welbekende rammelende oude meuk die je kent van Zuid-Europa en winkels).

En 4 weken is redelijk. Als jij lang op vakantie gaat dan zul je je zaken moeten laten waarnemen. Dat is voor andere zaken niet anders. Jouw belang is miniem bij de rest van de VVE. Natuurlijk is het als belanghebbende wel prettig om zsm op de hoogte te zijn van aankomende werkzaamheden, maar dat lijkt meer een punt voor de dagelijkse uitvoering.

Wat betreft 40 decibel: erg verstandig om een grenswaarde op te nemen. Daarbij wel de meetnorm ook benoemen inderdaad. Erfgrens is wat vreemd bij een appartementsrecht. Bedoel je het dak direct boven je eigen appartement? Dan kan dat logisch zijn, maar mogelijk is dat alsnog kunstmatig klein (vervliegt op plat dak) of juist groot (raam, reflectie). Overigens is 40dB een waarde die niet triviaal is - elke airco kan en gaat daar overheen - en dus is de meetnorm van belang. En ja, overschrijden is verwijderen maar dat is niet meer dan redelijk.

En ja, tuurlijk is die EUR5000 en directe opeisbaarheid redelijk bij zo'n grove schending. Het idee is dat je je aan de overeenkomst houdt.

Tip: word zelf lid van het VVE bestuur.

[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 15-01-2022 09:59]

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:58
Op zich vind ik de opzegging ook logisch maar dat zou wel enigzins uitgewerkt moeten worden. Zoals het er nu staat heb je geen vier weken oid. Er kan op 16-12-2022 opgezegd worden waarna je de volgende dag in overtreding bent.

Die vier weken notificatie bij onderhoud lijkt me idd ook redelijk.

De 40 dB komen vermoedelijk uit de landelijke norm:
https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt
maar zou ik dus ook daarnaar laten verwijzen.

Ook 18/19 lijkt me redelijk. Als jij verkoopt zonder de afspraken met de VVE kenbaar te maken, dan heeft de VVE een probleem.

• HereIsTom
@Rukapul Ok, je klinkt een beetje zoals het bestuur hier, tekenen bij het kruisje ;)
Maar je genoemde argumenten bij je opzegtermijn van een jaar staan toch ook bij de overige punten in de overeenkomst.
Ik ga natuurlijk niet iets tekenen waarvoor ik net een hoop geld heb betaald en hij in een jaar alweer weg zou moeten.
Ik vind het raar dat de VvE toestemming geeft voor de installatie waarin ik gehouden ben aan de punten in de overeenkomst, het bestuur de installatie heeft goedgekeurd en dan met deze opzegtermijn ieder jaar kan opzeggen als ze toch niet leuk vinden.
Die 20 jaar kom ik op omdat een collega dat in zijn overeenkomst heeft staan bij zijn VvE.

En die 40 decibel komt iedere moderne airco wel aan als hij volop staat te draaien en je ernaast staat, de wet zegt inderdaad op de erfgrens, aangezien hij direct boven mij op het dak staat zou dat dus zijn als het geluid voorbij de dakrand meer dan 40 decibel is.

En is punt 4 dan niet hetzelfde als punt 18?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

HereIsTom schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:29:
@Rukapul Ok, je klinkt een beetje zoals het bestuur hier, tekenen bij het kruisje ;)
Haha ik denk dat je blij mag zijn dat je bestuur dit uberhaupt toestaat. Bij de meeste VVE’s had je geen toestemming gekregen, en was er dus uberhaupt geen kruisje om bij te tekenen.

Let er op dat de VVE ook de belangen van alle andere bewoners dient. Als die airco veel overlast of schade veroorzaakt, of de VVE heel graag het hele dak collectief vol zonnepanelen wil leggen, dan hebben ze gewoon iets nodig waarmee die airco weg kan.
Zolang jij zorgt dat die airco geen overlast veroorzaakt, dan weet over een paar maanden niemand meer dat hij er staat, en zal er ook niemand klagen dat hij weg moet.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-02 10:12
Illusion schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:40:
[...]

Haha ik denk dat je blij mag zijn dat je bestuur dit uberhaupt toestaat. Bij de meeste VVE’s had je geen toestemming gekregen, en was er dus uberhaupt geen kruisje om bij te tekenen.
Hoezo? De Vereniging Van Eigenaren (Veelal de bewoners) is de baas! Het bestuur is uitvoerend, meestal delegerend naar een beherende partij. (Omgekeerde kerstboom qua hiërarchie).

Als de helft +1 leden besluit dat er iets moet gebeuren dan dient het bestuur dit uit te voeren, het bestuur is niet de baas maar het personeel van de VVE!!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:38

ericplan

5180 Wp PV

Niels.68 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Hoezo? De Vereniging Van Eigenaren (Veelal de bewoners) is de baas! Het bestuur is uitvoerend, meestal delegerend naar een beherende partij. (Omgekeerde kerstboom qua hiërarchie).

Als de helft +1 leden besluit dat er iets moet gebeuren dan dient het bestuur dit uit te voeren, het bestuur is niet de baas maar het personeel van de VVE!!
Bestuur heeft zich te houden aan het reglement van splitsing. Dat wijzig je niet eenvoudig. De termijn van een jaar komt daaruit, zeer waarschijnlijk.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Niels.68 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Omdat ts niet de helft +1 leden vertegenwoordigd. En voor alle andere leden heeft die airco alleen maar (kans op) nadelen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• HereIsTom
@Illusion ik ben ruim twee jaar bezig geweest om het voor elkaar te krijgen.
Ik heb alles voor het bestuur uitgezocht en voorgesteld omdat ze er zelf geen verstand van hadden.
Op de vergadering erover was iedereen er voor, en vroegen de meesten waarom ze toestemming moesten geven.
Ik heb zelfs een installateur zover gekregen dat hij hier uitleg kwam geven over het hoe en wat van de airco.
Ook is er met de plaatsing rekening gehouden met evt. zonnepanelen.
Dat ik een overeenkomst moet tekenen snap ik, maar alle punten zijn van te voren doorgenomen en heb toen pas toestemming gekregen. Ook staan alle voorwaarden over kosten en beschadigingen in de andere punten, als ik me daar niet aan hou, dan kan het opgezegd worden.
Maar een opzegging erin zonder voorwaarden is niet logisch.

[Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 15-01-2022 13:57]

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-02 10:12
ericplan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Bestuur heeft zich te houden aan het reglement van splitsing. Dat wijzig je niet eenvoudig. De termijn van een jaar komt daaruit, zeer waarschijnlijk.
Illusion schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:54:
[...]

Omdat ts niet de helft +1 leden vertegenwoordigd. En voor alle andere leden heeft die airco alleen maar (kans op) nadelen.
Mijn opmerking ging niet over dit specifieke geval maar meer op het gevoel dat het bestuur bepalend is i.p.v. de leden (wat dus niet zo is). Reglement is leidend (soms lijdend) maar niet heilig.

• HereIsTom
Ik heb nog eens met het bestuur overlegt, de overeenkomst wordt aangepast, punt 2 en 4 gaan eruit, punt 3 wordt aangepast naar 8 weken en punt 6 gaat de hele zin met decibel geluid eruit.
Alleen snap ik nog niet precies het verschil tussen punt 18 en 19, het bestuur kan het zelf ook niet uitlegen, misschien iemand hier?

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:16
HereIsTom schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:48:
Ik heb nog eens met het bestuur overlegt, de overeenkomst wordt aangepast, punt 2 en 4 gaan eruit, punt 3 wordt aangepast naar 8 weken en punt 6 gaat de hele zin met decibel geluid eruit.
Alleen snap ik nog niet precies het verschil tussen punt 18 en 19, het bestuur kan het zelf ook niet uitlegen, misschien iemand hier?
18. Kom je de overeenkomst niet na? 5000,- boete
19. Komt de koper van jouw appartement in de toekomst de overeenkomst niet na? 5000,- boete. Of diens koper, of diens koper etc.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:06
HereIsTom schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:48:
Ja dat heet derde beding wat @atsan ook benoemt.
https://www.woningadvocaa...ng-opstellen-wanneer-hoe/

De boete in 18 en 19 mag maximaal de boete zijn die is opgenomen in je splitsingsakte.

Wat je nog kan opnemen:
Wanneer een artikel uit dit kettingbeding in strijd is met de wetgeving, splitsingsakte of huishoudelijk reglement, wordt alleen dit artikel nietig/vernietigbaar verklaard.

• Sander235
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:51
Ik ben bezig met zonnepanelen in dezelfde constructie (gebruikersovereenkomst).
Ik meen ergens gelezen te hebben dat een gebruikersovereenkomst gebonden is aan personen en niet zozeer aan de woning. Dat wil zeggen dat bij vertrek de airco ook weg gehaald moet worden.

Nogmaals ik 'meen te herinneren dat ik dit gelezen heb'. ik zou het nog even uitzoeken als ik jou was.

Even snel wat opgezocht.
https://www.vve-rechtadvo...ijk-vve-en-het-dakterras/

edit2: ik zie dat de overdraagbaarheid al in de overeenkomst staat.

[Voor 18% gewijzigd door Sander235 op 25-04-2022 11:35]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee