Toon posts:

Advies bij zonnepanelen installatie

Pagina: 1
Acties:

• TjibbeN
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-02 05:19
Goeiedag, ik ga zonnepanelen laten installeren. Ik heb dan ook al meerdere offertes binnen, heb veel gelezen (maar dat lijkt een eindeloos dingetje te zijn) en blijf toch over sommige dingen twijfelen, bv of ik nou wel voor micro omvormers moet gaan of niet. Een reden zou nl zijn de uitbreidbaarheid, maar als het dak vol komt te liggen valt dat natuurlijk weer weg.

Mijn situatie:
Foto's
Mijn dak is nr27, de pijpjes liggen nog net op mijn dak.
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak, 8,4m bij 6m, de lengte gericht op zuid-oost.
Schaduw
Op 25 meter afstand staan 15m hoge bomen, op zuid-west. Op de foto (die ik nog moet plaatsen) staan bomen direct naast mijn huis maar die zijn weg.
Jaarverbruik
4500kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase, zal waarschijnlijk moeten worden aangepast naar 3-fase?
Budget en doel
Doel is minder afhankelijk te worden van leveranciers, electrische auto etc gaan er komende 30 jaar uiteraard komen maar zijn er nog niet.
Ik wil dus in mijn huidige vraag gaan voorzien maar wil ook gaan kunnen uitbreiden.
Wie gaat het project uitvoeren
Niet ikzelf.
Bijhouden van data
Leuk, als het kan dan graag.
Reeds verkregen offertes
Ik heb meerdere offertes liggen, deze is wat ik momenteel overweeg:
14x Suntech Ultra V Mini 405 panelen, totaal Wp=5670, opbrengst=4784
14x IQ7+
Kosten netto: 6943 euro.

Maar ik heb ook een seriële:
14x Suntech Ultra V Mini 405 panelen, totaal Wp=5670, opbrengst=4623
Growatt MIN 5000 TL-XE
Kosten netto: 5587 euro.
Regio
Almere

[Voor 20% gewijzigd door TjibbeN op 15-01-2022 09:31]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
Foto's met dit knopje? Niet 100% zeker of die er voor iedereen is :? Als je deze hebt is het copy-paste...
https://tweakers.net/i/ppqPr7O54gbkLl3G1VOAAvphkWA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g0PVFyUQGmrQThpQ5lSJdyVA.png?f=user_large

Anders ergens uploaden en deze, en dan vinkje als afbeelding
https://tweakers.net/i/wiREoOYJBaVqj_aXqIj1qVE6hAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3A3XafEWUbRJNlEydjkdZtOl.png?f=user_large

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• TjibbeN
Ronald schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:03:
Foto's met dit knopje? Niet 100% zeker of die er voor iedereen is :? Als je deze hebt is het copy-paste...
[Afbeelding]

Anders ergens uploaden en deze, en dan vinkje als afbeelding
[Afbeelding]
Ik heb het aangepast, dank je wel.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

Even snel gerekend kan je 24 panelen oost/west kwijt op dual betonvoeten
2 stringen van 12 op een stringomvormer.

Edit: zuid oost is 6 mtr of 8,4?

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-01-2022 09:37]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:13

timovd

Voorsprong door techniek

Zo'n betonvoet lijkt een prima oplossing en kan wellicht over de pijpjes heen gelegd worden.
Zo te zien heb je geen hoofdschakelaar. Ik zou alle automaten/ALS's vervangen voor één geheel. Is linksonder een kookgroep?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Ronald
Damn, ik heb weer eens mazzel... huis gespot op de kaart 8)7
Ik heb de achtergrond maar uitgezet om de herkenbaarheid niet verder te vergroten.

De bomen staan een stuk dichterbij ;-)
Maar het dak lijkt een hele ruime 6x8.4 (SolarEdge Designer teken ik ongeveer 6,4x9.3)

Ik simuleer met Jinko 395. Deze, of iets lichtere en zwaardere alternatieven zijn binnenkort beschikbaar bij je buren
Zij installeren ook.

18x 395W aan 6kW omvormer op ZO, 5,90 MWh

16x 395W aan 5kW omvormer op ZW, 4,67 MWh
Deze is niet te adviseren, maar ik heb hem uitgevoerd om meer gevoel te krijgen voor wat de bomen doen.

24x 395W aan 7kW omvormer op NW-ZO, 7,31 MWh

24x 395W aan 7kW omvormer op NW-ZO, 7,28 MWh

Deze optie kost waarschijnlijk teveel ruimte, dus valt denk ik af.

Als je je het kunt veroorloven, doe dan de optie met 24 panelen ZO-NW. En vanwege de invloed van de bomen (-14% instraling!) denk ik dit keer ondanks de hogere kosten wel aan SolarEdge. Wel met p404 optimizers om het systeem optimaal te laten werken. Onderstaand lijstje bij Solar Outlet

Als je zelf aan de slag zou gaan is de optie van ~@AUijtdehaag mooi en voordeliger, maar zie eens een installateur te vinden die dat wil uitvoeren. in Almere; en dan voor minder dan de prijsvechter bij jouw in de buurt.

Meterkast is er wel eentje heel dichtbij 'preventief ruimen'.
Voldoet niet aan huidige normen, wat niet verplicht is bij een oudere woning, maar wel verstandig om aan te pakken.

Kosten, inclusief die aan netbeheerder voor ombouwen aansluiting, mogen gelukkig ook mee met btw teruggaaf.

[Voor 3% gewijzigd door Ronald op 15-01-2022 10:55]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• TjibbeN
24 panelen lijkt me wat extreem, moet er geen ruimte tussen behouden worden?

En een betonvloer..? Sarcasme hoop ik? Of snap ik je verkeerd?

Ik weet niet hoe de meterkast is ingedeeld. Ik kook wel electrisch.

Ik heb eigenlijk allereerst 2 vragen: aangezien er slechts een 15 jaar garantie zit op deze panelen, zijn ze van mindere kwaliteit? En de belangrijkste: adviseren jullie string of Enphase?

• Ronald
@TjibbeN bij dakjes leggen is tussenruimte inderdaad niet nodig.

Is het extreem? nou nee.. energieproducent spelen is op het moment zeer rendabel.

@timovd bedoelt de betonvoeten benoemd door @AUijtdehaag, niet vloer.
Heel mooi systeem, ballast en legsysteem in 1.

Op platdak wordt bijna altijd een metalen legsysteem gebruikt; waar dan klinkers/tegels/grind als ballast gebruikt wordt om te zorgen dat het blijft liggen in storm.

SolarEdge is een tussenvorm tussen 'string systeem' en 'micro-omvormers'. Zit er qua kosten ook tussen in.
Panelen worden hierbij door een optimizer per paneel individueel aangestuurd, en de optimizers staan in string verbonden met de omvormer.

De Jinko's die ik link hebben juist heel lange garantie; 25 jaar en 30 op degradatie.
Voor wat het waard is... REC is een van de weinige die zo ver gaat om het paneel op je dak te (laten) vervangen. Dat gaat jouw installateur na 20 jaar niet gratis doen. REC is echter wat of veel duurder. Financieel gezien niet rendabel.

[Voor 17% gewijzigd door Ronald op 15-01-2022 11:26]

• TjibbeN
Jeetje wat een hoop info al. En dat die prijsvechter om de hoek zit wist ik ook niet. Daarbij dat ik dat over die betonvoeten niet goed gelezen had, excuses daarvoor. Inderdaad een heel mooi systeem maar ik ga het echt niet zelf leggen/plaatsen.

Ik ben even naar buiten geweest, wat nagemeten en beoordeeld.... als ik vooraf valse informatie geeft snijd ik natuurlijk iedereen in de vingers. Het is idd 6,4 meter breed, 9m diep. Dat zijn dan wel zo'n beetje de randen.
En ja, de bomen staan idd ook dichterbij. Ga ik zekers last van krijgen.

De meterkast moet dan ook maar meteen op de schop.

Ik krijg er natuurlijk in eerste instantie alleen maar meer vragen door... Waarom een voorkeur voor SolarEdge boven Enphase, is dat puur prijsverschil?
Waarom zo'n, in eerste instantie, overcapaciteit?
Hebben panelen met witte achterkant en lichte rand geen voorkeur?

• Ronald
Enphase ben ik geen fan van; het is een duur systeem. Je hebt de afweging te maken tussen de voor 400W panelen krappe 295VA IQ7+ (Dat kost 1 a 2 % op jaarbasis); of de helemaal belachelijk dure IQ7A.

Ik vind het zonde om en meer te betalen, en een compromis te moeten sluiten. Financieel valt de keuze overigens heel duidelijk op de IQ7+.

SolarEdge kost dus wat minder; en heeft dat compromis niet.

Pure string durf ik niet te adviseren omdat boomschaduw voor dergelijke omvormers een stuk lastiger is.

De Jinko panelen zijn zeker geen must. Maar op papier goede garantie in tijd en degradatie.
Alternatief is white backsheet Longi 415, maar slechts 12 jaar garantie; zal net passen; maar dan adviseer ik p505 of s500b optimizers om goede werking te garanderen (p404 kan niet met dit paneel).

Ik denk dat Longi 455 helaas niet gaat passen, anders een no-brainer.

• Ronald
24x Longi 455 90 graden gedraaid zou misschien kunnen, maar ik denk van niet: zelfde reden als de 24xJinko ZW-NO.

Als Solar Outlet dit kan en wil realiseren...Ik zou het doen.

Ook de grote leveranciers betalen nu extreme bedragen voor teruglevering op nieuwe contracten. Rare wereld op het moment ;-)

• TjibbeN
Van het uiterste randje van de dakrand tot de grens met de buren is het 650cm, maar dat lijkt me niet helemaal te benutten en dan met name de dakrand.
Mijn dak ligt iets over de muur heen zoals jij al gezien hebt :)

Die Longi 455 is 2094mm, als die strak tegen elkaar aan geplaatst zouden worden zou ik 20cm tot de dakrand overhouden, is dat voldoende?
Ik staar me overigens niet blind op garantietermijnen, ik geloof daar sowieso bar weinig van. Maar het kan een indicatie zijn, wellicht minstens hoeveel vertrouwen de fabrikant er zelf in heeft.

Het compromis dat je aanroept, begrijp ik goed dat het 1-2% kost om die micro omvormers te laten werken? Is dat het compromis?

Ik merk trouwens dat ik die Solar Outlet moet bellen ;).

Je zegt "Ook de grote leveranciers betalen nu extreme bedragen voor teruglevering op nieuwe contracten. Rare wereld op het moment ;-)". Dat is iets dat ik verwacht wanneer de salderingsregeling vervalt of beduidend minder oplevert, ik was me niet bewust dat dat reeds gebeurt.
Is dat afhankelijk van wat ik zelf betaal? Ik betaal nu 16ct/kWh, wat de terugverdientijd al niet erg positief beïnbloedt maar die 16ct gaat natuurlijk niet zo blijven.

• Ronald
Saldering regeling vervalt niet, deze wordt heel langzaam afgebouwd. Je systeem is lang en breed afbetaald ver voordat saldering helemaal weg is.

Zonder saldering is meer panelen /juist/ gunstig. Voor iedereen gaat de prijs omhoog. Maar hoe meer je produceert, hoe meer je direct van de panelen verbruikt - en dus die 15ct belasting niet betaald.

Over 20 jaar gezien maak je stroom voor iets van 5ct/kWh.
In het afbouw wetsvoorstel wordt ook geregeld wat een redelijke vergoeding is... dat gaat vrijwel zeker beduidend meer zijn dan sommige nu betalen. 75% van het kale levertarief...

Ik heb zelf 4000kWh meer neergelegd dan mijn verbruik; en ondanks de idiote gasprijs zou ik bij oversluiten /lagere/ kosten hebben dan mijn huidige - pre-idioterie contract. Als je het geld hebt is het echt een no-brainer.
Bijkomend effect is dat businesscase warmtepomp enorm sterk wordt ;-)

• TjibbeN
Doel je op dat hoe meer panelen je legt, hoe groter het dagdeel dat je ervan profiteert? Want in principe benadert mijn piekverbruik op geen enkel moment op de dag wat mijn panelen dan leveren, ik zal dus altijd leveren aan het net en juist dat wordt toch minder rendabel?
En ja, tot die electrische auto er staat en eventueel die warmtepomp draait.

En nee, ik heb het geld niet liggen, ik zal er een stukje hypotheek voor nemen maar ik ga dat wel versneld afbetalen. Eigenlijk is mijn voornaamste doel mijn vaste lasten omlaag te brengen.

Ik twijfel toch nog over de NW van jouw NW-ZO plaatje. Is dat wel rendabel? En bij die dakjesuitvoering lijkt me ook dat er bladeren zullen blijven liggen. Het lijkt alsof die hoge bomen enkel hun bladeren droppen op mijn erf.

• Ronald
Yes exact: je draait langer over een dag op de panelen; en tot later in het jaar. En de hele winter telt die paar watt extra permanent. Allemaal bijdragen aan het niet betalen van belasting en afnemen tegen het hogere tarief. Het is op zekere hoogte te simuleren met SolarEdge designer, maar dan moet ik ook een verbruikprofiel kiezen:

Als je besluit niet tot het maximaal haalbare te gaan, zeker omdat je er voor moet lenen, daar heb ik begrip voor. Enige wat ik vraag is een weloverwogen keuze te maken.
Reken uit met gaslicht.com wat het overschot stroom op korte termijn waard is. Reken ook uit wat de situatie zou worden met EV en WP erbij.
En neem mee dat later bijleggen relatief kostbaar is bij een gemiddelde offerte zit een goede 800 euro 'voorrijkosten' ingecalculeerd (voor kabelwerk, steiger, etc). Als je voor minder dan 24 gaat is de beste optie die van 18 op ZO. Maar dat ombouwen naar 24 later is kostbaar, zeker als je het niet zelf wil doen. Dus dan zit je economisch gezien vast op dat maximum van 18.
Overweeg overigens de niet hypothecaire 'energiebespaarlening' Hier zit geen afsluitprovisie op wat je mogelijk wel hebt hypothecair.
Volledige flexibiliteit met aflossen en rente vanaf 1,5%.

Bladeren: ik heb bomen dichterbij staan dan jij :D (Al staan ze op noord, dus ze zijn een stuk minder hinderlijk). Bladeren vallen er op, en waaien er binnen paar dagen weer af. Nog niet de neiging gehad om de bezem er over te halen.... En ze liggen echt heel erg zichtbaar vanuit slaapkamerraam :)

Rendabel:
Een paneel op ZO doet onder invloed van de bomen 830 kWh/kWp in de simulatie.
De combinatie ZO-NW doet gemiddeld 776kWh/kWp

Het is dus inderdaad een compromis. Je legt 100% van het bruikbare deel van het dak vol in plaats van 66%; en in ruil voor efficiëntie krijg je overal meer opbrengst. En ja dat maakt de kWh prijs en terugverdientijd ook iets hoger. Echter op lange duur is het financiële voordeel ook groter. Het is dus zeker wel rendabel.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-03 21:42
TjibbeN schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:02:
Doel je op dat hoe meer panelen je legt, hoe groter het dagdeel dat je ervan profiteert? Want in principe benadert mijn piekverbruik op geen enkel moment op de dag wat mijn panelen dan leveren, ik zal dus altijd leveren aan het net en juist dat wordt toch minder rendabel?
En ja, tot die electrische auto er staat en eventueel die warmtepomp draait.

En nee, ik heb het geld niet liggen, ik zal er een stukje hypotheek voor nemen maar ik ga dat wel versneld afbetalen. Eigenlijk is mijn voornaamste doel mijn vaste lasten omlaag te brengen.

Ik twijfel toch nog over de NW van jouw NW-ZO plaatje. Is dat wel rendabel? En bij die dakjesuitvoering lijkt me ook dat er bladeren zullen blijven liggen. Het lijkt alsof die hoge bomen enkel hun bladeren droppen op mijn erf.
Zoals @Ronald ook aangeeft moet je zelf kijken wat je portemonnee aan kan maar toch wil ik even een voorbeeldje laten zien.

Stel je gaat voor 18 panelen van 365 wp en die kosten 1 euro/wp. Deze kosten bevatten de vaste voorrijkosten en de omvormer. Totaal bedrag is 6570 euro, prima deal.

Nu gaan we kijken wat bijvoorbeeld 6 extra panelen extra kosten. De voorrijkosten heb je al betaald bij die 18 panelen, en waarschijnlijk heb je ook geen grotere omvormer nodig bij een setup die niet 1 richting heeft. Als we uit gaan van circa 0,70 euro/wp voor deze panelen kosten deze 6 extra panelen dus 1533 euro.

De totale kosten/wp zijn nu gegaan naar 0,925 euro/wp, maar de laatste panelen kosten dus echter maar 0,70 cent/wp.

Stel deze laatste 8 panelen leveren een aantal kwh die je nu nog niet zelf gebruikt maar in de toekomst misschien wel. Voorheen kreeg je dan maar max 10 cent/kwh als terugleververgoeding op deze kwh. Vandag kan je echter een jaarcontract afsluiten waar je 0,30 tot circa 0,40 euro/kwh krijgt.

Deze 8 panelen van 365 kunnen met een efficiëntie van 80% 2336 kwh per jaar produceren. 2336 * 0,30 cent = 700 euro dit eerste jaar aan inkomsten op deze 8 panelen. (900 euro bij 40 cent/kwh). De kosten voor deze 8 panelen waren 1533 euro, 700/1533 = 45% van de kosten terug verdient in 1 jaar! Waarschijnlijk zal de TLV volgend jaar vast lager zijn en zal de salderingsregeling worden afgebouwd maar die 700 euro is alvast binnen! Misschien doe je voor de resterende 55% van de kosten nog een jaar of 3/4 maar al met al is dit dus een zeer goeie investering denk ik.

• TjibbeN
Dank allen zover, sommige dingen zijn best wel een eye opener, ik begrijp niet dat geen enkele aanbieder met zulke dingen is gekomen. Ze hameren allemaal op erg rechttoe rechtaan.

Mijn situatie is 2 volwassenen, 1 kind. En mijn werk leent zich er erg voor om vooral vanuit huis te blijven werken.

Als ik rekening houd met de pijpjes, is het dan een idee om aan de voorkant van het huis (ZO op de plaatjes) 4 panelen op ZW te leggen, dan naar achteren toe 2 rijen van 6 op NW-ZO?
Dan kom ik in geval van die Longi 455 op Wp's:
4 panelen op ZW: 1820 Wp
6 panelen op ZO: 2730 Wp
6 panelen op NW: 2730 Wp
Wat dat naar verwachting opbrengt weet ik niet, maar het lijkt me redelijk gespreid over de dag.

Een andere optie waar ik aan denk is links van het dak 2x8 panelen te plaatsen NW-ZO en dan blijft er nog wat ruimte over voor wellicht 4 panelen op ZW.

En de budget optie: 12 panelen op ZO en wellicht 4 op ZW.

Zijn zulke dingen het overwegen waard?

Waar ik ook aan zit te denken is ooit eventueel uit te breiden op mijn uitbouw van 4x6m, op ZO. Dat durf ik tegen die tijd dan wel zelf te doen, denk ik :)

• Ronald
Op plat dak is de opbrengstspreiding beperkt, dus om het een doel te maken is een stap te ver.

Is dit wat je probeert te omschrijven?

Dit is een matige oplossing: 5,53MWh, 740kWh/kWp

Ik heb op mijn eigen pc een versie van Thomas Berger's PVCalc draaien die meer dan 2 oriëntaties aan kan. Je kunt er zelf mee experimenteren via zijn site, maar slechts 2 dakvlakken tegelijk. Plaatjes met 2700Wp op elke richting

In de zomer maakt het allemaal niet veel uit hoe het ligt en juist dit jaargetijde komt de opbrengst: bij een plat dak komt meer dan 50% van de jaaropbrengst uit de 3 zomermaanden.

Panelen op NW moet je zien als goede opvulling van anders kaal dak, maar niet als doel voor spreiden opbrengst, daar is het effect gewoon te klein voor.

Dus bij alles wat neerkomt op 'niet vol' kun je het beste inzetten op alleen ZO, 18 stuks en zo hoog vermogen als de installateur er in de breedte op denkt te krijgen.

Uitbouw:

Dit idee?

Heeft een SE9K nodig, (suggestie SE10K van designer is wat ruimer in de jas).

Kan er zo bij geplugd worden. SE9K kost 250 meer dan SE6K.
Uiteindelijk is zonnepanelen leggen op plat dak net Lego.

Goed voor een extra 1800kWh

[Voor 4% gewijzigd door Ronald op 16-01-2022 12:56]

• TjibbeN
Klopt, dat was mijn idee, maar dat dat te weinig oplevert is goeie info.
Kortom, ik ga morgen oa Solar Outlet bellen en eens kijken wat ze ervan zeggen. Hopelijk willen ze op lokatie komen.

Op de uitbouw was ik dan wel van plan NW te plaatsen, mede omdat ze dan wellicht onder de bomen door wat zullen vangen (namiddag en avond) maar dat zal hem dan ook niet worden. Het plaatje zoals jij schetst gaat niet op omdat de achterbouw op NW is gericht.

Ik zie dat jij steeds over de pijpjes heen plaatst, waarom? Verwacht je dat dat kan?

• Ronald
Ik kan de pijpjes niet inschatten met wat ik heb ;-)
Heb je een foto van het dak?

Ik heb in de zuid-opstelling 50cm rij-op-rij aangehouden; een gemiddelde: 30 tot 70cm zijn gebruikelijke afstanden met in de winter meer en minder schaduw van rij op rij (de zon staat maximaal 15 graden boven de horizon. Dit is waarom platdak installaties zo slecht draaien in de winter).

Er is dus nog wel wat te schipperen.

Optimaliseren op 'onder de bomen door' heeft ook weinig nut; tegen die tijd staat de zon laag en is de opbrengst ditto laag.

Solar outlet en (tevens Almere) Solar bouwmarkt komen normaal vooraf niet eerst op locatie, maar wie niet waagt wie niet wint voor een klant vlakbij de thuisbasis.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:36

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou de groepenkast ook gelijk laten vervangen. Is nu een verouderd en bij elkaar geraapt (ik tel al 4 verschillende merken componenten) zootje. Voor een dergelijk klein kastje zijn dat de kosten ook niet. Voordeel is dat je nu i.c.m. de zonnepanelen de BTW van de groepenkast ook terug kunt vragen.

Lucht-lucht warmtepomp ('airco' in de volksmond) is met zo'n plat dak ook wel makkelijk te realiseren. Met een dak vol panelen kun je dan mooi goedkoop verwarmen en als bonus koelen in de zomer.

Je hebt geen schaduw, een stringomvormer is dan prima.

[Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2022 17:44]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Ronald
@ThinkPad Geen schaduw? De bomen staan er nogal vlak naast... Zie auto's voor referentie :?

Geeft ook -12% op de instraling in SE designer... en nog eens 4% verlies door het effect van de schaduw op individuele panelen. Met name dat laatste gaat gewoon erger zijn met een string.

[Voor 62% gewijzigd door Ronald op 16-01-2022 18:13]

• TjibbeN
Ik ga voor 16 Longi 455Wp panelen, het moet passen.
Ik heb een voorkeur voor Enphase, maar wat van Solaredge zou ik erbij moeten bestellen?

Het heeft allemaal alweer wat minder haast, ik moet nu eerst gaan organiseren dat mijn dakbedekking vernieuwd wordt...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee