Problemen verwarmen met Daikin Airco 2kW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:48
Goedemorgen Dames en Heren,

ik heb een vraag betreffende mijn airco. Ik heb sinds juli 2021 een airco van Daikin FTXC25 in de slaapkamer. Koelen ging prima (nu nog steeds) alleen verwarmen gaat volgens mij niet helemaal zo als het hoort.

In de slaapkamer is het bijvoorbeeld 15 graden, ik zet de airco aan op verwarmen en op 19 graden. Dan gaat dan de klep van de binnenunit open (alsof die zo gaat beginnen met blazen) en verder gebeurd er niets.
Een enkele keer doet hij het wel, verwarmd tot bijvoorbeeld de 19 graden (zoals ingesteld) en vervolgens blaast hij koude lucht.

Ik dacht dat het wellicht door de huidige buitentemperatuur komt (sommige dagen 2 graden) maar ik las dat een airco het zou moeten doen tot -10.
Wat mij wel op viel is dat er een "ijslaag" op de buitenunit zit op deze plek.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gE83q2YQjnMGo-bLJyfqHxCN31A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kxsfiYNYifKNyLRvCE5oS87X.png?f=user_large

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Groeten, Henry

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sowieso niet de automatische stand gebruiken als je die hebt. Hem echt op heat zetten.

En af en toe moet je airco ontdooien, en dan zal hij misschien eventjes koudere lucht blazen, waarna hij weer warme lucht zal blazen. Dat is heel normaal en niks om je druk over te maken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Probeer het eerst eens met een hogere temperatuur. Bijvoorbeeld 25. Om vast te stellen of er überhaupt wel warmte uit komt.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-06 17:04
henry84 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:26:

In de slaapkamer is het bijvoorbeeld 15 graden, ik zet de airco aan op verwarmen en op 19 graden. Dan gaat dan de klep van de binnenunit open (alsof die zo gaat beginnen met blazen) en verder gebeurd er niets.
Dit is vrij normaal gedrag. een Airco zal het gas op moeten warmen in de radiator dit in je airco unit zit.
Als deze op temperatuur is dan zal er pas een lucht van warmte geblazen worden vanuit de airco.
(Als het goed is, hoor je tijdens het blazen ook dat er constant gas ingespoten wordt) (Ander geluid dan tijdens koelen)

Op het moment dat je temperatuur behaald is, (19 graden) dan gaat die in een soort van luchtmode blazen waardor het "lijkt" dat die koude lucht blaast maar het is in feite lauwe lucht. Op het moment dat je airco weer genoeg warme lucht heeft opgebouwd zal die ook weer warm gaan blazen.

Wat je kan doen:

1. zet je airco op heat
2. zet de luchtstand op laag (laagste stand om te blazen)
3. zet je temperatuur 2-3 graden hoger dan dat je zou willen hebben in de ruimte.

Ik doe namelijk exact het zelfde met mijn airco systeem van Samsung in mijn huis en dat werkt prima en het is zo een sauna ;)

[ Voor 4% gewijzigd door marcel19 op 15-01-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
marcel19 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:42:
[...]

Dit is vrij normaal gedrag. een Airco zal het gas op moeten warmen in de radiator dit in je airco unit zit.
Als deze op temperatuur is dan zal er pas een lucht van warmte geblazen worden vanuit de airco.
(Als het goed is, hoor je tijdens het blazen ook dat er constant gas ingespoten wordt) (Ander geluid dan tijdens koelen)

Op het moment dat je temperatuur behaald is, (19 graden) dan gaat die in een soort van luchtmode blazen waardor het "lijkt" dat die koude lucht blaast maar het is in feite lauwe lucht. Op het moment dat je airco weer genoeg warme lucht heeft opgebouwd zal die ook weer warm gaan blazen.

Wat je kan doen:

1. zet je airco op heat
2. zet de luchtstand op laag (laagste stand om te blazen)
3. zet je temperatuur 2-3 graden hoger dan dat je zou willen hebben in de ruimte.

Ik doe namelijk exact het zelfde met mijn airco systeem van Samsung in mijn huis en dat werkt prima en het is zo een sauna ;)
Bedankt voor de tip, ik ga het testen. _/-\o_
Ik had hem op 19 gezet en maximaal blazen en toen gebeurde er vrijwel niets. Dacht al dat er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
Ik heb een daikin 2.5kw airco. Het duurt soms echt lang (10minuten ofzo) voor dat ding ontdooid/voorverwarmd is hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Ik heb het getest, eerst gebeurde er niets. De klep van de binnenunit ging open en klaar. Toen uit gezet, vervolgens ff stekker eruit en weer terug. Nu staat ie op 23 graden op heat en er komt na 15min warme lucht uit!! :-) binnen die 15min ging hij van 15 naar 19 graden en stijgt verder. Schijnt goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Hij doet een cyclus en stopt er weer mee. :-(
Dus hij ging een keer naar 20 graden en nu staat ie al 3 uur aan, staat op 23 ingesteld en in de kamer is het 15 graden. Dit klopt toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als er ijs op zit gaat hij dat ontdooien en als dat klaar is gaat hij verder met verwarmen. Dat is op zich normaal. Hij kan niet tegelijk ontdooien en verwarmen.

Dat je kamer 15 graden is dat klopt niet nee. Misschien werkt het ontdooien niet goed?

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 15-01-2022 15:07 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Marzman schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:07:
Als er ijs op zit gaat hij dat ontdooien en als dat klaar is gaat hij verder met verwarmen. Dat is op zich normaal. Hij kan niet tegelijk ontdooien en verwarmen.

Dat je kamer 15 graden is dat klopt niet nee. Misschien werkt het ontdooien niet goed?
Er zat vandaag geen ijs meer op. Er kwam wel een hoop (condens) water uit. Maar niet uit de afvoer maar uit de onderkant van de buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rozuchu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-06 23:05
henry84 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:04:
Hij doet een cyclus en stopt er weer mee. :-(
Dus hij ging een keer naar 20 graden en nu staat ie al 3 uur aan, staat op 23 ingesteld en in de kamer is het 15 graden. Dit klopt toch niet?
Is het inmiddels al opgelost? Wij hebben begin januari een Daikin laten plaatsen en sinds de installatie werkt het verwarmen niet naar behoren, na installeren hebben ze het opgegeven en is er daarna nog 2 keer een monteur geweest die het na 3 uur tobben ook weer opgaf, en vandaag zijn ze (na overleg met Daikin) er weer, maar nog geen concrete oplossing.... We hebben een Perfera FTXM 42 R / RXM 42 R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henry84
rozuchu schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:25:
[...]

Is het inmiddels al opgelost? Wij hebben begin januari een Daikin laten plaatsen en sinds de installatie werkt het verwarmen niet naar behoren, na installeren hebben ze het opgegeven en is er daarna nog 2 keer een monteur geweest die het na 3 uur tobben ook weer opgaf, en vandaag zijn ze (na overleg met Daikin) er weer, maar nog geen concrete oplossing.... We hebben een Perfera FTXM 42 R / RXM 42 R
Bij mij is de monteur twee keer geweest en uiteindelijk hebben ze binnen- en buitenunit vervangen voor een nieuwe. (type FTXC25) Oude unit hing er pas sinds juli 2021. Nu doet hij het goed.

De monteur heeft een keer naar Daikin gebeld en zei meteen dat ik een nieuwe krijg. Wellicht een bekend iets bij sommige units van Daikin?

Ben wel benieuwd hoe ze het bij jou afhandelen, hou mij even op de hoogte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rozuchu
henry84 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:40:
[...]

Bij mij is de monteur twee keer geweest en uiteindelijk hebben ze binnen- en buitenunit vervangen voor een nieuwe. (type FTXC25) Oude unit hing er pas sinds juli 2021. Nu doet hij het goed.

De monteur heeft een keer naar Daikin gebeld en zei meteen dat ik een nieuwe krijg. Wellicht een bekend iets bij sommige units van Daikin?

Nou hier hadden ze de vorige keer dus het inspuitventiel vervangen, toen leek het goed te gaan, maar na even testen toch weer niet...

Gisteren kwamen ze met zijn tweeen, een hoop testen weer, 1 monteur zat met Daikin heel de tijd aan de telefoon. Uiteindelijk hebben ze een harde reset gedaan en nu schijnt het te werken. Ik ben nog niet helemaal overtuigd... ik neem aan dat een harde reset een van de eerste dingen is die je doet, tenminste in de computer wereld haha.

De komende dagen maar even goed stoken en testen met dat ding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henry84
rozuchu schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Nou hier hadden ze de vorige keer dus het inspuitventiel vervangen, toen leek het goed te gaan, maar na even testen toch weer niet...

Gisteren kwamen ze met zijn tweeen, een hoop testen weer, 1 monteur zat met Daikin heel de tijd aan de telefoon. Uiteindelijk hebben ze een harde reset gedaan en nu schijnt het te werken. Ik ben nog niet helemaal overtuigd... ik neem aan dat een harde reset een van de eerste dingen is die je doet, tenminste in de computer wereld haha.

De komende dagen maar even goed stoken en testen met dat ding...
Hard reset? Dat is gewoon stekker eruit toch? Dat hebben ze bij mij ook gedaan, ging een cyclus goed (verwarmen tot 20 graden) en daarna bleef 'ie weer hangen en deed niets meer. Verwarmt hij bij jou wel door nu? Dus als het eenmaal 20 graden is geweest gaat ie bijverwarmen? Bij mij deed hij dat namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rozuchu
henry84 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:46:
[...]

Hard reset? Dat is gewoon stekker eruit toch? Dat hebben ze bij mij ook gedaan, ging een cyclus goed (verwarmen tot 20 graden) en daarna bleef 'ie weer hangen en deed niets meer. Verwarmt hij bij jou wel door nu? Dus als het eenmaal 20 graden is geweest gaat ie bijverwarmen? Bij mij deed hij dat namelijk niet.
Ik ben m aan het testen. Hij meette ook een veel te hoge kamer temperatuur maar na het stellen van de blaasrichting werd dit iets realistischer. Maar nu je dit zegt…. Heb hem op 23.5 gezet en het werd lekker warm maar nu begint de temperatuur te dalen voel ook koudere lucht eruit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:06
rozuchu schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:11:
[...]

Ik ben m aan het testen. Hij meette ook een veel te hoge kamer temperatuur maar na het stellen van de blaasrichting werd dit iets realistischer. Maar nu je dit zegt…. Heb hem op 23.5 gezet en het werd lekker warm maar nu begint de temperatuur te dalen voel ook koudere lucht eruit komen.
henry84 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:26:
Goedemorgen Dames en Heren,

ik heb een vraag betreffende mijn airco. Ik heb sinds juli 2021 een airco van Daikin FTXC25 in de slaapkamer. Koelen ging prima (nu nog steeds) alleen verwarmen gaat volgens mij niet helemaal zo als het hoort.

Een enkele keer doet hij het wel, verwarmd tot bijvoorbeeld de 19 graden (zoals ingesteld) en vervolgens blaast hij koude lucht.

Ik dacht dat het wellicht door de huidige buitentemperatuur komt (sommige dagen 2 graden) maar ik las dat een airco het zou moeten doen tot -10.
Wat mij wel op viel is dat er een "ijslaag" op de buitenunit zit op deze plek.[Afbeelding]

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Groeten, Henry
Hoelang heeft dit proces bij jullie geduurd? Ik heb hem net 3 maanden en al sinds dien al kuren en wacht al 4 weken volgens de installateur op actie of reparatie van daikin omdat hij zelf niet verder komt dan lekkage en vul test. Ding verwarmd of koelt niet.

Vind het echt ongehoord lang duren dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozuchu
Soullancer schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:50:
[...]

[...]

Hoelang heeft dit proces bij jullie geduurd? Ik heb hem net 3 maanden en al sinds dien al kuren en wacht al 4 weken volgens de installateur op actie of reparatie van daikin omdat hij zelf niet verder komt dan lekkage en vul test. Ding verwarmd of koelt niet.

Hier waren ze direct na aflevering een twee keer langs geweest om het te verhelpen. Dus was binnen twee weken gebeurd. Ik had uiteraard ook nog niet betaald dus misschien weegt dat ook mee. Koelen werkte wel meteen alleen verwarmen gebeurde niet en kwamen ze tijdens de installatie achter.
Wat ik hoorde van de installateur is dat deze nieuwe modellen kuren vertoonde en het even duurde voordat Daikin een oplossing had (maar was blijkbaar gewoon een reset)

We hebben inmiddels nog een zelfde unit laten plaatsen op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Soullancer schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:50:
[...]

[...]

Binnen twee weken was het ook bij mij opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:56
henry84 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:03:
[...]

Binnen twee weken was het ook bij mij opgelost.
hoi
en wat was de oplossing?

merk dat de daiking perfera vrij traag is me omschakelen van koud naar warm duur minuten en als ik hem op 31 graden zet ( gaat me de afstand bediening maar tot 30 ) via de app komt er niet eens zo erg warme lucht uit ook na min wachten en of naar de powerstand schakelen.
ook het verbruik blijft met 300watt erg laag voor die stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
henry84 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:40:
[...]

@Maxwp Dit was de oplossing. Ik denk dat er bij jou unit ook iets niet helemaal lekker is want dit hoort veel sneller te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:56
dank ik heb dit getest in de zomer toen ze net geinstalleerd waren
het omschakelen duurt even dat is normaal en even later kwam er wel warme lucht uit maar het verschil was klein dus deed hij niet zo veel ;-)
even kijken als het kouder begint te worden wat hij da n gaat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-06 18:45
Ik heb zojuist een Perfera 2.5KW.

Koelen doet die perfect.
Echter, verwarmen heb ik zojuist problemen... Heb het als voorbeeld op 30 graden gezet.
heb het zojuist op verwarmen mode gezet. Het duurt even 10 min dat die opstart.

Vervolgens blaast die 4 a 5 min koud/lauw lucht vervolgens gaat die uit... doet die niks meer. Ventilatieklep blijft open.

Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Probook8979 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:52:
Ik heb zojuist een Perfera 2.5KW.

Koelen doet die perfect.
Echter, verwarmen heb ik zojuist problemen... Heb het als voorbeeld op 30 graden gezet.
heb het zojuist op verwarmen mode gezet. Het duurt even 10 min dat die opstart.

Vervolgens blaast die 4 a 5 min koud/lauw lucht vervolgens gaat die uit... doet die niks meer. Ventilatieklep blijft open.

Is dit normaal?
Nee lijkt mij niet. Als ik de mijne op verwarmen zet duurt het 1-2min. en dan blaast hij warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-06 18:45
henry84 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:51:
[...]

Nee lijkt mij niet. Als ik de mijne op verwarmen zet duurt het 1-2min. en dan blaast hij warme lucht.
Ik ga maandag is bellen met de support van Daikin. Kijken wat ze voor mij kunnen betekenen.
Pagina: 1