[Synology] mailplus server setup, meerdere domeinen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 20:48
Ik wil graag mijn synology NAS gebruiken voor het hosten van mijn eigen mail.

Heb zelf diverse domeinen (draaien nu nog extern) en deze wil ik zelf dus gaan hosten op de NAS, het gaat hier eigenlijk enkel om de mail.

Als voorbeeld heb ik dus 3 domeinen, ik gebruik per domein maar 1 email adres dat als catchall is ingesteld, dus ik heb in de praktijk alleen de volgende email accounts nodig:
catchall@domein1.nl
catchall@domein2.nl
catchall@domein3.nl
Heb de MX records verwezen naar mijn thuis IP, de router de poorten geforward etc..

Wat ik heb gedaan (naast installeren van mailplus) de 3 domeinen aangemaakt in de mailplus app en bij elk ook de catchall aangezet.
Blijkbaar moet je deze domeinen koppelen aan een synology gebruiker (geen idee waarom eigenlijk, wil ze eigenlijk het liefst compleet los van de synology users gebruiken), ik had ze eerst alle 3 gekoppeld aan 1 gebruiker.

Daarna heb ik in outlook 1 nieuw email account toegevoegd om te kijken of ik wel mail ontvang..
Diverse test mails gestuurd en die komen netjes binnen, dus de setup, DNS, port forwarding etc werkt dus prima, ik ontvang de mails (verzonden vanaf een gmail account).

Maar tot mijn verbazing kwamen ook de mails aan (in deze mailbox) welke ik gestuurd had naar de andere 2 domeinen, dat vond ik dus vreemd.
Vervolgens heb elk domein aan een andere synology user gekoppeld, dus ook een andere login.

Wederom enkele test mails gestuurd (wederom vanaf een gmail account) naar alle 3 de domeinen en wederom komen ALLE mails binnen in die ene mailbox in outlook, dus van alle 3 de domeinen komt binnen in 1 mailbox.

Ik heb daadwerkelijk geen idee hoe dit kan of wat ik nu exact verkeerd doe.

Het moet toch mogelijk zijn om meerdere onafhankelijke mailboxen aan te maken, dus elke mailbox met ieder een eigen login en account.

Iemand ervaring hiermee, wellicht een tip hoe je dit kunt instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-05 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

‘t klinkt alsof je de andere adressen niet als mailboxen maar als aliassen hebt aangemaakt. Zo fungeren ze in ieder geval.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 19:32

JdM

Humbled

Een user account wordt gekoppeld aan de ingegeven hostnaam , althans zo werkt dat in de synology mailserver of dat ook zo is bij mailplus weet ik niet zeker, die gebruik ik zelf niet, maar ik denk van wel.
Je zegt dat je 1 e-mailadres als catchall hebt ingesteld, maar dat is een verkeerde manier van kijken naar catchall denk ik, met die instelling in mailserver catch je dus ook echt all en dat wil je niet want je wil specifiek op domeinnaam all catchen :9

Probeer eens als volgt en zet die catchall functie eerst uit:
Op je hostnaam in mailserver (de FQDN) komt alle mail binnen, maak achter die FQDN de extra domeinen aan (dat heb je al gedaan denk ik). Maak ook een administratieaccount/hoofdmailaccount aan en log daar op in (dus zoiets als mailaccount@domein1.nl (je FQDN). Maak een filter (filters) aan in dat account en laat de betreffende mails via de filterregel "voor binnenkomende mail die voldoet aan de volgende regel" user@domein1.nl (etc) doorsturen naar gebruiker@domein1.nl en maak dan in die specifieke account een identiteit aan die de mail verstuurt via het juiste domein.
De user logt dan in op de domein1.nl/mail (of mail.domein1.nl/mail als je hier een A record voor aanmaakt) en vanuit die plek kan deze dan de juiste mail op user@domein2.nl/user@domein3.nl ontvangen en versturen.
De administratieaccount op het hoofddomein/de hostnaam is dan feitelijk de regelaar en verdeler via de daar ingestelde filters.

Als je wil dat iedere user op het eigen hoofddomein wil in kunnen loggen, dan zul je dedicated servers moeten maken en dus per domein een synology neer moeten zetten.
Dit is voor zover ik de synology mailservermogelijkheden begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 20:48
dank je, maar dat is veel te omslachtig.
Ik zoek gewoon een manier om mijn mail lokaal te kunnen beheren, hetzelfde als ik nu doe op de server.

Dus elk domein een geheel eigen en gescheiden mail omgeving met elk ook de eigen instellingen, users en opties.

Momenteel heb ik 2 van de 3 domeinen wel werkend gekregen (gescheiden), maar de 3de krijg ik niet werkend.
Als ik deze identiek instel als de andere 2 dan kan ik niet verbinden met een mailprogramma zoals outlook, programma's (heb er meerdere geprobeerd) blijven constant een user/pass error geven, terwijl deze 100% goed....
Ben er voor nu eventjes mee gestopt te testen, maar ik vermoed dat de user admin rechten moet hebben om mails te kunnen ontvangen, de gebruikte user is namelijk nu geen lid van de administrator groep (enkel user) en de andere 2 domeinen zijn wel gekoppeld aan gebruikers van de admin groep.

Maar een eenvoudige setup is dit zeker niet.
Beter was een echte (fatsoenlijke) 3th party mail software, maar dat schijnt niet te bestaan voor de synology NAS.
BV via een docker container met daarop een werkende DirectAdmin (voor de mail) omgeving of iets dergelijks om zo makkelijk de mail te kunnen configureren, dit geheel onafhankelijk van de users in de nas zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 19:32

JdM

Humbled

Omslachtig, oké. Is werkelijk in 20 minuten gedaan voor drie mailboxen. Wellicht begrijp ik je wensen niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Moet je dit überhaupt wel willen? Juist e-mail is vandaag de dag ontzettend tricky om zelf te hosten. Dikke kans dat je mail vervolgens niet goed aankomt. Zie ook dit filmpje.

YouTube: you should NOT host your own email server! (and here is why)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-05 20:30
Grappig ik wil juist weer zelf mail gaan doen en dat hoeft geen issue te zijn.
Bij KPN bijvoorbeeld kun je uitgaande mail via smtp.kpnmail.nl laten lopen.
Je kan ook kiezen voor relay services als sendgrid of aws ses enz.
Vanaf je eigen IP adres is wel een issue, mogelijk zou dat beter kunnen met een provider als freedom internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Hier ook gewoon de oude mailstation draaien op een KPN glas verbinding.
Geen enkel probleem als je de SMTP relay van KPN gebruikt.

@rob3rt Kun je niet gewoon 3 users aanmaken met het domein naam en aan deze users op het juiste domein naam de catch-all fuctie aan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-05 20:30
Ben nog steeds aan het test voor ik al men mail over mailplus gooi en merk dat sturen via kpn binnen office365 niet lekker gaat want komt in spam.

Mailplus en outlook vindt ik niet echt supper omdat je alleen imap hebt en agenda allemaal weer los moet instellen (agenda/contacten), dat is bij apple iphone ook een “gemis” active sync zou mooi zijn.
Pagina: 1