Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:35
Hallo

Heb de Creative Sound Blaster X-Fi Titanium al een tijdje en deze is altijd meegegaan bij upgraden van de pc.

Nu ga ik binnenkort een nieuwe pc bouwen. Is het verstandig om deze kaart mee te nemen of genoeg te nemen met Realtek ALC1200 audio chip onboard op de moederbord?

De geluidskaart is alleen voor gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Ik denk niet dat je verschil gaat merken. Welke speakers heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Waarom zou je de Sound Blaster NIET meenemen? (in de game-praktijk zal er weinig verschil zijn)

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 14-01-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Uszka schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:37:
Ik denk niet dat je verschil gaat merken. Welke speakers heb je?
2.1 speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Tja, dat kan de eerste de beste set van 2 tientjes zijn of een high-end combo van 2K. Misschien ff het merk en type vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Uszka schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:33:
[...]

Tja, dat kan de eerste de beste set van 2 tientjes zijn of een high-end combo van 2K. Misschien ff het merk en type vermelden.
Logitech Z623

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft Creative Win11 drivers voor die SB0886? Met oog op de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:57

M2M

medicijnman

Vroeger was onboard geluid echt brak. Speakers aan en geen geluid afspelen en je hoorde de ruis door de speakers denderen. Tegenwoordig hebben zelfs instapmodellen een apart stukje PCB gereserveerd voor de geluidschip.

Vroeger had Creative een geluidschip die meer kanalen geluid kon afspelen, tegelijkertijd. Samen met EAX en dergelijke. Inmiddels allemaal achterhaald aangezien een moderne processor eigenlijk processorkracht te over heeft voor wat geluidsspoortjes te decoderen.

Het enige dat ik fijn vond aan de geluidskaarten van Creative was aparte volumeknop voor headphones via een 5 1/4" slot aan de voorkant van de PC, die niet het volume in Windows aanstuurden. De nieuwe modellen doen (deden) dat wel, waardoor ik een aantal keer flink mijn oren opgeblazen heb omdat een gare applicatie vond dat het geluidsnivo op 100% moest. Bovendien kon de 5.1 set gewoon op 5.1 blijven staan en werd de headphone output naar virtual 5.1 ge-downmixed. Maarja, die kaarten waren PCI zonder "e", waarbij je 3rd party ontwikkelde drivers nodig had om het niet al te buggy te laten zijn buiten Windows XP.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Anoniem: 37334 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:04:
Heeft Creative Win11 drivers voor die SB0886? Met oog op de toekomst...
Geen idee ga voorlopig geen win 11 gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan toch lekker die on-board gebruiken? Op zich geen nadelen. Dat de audiokwaliteit van on-board soundcards slecht was, ligt alweer een tijdje achter ons. En als je je speakers digitaal aansluit, dan is het verschil helemaal klein tussen SB / On-board.

(even er vanuit gaan dat je geen speciale functies gebruikt die alleen op de SoundBlaster zitten...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

De kwaliteit van beiden zal prima zijn. De Creative kaart doet meer hardwarematig en biedt wat leuke gimmicks als EAX voor als je nog (oude) games hebt die dit gebruiken. Ik zou de Creative kaart gebruiken. De X-Fi is een van de beste chips die ze ooit gemaakt hebben.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1