Als ik je een tip mag geven, die al wel eerder is gegeven, maar focus je niet zo op de snelheid. Ondanks dat je kabels Cat6 zijn moeten alle schakels in je netwerk ook nog minimaal 1Gbps aan kunnen, maar CAT5e had ook gewoon 1Gbps kunnen leveren, dus je gaat pas voordeel van Cat6 halen op het moment je apparatuur op 10Gbps gaat laten communiceren met elkaar. Daarbij geldt ook dat alle schakels dus niet enkels de kabels, maar ook het modem, evt. accesspoint en client en/of andere schakels ook allemaal op 10Gbps moeten kunnen communiceren.
Wat betreft draadloos op je telefoon. Wees bewust van wat applicaties gebruiken, ik denk dat gemiddeld applicatie op een telefoon max 10Mbit van je 1000Mbit kan trekken en dan zal het een Hoge kwaliteit Youtube filmpje zijn, maar alle apps zoals whatsapp/Teams/Zoom/Facetime/Netflix/E-mail zullen hooguit paar mbit trekken. Datzelfde geldt voor een TV, ik heb hier 2 dure OLED TV's in huis die ook enkel 100Mbit aansluiting hebben omdat meer niet nodig is.
Dat je vader in de ICT werkt zegt ook helemaal niks, mijn vader deed dat ook, 3 keer raden wie mag komen opdraven als er issues zijn met zijn netwerk. Als je toevallig wat PHP/HTML kan programmeren, wil niet zeggen dat je verstand hebt van netwerken of iets dergelijks, werken in de ICT is een breed begrip. In mijn studenten tijd heb ik bij een internet provider op de helpdesk gebeld, als ik een kwartje kreeg voor elke keer dat ze zeiden in de ICT te werken en dan een Cat5 kabel/100mbit Router/100Mbit NIC of gewoon een defecte kabel dan was ik daar heel wat eerder weg geweest

.
1000Mbit is enkel leuk als je daar echt specifieke doeleinde voor hebt voor bijvoorbeeld downloaden, maar bij grote bestanden zal je SSD buffer waarschijnlijk al vollopen waardoor je de max speed nooit gaat halen of als ik bij Warzone een nieuwe update moet binnen halen van 20Gb dan kan de source me niet meer dan 200Mbit leveren. Het volledig halen ervan is vaak leuk op een speedtest maar in de praktijk moet je echt weten wat je er mee doet. Het is vooral leuk als je met 4 of meer mensen tegelijk ergens mee bezig bent zodat je altijd ruimte overhoudt en niet 1 iemand de volledige lijn kan leegtrekken.
Kortom: 1Gbps internet verbinding klinkt leuk, maar mijn verwachting zou zijn dat er maar zeer zelden iemand z'n verbinding kan voltrekken maar vaak onder het mom 'toekomstbestendig' genomen wordt, wat natuurlijk onzin is want je kan je abonnement bijna maandelijks aanpassen en er zijn op dit moment ook gewoon te weinig toepassingen voor om daar bij in de buurt te komen voor de consument (Uitzondering daar gelaten)
laurens0619 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:36:
Ach de campingbaas waar mn chalet staat heeft zn lijn geupgrade van 6mbit koper naar 1gbit glas. Hij heeft wel het stokoude 2.4ghz only wifi ding laten hangen, dus internet gaat nog steeds maar max 40megabit haha. Die gooit pas snelheid weg

De TS gooit het geld net zo hard weg, als men al topics aanmaakt waarom je geen Gbit haalt over wifi dan weet je al voldoende

.
[Voor 14% gewijzigd door Marnix1988 op 14-01-2022 21:42]