✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Vraag
Beste antwoord (via G_Dragon op 14-01-2022 21:43)
Wat betreft draadloos op je telefoon. Wees bewust van wat applicaties gebruiken, ik denk dat gemiddeld applicatie op een telefoon max 10Mbit van je 1000Mbit kan trekken en dan zal het een Hoge kwaliteit Youtube filmpje zijn, maar alle apps zoals whatsapp/Teams/Zoom/Facetime/Netflix/E-mail zullen hooguit paar mbit trekken. Datzelfde geldt voor een TV, ik heb hier 2 dure OLED TV's in huis die ook enkel 100Mbit aansluiting hebben omdat meer niet nodig is.
Dat je vader in de ICT werkt zegt ook helemaal niks, mijn vader deed dat ook, 3 keer raden wie mag komen opdraven als er issues zijn met zijn netwerk. Als je toevallig wat PHP/HTML kan programmeren, wil niet zeggen dat je verstand hebt van netwerken of iets dergelijks, werken in de ICT is een breed begrip. In mijn studenten tijd heb ik bij een internet provider op de helpdesk gebeld, als ik een kwartje kreeg voor elke keer dat ze zeiden in de ICT te werken en dan een Cat5 kabel/100mbit Router/100Mbit NIC of gewoon een defecte kabel dan was ik daar heel wat eerder weg geweest
1000Mbit is enkel leuk als je daar echt specifieke doeleinde voor hebt voor bijvoorbeeld downloaden, maar bij grote bestanden zal je SSD buffer waarschijnlijk al vollopen waardoor je de max speed nooit gaat halen of als ik bij Warzone een nieuwe update moet binnen halen van 20Gb dan kan de source me niet meer dan 200Mbit leveren. Het volledig halen ervan is vaak leuk op een speedtest maar in de praktijk moet je echt weten wat je er mee doet. Het is vooral leuk als je met 4 of meer mensen tegelijk ergens mee bezig bent zodat je altijd ruimte overhoudt en niet 1 iemand de volledige lijn kan leegtrekken.
Kortom: 1Gbps internet verbinding klinkt leuk, maar mijn verwachting zou zijn dat er maar zeer zelden iemand z'n verbinding kan voltrekken maar vaak onder het mom 'toekomstbestendig' genomen wordt, wat natuurlijk onzin is want je kan je abonnement bijna maandelijks aanpassen en er zijn op dit moment ook gewoon te weinig toepassingen voor om daar bij in de buurt te komen voor de consument (Uitzondering daar gelaten)
De TS gooit het geld net zo hard weg, als men al topics aanmaakt waarom je geen Gbit haalt over wifi dan weet je al voldoendelaurens0619 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:36:
Ach de campingbaas waar mn chalet staat heeft zn lijn geupgrade van 6mbit koper naar 1gbit glas. Hij heeft wel het stokoude 2.4ghz only wifi ding laten hangen, dus internet gaat nog steeds maar max 40megabit haha. Die gooit pas snelheid weg
[ Voor 14% gewijzigd door SirMemeAlot op 14-01-2022 21:42 ]
Alle reacties
Met 300 mbit/s zit je al tegen het praktische maximum...
Staar je niet blind op die 1733 die er staat...
Want dat is maximale bandbreedte met meerdere apparaten. Gezien meerdere streams tegelijk uitgezonden kunnen worden naar verschillende apparaten. Niet dat 1733 specifiek voor 1 apparaat kan.
Sorry misschien even een dom moment, maar kan je uitleggen wat je bedoeldHendrickz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:17:
En de client?
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
OkeSwordlord schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:17:
Overstappen op Wifi6 / AX...
Met 300 mbit/s zit je al ver tegen het praktische maximum...
Staar je niet blind op die 1733 die er staat...
Want dat is maximale bandbreedte met meerdere apparaten. Gezien meerdere streams tegelijk uitgezonden kunnen worden naar verschillende apparaten. Niet dat 1733 specifiek voor 1 apparaat kan.
Welk apparaat test je mee? Welke wifi heeft die.G_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:19:
[...]
Sorry misschien even een dom moment, maar kan je uitleggen wat je bedoeld
De wifi adapter in jouw laptop / PC / mobiel moet ook voldoen aan bepaalde specificaties om bepaalde wifisnelheden te halen.
Er zijn verschillende antenne configuraties mogelijk voor apparatuur, wat in sommige gevallen nog wel eens verschil willen maken.
Heb de laptop , mobiel getest. Op de screenshot was de test met de Oppo Reno 2Z. In de laptop heb ik zelf een nieuwere wifi module geinstalleerd omdat die erin zat geen 5ghz ondersteunde.Swordlord schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:23:
[...]
Welk apparaat test je mee? Welke wifi heeft die.
De wifi adapter in jouw laptop / PC / mobiel moet ook voldoen aan bepaalde specificaties om bepaalde wifisnelheden te halen.
Er zijn verschillende antenne configuraties mogelijk voor apparatuur, wat in sommige gevallen nog wel eens verschil willen maken.
![]() |
[ Voor 14% gewijzigd door G_Dragon op 14-01-2022 19:34 ]
Experiabox V12 is wifi 6.G_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:33:
Dit is trouwens de gemeten snelheid door de monteur..
[Afbeelding]
Monteur heeft Wifi6 hardware...
Dan kan het ...
Nog steeds vermeld je niet welke wifi adapters je hebt...
Maar ga er maar van uit dat jouw eigen apparatuur het "probleem" is.
Als ik de Wifi van de V12 aanzet en mijn telefoon rechtstreeks verbind haal ik alsnog dezelfde snelheden.Swordlord schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:39:
[...]
Experiabox V12 is wifi 6.
Monteur heeft Wifi6 hardware...
Dan kan het ...
Nog steeds vermeld je niet welke wifi adapters je hebt...
Maar ga er maar van uit dat jouw eigen client apparatuur het "probleem" zijn...
Ik gebruik alleen een Acces Point van Netgear ( WAC124 ), verder geen andere wifi adapters.
[ Voor 34% gewijzigd door FlipFluitketel op 14-01-2022 19:43 ]
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Het is altijd aan te raden zelf je infra op orde te hebben, los van je aansluiting.
Wat @Swordlord dus zegt…
Overigens zou ik persoonlijk tevreden zijn met 300mbit op de WiFi. Enige wat hier WiFi gebruikt zijn mobiele devices. Maar dat is puur persoonlijk.
Dat weet ik, heb al aangegeven dat ik er zelf een nieuwe in heb gezet omdat de oude geen 5Ghz kon ontvangen.FlipFluitketel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:43:
Wifi-adapter is de netwerkkaart in je pc/laptop. Dus welk merk/model heb je in je pc/laptop zitten?
Wat je telefoon betreft zit je met 300 Mbps aan het maximum van wat die telefoon aankan.
Als je nog even wat informatie deelt over "de nieuwe wifi-adapter van je laptop" (merk en type dus!), dan kunnen we daar mogelijk ook een theoretisch maximum aan vast hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 14-01-2022 19:51 ]
"een nieuwe"? Onze glazen bol kan dat niet vertalen naar een merk en type dus je zult echt meer details moeten geven.G_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:49:
[...]
Dat weet ik, heb al aangegeven dat ik er zelf een nieuwe in heb gezet omdat de oude geen 5Ghz kon ontvangen.
"Een nieuwe".. Er zijn maar tig verschillende en de ene zal beter zijn dan de andere. De vraag is dus, welke heb je erin gezet?G_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:49:
[...]
Dat weet ik, heb al aangegeven dat ik er zelf een nieuwe in heb gezet omdat de oude geen 5Ghz kon ontvangen.
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Alle apparaten ondersteunen 1 Gbit/s, de kabels zijn allemaal Cat6. Hebben het allemaal direct goed gedaan toen we hier 2 jaar geleden gingen wonen, omdat we wisten dat we glasvezel zouden krijgen. Nee die Netgear hebben we zelf gekochtFreakNL schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:43:
Sowieso is je provider pontificaal vermelden in je TS natuurlijk totaal irrelevant. Of heb je die Netgear van KPN gehad?
Het is altijd aan te raden zelf je infra op orde te hebben, los van je aansluiting.
Wat @Swordlord dus zegt…
Overigens zou ik persoonlijk tevreden zijn met 300mbit op de WiFi. Enige wat hier WiFi gebruikt zijn mobiele devices. Maar dat is puur persoonlijk.
Croga schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:50:
[...]
"een nieuwe"? Onze glazen bol kan dat niet vertalen naar een merk en type dus je zult echt meer details moeten geven.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GIxuXqjK9Xwo4xlBsYFlS5Qs.png?f=user_large)
hetzelfde als hierboven gezegt is maar dan uitgebreider:
Je hebt een aantal mogelijkheden binnen Wifi. Je hebt de 2.4.ghz band (laten we die vergeten, die gaat max een megabit of 80) of de 5ghz band.
Op de 5ghz band heb je wifi 5 of wifi 6.
Met wifi 5 kun je, afhankelijk van de standaard die gebruikt wordt, ergens tussen de 100-500 megabit halen
Met wifi 6 kun je, afhankelijk van de standaard die gebruikt wordt, ergens tussen de 100-800megabit halen
Nu moeten beide kanten dezelfde standaarden praten om een bepaalde snelheid te halen.
Het rapport van de KPN monteur laat zien dat de experiabox 800megabit haalt op wifi 6. Die kant zit dus ok.
Het device waarmee de KPN testte had ook een standaard die hoog genoeg was voor 800 megabit
Nu naar jouw verhaal:
De experiabox kant zit goed maar de andere kant, je computer of telefoon heeft een te trage standaard.
Daarom haal je max 300megabit.
Wil je sneller? Dan moet je niet je experiabox vervangen maar je client (toestel, of wifi kaart in je laptop)
CISSP! Drop your encryption keys!
Op Wireless AC ga je nooit veel hoger dan 300 Mb/s halen. Als je meer wil overgaan naar AX(dus ook je cliënt!) en dan is op 80 MHz zeker rond de 700 Mb/s mogelijk. Gigabit enkel mogelijk op 160 MHz.G_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:51:
[...]
Alle apparaten ondersteunen 1 Gbit/s, de kabels zijn allemaal Cat6. Hebben het allemaal direct goed gedaan toen we hier 2 jaar geleden gingen wonen, omdat we wisten dat we glasvezel zouden krijgen. Nee die Netgear hebben we zelf gekocht. Ik probeer de oorzaak te vinden waarom de wifi maar 300Mbit/s haalt, maar als zelfs de KPN Modem V12 die 300Mbit/s haalt zou het wel niet hoger kunnen?
ik heb gelukkig wel een vrij ideale air-space (ik ontvang enkel mijn buurman zn 5ghz , op 1 kanaal en RSSI -75 , dus zeer zwak, er is geen enkele overlap)
Ja en nee
Volgens je screenshot is je linkrate 866 megabit. Dat is op wifi 5 een snelheid (80mhz) waar je in vaak wel dik 400 megabit mee moet kunnen halen.
Zie bijvoorbeeld ook onder snelheid van de deco m4, afaik draait die ook op 866 megabit/5ghz 80mhz. Is ook gewoon wifi 5 simpel dingetje
Dus je client voldoet wel aan de standaard, maar hij gaat toch wat traag.
Gaat die ook zo traag als je naast het modem staat? (liefst experiabox wifi, ik denk dat die sowieso beter is dan het accesspoint wat je hebt)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 14-01-2022 20:13 ]
De AC7260 in de laptop is mogelijk nog te upgraden naar een AC8260 of misschien zelfs een AC9260, maar dat is afhankelijk van welk interface er beschikbaar is. Maar ook die zullen geen enorme snelheidswinst opleveren. Een Intel AX200 kaartje gaat niet werken in de laptop.
Dus de wifi-beleving blijft met deze clients steken op 300 - 400 Mbps, helaas.
[ Voor 6% gewijzigd door Masimo op 14-01-2022 20:31 ]

![]() |
Anoniem: 37334
Zal vast in de specs vermeld hebben gestaan.G_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:43:
Daar dacht ik ook al overna om een nieuwe acces point te halen maar dat heeft dus totaal geen nut.. ik heb net ook een speedtest gedaan op onze Sony KD-55AG8, aangezien de LAN poort van deze Oled tv maar maximaal tot 100Mbit/s gaat
Welk probleem is er eigenlijk?
Zolang je bijvoorbeeld geen dikke filetransfers gaat doen intern (bijvoorbeeld vanaf je laptop naar een NAS) is er eigenlijk niks aan de hand…
Wat boeit het dat je phone maar 300mbit haalt…
Omdat je toch 80% van de snelheid wil halen waarvoor je betaald?FreakNL schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:52:
Laat ik eens vloeken in de kerk:
Welk probleem is er eigenlijk?
Zolang je bijvoorbeeld geen dikke filetransfers gaat doen intern (bijvoorbeeld vanaf je laptop naar een NAS) is er eigenlijk niks aan de hand…
Wat boeit het dat je phone maar 300mbit haalt…
Haha ja kwam er later achter! Toen we tegen de TV aanliepen in de Mediamarkt ging ik er niet vanuit dat zo'n nieuw model maar maximaal 100Mbit/s aan kon op de lanAnoniem: 37334 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:48:
[...]
Zal vast in de specs vermeld hebben gestaan.
Dan zou ik beginnen met je LAN maar eens te optimaliseren; als je bedraad nog niets een hoger komt dan 800Mbit, is het wel redelijk droevig? Kijk eens naar CreativeS in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3" bijvoorbeeldG_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:52:
[...]
Omdat je toch 80% van de snelheid wil halen waarvoor je betaald?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Tenzij je vaak hele grote file transfers doet, heb je in een normaal huishouden met 50megabit meer dan genoeg.
Youtube,netflix,nlziet,teams etc gaat allemaal megasnel en als ik in de logs kijk dan staat die lijn alsnog de hele dag te slapen.
Er was maar 1 moment dat ik een dikkere verbinding mistte, en dat was tijdens. het downloaden van een game via mn xbox.
Mrja, dat was dan ook alles.
Dus wil Je halen waarvoor je betaald? Verlaag je snelheidn
Ik heb ook zoveel huishoudens gezien waar gezinnen met zn allen op 1 accesspoint zitten in de meterkast zitten (ja dat werkt brak) en dan hun internet lijn upgraden… kansloos
[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 14-01-2022 21:05 ]
De lan is allemaal 1Gbit/s ready ( CAT6 ), heb 2 jaar geleden toen we hier gingen wonen alles 1Gbit/s ready gemaakt met me stiefvader die in de ICT werkt. Daar kan het dus niet aan liggen en ook KPN geeft in een doormeet rapport aan dat 800Mbit/s ons maximaal haalbare is vanwege de afstand met de centrale, op de bedrade Xbox haal ik gewoon 866Mbit/s.MAX3400 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:59:
[...]
Dan zou ik beginnen met je LAN maar eens te optimaliseren; als je bedraad nog niets een hoger komt dan 800Mbit, is het wel redelijk droevig? Kijk eens naar CreativeS in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3" bijvoorbeeld
Het ging mij om het mega verschil tussen bedraad en de wifi die zoveel lager uitviel.
Er is bijna geen tv te krijgen met een gigabit interface. Want: is duurder en niet nodig.G_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:54:
[...]
Haha ja kwam er later achter! Toen we tegen de TV aanliepen in de Mediamarkt ging ik er niet vanuit dat zo'n nieuw model maar maximaal 100Mbit/s aan kon op de lan
Haha en dan vond ik 100Mbit/s traag bij het downloaden / updaten van games op de Xbox , ook bij Disney+ merkten we vaak dat hij moeite had met vloeiend beeld en we kijken nu de Pirates Of The Caribbean 2 met vloeiend beeld op 250Mbit/s..laurens0619 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:03:
Ik ben het wel eens met @FreakNL
Tenzij je vaak hele grote file transfers doet, heb je in een normaal huishouden met 50megabit meer dan genoeg.
Youtube,netflix,nlziet,teams etc gaat allemaal megasnel en als ik in de logs kijk dan staat die lijn alsnog de hele dag te slapen.
Er was maar 1 moment dat ik een dikkere verbinding mistte, en dat was tijdens. het downloaden van een game via mn xbox.
Mrja, dat was dan ook alles.
Dus wil Je halen waarvoor je betaald? Verlaag je snelheidn
Ik heb ook zoveel huishoudens gezien waar gezinnen met zn allen op 1 accesspoint zitten in de meterkast zitten (ja dat werkt brak) en dan hun internet lijn upgraden… kansloos
Was misschien verwend met dat ik van Glasvezel 500Mbit/s naar koper 100Mbit/s ging
Oke en ik het maar verrassend vinden oops..sig69 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:10:
[...]
Ercis bijna geen tv te krijgen met een gigabit interface. Want: is duurder en niet nodig.
Weer wat geleerd dat ik teveel verwachte
Blij dat je blij bent maar Disney+ zou niet moeten haperen bij 25Mbit WAN-verbinding. NetFlix UHD hoort niet te haperen bij 28Mbit. En aangezien een gekochte UHD-disc niet boven de 100Mbps uitkomt qua totale bitrate, heb ik geen idee wat je eigenlijk zegt over PotC2 op 250Mbit.G_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:11:
[...]
...ook bij Disney+ merkten we vaak dat hij moeite had met vloeiend beeld en we kijken nu de Pirates Of The Caribbean 2 met 250Mbit/s zonder problemen..
Iets zegt me dat je een upgrade naar dikkere / duurdere WAN hebt uitgevoerd zonder dat er echt een grote noodzaak is?
https://help.disneyplus.c...d1b8d4010a24eb8c11a4bcb8d
Daar zit uiteraard een dikke marge op dus in praktijk heb je nog veel minder nodig.
Als je bent geswitched naar andere verbinding dan is megabit slechts 1 compontent. Als je doorvraagt hoor je dan zaken als:
- andere woning/indeling afstand tussen device en ap
- andere provider
- ander wifi accespoint
Etc
Ik vind de videoland app bout maar netflix kan echt mega goed omgaan met brakke verbinding. Hell ik had in mn vakantiehuisje 3(!!!) megabit met 10% packetloss en nog keek ik netflix in goede kwaliteit. Een stream heeft niet continue die 10-20 megabit nodig en slim bufferen helpt ook enorm
Als ik je antwoord zo lees wel jaMAX3400 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:15:
[...]
Blij dat je blij bent maar Disney+ zou niet moeten haperen bij 25Mbit WAN-verbinding. NetFlix UHD hoort niet te haperen bij 28Mbit. En aangezien een gekochte UHD-disc niet boven de 100Mbps uitkomt qua totale bitrate, heb ik geen idee wat je eigenlijk zegt over PotC2 op 250Mbit.
Iets zegt me dat je een upgrade naar dikkere / duurdere WAN hebt uitgevoerd zonder dat er echt een grote noodzaak is?
Wist niet dat die streamingdiensten zo weinig vroegen joh, dacht dat ze veel meer nodig hadden lol. Maar ondanks dat wou ik sowieso over op glasvezel in de toekomst , we betalen nu ook nog eens 1 euro minder per maand voor 1Gbit/s.
Bedankt voor je reactie! Jammer de wifi snelheden aan de clients liggen, hopelijk wanneer ik een nieuwe Oppo telefoon haal behaald deze wel een betere snelheid
[ Voor 9% gewijzigd door G_Dragon op 14-01-2022 21:20 ]
Geen idee of je nog meer/minder wil betalen; als je ook TV hebt van KPN, geef de decoder(s) terug en installeer overal de KPN App; scheelt 5 Euro per decoder paar maand. Heb je nog een oud "Voordeel" abbo of heet jouw aansluiting al "Hussel"; scheelt ook nog eens 3 tot 6 Euro afhankelijk van je afgenomen diensten.G_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:19:
[...]
Als ik je antwoord zo lees wel ja..
Wist niet dat die streamingdiensten zo weinig vroegen joh, dacht dat ze veel meer nodig hadden lol. Maar ondanks dat wou ik sowieso over op glasvezel in de toekomst , we betalen nu ook nog eens 1 euro minder per maand voor 1Gbit/s.
Let wel: bel even met de klantenservice als je het niet zeker weet of wil laten doorrekenen.
En dat verandert praktisch, euh, wat precies?G_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:19:
[...]
Bedankt voor je reactie! Jammer de wifi snelheden aan de clients liggen, hopelijk wanneer ik een nieuwe Oppo telefoon haal behaald deze wel een betere snelheid
Niet naar kijken, merk je 't verschil ook niet.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Alleen bij internet en tv maar daar zit 1 decoder gratis bij
Wij hebben het tv kastje opgezegd want die was 10 euro per maand extra en we maken er nooit gebruik van, betalen nu voor 1Gbit/s €57,50 per maand.MAX3400 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:22:
[...]
Geen idee of je nog meer/minder wil betalen; als je ook TV hebt van KPN, geef de decoder(s) terug en installeer overal de KPN App; scheelt 5 Euro per decoder paar maand. Heb je nog een oud "Voordeel" abbo of heet jouw aansluiting al "Hussel"; scheelt ook nog eens 3 tot 6 Euro afhankelijk van je afgenomen diensten.
Let wel: bel even met de klantenservice als je het niet zeker weet of wil laten doorrekenen.
Haha daar heb je wel een puntBeefHazard schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:23:
[...]
En dat verandert praktisch, euh, wat precies?
Niet naar kijken, merk je 't verschil ook niet.
Ik ben waarschijnlijk te veeleisend

Ik voel mij zelf ook een nep tweaker hoor dat ik kpn 50/50 heb voor 42,50 per maand. Maar ik mis het niet.
Ach de campingbaas waar mn chalet staat heeft zn lijn geupgrade van 6mbit koper naar 1gbit glas. Hij heeft wel het stokoude 2.4ghz only wifi ding laten hangen, dus internet gaat nog steeds maar max 40megabit haha. Die gooit pas snelheid weg
Eerlijk is eerlijk: als ik weer xbox live zou doen dan zou ik m wel upgraden
Wat betreft draadloos op je telefoon. Wees bewust van wat applicaties gebruiken, ik denk dat gemiddeld applicatie op een telefoon max 10Mbit van je 1000Mbit kan trekken en dan zal het een Hoge kwaliteit Youtube filmpje zijn, maar alle apps zoals whatsapp/Teams/Zoom/Facetime/Netflix/E-mail zullen hooguit paar mbit trekken. Datzelfde geldt voor een TV, ik heb hier 2 dure OLED TV's in huis die ook enkel 100Mbit aansluiting hebben omdat meer niet nodig is.
Dat je vader in de ICT werkt zegt ook helemaal niks, mijn vader deed dat ook, 3 keer raden wie mag komen opdraven als er issues zijn met zijn netwerk. Als je toevallig wat PHP/HTML kan programmeren, wil niet zeggen dat je verstand hebt van netwerken of iets dergelijks, werken in de ICT is een breed begrip. In mijn studenten tijd heb ik bij een internet provider op de helpdesk gebeld, als ik een kwartje kreeg voor elke keer dat ze zeiden in de ICT te werken en dan een Cat5 kabel/100mbit Router/100Mbit NIC of gewoon een defecte kabel dan was ik daar heel wat eerder weg geweest
1000Mbit is enkel leuk als je daar echt specifieke doeleinde voor hebt voor bijvoorbeeld downloaden, maar bij grote bestanden zal je SSD buffer waarschijnlijk al vollopen waardoor je de max speed nooit gaat halen of als ik bij Warzone een nieuwe update moet binnen halen van 20Gb dan kan de source me niet meer dan 200Mbit leveren. Het volledig halen ervan is vaak leuk op een speedtest maar in de praktijk moet je echt weten wat je er mee doet. Het is vooral leuk als je met 4 of meer mensen tegelijk ergens mee bezig bent zodat je altijd ruimte overhoudt en niet 1 iemand de volledige lijn kan leegtrekken.
Kortom: 1Gbps internet verbinding klinkt leuk, maar mijn verwachting zou zijn dat er maar zeer zelden iemand z'n verbinding kan voltrekken maar vaak onder het mom 'toekomstbestendig' genomen wordt, wat natuurlijk onzin is want je kan je abonnement bijna maandelijks aanpassen en er zijn op dit moment ook gewoon te weinig toepassingen voor om daar bij in de buurt te komen voor de consument (Uitzondering daar gelaten)
De TS gooit het geld net zo hard weg, als men al topics aanmaakt waarom je geen Gbit haalt over wifi dan weet je al voldoendelaurens0619 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:36:
[ Voor 14% gewijzigd door SirMemeAlot op 14-01-2022 21:42 ]
Ik heb 300/30 (Ziggo) maar ik zou liever 100/100 hebben….
Mijn ouders hebben op de camping 10/10 (don’t ask) en zelfs dat voldoet voor Ziggo, Plex, Prime en een beetje appen en mail ophalen.. (Zijn wel maar met zijn tweetjes daar).
[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 14-01-2022 22:20 ]
Dan moet je dus ook gaan betalen voor apparatuur die dat aankan. Dus een state of the art laptop, dito telefoon en bijbehorende access point. Schat zo dat je dan 3000 € verder bentG_Dragon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:52:
[...]
Omdat je toch 80% van de snelheid wil halen waarvoor je betaald?
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
De Netgear WAC124 is wel het eerste wat ik wil gaan vervangen als deze ermee ophoudt, want dan ga je al van wifi5 naar wifi6 toe en dat scheelt in snelheden wel veel. Mijn Oppo Reno 2z is inmiddels ook 3 jaar oud en dat het langste wat ik ooit met een smart phone heb gedaanex87 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:39:
Ik heb gister toevallig mijn wifi aangelegd in het nieuwe huis en heb de zelfde ap('s). Ik haal direct naast m'n AP wel netjes 750 mbit over wifi 6 op m'n MBP Pro 2020. Ook KPN en de WAX214 (denk dat je die bedoelt?)
Die WAX124 is mooi compact en heeft wifi6
Voor mij werkt het verder prima en wat ik zeg, laagste snelheid die ik heb gezien was 450 mbit op mijn iPhone.
Ik ben er tevreden mee, was ook nog is een deal op Amazon, 70 euro per AP.