Burenoverlast, voorzetwand plaatsen met keukenkastjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin253
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-01-2022
Hallo,

Na wat andere topics gelezen te hebben over voorzetwanden heb ik een een vraag hierover. Ik zal eerst de situatie schetsen. Ik woon in een tussenwoning uit 2006 met betonnen scheidingswanden. Zowel ik als mijn buren hebben een plavuizenvloer. De geluiden die ik hoor zijn praat geluiden, maar ook schuiven van stoelen en stekkers die in stopcontacten worden gestoken.

Het contact met de buren is goed maar er valt met overleg niets meer te behalen. Nu wil ik een voorzetwand gaan plaatsen, maar het probleem is dat de keuken tegen deze muur staat.
De vraag die ik heb is of het mogelijk is om de keuken weg te halen, voorzetwand plaatsen en de leuken er tegen aan, inclusief de keukenkastjes die aan de wand hangen.

Bonusvraag is of iemand een aannemer kan aanbevelen met kennis van zaken die een klus als dit kan uitvoeren in regio Flevoland.

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven, in ieder geval bedankt voor het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Ik denk dat een beetje klusjesman dit inderdaad kan. Het is niet moeilijk, alleen wel veel werk.
De keuken moet los, opzij, dan komt er een tussenwand. Die moet zoveel mogelijk geluids-geisoleerd neergezet worden dus liefst niet met keiharde verbindingen in de plafuizenvloer.
Als dat enigszins los kan, of als de klusjesman er rekening mee kan houden dat hij de wand niet aan de vloer vastmaakt, kan dat ook schelen.

Tips:
1. Normaal maken ze voor een wand eerst een balk op de vloer vast, en daar komt de wand tegenaan. Die balk zou ik al op klosjes zetten zodat hij niet direct een groot oppervlak met de vloer deelt; liefst kleine klosjes, en graag rubber tussen de klosjes en de balk. Zelfde bij het plafond. Alles helpt!
2. die tussenmuur moet opgevuld met isolatiemateriaal.
3. Als de keuken eruit is zou ik de vloer bij de tussenmuur infrezen (slijptol) en de sleuf opvullen met siliconen of pur. Om het contact-oppervlak te verbreken. Alles helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:11
Mijn keuken staat ook tegen een voorzetwand, dus dat is sowieso geen probleem, maar zal wel wat werk zijn. Voor je eigen plezier, zorg dat je tekeningen houdt met de afmetingen waar de bevestigingspunten zijn voor je voorzetwand :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:34
Bedenk dat contactgeluid gewoon (grotendeels) blijft.
Het praat geluid zal wel minder worden,maar met een beetje pech valt dat ook vies tegen.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je een plavuizenvloer hebt en je hoort (onder andere) geluid van de stoelen, dan neem ik voor het gemak aan dat een (groot) gedeelte van dit doorgegeven geluid niet enkel door de muur "getransporteerd" wordt. En/of de tussenmuur zal de trillingen ook naar jouw vloer / plafond doorsturen.

Ik heb er een hard hoofd in dat je met een voorzetwandje het probleem gaat verhelpen.
Bonusvraag is of iemand een aannemer kan aanbevelen met kennis van zaken die een klus als dit kan uitvoeren in regio Flevoland.
Werkspot? Telefoongids? En natuurlijk budget? Wanneer? Wat had je zelf al bedacht / gekund? etc?

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 15-01-2022 10:18 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:05

Solid Seal

3D Printer N00b

voorzetwand met houten balken maken soort raster maken .. dan nog houten platen tussen de balken in op de hoogte waar je keukenkastjes komen . daarna elektra/water/gas dingen. Dan gips erop stucen/tegels/whatever.

YouTube: Voorzetwand maken | GAMMA of met metal-stud

https://www.metalstudwand...4-achterhout-300-x-595-mm

klik ff langs de plaatjes en je ziet wat 'achterhout' is voor je keukenkastjes.

Is best wat werk. Niet heel moeilijk maar zorg dat alles waterpas is . Of laten doen door een expert op dat gebied.

[ Voor 49% gewijzigd door Solid Seal op 15-01-2022 12:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-06 22:14
Martin253 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:20:
Hallo,

Na wat andere topics gelezen te hebben over voorzetwanden heb ik een een vraag hierover. Ik zal eerst de situatie schetsen. Ik woon in een tussenwoning uit 2006 met betonnen scheidingswanden. Zowel ik als mijn buren hebben een plavuizenvloer. De geluiden die ik hoor zijn praat geluiden, maar ook schuiven van stoelen en stekkers die in stopcontacten worden gestoken.

Het contact met de buren is goed maar er valt met overleg niets meer te behalen. Nu wil ik een voorzetwand gaan plaatsen, maar het probleem is dat de keuken tegen deze muur staat.
De vraag die ik heb is of het mogelijk is om de keuken weg te halen, voorzetwand plaatsen en de leuken er tegen aan, inclusief de keukenkastjes die aan de wand hangen.

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven, in ieder geval bedankt voor het lezen.
Contactgeluid los je niet op met een voorzetwand. Praatgeluiden duiden op luchtlekken. Daar zou je met een betonnen scheidingswand juist geen last van moeten hebben, tenzij de detaillering slecht is (stopcontacten recht tegenover elkaar, slechte aansluiting gevelelementen, etcetera). Daar kan een goed geplaatste voorzetwand nog wel helpen. Heb je trouwens ook geluidsoverlast van de buren aan de andere kant, of zij van jou?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 10:19

GerritGekke

Gamechanger

Je hoort dit soort klachten steeds meer heb ik het idee en er iets niet vervelender dan geluidsoverlast.
Vroeger hadden we (dikke) tapijt en (zware) gordijnen in huis. Dat dempte het grote gros van het geluid. Tegenwoordig hebben we lamellen voor de ramen en geen gordijnen meer en wordt tapijt vervangen door hardere varianten als tegels, pvc, laminaat etc etc.
Contactgeluid (schuivende stoelen) is lastig op te lossen als je een harde vloer hebt. Misschien samen met de buren een kleedje voor onder de eettafel doen? Of de rubbers onder de stoelen vervangen voor vilt, zodat het makkelijker schuift.
De voorzetwand welke je in gedachten hebt kan ook zeker helpen. Ik weet niet hoe jou keuken verder is, maar verplaatsen is altijd wel mogelijk.

Ik vroeg mij af, ervaren de buren dit probleem zelf ook met geluid van jou zijde? (Of andere zijde als die er is).

Tips: check de website van bijvoorbeeld gyproc eens, daar staan veel soorten opbouw van wanden. Doe er je voordeel mee.
Een akoestisch paneel (schilderij) in huis kan ook wonderen doen voor de nagalm. Staat ook leuk. Heb er zelf ook een grote in de kamer hangen, hele verademing.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:28

Nicap

Tsssk....

Het heeft soms ook wel te maken met de manier van bouwen natuurlijk. Wij horen ook de geluiden van de buren als ze met de stoelen schuiven of iets laten vallen. En zij uiteraard ook van ons. Zij hebben pvc en wij plavuizen.
Op elke stoel zitten in elk geval viltjes, maar die houden het niet lang vol met plavuizen.

We zitten in een 2/1 kap die gebouwd is met prefab beton muren. Ook de fundering is gedeeld. Er zit wel ruimte tussen de muren van ons en de buren, maar hij maakt op genoeg plekken nog contact.
Heb wel het vermoeden dat ze fouten hebben gemaakt tijdens de bouw door geen demping te gebruiken tussen de kanaal platen en de muren. Als ik een kopje op het aanrecht zet kun je dat in de slaapkamer duidelijk horen. Zelfs op zolder nog.

Wellicht bij jullie hetzelfde verhaal.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:33
Helaas zullen de contactgeluiden (schuiven van stoelen etc) waarschijnlijk niet veel afnemen met het plaatsen van een voorzetwand.

Kennelijk zijn de woningen zo gebouwd, dat ze accoustisch gezien niet los van elkaar staan. De woningscheidende muur is één massief geheel en/of de vloerplaten liggen tegen elkaar aan of bestaan uit één in het werk gestortte betonmassa. Wil je de contactgeluiden echt verminderen, dan zul je in beide woningen de leef-vloer los moeten koppelen van de bouwconstructie. Dat is mogelijk, maar wel héél wat ingrijpender dan een voorzetwand plaatsen. Je moet dan op de kale ruwe betonvloer rubber stroken leggen, randisolatie aanbrengen en dan op die rubber stroken een tweede dragende vloer opbouwen. Bijvoorbeeld houten platen met parket/laminaat/pvc, of lewisplaten al dan niet met vloerverwarming, beton en daarop een afwerkvloer naar keuze. Plavuizen zijn dan ook weer mogelijk.

Met een voorzetwand zullen spraak-geluiden en contactgeluiden vanuit de wand (insteken van een stekker in het stopcontact) waarschijnlijk wel gedempt worden. Maar ook hier geldt dat de hele constructie acoustisch losgekoppeld moet worden van de bestaande bouw. Dus bij elk contactpunt moet er rubber oid tussen.
Houd er ook rekening mee dat het nodig leidingwerk aangepast dient te worden en óók acoustisch losgekoppeld moet worden om het geheel effectief te laten zijn.

Het is daarna geen enkel probleem om aan een degelijk gebouwde voorzetwand een paar keukenkastjes op te hangen. De juiste wijze is afhankelijk van de bevestigingsmethode van de kastjes. Bij mijn IKEA kastjes bevestig je eerst een rail aan de muur. Die heb ik direct in de staanders van het houten frame vastgeschroefd (voorzetwand voor thermische isolatie). Dan bezwijken de kastjes zelf eerder dan dat de voorzetwand/ophanging bezwijkt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Met een plavuizenvloer wil er ook wel eens contactgeluid via de fundamenten komen, ook bij ankerloze spouwmuren. Ik moet je, uit ervaring, dus weinig hoop geven. En 'even' de fundamenten aanpassen lijkt me echt geen haalbare kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdeGraaf1985
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-03 07:38
Als bouwkundige en ex-planner van dergelijke klussen, het de- en hermonteren van een keuken en het plaatsen van een voorzetwand is goed te doen. Een extra pluspunt is dat je mooi en makkelijk alle opbouw leidingen inbouw kunt maken.

Of je het zelf moet doen, dat hangt af van je timmer ervaring maar ik zou het aan een vakman overlaten want het is lastiger dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Vooral het stucwerk gaat snel fout als het door een leek wordt gedaan, en dan ziet je tegelwerk er ook meteen niet meer uit.

Ps. Het is wel verstandig om te kijken of de keuken niet te oud is om zonder schade te kunnen de- en hermonteren.

[ Voor 10% gewijzigd door MdeGraaf1985 op 15-01-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 16:36
Het kan zijn dat de vloer van de buren niet voldoet aan de reglementen van de VvE, zie deze aflevering van de Rijdende Rechter:

https://kro-ncrv.nl/voetjes-van-de-vloer
https://www.npostart.nl/d...ter/23-03-2021/KN_1725725

Heel erg goed als je zelf wilt investeren in je woning om minder geluidoverlast van je buren te ervaren. De beste adviezen vind je ongetwijfeld via:

https://www.akoestiekwinkel.nl/
https://nsg.nl/

Een voorzetwand isoleert geluid alleen echt goed als deze zwevend gezet wordt. De voorzetwand mag absoluut geen vast contact met vloer/plafond of bestaande wanden maken. De holle tussenruimte mag alleen met opencellig materiaal opgevuld worden tegen de galm (dus absoluut geen tempex, dit werkt averechts!). Probleem is dat je deze voorzetwanden niet zwaar kunt belasten. De keuken zal op een isolerende vloer moeten worden aangebracht.

Het beste kun je jezelf eerst een beetje inlezen op bovenstaande sites en dan een keer bellen/mailen om advies voor je specifieke casus te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:41
Hoe is de kruipruimte? Kan je van woning naar woning tijgeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 11:53

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb me altijd af gevraagd waarom ze tijden de bouw, de spouwmuur tussen de buren niet isoleren. Dit zijn vaak hele holle ruimtes. Zou het niet helpen om deze holle ruimtes op te vullen?

Is een wilde fantasie van mij hoor, geen idee of het helpt en misschien is er wel een logische verklaring voor? :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-06 09:17
AMDFreak schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:37:
Ik heb me altijd af gevraagd waarom ze tijden de bouw, de spouwmuur tussen de buren niet isoleren. Dit zijn vaak hele holle ruimtes. Zou het niet helpen om deze holle ruimtes op te vullen?

Is een wilde fantasie van mij hoor, geen idee of het helpt en misschien is er wel een logische verklaring voor? :)
nee volgens mij niet gebruikelijk en juist de lege ruimte zou moeten helpen om geluiden te veminderen. Wat ze wel doen is aan de boven en onderkant spouw een soort kussen plaatsen om contact geluid te verminderen.
Denk dat de dikte van betonnen muren alles bepalend is. Meestal heb je dus iets van 10-20 centimer dikke muur vervolgens 6cm spouw en daarna weer 10-20cm dikke muur. Mijn vorige woning was een nieuwbouwwoning 2015 die als lego is gebouwd, dus kant en klare ultrasterke betonnen muren die dunner waren. Iets van 12cm dik als ik het goed heb. Je hoorde geen praat geluiden maar meer als men ging schuiven met de stoelen op plavuizen vloeren was wel duidelijk hoorbaar. Later een eengezinswoning gekocht uit 2003 tradioneel gebouwd met veel dikkere muren 20cm+ en ik hoor echt niks meer. totale dikte is dan wel weer bijna 50cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:50
Schuiven met stoelen is juist makkelijk te fixen toch? Ik heb Silent Socks onder mijn (eet)stoelen voor de onderburen. Tennisballen kan ook :)

[ Voor 9% gewijzigd door TacoTaco op 18-01-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vanuit onze vorige woning heb ik ervaring met het plaatsen van een voorzetwand en het reduceert luchtgeluid sterk maar doet vrijwel niets tegen contactgeluid. Onze situatie was: gedeelde vloerplaat en een enkele scheidingsmuur uit 12cm dikke snelbouwsteen.

De voorzetwand was gemaakt van dubbele gyproc platen (met overlappende naden), stond ontkoppeld van de muur en was gevuld met zware geluidsisolerende dekens. We hebben bewust geen gaten gemaakt in de wand voor stopcontacten of andere dingen zodat er zo weinig mogelijk geluid kon lekken.

Voor de voorzetwand: we konden luide gesprekken woordelings verstaan vanuit de slaapkamer en het was te horen welk programma op de TV in de slaapkamer op stond.
Na de voorzetwand: luide gesprekken werden gedempte geluiden (niet meer te verstaan) en de TV hoorden we enkel nog als het muisstil was.

Maar: contactgeluiden bleven even luid. Traplopen, deuren toedoen en zelfs de plassende buurman konden we nog even hard horen als daarvoor.

[ Voor 17% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-01-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 12:16
Hoeveel waarde hecht je aan je vloer? Heb je vloerverwarming? Ik vrees toch dat je het daar zult moeten zoeken wil je echt resultaat behalen. Fermacell 2E32 en een PVC vloer er overheen kan een hoop oplossen maar het geluid van je buren komt waarschijnlijk nog steeds binnen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-07 20:59
Ik heb een tussenwoning en herken de problematiek. Contactgeluiden van de vloer komen bij ons omdat de betonnen vloeren zijn doorgestort tussen de woningen. Die zitten dus aan elkaar. Wel hoor ik ook geluid via de tussenmuur (denk aan stekker in stopcontact steken of een trillende mobiel op een nachtkastje). Ligt dit dan aan het feit dat er geen spouw aanwezig is, of zijn zulke geluiden er ook met een spouw tussen de woningen? Voor zover ik weet zijn het kalkzandsteenwanden.

[ Voor 5% gewijzigd door NoepZor op 24-01-2022 14:46 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik zit in eenzelfde situatie en pak het beet bij onze grondige verbouwing. In ons geval plaats ik ook een voorzetwand achter de straks nieuwe keuken. Dit is iets wat zeer secuur moet gebeuren om het hoogste resultaat te halen.

Eerste stap is om de oude woning scheidende wand volledig luchtdicht te maken naar de buren toe om zo de luchtlekken te minimaliseren. Tweede stap is om een rechthoekig kader te realiseren waartussen de wand en het frame van de wand moet komen. Als alle omringende muren/plafonds en vloer al van beton is, is dit eenvoudig, maar bijvoorbeeld bij een houten balken plafond moet je eerst zorgen dat je een kader verkrijgt welke rondom luchtdicht is voordat het frame geplaatst wordt. De derde stap is dus het plaatsen van het metalstud frame, welke absoluut niet in contact mag komen met de achterliggende wand. Het metalstudframe moet rondom op speciale foamband staan om zo een 'zwevende' en ook luchtdichte constructie te vormen. Ruimte tussen de staanders vul je vervolgens op met glaswol of steenwol voor de demping en je werkt het geheel af met extra zware dubbele gipsbeplating voor het beste resultaat (2x 12.5mm gips van bijvoorbeeld Gyproc Soundblock). Met goedkoop 9mm bouwmarktgips ga je niet dezelfde resultaten behalen. De platen ook kruislings vastschroeven om zo luchtlekken te minimaliseren, de randen kit je netjes af.

Stopcontacten in zulke wanden wil je natuurlijk zoveel mogelijk vermijden, maar is wel mogelijk. Belangrijk is om dit met luchtdichte wandcontactdozen te realiseren, anders heb je opnieuw luchtlekken. Ook de invoer van de installatiekabel moet luchtdicht uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Martin253 is alweer 10 dagen offline helaas ;(

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1