• anothergenius
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-03 18:12
Hallo,

Ik heb net mijn PC build af nu zag ik dat het vaak voorkomt dat je geheugen op 2133MHz draait als je niets veranderd.

Nu heb ik geprobeerd om A-XMP Profile 1 en A-XMP Profile 2 te kiezen en blijft mijn geheugen nog steeds op 2133Mhz draaien. Er staat wel als ik het in één van deze 2 profielen zet dat het dan naar 3200MHz gaat, maar dat gebeurt dus niet.

Heb 2 foto's voor meer duidelijkheid.

-AMD Ryzen 7 3800X
-MSI MPG B550 Gaming plus
-Corsair DDR4 3200MHz
Update eerst het BIOS want dat is al een jaar oud.

Wat is het exacte modelnummer van het RAM? En geef ook het versienummer want Corsair luistert nauw met Ryzen.

Edit: @anothergenius heb je de wijzigingen eigenlijk wel opgeslagen in het BIOS? F10 save & exit?

[Voor 8% gewijzigd door Uszka op 14-01-2022 17:14]

• anothergenius
BIOS ga ik straks even updaten, ik heb ver 4.32.

Uiteraard sla ik de wijzigen op en reboot ik de PC.
4.32 werkt doorgaans beroerd met Ryzen. Wil je met Thaiphoon Burner kijken welke memory IC er gebruikt is? 4.32 is voor Corsair namelijk de afvalbak van Samsung geheugenchips.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ram wel in bankje A2-B2 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Als je naar de screenshots in de OP kijkt wel, staat duidelijk aangegeven :)

Ik zou als ik TS was eens met F7 over schakelen naar 'advanced' en dan kijken of de settings ook daadwerkelijk aangepast worden wanneer je het profiel selecteert, ik heb vrijwel hetzelfde board (de B550 Carbon) en deze geeft bij de bios exit heel netjes aan wat er aangepast is, dat zou dit board ook moeten doen.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:58:
[...]

Als je naar de screenshots in de OP kijkt wel, staat duidelijk aangegeven :)

Ik zou als ik TS was eens met F7 over schakelen naar 'advanced' en dan kijken of de settings ook daadwerkelijk aangepast worden wanneer je het profiel selecteert, ik heb vrijwel hetzelfde board (de B550 Carbon) en deze geeft bij de bios exit heel netjes aan wat er aangepast is, dat zou dit board ook moeten doen.
Kan die niet zien door eigen beveiligingsinstelling, anders vraag ik het niet.😉
Grote kans dat het dan aan het ram zelf ligt, geen fijne chips/dies.

Dus uitlezen met Thaiphoon burner wat @Uszka al aangeeft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik zou eerrst inderdaad bios updaten,default settings laden en dan nog een proberen om het XMP profiel aan te zetten.

Als dit nog niet lukt kan je altijd nog het geheugen handmatig naar 3200 mhz zetten en het voltage omhoog zetten naar 1.35,.timings,dan testen of dit wel draait, zo niet dan verder tweaken.

Ik heb zelf de 15c versie van dit geheugen en dat draait prima op 3200mhz.wel de 2x16gb versie

Laat maar Ryzen zie ik net :X ,dat verandert de boel |:(,Ik draai zelf op een intel systeem

[Voor 22% gewijzigd door freaky35 op 14-01-2022 19:14]

• anothergenius
Heb de BIOS geupdate, niet met de laatste versie maar 1 versie daarvoor omdat de nieuwste een Beta versie was.

Ik heb via Advance mode alles omgezet en toen sprong die wel naar 3200 over, alleen als ik in Thaiphoon kijk zie ik dat die weer op 2133 draait, of zie ik dat fout?

[Voor 20% gewijzigd door anothergenius op 15-01-2022 20:43]

• freaky35
  • Nu online
Download hwinfo eens of cpu z, daarmee kan je ook goed zijn of het geheugen op de goede snelheid draait

Bij HWinfo staat het bij memory timings

[Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 15-01-2022 20:52]

• anothergenius
Voldoet deze informatie?

Ja. Loopt netjes op 1600 MHz/3200 MT/s

• freaky35
  • Nu online
Jep prima👍🙂 loopt op 3200mhz👌

• anothergenius
Top, dankjewel!

Kan ik weer verder, bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee