Toon posts:

Oorzaak van scheuren in muur onder draagbalk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mijn vraag;
Wat zouden de mogelijke oorzaken kunnen zijn van meerdere verticale/schuine scheuren in de muur exact onder een draagbalk?

Situatie;
Wij hebben op 01-04-2020 een 2-onder-1 kap gekocht waarbij we ook een bouwtechnische keuring hebben laten uitvoeren. Op 01-08-2020 zijn de buren via een aannemer begonnen met het bouwen van een aanbouw van 2 verdiepingen die aangrenzend is met de onze. Nu zien wij sinds 05-01-2022 scheuren ontstaan in de aangrenzende muur direct onder de draagbalk die is geplaatst richting onze eigen aanbouw, zie ook de situatieschets.

Aangezien wij geen experts zijn vinden we het zeer lastig om te bepalen of dit mogelijk veroorzaakt kan zijn door de verbouwing. Wel weten we van de bouwtechnische keuring dat alle draagmuren in goede staat verkeerdden en hebben wij foto's van tijdens de verbouwing die geen enkele scheur laten zien.

Wij hebben ondertussen ook al contact gehad met de buren die volledig meewerken, de aannemer daarentegen ontkent dat dit veroorzaakt kan zijn door de geplaatste aanbouw aangezien de scheuren nu pas zijn opgevallen/ontstaan.

Alle reacties

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-02 00:36
De scheurenwijzer zegt het volgende

https://www.eigenhuis.nl/...r-onvoldoende-oplegging#/

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:58
Heb je tekeningen van de aanbouw van de buren? Wellicht word je daar wijzer van?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:38
Wat je zoekt is een bouwpatholoog.
Die zal fatsoenlijk onderzoek doen en een oorzaak aanwijzen. van die 2 fotoootjes kan je niets concluderen.

[Voor 62% gewijzigd door twain4me op 14-01-2022 13:34]

• sayang1991
  • Niet online
Helaas geen tekeningen van de aanbouw van onze buren, wel gaf de buurman aan dat de fundering los ligt van de onze en ook de muur niet verankerd is aan de onze. De scheurwijzer had ik ook al geraadpleegd en daarom begonnen wij ons ook zorgen te maken. De meest logische vervolgstap lijkt mij dan toch op eigen initiatief een expert/bouwpatholoog inschakelen om het een en ander te beoordelen, al is het maar voor onze eigen gemoedsrust.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bel je opstalverzekering eens, die zullen er ook wel wat van vinden?

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:58
sayang1991 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:01:
Helaas geen tekeningen van de aanbouw van onze buren, wel gaf de buurman aan dat de fundering los ligt van de onze en ook de muur niet verankerd is aan de onze.
Het is dus in elk geval geen gedeelde muur waarbij je buurman op die plek bijvoorbeeld ineens belasting heeft toegevoegd door een ligger aan zijn kant.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:02

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Hoe is jouw uitbouw gefundeerd? Begijp ik namelijk goed dat er voordat de buren een uitbouw gingen plaatsen dat het tuin ofzo iig onbebouwd was?

Als er nu bebouwing opstaat zal dat invloed kunnen hebben op (hemel) waterstromen. Dus is wellicht de bodem onder jouw uitbouw ook wat aan het indrogen. En kan het zijn dat je op de aansluiting met je huis wat scheurtjes krijgt.

Maar geen idee waar ik op je foto's van de scheuren naar kijk, is dat het plafond, de muur?

Wij wonen in ee huis uit 2012 maar zagen ook een paar jaar terug na een droge zomer opeens scheuren op de plek van de uitbouw / rest huis aanhechting ontstaan.

• Jd2074256
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-08-2022
sayang1991 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:01:
Helaas geen tekeningen van de aanbouw van onze buren, wel gaf de buurman aan dat de fundering los ligt van de onze en ook de muur niet verankerd is aan de onze. De scheurwijzer had ik ook al geraadpleegd en daarom begonnen wij ons ook zorgen te maken. De meest logische vervolgstap lijkt mij dan toch op eigen initiatief een expert/bouwpatholoog inschakelen om het een en ander te beoordelen, al is het maar voor onze eigen gemoedsrust.
ze verankeren de muren ook wel eens niet zodat de aanbouw zn eigen kan zetten, maar dat ligt er een beetje aan waar je woon

• sayang1991
  • Niet online
Het betreft een 2 onder 1 kap, onze woonkamers liggen gespiegeld en het stuk waar nu de aanbouw van de buren staat was voorheen onbebouwd.

De aanbouw van de buren ligt niet verankert aan de onze dus het lijkt mij niet door deze belasting te komen. Wel hebben ze net zoals ons de oude gevel doorgebroken voor een doorgang naar de aanbouw. Er is hierbij geen stalen ligger gebruikt aangezien ze een kleiner stuk (alleen het oude kozijn) hebben opengebroken.

De scheuren zitten allemaal op de rand in het overgangsstuk van onze oude gevel naar de nieuwe aanbouw, hier ligt bij ons dus een stalen ligger volgens de originele tekeningen.

[Voor 14% gewijzigd door sayang1991 op 14-01-2022 14:36]

• Jd2074256
sayang1991 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:33:
Het betreft een 2 onder 1 kap, onze woonkamers liggen gespiegeld en het stuk waar nu de aanbouw van de buren staat was voorheen onbebouwd.

De aanbouw van de buren ligt niet verankert aan de onze dus het lijkt mij niet door deze belasting te komen. Wel hebben ze net zoals ons de oude gevel doorgebroken voor een doorgang naar de aanbouw. Er is hierbij geen stalen ligger gebruikt aangezien ze een kleiner stuk (alleen het oude kozijn) hebben opengebroken.

[Afbeelding]

De scheuren zitten allemaal op de rand in het overgangsstuk van onze oude gevel naar de nieuwe aanbouw, hier ligt bij ons dus een stalen ligger volgens de originele tekeningen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de muren van de aanbouw zitten geen scheuren?

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:37
Is het niet gewoon werking van het huis waardoor het oppervlakte scheurtjes zijn in je afwerking? Vorige woning uit 2015 had een lange wand van 12m die uit twee stukken bestond. Precies op die verbinding kwamen scheuren in het stuc werk. Bouwer gaf aan dat altijd zou blijven. Even weg na een nieuwe stuclaag/verf laag en dan weer terug. Hier lijkt ook op dat punt een verbinding te zitten?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• sayang1991
  • Niet online
In de muren van de aanbouw zelf zitten geen scheuren, de keuken die erin staat is al van 2013 en toen wij het huis in 2020 gekocht hebben waren er geen zichtbare scheuren en/of herstel werkzaamheden op dit punt. Wij hebben verder ook niets veranderd aan deze muur, of het huis wat dat betreft, alleen geverfd. Vandaar ook onze zorgen nu we opeens wel scheuren zien.

• Jd2074256
sayang1991 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:45:
In de muren van de aanbouw zelf zitten geen scheuren, de keuken die erin staat is al van 2013 en toen wij het huis in 2020 gekocht hebben waren er geen zichtbare scheuren en/of herstel werkzaamheden op dit punt. Wij hebben verder ook niets veranderd aan deze muur, of het huis wat dat betreft, alleen geverfd. Vandaar ook onze zorgen nu we opeens wel scheuren zien.
als het in je huis zit dan ligt het niet aan de aanbouw, dus niet aan de losliggende fundering (volgens de buurman) of geen verankerde muren want de aanbouw staat los van het huis (en ik begrijp dat de losliggende fundering niet van je huis maar van je aanbouw is?), en omdat de buren 2 etages aanbouwen, moet de grond even zetten, en dan krijg je kleine zetting scheurtjes, zeer waarschijnlijk is dat alles

[Voor 6% gewijzigd door Jd2074256 op 14-01-2022 14:58]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-02 20:48

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Ik zie een fundering op staal en niet op palen. Dit kan de boel wel wat compliceren, want met twee lagen uitbouw komt er een hoop gewicht bij. Heb je foto's van de bouw? Heeft de boel lang open gelegen en hoe diep is er gegraven? Een fundering op staal heeft ook gronddruk nodig. De oorspronkelijke tekening is met de hand gemaakt, dus ik vermoed al minstens 30-40 jaar oud?

Zijn er constructieve berekeningen gemaakt? Draagkracht/funderingsadvies om zomaar twee lagen op het zandpakket erbij te zetten?

[Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 14-01-2022 15:07]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:31
Je zie al een beetje verf in de scheur zitten, heb je de muur na het ontstaan van de scheur geschilderd? Of is dit niet een oude scheur die nu pas opvalt?

• Jd2074256
BBB-Nick schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:25:
Je zie al een beetje verf in de scheur zitten, heb je de muur na het ontstaan van de scheur geschilderd? Of is dit niet een oude scheur die nu pas opvalt?
verf trekt in stucwerk, ik denk dat is wat je ziet

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:50
Je hebt altijd wat zetting enige tijd na het bouwen van een uitbouw.

Zeker bij staal gefundeerde woningen en uitbouwen maar ook op palen kan er wat zetting optreden.

Zaak is nu vooral het monitoren van de scheur, dat hij niet 5mm open gaat staan ofzo.

Zijn er foto's uit de bouw hoe de fundering is geplaatst?
(Dat ze niet opleggen of gebruik maken van jouw fundering ter plaatse van de scheidingswand.)

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-02 22:06
De schuren komen dus na de verandering bij de buren. Geheel los, maar zoals al aangegeven is dat ook zo bij de funderingsstrook? Normaal is deze mandelig voor de 2 woningen. Als het gewicht toeneemt, ter plaatse van de puntbelasting dan moet de fundering zijn verzwaard.
Vraag de constructie berekening op van het bouwproject van de buren, dat van de jullie aanbouw en laat of een bouwpatholoog of een constructeur na kijken.
Overigens is de berekening het ene, de wijze van uitvoering een tweede...

• sayang1991
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:05:
Ik zie een fundering op staal en niet op palen. Dit kan de boel wel wat compliceren, want met twee lagen uitbouw komt er een hoop gewicht bij. Heb je foto's van de bouw? Heeft de boel lang open gelegen en hoe diep is er gegraven? Een fundering op staal heeft ook gronddruk nodig. De oorspronkelijke tekening is met de hand gemaakt, dus ik vermoed al minstens 30-40 jaar oud?

Zijn er constructieve berekeningen gemaakt? Draagkracht/funderingsadvies om zomaar twee lagen op het zandpakket erbij te zetten?
In voorbereiding op het bezoek van een schade-expert ga ik de buurman vragen al zijn foto's, tekeningen en berekeningen met ons te delen. Onze aanbouw zelf is al van 1977, is het fout van mij om aan te nemen dat als er scheuren door een fout aan onze zijde konden ontstaan deze er allang hadden moeten zijn?
BBB-Nick schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:25:
Nee deze is geschilderd toen we het huis kochten, heb in het begin van de verbouwing bij de buren ook gedetailleerde foto's van deze muur gemaakt waarop geen scheuren zijn te zien.

De aannemer heeft ondertussen aangegeven niet meer verder te reageren op claims die zo oud zijn en wilt ook niet zelf komen kijken. Wij hebben besloten nog de reactie van onze verzekeringsadviseur af te wachten waarna we een schade-expert laten komen. Tot nu toe hebben we de optie's voor €1000 totaal excl. eventueel meerwerk of €95/uur met een minimum van 4 en een maximum van 12 uur, beide conform het NIVRE.

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37
Ook al zijn de constructies tot en met fundering volledig van elkaar gescheiden, dan nog kan de bestaande uitbouw verzakken door de aanleg van de nieuwe uitbouw, in ieder geval bij een fundering op staal (Een fundering niet op palen maar op de eerste zandlaag).
De belasting wordt namelijk in de bodem onder een hoek van 45gr verspreid. De nieuwe uitbouw belast daarmee ook de bodem onder jouw fundering, die daarmee mogelijk extra aan het zetten is.

Als de buurman voor zijn uitbouw een vergunning heeft opgevraagd kun je deze mogelijk ook bij de gemeente opvragen (Net als eventuele bouwtekeningen van je eigen woning).

De aannemer van de buren is verder geen partij voor jou, de buren zijn opdrachtgever en voor jou aanspreekpunt.

Maar zoals eerder aangegeven; bouw patholoog en/of constructeur naar laten kijken!

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee