Toon posts:

Linux software development server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alienn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-01 17:56
Beste,

Voor het ontwikkelen van wat (hobby) software web projectjes ben ik samen met een collega op zoek naar een Linux server. Het idee is dat lokaal 2 mensen aan een project werken en na afronden dit online kan worden gezet met versiebeheer zoals Git.

Hardware: Qua hardware het liefst een Linux server omdat we beide op het werk met Linux werken. We hebben nog weinig ervaring met server beheer maar zouden hier graag meer ervaring voor op willen doen.

Software: Qua software het liefst software beheer Git. Ook hiermee hebben we via het werk ervaring mee.

Het budget ligt rond de ~500 euro. Het zal dus voornamelijk worden gebruikt om code heen te kunnen pushen en lokaal terug te halen. De server hoeft zeker voor in het begin nog niet 24/7 aan te staan.

Wij vroegen ons af welke hardware en software we hiervoor nodig zouden hebben en of of dit haalbaar is voor ons budget?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Haal een VPS bij TransIP; betaal je een tientje ofzo per maand voor; kan je zelf je Linux-distro installeren en je Git-repo aanmaken; klaar?

Mis wel een heeeel klein beetje wat je al had uitgezocht en/of wat de requirements verder zijn?

/edit: https://www.transip.nl/bestel-vps/pakket-kiezen/ is zelfs 3 maanden "gratis".

[Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 14-01-2022 11:54]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03 21:43
Gewoon een github account is gratis...

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:05
Wat voor web projectjes gaan jullie draaien. Willen jullie CI, en de daarbij behorende omgevingen?
Gaan jullie met docker werken, of wat is de bedoeling? Databases, nodig? Veel storage nodig? Welke ontwikkelomgeving?

Beetje weinig info zo.

Maar wat @MAX3400 zegt, VPS, GitHub account, en dan zou je al uit de voeten moeten kunnen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zit nog even hardop te denken.... "Server" beheer is zo'n abstracte term. Als jij op jouw telefoon een hotspotje maakt voor een vriend, heb je ook al een "server" in je handen. Een Raspberry Pi die een webpagina host waar alleen op staat "HOI!" is ook al een "server".

@Alienn wil je proberen uit te leggen wat jij onder "server" verstaat, welke "services" je nodig hebt of denkt te hebben? :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Alienn schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:48:

Voor het ontwikkelen van wat (hobby) software web projectjes ben ik samen met een collega op zoek naar een Linux server. Het idee is dat lokaal 2 mensen aan een project werken en na afronden dit online kan worden gezet met versiebeheer zoals Git.
Het is me echt onduidelijk wat je wilt. Je wilt samen aan software werken en als je klaar bent zet je het in Git? Ik denk dat je de functie van Git dan niet snapt. Je gebruikt het juist tijdens (en niet na) het ontwikkelen van de software.

Ik denk daarom ook dat je die server even moet vergeten en gewoon een Github account moet aanvragen.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Alienn schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:48:
... na afronden dit online kan worden gezet met versiebeheer zoals Git.

...knip...

Qua software het liefst software beheer Git. Ook hiermee hebben we via het werk ervaring mee.
Git gebruiken na afronden???

Waar gebruiken jullie git voor op jullie werk? Het klinkt namelijk niet alsof je ervaring hebt met waarvoor git bedoeld is. :o

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:21
Vloris schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:31:
[...]

Git gebruiken na afronden???

Waar gebruiken jullie git voor op jullie werk? Het klinkt namelijk niet alsof je ervaring hebt met waarvoor git bedoeld is. :o
Ik denk dat TS hier bedoeld na het afronden van wijzigingen aan de software het geheel naar Git kunnen pushen wat er gewijzigd is. Lijkt mij prima toch ? We hebben het hier gewoon nog over het bouwproces en versiebeheer.

Niet over testen en deployen enzovoorts.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-03 21:33

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Waar wil je dat systeem neer zetten, gewoon bij iemand thuis?
Dan heb je genoeg aan een oude PC of laptop.
Echte "servers" zijn alleen nuttig in een zakelijke omgeving waar je er niet bij kan en uitval veel geld kost, thuis zijn ze het alleen maar onhandige lawaaibakken.

Installeer daarop je lievelings Linux-distributie, git en webservers kunnen ze allemaal. Als je nog geen voorkeur hebt dan is Ubuntu een veilige keuze.

Vervolgens kun je daar Git op installeren en repositories aanmaken. Dat kan op verschillende manieren en met een beetje zoeken vind je vast wel een handleiding die past bij wat je wil.

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met "software beheer Git", maar als je een totaalpakket zoekt dan is Gitlab een erg interessante optie. Al is de installatie misschien een beetje veel gevraagd als je weinig Linux(beheer)ervaring hebt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee