Vraag

• Ftbone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-01 09:44
Beste Tweakers leden, ik ben op zoek naar advies/hulp.

Mijn vraag
Ik heb sinds kort een Lenovo Legion T5 desktop. Deze loopt vast tijdens het spelen van zwaardere games als Call of Duty, New World, Fallout, Rust etc. Simulatiegames als Football Manager lopen prima. Het beeld loopt op dat moment vast en je hoort het geluid vastlopen. De enige manier om de desktop weer werkend te krijgen is door deze volledig uit te zetten dmv de aan/uit knop.

Dit probleem komt niet op dezelfde momenten voor, willekeurig maar toch wel 1 á 2 keer per avond.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De desktop beschikt over de volgende componenten:
Intel i5-10400F
16GB DDR4 Ram
512 M.2 SSD
1000GB HDD
RTX2060
Voeding 400w

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alle drivers geüpdate
Ander werkgeheugen geprobeerd (Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 2666 C16)
Windows opnieuw geïnstalleerd

Hebben jullie nog tips/advies om dit probleem te verhelpen. Mijn eigen vermoeden (en ik weet niet of dit correct is) is dat de voeding aan de lichte kant is waardoor dit issue ontstaat.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:47
De symptomen duiden niet om een probleem met de voeding.

Wat is de temperatuur van cpu en gpu ingame?

Wat vermeld het Windows logboek over de situatie?

Heb je contact opgenomen met de leverancier van het systeem of met Lenovo support? Je hebt niet voor niets garantie namelijk.

Ander RAM lost niets op omdat de Lenovo's geen XMP ondersteunen.

• Ultimo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:43
Dat klinkt echt als een super irritant probleem.
Je geeft aan dat je de desktop sinds kort hebt, als je hem nieuw hebt aangeschaft zou ik beginnen met de verkopende partij te contacten en hen dit probleem te beschrijven.

Ik heb even grofweg gerekend aan de hand van de gegevens van de pricewatch, en wat online psu calculator tools. ~320watt zou je ongeveer verstoken met de componenten.
Dus de 400watt zal voldoende moeten zijn, en mijn inziens zal het de voeding ook niet moeten zijn.

Klinkt eerder zoals @Uszka al aangeeft als een temp probleem. Prebuilts staan over het algemeen bekend als zo goedkoop mogelijke componenten en massaproductie. Het kan zijn dat een (cpu)koeler niet juist gemonteerd is, koelpasta niet lekker gemonteerd etc. Begin met het loggen van je temps (HWmonitor kan loggen, gpuz en cpuz kunnen volgens mij ook loggen) En zodra de boel vastloopt kan je na een reboot het log bestandje bekijken.

2060 zou problemen kunnen geven vanaf ~88graden. Verwacht zelf boven die temp direct artifacts.
10400f tjmax is 100c. Maar denk dat je daarvoor al vastlopers gaat krijgen.

• Ftbone
@Ultimo @Uszka Bedankt voor de vlotte reacties. Ik had de temperatuur van de 2060 gecheckt, deze was 65 graden op het moment van vastlopen. Tevens was het ook niet zo dat de GPU, CPU en RAM aan hun capaciteit zaten. Tijdens het spelen van CoD zat de GPU op +/- 66% en de CPU en RAM rond de 35%.

Ik heb inderdaad contact met Lenovo gehad; zij gooien het in eerste instantie op software of werkgeheugen. Uiteraard zou ik hem kunnen opsturen, echter is niemand graag z'n apparaat kwijt en probeer ik het eerst zo op te lossen. Mocht dit niet werken zal ik hem uiteraard aanbieden.

Ik zal de temperatuur van de CPU loggen dmv HWmonitor en het Windows logboek nalopen wanneer de fout weer voorkomt. Ik zal de resultaten met jullie delen.

• Ultimo
Top, thx voor de snelle respons.
Met die temps kan het eigenlijk ook niet misgaan nee. Wel doet je videokaart en ram bar weinig.

Videokaart tis mogelijk te verklaren doordat je alt tabde. Ik weet niet hoe goed je bent qua herinstalleren enzo. Maar een kale herinstallatie zonder bloatware van de fabrikant wil ook nog wel eens helpen.

• Ftbone
@Ultimo Ik heb een opstelling met 2 monitoren. Ik had op het ene scherm fullscreen de game en op het andere scherm task manager. Op het moment van vastlopen kon ik dus de waardes aflezen, alt tabben was dus niet aan de orde. Wellicht wel dat ik, om eea uit te sluiten, de graphics naar beneden had aangepast.

Ik ben niet onhandig met computers echter geen enorme ICT'er. Ik heb voor de herinstallatie een iso bestand uit het Windows hulpprogramma gemaakt. Ik ga ervanuit dat deze redelijk "schoon" is. Of heb ik dat mis?

• Uszka
Ftbone schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:18:

Ik heb inderdaad contact met Lenovo gehad; zij gooien het in eerste instantie op software of werkgeheugen. Uiteraard zou ik hem kunnen opsturen, echter is niemand graag z'n apparaat kwijt en probeer ik het eerst zo op te lossen. Mocht dit niet werken zal ik hem uiteraard aanbieden.
Met vervangen van RAM verwacht ik het niet maar met vervangen van de voeding ben je gegarandeerd de garantie kwijt.

• Ftbone
@Uszka Daar ben ik mij van bewust en is ook een reden dat ik deze stap nog niet heb genomen. Ik hoop dat ik het op een andere manier kan oplossen zonder de PC op te sturen.
Ik had verwacht dat dit systeem zonder problemen zwaardere games zou moeten kunnen spelen. Uiteraard snap ik ook dat prebuilds in veel gevallen minder van kwaliteit zijn dan zelfbouwsystemen.

Nogmaals dank voor jullie input en ik zal terugkomen met de logboeken etc.

• Ultimo
Ftbone schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:36:
@Ultimo Ik heb een opstelling met 2 monitoren. Ik had op het ene scherm fullscreen de game en op het andere scherm task manager. Op het moment van vastlopen kon ik dus de waardes aflezen, alt tabben was dus niet aan de orde. Wellicht wel dat ik, om eea uit te sluiten, de graphics naar beneden had aangepast.

Ik ben niet onhandig met computers echter geen enorme ICT'er. Ik heb voor de herinstallatie een iso bestand uit het Windows hulpprogramma gemaakt. Ik ga ervanuit dat deze redelijk "schoon" is. Of heb ik dat mis?
Dat is inderdaad een prima iso om kaal mee te installeren.
Mogelijk nog wel even een programma zoals "Magic Jelly Bean Keyfinder" draaien voordat je herinstalleert.
Geen idee wat voor een licenties lenovo meeleverd, maar het is vast handig die keys/licenties ergens te bewaren. Mogelijk kun je ook vanuit deze installatie eerst gratis upgraden naar windows 11(als de behoefte er is) dan een nieuwe iso trekken met microsoft tool.

Met eenzelfde soort microsoft tool, kan je ook direct de installatie op een USB stick neerzetten.
En dan direct booten vanaf de usb stick. Ik ga er vanuit dat het een beetje moederbord is met normale netwerkkaart, maar voor de zekerheid zou je vast wat drivers op diezelfde usb stick kunnen zetten waaronder je LAN adapter.

Let er ook op met de herinstallatie, welke partities je allemaal verwijdert.
Persoonlijk zou ik de hele schijf wissen, en alle partities verwijderen.
Maar daar verwijder je ook de recovery partitie van Lenovo mee.
Mocht je hem toch moeten opsturen KAN het zo zijn dat ze ook graag de hele partitie indeling intact zien.

• Ftbone
@Uszka @Ultimo Zojuist weer een vastloper gehad. En in de windowslogboeken krijg ik alleen op het moment van vastlopen de volgende meldingen (waarschuwingen):

The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device PCI\VEN_8086&DEV_1903&SUBSYS_371717AA&REV_03\3&11583659&0&20.

The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device ROOT\SYSTEM\0001.

Een half uur daarvoor had ik de volgende fouten:

De server {20532D01-15BE-4BB9-A727-CA34555D881C} heeft zich niet binnen de vereiste termijn bij DCOM geregistreerd.

Time-out (30000 seconden) tijdens het wachten op het verbinden van deze service: Intel(R) SUR QC Software Asset Manager.

Via HWmonitor de temperaturen in de gaten gehouden. Tijdens het gamen zit de GPU rond de 65 graden (hotpoint +/- 75 graden) en de CPU rond de 55.

• Ultimo
Is dit met een verse installatie?

• Ftbone
Jazeker.

• Uszka
Zoals ik zei: terug naar de leverancier ermee.

• Ultimo
Als die dit soort kuren blijft vertonen, kan je inderdaad het beste terug naar je aankoop punt.
Lenovo heeft overigens ook in sommige vallen een repair service, dit zou mogelijk enkel zakelijke modellen/sla's kunnen betreffen.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee