Cv-leidingen bij waterleiding: legionella risico?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sO8e7rRr-nEbiLqxzsRtDsCaGxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZTRuKLmJ5HVLzITA5fRJo0l.jpg?f=fotoalbum_large

Jullie kijken naar mijn toekomstige wand in de douche. Achter de wand brengen we een leidingkoker aan voor cv-leidingen, gas, elektra, utp kabels en ventilatiekanalen. Zo'n 20-30cm voor deze wand komt een gipsplaat die betegeld wordt.

De loodgieter heeft deze week wat nieuwe leidingen (geïsoleerd, 25mm) aangebracht. Van links naar rechts zie je nu (de diagonale pvc buis buiten beschouwing gelaten, die stond toevallig rechtop in de ruimte eronder en is dus ook hier te zien)
  • Standleiding
  • waterleiding
  • Gasleiding
  • Cv-leiding retour naar vloerverwarming op beganegrond grond
  • Cv-leiding aanvoer naar vloerverwarming op beganegrond grond
  • Cv-leidingen aanvoer en retour naar radiatoren op de eerste verdieping (ik weet niet welke welke is)
Volgens mijn aannemer geeft deze plaatsing risico op legionella doordat de nieuwe cv-leidingen te dicht bij de waterleiding staan. Als we in de winter een weekje weg zouden gaan, zouden de cv-leidingen de stilstaande waterleiding kunnen opwarmen, wat een goede voedingsbodem voor legionella zou zijn. De ruimte tussen de water- en nieuwe cv-leidingen is zo'n 15-20cm.
Hij heeft aan dat we best voor de leidingkoker wordt afgesloten met de gipsplaat een tussenschotje in de vorm van PIR-plaatje van een paar cm kunnen plaatsen.

Kunnen jullie inschatten of dit echt zo'n groot risico is? Ik twijfel of dit nodig is, zeker gezien de leidingen al geïsoleerd zijn.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou eens kijken of het bouwbesluit hier nog iets over roept.

Mijn onderbuikgevoel zegt dat dit wel mee zou moeten vallen. Stel dat het (koude) water nu opwarmt tot 25 graden. Hoe is dat dan anders ten opzichte van een beetje zomer? Dan warmen je drinkwaterleidingen toch ook op?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:45
Goede tip! Dit is wat ik terugvind:
3.1.8 De afstand van drink-, warmtap- en huishoudwaterleidingen tot leidingen voor verwarming, warmtapwater en andere warmtebronnen moet zo zijn, dat het leidingwater niet onbedoeld kan worden opgewarmd tot boven 25 °C.
De vraag is: kan het met deze plaatsing onbedoeld opwarmen tot die temperatuur 😀

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat dat afhankelijk is van de temperatuur waar je op stookt. Als dat 80 graden is, dat is dat denk ik wel haalbaar..

Je kan ook overwegen om je CV leidingen te isoleren? Dan komt het wel goed. Dan zijn beide buizen geisoleerd en die buisisolatie ligt gewoon bij de lokale gamma :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Theoretisch heeft de aannemer wel gelijk. Goed in ieder geval dat hij het ziet en jou er op wijst. Ik denk echter wel dat je in heel veel woningen deze constructie tegenkomt. Persoonlijk zou ik er waarschijnlijk geen moeite mee hebben. Normaal gesproken heb je voldoende doorstroming in je tapwater en na een vakantie zet ik altijd even de kranen open. Je kan natuurlijk gemakkelijk voor safe gaan en een isolatie-schotje er tussen zetten.

Zoals in onderstaande checklist te zien, hangt e.e.a. af van heel wat variabelen.

https://documenten.isso.n...list-hotspots-bewerkt.pdf
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/L9srvhs/checklist-hotspots.png

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 14-01-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
marvel27 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:18:
De vraag is: kan het met deze plaatsing onbedoeld opwarmen tot die temperatuur 😀
Simpel antwoord: Ja.

We hebben in NL (gelukkig) weinig problemen met Legionella, maar het zijn juist deze situaties waar continu voor wordt gewaarschuwd.

'Vroeger' lagen de verwarmingsleidingen over de muur en de (warm)water leidingen door de muur. De muur zal niet snel warmer worden dan 21.Die paar weken per jaar in de zomer veranderen daar niet zoveel aan. Ook is een CV heel goed instaat om lekker heet water door de leidingen te sturen.
Maar je ziet (door renovatie) steeds meer verwarmingen door de muur/vloer gaan met de waterleidingen erbij en dan het warm water ook nog iets minder warm zetten (evt ivm een warmtepomp), dus we zijn de grenzen wel aan het opzoeken.

Maar laten we het eens omdraaien:
Het staat in het bouwbesluit, waar je gewoon aan moet voldoen. Een paar plaatjes PIR zijn de kosten niet, ff goed afpurren en je kunt rustig slapen.
Als je het niet doet, dan is dit een verborgen gebrek waar je (helaas door dit forum ;) ) aantoonbaar van afwist. Stel je verkoopt de woning, dan kun je hier serieus mee in de problemen komen, de woning kan ongeschikt voor bewoning worden verklaard als er een legionella besmetting is, de kosten van reparatie kunnen worden verhaald en mocht er iemand dood gaan... dan is het mogelijk je daarvoor te vervolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Met dat tussenschot creëer je dus effectief twee leidingschachten? En die gaan dan beide door hetzelfde gat in je plafond...

Ik zou die twee leidingen aan de rechterkant van de radiator ook isoleren, dan ben je er toch ook volgens de tabel van @Cheesy ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:14

ericplan

5180 Wp PV

Ben het wel eens met die aannemer. Plaatje PIR kost niets. Pesoonlijk heb ik nog een reden om het te doen: als je een glas water wil tappen en er komt eerst drie glazen lauw water uit de kraan. Smerig.

(die knelkoppelingen in een schacht?!)

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 14-01-2022 11:51 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro0ske
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-03-2023
Wij zijn bezig ons huis te renoveren, maar lopen tegen het volgende probleem aan:
We hebben nu onze cv en vloerverwarmingsbuizen in 1 koof en de koud drinkwater leiding in een andere koof, maar waar moeten we onze warmwaterleiding voor drinkwater / douche etc leggen?
Moet deze in de koof bij het koude drinkwater of toch bij de verwarmingsbuizen (met bijv een plaatje pir ertussen)?
Pagina: 1