Vraag

• Jody12
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-01-2022
Hallo, helaas heeft mijn Oneplus 7 pro er de brui aan gegeven en ben ik op zoek naar een nieuwe telefoon. Ik heb al wat onderzoek gedaan maar ik kom er niet uit, hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Ik zoek een?
Een android telefoon die een tijdje mee kan. Ik heb gemerkt dat ik vaak maximaal twee jaar doe met een telefoon en hij dan flinke problemen begint te vertonen. Zo heeft mijn telefoon nu meerdere hardware problemen na 2,5 jaar. Verder moet de telefoon redelijk groot zijn, minimaal zo'n 5,5 inch.

Wat is je budget?
Ongeveer 500-750 euro. Ik wil hem in combinatie met een twee jarig abonnement kopen en ben zelf van plan maximaal ongeveer 500 euro uit te geven. Al is goedkoper natuurlijk altijd beter :*) .

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik zit met gemak aan de 5 á 6 uur schermtijd per dag (exclusief muziek) en daarom zoek ik een telefoon met een goede accu. Verder doe ik geen hele gekke dingen qua apps zoals grote games, ik wissel vooral snel en veel. Ik kijk regelmatig video's op mijn telefoon en ik luister veel muziek. Verder vind ik een hoge schermresolutie prettig en een hoge refreshrate. Verder maak ik niet veel foto's, maar als ik ze maak heb ik graag wel een goede kwaliteit. De opslagruimte is niet enorm van belang, ik heb nu 90 MB gebruikt dus ik verwacht met 128 MB uit de voeten te kunnen.

Wat heb je zelf al gevonden?
- Samsung Galaxy S21 (plus). Beide een wat lagere resolutie maar een hoge refreshrate. De batterij van de S21 plus is wel beter met 4800mAh tegenover 4000mAh. Als ik de specificaties vergelijk, zie ik alleen op de batterij na weinig verschil. De prijs verschilt zo'n 200 euro van elkaar.
- Samsung Galaxy S21 FE. Zit qua batterij tussen de S21 en de S21 plus in op 4500mAh. De resolutie en de refreshrate zijn hetzelfde. De camera lijkt mij op papier slechter, maar ik heb daar echt te weinig kaas van gegeten om te beoordelingen of je dat ook merkt. De prijs is vergelijkbaar met de S21.
- Oneplus 9 pro. Betere resolutie dan de modellen van Samsung en dezelfde refreshrate. Heeft ook een batterij van 4500mAh, wel minder accuduur volgens de Tweakers review ten opzichte van de S21. Hij laadt alleen een wel stuk sneller op. De camera is beter dan de FE en weer wat slechter dan de S21 (plus), zover ik eruit kan opmaken. Zit qua prijs in de richting van de FE en de S21.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik was in eerste instantie van plan de Oneplus te halen. Door mijn ervaring met mijn huidige telefoon en wat ik zoal op internet kan vinden over de vele software problemen van Oneplus ben ik een beetje huiverig. Daarnaast krijgt de Oneplus nog zo'n twee jaar software support en de Samsung modellen nog drie/vier jaar. Ik ben bang dat als ik de Oneplus koop, ik over een jaar met hetzelfde probleem zit. Met de Samsungmodellen zit ik qua software denk ik veiliger, maar lever ik wel in op specificaties die ik belangrijk vind. Als er mensen zijn met een Oneplus 9 pro, dan hoor ik graag of mijn angsten gegrond zijn. Verder vraag ik me af of de verschillen in specificaties ook merkbaar zijn voor mijn gebruik of dat het vooral leuk staat op papier. En als iemand een andere telefoon aanraadt dan hoor ik dat ook graag. Bedankt! _/-\o_ .

Alle reacties

Voor ervaringen met de Oneplus 9 serie, lees dit topic door: [OnePlus 9-serie] Ervaringen & Discussie
Gezien je zelf aangeeft ongeveer 2 jaar ermee te doen, kan die nog prima voor jou aangezien ze nog zeker 2 jaar updates beloven.

Heb zelf de S21 Ultra, en op gemiddelde resolutie afgesteld, niet de hoogste, want zie het verschil niet, en trekt de accu sneller leeg.

Als je deze leest: reviews: Smartphone Best Buy Guide - Januari 2022
Komt de Xiaomi 11t pro nog als optie ter overweging: pricewatch: Xiaomi 11T Pro (8GB intern, 128GB opslag) Grijs

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-03 21:29
Ik zit in hetzelfde schuitje @Jody12 , Nu een S10 en wel dik tevreden erover, echter gaat de accuduur gewoon fors achteruit.
Zelf vind ik het jammer dat de S21(+) niet zo snel oplaad, en is de hoofdsensor van deS10 en S21 volgens mij niet zo verschillend.

De OP9 pro heeft weer een tegenvallende accu en de huidige software problematiek schrikt mij ook wat af, de 10 pro die net is aangekondigt klinkt alweer wat interessanter maar dat is nog afwachten.

Er gaan geruchten dat de S22 (+) met 45W kan opladen, al is dit nog niet bevestigd. Als dit wél zo is en de batterijduur is hetzelfde/beter dan die van de S21, dan wordt dat ook heel interessant. wel pas na een paar maanden na introductie want dan zijn de toestellen vaak een stuk goedkoper.

• Jody12
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-01-2022
@swhnld Ik doe helaas maar twee jaar met een smartphone omdat hij dan echt wel flink in gaat leveren op prestaties. Als hij het vol zou houden, zou ik er graag wat langer mee doen.

Bedankt voor de tip, dat is inderdaad een mooi toestel! En ik zal het topic eens nalezen over andere mensen hun ervaringen.

@Jamesl Eigenlijk is de oplaadtijd van de S21 ook prima voor normaal gebruik, maar als het beter kan is dat altijd mooi meegenomen :)
Zeker als de accuduur achteruit gaat is het fijn om hem snel te kunnen laden.

Ik heb niet veel hoop gevestigd op de 10 pro. Als ik kijk naar de release van de 8 en de 9 pro ging dat niet echt vlekkeloos. Wat ik kan terug vinden is de software van Oneplus altijd al een gevoelig puntje geweest.

Voor mij is de S22 niet zo interessant. Ik weiger echt zoveel geld aan een telefoon uit te geven en kan helaas niet meer wachten op die release. Soms verbaast het me dat mijn telefoon niet gewoon van ellende uit elkaar valt. Maar als je het geld ervoor over hebt en je bereidt bent te wachten wordt het zeker een mooie telefoon!
@Jamesl het snel kunnen opladen lijkt negatieve gevolgen te hebben voor de accu, en je ziet nu ook steeds meer dat mensen op hun werkplek bijvoorbeeld een draadloze lader hebben liggen en die gebruiken.
Op de S21 serie heeft Samsung met de release van Android 12 zelfs een batterij slijtage beperking mode geïntroduceerd waarbij opladen beperkt wordt tot 85% van de capaciteit.
Zelf gebruik ik de snellaad functie alleen als ik het nodig heb, maar standaard staat die uit. Met snelladen is die met een 45 minuten weer op 85 procent, zonder is dat bijna 2 uur.
Op de S20 was er 45 watt snelladen, maar dat hebben ze al met de Note 20 weer afgeschaald omdat het te veel accu problemen opleverde en in de praktijk te weinig verschil maakte. meeste mensen laden of 's nachts op, of bijna continue.

Als snelladen echt belangrijk is, zou ik het bij het proprietary SuperVOOC/Dash/Warp Charge houden uit de Oppo stal (Oneplus, Realme, Vivo), daar zou de warmte opgevangen worden in de lader wat de slijtage van de accu beperkt. Nadeel is dan wel de eis hun eigen laders en kabels te gebruiken want niet een officiele standaard. De Oppo Find X3 Pro is dan met 65 watt echt wel aardig, maar kost wel 800 Euro: pricewatch: OPPO Find X3 Pro Zwart
En dan is de door mij eerder genoemde Xiaomi Mi 11T pro met 120 watt snelladen net weer wat sneller, maar komt de warmte wel weer als klap op de batterij terecht want zij houden zich wel aan de standaards, plus kost vanaf 563 Euro.

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-03 21:29
swhnld schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:07:
@Jamesl het snel kunnen opladen lijkt negatieve gevolgen te hebben voor de accu, en je ziet nu ook steeds meer dat mensen op hun werkplek bijvoorbeeld een draadloze lader hebben liggen en die gebruiken.
Op de S21 serie heeft Samsung met de release van Android 12 zelfs een batterij slijtage beperking mode geïntroduceerd waarbij opladen beperkt wordt tot 85% van de capaciteit.
Zelf gebruik ik de snellaad functie alleen als ik het nodig heb, maar standaard staat die uit. Met snelladen is die met een 45 minuten weer op 85 procent, zonder is dat bijna 2 uur.
Op de S20 was er 45 watt snelladen, maar dat hebben ze al met de Note 20 weer afgeschaald omdat het te veel accu problemen opleverde en in de praktijk te weinig verschil maakte. meeste mensen laden of 's nachts op, of bijna continue.

Als snelladen echt belangrijk is, zou ik het bij het proprietary SuperVOOC/Dash/Warp Charge houden uit de Oppo stal (Oneplus, Realme, Vivo), daar zou de warmte opgevangen worden in de lader wat de slijtage van de accu beperkt. Nadeel is dan wel de eis hun eigen laders en kabels te gebruiken want niet een officiele standaard. De Oppo Find X3 Pro is dan met 65 watt echt wel aardig, maar kost wel 800 Euro: pricewatch: OPPO Find X3 Pro Zwart
En dan is de door mij eerder genoemde Xiaomi Mi 11T pro met 120 watt snelladen net weer wat sneller, maar komt de warmte wel weer als klap op de batterij terecht want zij houden zich wel aan de standaards, plus kost vanaf 563 Euro.
Dat van accu beschadiging lees ik ook steeds vaker, dat mensen dat in ieder geval beweren (en ze sturen mij altijd hetzelfde artikel)
Maar zoals je noemt, de fabrikanten die de warmte opvangen in de lader zelf, is het daar ook zo erg?
Ik merk dat de batterij van mijn S10 dramatisch is, en die heeft niet echt snelladen zoals we dat nu kennen.. ik heb in dagelijks leven ook niet op de accu gelet en de 'beschermtechnieken' toegepast om levensduur te behouden, maar daar hou ik ook niet van, ik wil daar niet over nadenken.
Mede daardoor vind ik snelladen wel fijn, als je accu dan wat degradeert door gewoon gebruik, dan is die wel nog alsnog snel vol indien nodig.
Het hoeft niet in 18 minuten, maar als die in een uurtje weer vol is dan is dat prima.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee