Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschoonh
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 22:46
Hallo mede tweakers,

Ik heb van een goede vriend de tip gekregen om in mijn zoektocht naar een traineeship in de IT een bericht op LinkedIn te plaatsen. Hij is al jaren software developer en wil het bericht voor mij delen met zijn connecties.
echter heb ik geen ervaring met LinkedIn en heb ik speciaal hiervoor mijn hele profile ingevuld.

Ik heb het onderstaande opgesteld en hoopte dat iemand die hier meer ervaring van heeft (het zij als sollicitant of als recruiter) zijn of haar mening hierover wil geven. Ik wil zeker eerlijk zijn naar mogelijke werkgevers, dat is belangrijk voor mij, maar ik wil ook dat het goed over komt.

Alle tips worden gewaardeerd :)

Wat ik heb opgesteld:

Goededag allemaal,

Mijn naam is ........ en ik ben op zoek naar een traineeship richting web- of software development.

Mijn ervaring bestaat voor het grootste deel uit ca. 1 jaar HBO-ICT, waarbij ik voornamelijk heb gewerkt met een combinatie van HTML, CSS, PHP & MySQL. Verder maak ik soms hobbymatig gebruik van Python voor het genereren van tekstbestanden.

De ervaring die ik tijdens mijn opleiding heb opgedaan is inmiddels al wel weer enkele jaren geleden, dus een opfrisser kan ik zeker gebruiken. Maar ik ben een energiek en leergierig persoon die dingen snel op pakt. Uiteraard wil ik hier graag hard voor werken en is het belangrijkste voor mij binnen een traineeship dat ik mijzelf kan gaan ontwikkelen tot een developer die een goede bijdrage kan leveren aan het team.

Waarom zoek ik dit nu?

De IT trekt mij al een langere tijd. Enkele jaren terug ben ik dan ook begonnen aan een de opleiding HBO-ICT op Windesheim. Omdat ik in de loop van dit zelfde jaar ook ben verloof kwam ik er helaas achter dat een full-time opleiding financieel niet haalbaar zou blijven en ben ik tegen het einde van het eerste jaar gestopt om te gaan werken.

Ik heb verschillende soorten werk gedaan sinds die tijd, maar merk dat die mij niet de uitdaging bieden die ik zoek in een baan. Ik vind het leuk om problemen op te lossen en ik hou er van wanneer er altijd iets bij te leren valt om mijzelf te kunnen verbeteren.

Tijdens mijn jaar op het HBO hebben we verschillende kanten van de IT te zien gekregen, en ben ik er achter gekomen dat mijn interrese ligt bij programmeren. Daarom ben ik op zoek naar een kans om hier mijn werk van te kunnen maken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-06 18:15
Persoonlijk zou ik het veel korter houden. Dit heeft meer weg van een brief.

Gewoon kort aanhalen dat je een IT-Traineeship zoekt en een duidelijke richting aangeven.
Dit soort traineeships hoef je echt niet zo hard voor te vechten, en ze willen graag mensen werven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xjust_mii
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-08-2024
Dit is meer een motivatiebrief dan een LinkedIn bericht.

Je bericht op LinkedIn hoeft maar heel kort, zodat men weet wat je zoekt en ze klikken op je profiel. Op je profiel zelf heb je vervolgens je ervaringen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Vanuit de werkgever gekeken vraag ik me wel af hoe interesant je bent als kandidaat met zo'n post op LinkedIn. Het is een relatief pasieve houden waarmee je met hagel schiet om een traineeship te vinden die naar jou toekomt.

De keuze voor de specifieke organisatie maar zelfs een gewenste branch mist.

Wellicht anders gesteld. Als men de traineeship niet kan vullen met gerichte sollicitaties van kandidaten, waarom zou zo'n organisatie dan alsnog voor jou interesant zijn en hoe zou jij interesant voor de organisatie zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:16
Ik zou gewoon IT traineeship in google gooien en een lijst maken van traineeships waar je op kan solliciteren. Maak 1 sollicatiebrief, werk je CV bij en stuur deze 10x op.
Het is niet dat IT traineeships nu moeilijk te vinden zijn ofzo.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

code:
1
2
3
4
5
6
7
Goededag allemaal,

Mijn naam is ... en ik ben op zoek naar een traineeship richting web- of software development.

Vanwege mijn opleiding in bezit van intermediate kennis HTML, CSS, PHP, Python & MySQL. Door mijn leergierigheid zou ik graag ingezet worden op een situatie van "nu" maar vanzelfsprekend kan ik ook overweg met oudere versies van de genoemde talen.

De afgelopen jaren mogen proeven aan verschillende skills in de ICT maar mijn hart ligt toch bij programmeren / development; ook een eventuele transitie naar "de cloud" ga ik niet uit de weg om hieraan te kunnen bijdragen.

Langer moet je het niet maken; heeeeel eerlijk gezegd stop ik met lezen met wat mensen hobbymatig / prive allemaal hebben (positief & negatief). Komt vanzelf een keer ter sprake op de werkvloer. En jouw verloving ook. Etc.

[ Voor 1% gewijzigd door MAX3400 op 14-01-2022 11:40 . Reden: Naam verwijderd ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phyrozi
Haha, ik was al gestopt met lezen, dus dit helemaal niet gezien.

@TS absoluut niet dat soort dingen gaan beschrijven. Dat interesseert echt niemand!
Tevens vind ik het een bijzonder excuus, wat alleen maar vraagtekens opwekt.

Ikzelf ben vorig jaar verloofd. Doe nog twee full time masters, we gaan in april trouwen. Mijn verloofde werkt en rondt haar PhD af. Dat gaat niemand wat aan en interesseert ook niemand, met oog op een professionele relatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xjust_mii
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-08-2024
Phyrozi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Haha, ik was al gestopt met lezen, dus dit helemaal niet gezien.

@TS absoluut niet dat soort dingen gaan beschrijven. Dat interesseert echt niemand!
Tevens vind ik het een bijzonder excuus, wat alleen maar vraagtekens opwekt.

Ikzelf ben vorig jaar verloofd. Doe nog twee full time masters, we gaan in april trouwen. Mijn verloofde werkt en rondt haar PhD af. Dat gaat niemand wat aan en interesseert ook niemand, met oog op een professionele relatie.
Dat gedeelte had ik ook helemaal niet gelezen ...

Mocht je ooit een motivatiebrief schrijven, zet dat er niet in TS. Het zegt mij dat je het dus belangrijker vindt om (heel veel) geld te steken in een bruiloft, dan in een opleiding. Waarom stel je je bruiloft niet uit als je daardoor de mogelijkheid hebt om je opleiding af te ronden?

[ Voor 0% gewijzigd door xjust_mii op 14-01-2022 11:20 . Reden: typefout ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Plus dat je prima een HBO-opleiding kunt financieren bij de DUO en geld geen reden is om een studie (zeker in de IT met een goede baankans en salarisgroei) te cancelen, tenzij je natuurlijk niet rond kan komen van zeg 1000 euro/maand aan stufi. Ik zou op basis van je bericht je geen traineeship aanbieden.

Ik zou overigens je bericht hier even anonimiseren. Hoewel je eigenlijk niet mag Googlen naar een eventuele kandidaat is dat wel wat 90% van de recruiters/toekomstige werkgevers doet.

Eigenlijk is mijn advies om dit te laten varen en je HBO af te gaan ronden, als dat ook maar enigzins kan.

[ Voor 45% gewijzigd door pagani op 14-01-2022 11:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:31
LinkedIn is in dit niet anders dan welk ander social media platform, wat betekent dat men voorbij scrolt en een attentie-span heeft van, zeg maximaal 2 seconden per post. Wil je aandacht trekken, zorg dat je in die eerste 2 seconden de interesse wekt van de personen die jou verder kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 19:30
Volgens mij is dit niet de juiste weg. Volgens mij kan je het beste gewoon via Google op zoek gaan naar IT traineeships (genoeg te vinden) en daar op solliciteren. En anders zou je een recruiter direct kunnen benaderen, bijvoorbeeld met die vriend van jou als referentie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

fschoonh schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:42:
Enkele jaren terug ben ik dan ook begonnen aan een de opleiding HBO-ICT op Windesheim. Omdat ik in de loop van dit zelfde jaar ook ben verloof kwam ik er helaas achter dat een full-time opleiding financieel niet haalbaar zou blijven en ben ik tegen het einde van het eerste jaar gestopt om te gaan werken.
Ik zou hier direct afhaken als ik eerlijk ben. Ik wil niet iemand aannemen die z'n eigen ontwikkeling volledig stop zet omdat hij verloofd is. Ik zie niet in hoe een verloving betekent dat je je opleiding stopt en het lijkt er op dat iemand dan echt verkeerde prioriteiten heeft. Of dat werkelijk zo is, dat is lastig te beoordelen. Echter waarom zou ik het risico gaan lopen?

Als je geen opleiding hebt en geen relevante kennis hebt moet je jezelf zo aantrekkelijk mogelijk maken voor een traineeship, dat doe je niet door allerlei potentiele problemen te gaan benoemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik ben niet heel erg gecharmeerd van LinkedIn maar tegelijkertijd heb ik daar wel mijn laatste baan/sollicitatie aan te denken.

@fschoonh je kan op LinkedIn ook zeer kort & bondig vermelden wat je kan. En je kan ergens een vinkje aanzetten "Beschikbaar" als in dat je dus benaderd kan/mag worden door mensen die jou nodig zouden hebben.

Let wel: hier kan dus ook veel ruis / bagger / recruiters-met-bonus / etc tussen zitten. Maar ook echt bedrijven of mensen waar je het mogelijk niet van verwacht in de regio waarin je zou willen werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb mijn IT traineeship ooit heel eenvoudig gevonden door:

1. Zet duidelijk in je koptitel (onder je naam) dat je een IT baan / traineeship zoekt. Dus iets als 'Starter zoekt toffe IT baan!'. Zet ook je profiel op beschikaar voor werk voor betere vindbaarheid.
2. Zoek vervolgens op 'IT Recruiter' + de regio waar je wilt werken, bijvoorbeeld Amsterdam
3. Voeg zoveel mogelijk IT recruiters toe, copy past eventueel een generiek toevoeg bericht met 'Hoi laten we linken, ik zoek een IT baan!'.
4. Ineens word je gespammed met privé berichten 'kom bij ons!'
5. Kies er 3 uit voor een gesprek en vind je baan.

Probeer verder alles zo kort en bondig mogelijk te formuleren. Niemand gaat hele pagina's aan informatie doorlezen. Daarnaast kan je nog actief op vacatures gaan solliciteren natuurlijk, maar ik vond LinkedIn persoonlijk wel makkelijk en had binnen no-time meerdere best wel interessante aanbiedingen.
fschoonh schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:42:
Enkele jaren terug ben ik dan ook begonnen aan een de opleiding HBO-ICT op Windesheim. Omdat ik in de loop van dit zelfde jaar ook ben verloof kwam ik er helaas achter dat een full-time opleiding financieel niet haalbaar zou blijven en ben ik tegen het einde van het eerste jaar gestopt om te gaan werken.
Dit moet je echt verzwijgen. Ik vind het zeer bedenkelijk dat een verloving voorrang krijgt op je studie en dus je toekomst als werkende. Verberg dit te allen tijde voor een recruiter.

[ Voor 37% gewijzigd door stin00 op 14-01-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschoonh
Hallo, allemaal!

Heel erg bedankt voor alle feedback (een stuk meer dan ik verwachtte). Ik heb duidelijk nog het een en ander te leren over hoe LinkedIn werkt.

Ik ga even kijken hoe ik dit handig kan aanpakken. Sowieso kan ik mijn zoektocht even in mijn koptitel zetten, en dan is het misschien inderdaad ook handig on achter specifiek traineeships aan te gaan.

Betreffende mijn HBO, is het een goed punt dat wat ik hier vermeld niet positief zal overkomen. Is het uberhaupt handig on die opleiding dan te vermelden en waarom ik gestopt Ben weg te laten? Het is wel waar een groot deel van mijn bestaande kennis vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

stin00 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:07:
<knip perfect stappenplan>

[...]

Dit moet je echt verzwijgen. Ik vind het zeer bedenkelijk dat een verloving voorrang krijgt op je studie en dus je toekomst als werkende. Verberg dit te allen tijde voor een recruiter.
verzwijgen is een groot woord, maar ik zou het in ieder geval in deze vorm weglaten want het roept meer vragen op dan dat het beantwoord. En heeft eigenlijk ook niks te maken met het feit dat je een traineeship (?) zoekt.

Daarover gesproken:
@fschoonh hoezo zoek je een traineeship? Ben je bezig met een opleiding? Of ben je op zoek naar een (starters-)baan? Want dat is toch wat anders dan een traineeship. Veel bedrijven zoeken mensen, ook mensen die ze nog op moeten leiden. Die kijken niet naar traineeships (want trainees lopen na x maanden weer het pand uit).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
@fschoonh ik zou geen overbodige informatie geven.
Gewoon duidelijk in twee zinnen wat je zoekt. Alle andere informatie komt al dan niet later in het gesprek wel aan bod, waar je je goed kunt verwoorden :) Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:02

MsG

Forumzwerver

En vermijd ook woorden als helaas en dergelijke. Zorg dat je de lezer happy houdt, en niet dat soort teleurstelling of andere zaken.

Ik zou me vooral richten op wat je nu al kunt, en dat niet doodrelativeren met zinnen als "De ervaring die ik tijdens mijn opleiding heb opgedaan is inmiddels al wel weer enkele jaren geleden, dus een opfrisser kan ik zeker gebruiken. "

Dat dat misschien al even geleden is, kunnen ze wellicht zelf ook wel impliciet bedenken, je zou juist kunnen toevoegen waar je je momenteel mee hebt bezig gehouden zodat je gewoon kan zeggen actuele kennis te hebben.

Traineeships krijg je nog net niet aangeboden bij een pakje boter, maar bedenk wel dat ze veelal enkel mensen aannemen met een HBO-opleiding, of je moet echt een zwaarwegend voordeel hebben. Dat voordeel lees ik nog niet in je verhaal. Uiteindelijk moet je jezelf gewoon verkopen. De concurrentie van zo'n traineeship is namelijk het middelmatige deel van je HBO-ict opleiding. Die mensen hebben dan al 4 jaar kennis, versus jouw 1 jaar.

Bij de clubs die traineeships aanbieden zie je zelden PHP. Ik zou dat dus vooral laten liggen, en me bijvoorbeeld nu vooral richten op OF front-end zaken als Angular/Vue/React, of talen als C#, Java, Python.

Verwacht ook dat je hobbymatige zaken kan moeten demo'en, dus wie weet kan je aan iets leuks werken wat ook sexy is om te laten zien, ipv alleen het laten genereren van tekstbestanden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fschoonh
Pietervs schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:44:

Daarover gesproken:
@fschoonh hoezo zoek je een traineeship? Ben je bezig met een opleiding? Of ben je op zoek naar een (starters-)baan? Want dat is toch wat anders dan een traineeship. Veel bedrijven zoeken mensen, ook mensen die ze nog op moeten leiden. Die kijken niet naar traineeships (want trainees lopen na x maanden weer het pand uit).
Traineeship of starters baan, in elk geval een functie waarbij ik ook opgeleid kan worden. Mijn bedoeling is zeker niet iets voor enkele maanden te zoeken en dan weer te vertrekken. Traineeship is hoe dit aan mij werd voorgesteld toen ik aan vrienden uit de IT vroeg welke opties er ongeveer waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

fschoonh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Traineeship of starters baan, in elk geval een functie waarbij ik ook opgeleid kan worden. Mijn bedoeling is zeker niet iets voor enkele maanden te zoeken en dan weer te vertrekken. Traineeship is hoe dit aan mij werd voorgesteld toen ik aan vrienden uit de IT vroeg welke opties er ongeveer waren.
Dan zou ik het stappenplan van @stin00 volgen. Benoemen dat je een baan zoekt, maar dat je daar ook een stuk opleiding in wil/zoekt.
Persoonlijk zou ik het woord traineeship achterwege laten, maar ik ben geen recruiter/HR medewerker dus misschien dat die daar anders tegenaan kijken :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Pietervs schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Dan zou ik het stappenplan van @stin00 volgen. Benoemen dat je een baan zoekt, maar dat je daar ook een stuk opleiding in wil/zoekt.
Persoonlijk zou ik het woord traineeship achterwege laten, maar ik ben geen recruiter/HR medewerker dus misschien dat die daar anders tegenaan kijken :)
Dit hangt volledig af van de ervaring van TS. Het wordt niet echt belicht namelijk, behalve dat er 1 jaar HBO ICT is gedaan en daarna werken. Geen idee wat voor werk, zijn het random baantjes of wel in de richting van IT? Ik maak er ook uit op dat er geen (HBO) diploma op zak is. Dan worden zowel traineeships als andere banen richting IT wel erg pittig om te vinden. Zodra er ook maar één redelijke sollicitant is met HBO (IT) diploma zal die 99,99% van de tijd voorrang krijgen. Leergierigheid en gewilligheid zijn dan irrelevant, je concurrent heeft dit namelijk ook inclusief feitelijk bewijs: een diploma en dus 4+ jaar gezwoegd voor een papiertje.

Ik zou in elk geval op Linkedin dan generiek noemen dat je een startersbaan in de IT zoekt en niet specifiek een traineeship (ook al zou dat wel het beste aansluiten). Maar de 'IT startersbaan' omvat namelijk alles.

Edit: Zie nu pas dat @MsG eigenlijk alles al heeft benoemd :)

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 14-01-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:16
stin00 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:19:
Ik maak er ook uit op dat er geen (HBO) diploma op zak is. Dan worden zowel traineeships als andere banen richting IT wel erg pittig om te vinden.
Dit valt tegenwoordig wel mee hoor. Er zijn traineeships die voorheen minimaal een niet relevante hbo bachelor eiste maar die dit nu laten vallen door de krapte.
Je concurreerd niet met HBO IT afstudeerders voor dit soort traineeships, die zijn niet de doelgroep. Als je eenmaal wat ervaring hebt dan gaan er weer wat meer deuren open. Daar tegenover staat wel dat er ook deuren gesloten blijven bij bedrijven die bachelor eis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:43
Letterlijk eerste hit op Google:

https://nl.indeed.com/IT-...ures?vjk=2db11e7d4b9ac14a

Kijk hier eens rond, er zijn talloze bedrijven die traineeships aanbieden voor starters zonder (relevantie) studie. Verder eens met wat hierboven gezegd wordt, benader bedrijven zelf pro-actief i.p.v. een oproepje op LinkedIn te plaatsen.

Zou overigens aanraden om eerst een studie af te ronden. Papiertje hebben is toch wel handig tegenwoordig.

[ Voor 13% gewijzigd door Knul op 14-01-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:35
Of kijk gewoon bij de grote detacheerders en benader de recduiter erbij. Volgens mij is dat sneller en gerichter dan een post op LinkedIn. Waarom daar posten als ze voor het oprapen liggen? Kan je die effort niet beter stoppen in contact met recruiters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ID-College schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:59:
Kan je die effort niet beter stoppen in contact met recruiters?
Wat is sneller (likewise een random post op Facebook, Twitter, Insta, etc): 1x posten op een platform waar duizenden het kunnen lezen? Of alle duizenden 1 voor 1 benaderen en afwachten wie er een keertje tijd heeft om te reageren?

En volgens mij is dat juist exact de functie-omschrijving van recruiters: hou je ogen open en haal interessante, gave, energieke mensen binnen en niet "drink koffie en druk op F9 in je Outlook tot er iemand zich komt melden".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:00
Niet alles gelezen. Maar mijn feedback zou zijn:
  • Maak het niet te lang, max -3-5 regels.
  • Haal alle negatieve woorden eruit, dus geen helaas, jammer, etc.
  • Plaats een leuke/grappige plaatje bij je post (bijv iets met traineeship). Heeft niemand wat aan, maar trekt wel de aandacht.
  • Wees direct en concreet.
Voorbeeld:
Ik wil verder in de IT! Ik heb voornamelijk ervaring met software development, dit heb ik geleerd tijdens mijn 1e jaar van een HBO-ICT opleiding.

Bij welk bedrijf kan ik starten aan een traineeship? Het liefst in de richting web- of software development.

Regio: <vul in>

EU DNS: 86.54.11.100

Pagina: 1