Vraag

• productionrw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-11-2022
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

I5 10e gen
16 gb ram
R9270x (nieuwe moet nog komen)
Windows 10
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dvi
Hdmi
Display port.
Speciaal opgestart (uefi etc)

De pc net gekocht, gewoon een standaard kast van de plaatselijke computer winkel. Ik heb alle updates netjes gedaan en alles werkt uiteraard, helaas lukt het me maar niet na het updaten naar de laatste bios update om in de bios te geraken. Heb alle standaard knoppen geprobeerd en meerdere schermen zelfs aangesloten, het postscherm komt niet en al probeer ik dit met de heel oud scherm op dvi of via me nieuwe Dell scherm alle beeldschermen gaan pas aan als Windows welkom verschijnt.

Wie kan me aub helpen met dit probleem?
Heb echt van alles opgezocht maar kom er echt niet uit alvast bedankt.

Helaas kom ik maar niet in de bios

Alle reacties

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
Probeer het eens via Windows zelf:
- settings
- update and security
- recovery
- advanced startup
- troubleshoot
- advanced options
- uefi firmware settings
- restart

Als het goed gaat boot hij dan vanzelf in jouw bios.

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:34
Heb je ook het typenummer van je moederbord? Meestal staat dat wel in de handleiding namelijk

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ZatarraNL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:30:
Probeer het eens via Windows zelf:
- settings
- update and security
- recovery
- advanced startup
- troubleshoot
- advanced options
- uefi firmware settings
- restart

Als het goed gaat boot hij dan vanzelf in jouw bios.
Dit.
Of anders na het aanzetten op F1, F2, F12 en Del blijven rammen.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:13
Viper® schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:34:
[...]

Dit.
Of anders na het aanzetten op F1, F2, F12 en Del blijven rammen.
Vanaf dat je powerknop indrukt. Eerst uitzetten, met reboot lukt het vaak niet.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
Sommige moederborden hebben specifieke USB poorten die het doen in de bios. Vroeger waren dat vaker de USB 2.0 poorten.
Kijk of je toetsenbord op de juiste USB poort zit.

Ik heb sinds kort een Z690 moederbord en daar staat op de backplate USB 2.0 BIOS vermeld.

• productionrw
Hoi, de bovengenoemde opties helpen niet. Die met het toetsenbord was opzich wel logisch gezien die usb in hub zat maar helaas, speciaal opstarten met uefi helpt ook niet had ik al in de openingspost gezet. Het is echt een raar geval, het scherm gaat echt op 3 verschillende monitoren alleen aan als er welkom staat van Windows met je gebruikersnaam. Het post scherm heb ik gezien voor ik de meest recente bios update had geïnstalleerd, ik ben echt radeloos aan het raken omdat ik graag dual boot wil opstarten en opties als f10 en f12 etc gewoonweg niet werken.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar PMG.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je al eens een cmos/bios reset geprobeerd ?

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:02

-36-

Trust me. I'm an amateur

bij het inlogscherm of in startmenu shift ingedrukt houden en pc herstarten klikken, dan kom je in een keuze menu waar je een optie boot naar UEFI hebt

[Voor 5% gewijzigd door -36- op 13-01-2022 23:10]

• productionrw
-36- schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:09:
bij het inlogscherm of in startmenu shift ingedrukt houden en pc herstarten klikken, dan kom je in een keuze menu waar je een optie boot naar UEFI hebt
Heb zelf nu al 2x benoemd dat ik dit al gedaan had maar dit ook niet hielp.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:02

-36-

Trust me. I'm an amateur

Apart. Alle disks en videokaart ontkoppelen en kijken wat er dan gebeurd?

[Voor 10% gewijzigd door -36- op 13-01-2022 23:19]

• productionrw
Viper® schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:00:
Heb je al eens een cmos/bios reset geprobeerd ?
Gedaan maar geen progressie.

Heb de hardeschijven etc ook losgekoppeld alleen gpu niet want heb geen internal graphics. Het rare is nu gaat het scherm helemaal niet aan zonder de ssd's aangesloten.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:54
Heeft de videokaart een bios/uefi switch?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:38
Wat is het exacte merk en type van het moederbord?

Welk merk en type voeding hebben ze erin gestopt? Daar wordt door menig computerwinkel doorgaans veel teveel op bespaard.
com2,1ghz schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:45:

Ik heb sinds kort een Z690 moederbord en daar staat op de backplate USB 2.0 BIOS vermeld.
Daar moet de USB stick in voor een BIOS flash. Heeft niets met het moederbord te maken. Invoerapparaten gaan in de bovenste USB sloten omdat die de laagste doorvoersnelheid hebben.

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-01 22:33
Je kan natuurlijk ook eens proberen de bios opnieuw te flashen?

• productionrw
HStyles schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:52:
Je kan natuurlijk ook eens proberen de bios opnieuw te flashen?
Dit gaat niet, heb de officiële app gedownload van de site maar krijg non stop de melding dat de app niet de nieuwste versie is maar als ik ok/kruisje klik dan stopt de app. Apart gedownload van de site werkt ook niet, ook niet na als 1e "app center" te hebben geïnstalleerd en in de app de bios applicatie maar blijft conflicteren alsof de nieuwste bios update kuren heeft of iets dergelijks zegt mijn gevoel.

Ik geef vandaag nog even antwoord op bovenstaande die vroeg om het type mobo etc.

Alvast bedankt voor alle geboden suggesties

• Yinko
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-03 11:06

Yinko

brb ben ff klagen lol

Heb je contact opgenomen met de winkel? Wellicht weten zij wat het probleem is of kunnen ze het oplossen..?

[Voor 59% gewijzigd door Yinko op 15-01-2022 08:28]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:29
@productionrw Post je FULL SPECS van je pc. We weten nog altijd niet welk mobo je hebt. De kans dat je iets verkeerd doet is heel groot. Maar meestal is het F2/DEL of F12 rammen (niet blijven indrukken maar RAMMEN tot je in de bios komt).

Waarschijnlijk staat fastboot op en dan kom je er moeilijk in, maar via Windows moet dat zeker lukken, deze zet nl een FLAG dat je bios uitleest en dan in de bios komt.

ow dual boot is geregeld door je boot sector op de schijf, je kan in een bios normaal alleen selecteren vanaf welke schijf je wilt opstarten, niet welke partitie.

@rdejongjr die bios switch is bios 1 of bios 2 of bios 3 niet bios of eufi switch

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:54
@productionrw Welke videokaart is het exact?
Mocht er een switch op zitten kan dat weleens het verschil maken, de 7xxx/2xx serie zat net in de periode dat uefi mainstream werd

@Damic sommige high end kaarten hadden die switch voor silence/OC/spielerei maar de meeste waren in die tijd voor CSM/UEFI
Verklaard wel een beetje dat het systeem wel in windows beeld geeft maar niet tijdens het opstarten zelf (nieuwste bios staat op eufi only).

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:40
Welke cpu
Welk moederbord

• productionrw
Bedankt nogmaals voor het meedenken, er zit geen switch op de gpu helaas. De cpu is een 10400f, ik heb nog wat onderzoek gedaan en de kaart blijkt niet uefi compatible. Het mobo is een gigabyte, het exacte model zal ik vanavond even toevoegen weet deze niet uit het hoofd. Heb echt een hoop geprobeerd maar heb het idee dat de videokaart dan echt het probleem is, vanuit de 730m nvidia gpu liet die wel post screen zien die standaard in de kast zat maar waar de 270x beter is heb ik deze geplaatst tot de nieuwe videokaart binnen is. De 730m heb ik van de week weer tot me beschikking en zal nog eens kijken of er mogelijk in de bios opties te vinden zijn over de gpu, had op meerdere forums gelezen dat er een optie moet zijn en die zou dan op multi moeten staan en dan zou het opgelost zijn.

De dual boot is omdat ik 3 schijven heb 1x nvm 512gb en 1x ssd 480 en 1x ssd 256 gb en ik bijvoorbeeld Ubuntu wil installeren maar niks kan tot Windows welkom scherm. Boot menu komt ook niet, helemaal niks en dat is echt irritant.

• Valentino-46
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-03 11:02
Als je nou even CPU-Z installeert en een screenshot van het tabje Mainboard hier post, hebben we in elk geval antwoord op de vraag WELK MOEDERBORD ZIT ER IN?

I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass

• Perseverance
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-03 13:59
Misschien eerst een kaartje kopen dan? :D

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 12:58

me1299

$ondertitel

Perseverance schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Misschien eerst een kaartje kopen dan? :D
Lockdown.

Ik heb zelf met een NUC met quickboot ook de grootste moeite gehad om in het BIOS te geraken. Volgens mij was het met een cmos reset gelukt met of de cmos batterij of een jumper.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• productionrw
De info over de mobo en het geheugen

[Voor 91% gewijzigd door productionrw op 15-01-2022 22:47]

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:12
Heb je nog ergens een ps2 toetsenbord? Probeer het daar een keer mee. En dan de zwarte usb's als alternatief

Is wel een heel goedkoop moederbord dat ze gebruikt hebben.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het gigabyte bord zou toch de post moeten weergeven.

Je hebt het na een BIOS update gekregen, BIOS ook gereset dan is er denk ik toch wat scheef met de videokaart die ineens geen beeld geeft op dat moment.

Het handigste is als je een andere videokaart probeert.

Tweakers Discord

• productionrw
tweakduke schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:15:
Het gigabyte bord zou toch de post moeten weergeven.

Je hebt het na een BIOS update gekregen, BIOS ook gereset dan is er denk ik toch wat scheef met de videokaart die ineens geen beeld geeft op dat moment.

Het handigste is als je een andere videokaart probeert.
Ja ik wacht even want van de week krijg ik de originele videokaart weer tot me beschikking, heb zelf al vele jaren ervaring met ict en ben iemand die veel zelf probeert en zoekt op duckduckgo etc maar dit is echt zo'n probleem wat denk ik pure pech is met de kaart inderdaad. Kan er nog nu nachten mee gaan prutsen en proberen maar wacht gewoon dus even op die gpu en in de bios zoeken naar die optie multi in zo'n gpu configuratie en dan hopen dat het opgelost is tot de nieuwe videokaart komt.

Het zal inderdaad niet het duurste en beste mobo zijn maarja dat was ook geen vereiste, kwam van ddr3 en 2e generatie i5. Ben er blij mee, kan doen wat ik al deed maar nog sneller.

• productionrw
Het probleem is opgelost, had de 730 gpu er in gezet en bij bios onder kopje vga de setting naar multi gezet en kaart omgewisseld en nu werkt alles weer zoals het zou moeten.

Bedankt mensen voor het meedenken, dacht deel even de oplossing nog mogelijk dat het anderen nog kan helpen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee