Beste medetweakers,
Ik heb een vraag voor een vriend van mij. Hij is is zzp-er op kleinschalige basis werkzaam als tekstschrijver, maar één van zijn opdrachtgevers is helaas failliet gegaan. Zijn verwachting is dat er niets te halen is, maar desondanks is de vordering reeds gedaan bij de curator, al is het maar voor de vorm.
Even een korte timeline voor het overzicht:
Vanuit een kennis die werkzaam was bij het bedrijf voor de overname had ik in juli-2021 vernomen dat er destijds al financiële moeilijkheden waren. Nu zit de vriend (zzp-er) sterk met het gevoel dat de situatie bij het uitschrijven van de vacature en ook het moment van aannemen al bekend was dat er een betalingsachterstand was. Het gevoel wat hij heeft is dat de het aannemen daarom richting dwaling neigt.
Hoe kijken jullie hiernaar, en hoe kijkt de wet hiernaar? En zo ja, hoe bewijs je het?
Zijn verwachting is dat het een done deal is en er niets meer te halen is. Soms geeft het echter ook rust om te weten dat je in je recht staat, maar je het gewoonweg niet gaat krijgen.
Alvast bedankt voor de input!
Ps. ik neem aan dat dit op de juiste plek staat, anders graag een schopje de juiste kant op.
Ik heb een vraag voor een vriend van mij. Hij is is zzp-er op kleinschalige basis werkzaam als tekstschrijver, maar één van zijn opdrachtgevers is helaas failliet gegaan. Zijn verwachting is dat er niets te halen is, maar desondanks is de vordering reeds gedaan bij de curator, al is het maar voor de vorm.
Even een korte timeline voor het overzicht:
Date | Actie |
dec-2020 | bedrijf overgenomen door nieuwe eigenaar. |
01-02-2021 | vacature online waarin een zzp-er werd gezocht om artikelen te schrijven. |
medio feb 2021 | aangenomen |
April 2021 | 1e maand werk geleverd |
01-05-2021 | 1e factuur gestuurd |
Mei 2021 | 2e maand werk geleverd |
01-06-2021 | 2e factuur gestuurd |
01-06-2021 | mail gekregen dat er een betalingsachterstand is en dat ze 'gelukkig' de betalingen tot en met 03-2021 hebben kunnen verwerken. Tevens een mededeling dat de betaaltermijn eenzijdig wordt verhoogd naar 2 maanden in plaats van de overeengekomen 4 weken. Reactie gestuurd dat er geen aanvullende artikelen worden aangeleverd totdat beide facturen zijn voldaan. |
01-08-2021 | betaaltermijn van 2 maanden verlopen. Voor beide facturen een ingebrekestelling ingestuurd. |
~15-08-2021 | vordering van incassokosten & wettelijke rente ingestuurd voor beide facturen. |
dec-2021 | mail van redactie dat het onduidelijk is hoe het verder moet en dat ze blijven aandringen bij de directie om te betalen. |
jan-2022 | fallisementsverklaring |
jan-2022 | Vordering ingestuurd naar curator |
Vanuit een kennis die werkzaam was bij het bedrijf voor de overname had ik in juli-2021 vernomen dat er destijds al financiële moeilijkheden waren. Nu zit de vriend (zzp-er) sterk met het gevoel dat de situatie bij het uitschrijven van de vacature en ook het moment van aannemen al bekend was dat er een betalingsachterstand was. Het gevoel wat hij heeft is dat de het aannemen daarom richting dwaling neigt.
Hoe kijken jullie hiernaar, en hoe kijkt de wet hiernaar? En zo ja, hoe bewijs je het?
Zijn verwachting is dat het een done deal is en er niets meer te halen is. Soms geeft het echter ook rust om te weten dat je in je recht staat, maar je het gewoonweg niet gaat krijgen.
Alvast bedankt voor de input!
Ps. ik neem aan dat dit op de juiste plek staat, anders graag een schopje de juiste kant op.