Vraag

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:28
Beste medetweakers,

Ik heb een vraag voor een vriend van mij. Hij is is zzp-er op kleinschalige basis werkzaam als tekstschrijver, maar één van zijn opdrachtgevers is helaas failliet gegaan. Zijn verwachting is dat er niets te halen is, maar desondanks is de vordering reeds gedaan bij de curator, al is het maar voor de vorm.

Even een korte timeline voor het overzicht:
DateActie
dec-2020 bedrijf overgenomen door nieuwe eigenaar.
01-02-2021 vacature online waarin een zzp-er werd gezocht om artikelen te schrijven.
medio feb 2021aangenomen
April 20211e maand werk geleverd
01-05-20211e factuur gestuurd
Mei 20212e maand werk geleverd
01-06-20212e factuur gestuurd
01-06-2021 mail gekregen dat er een betalingsachterstand is en dat ze 'gelukkig' de betalingen tot en met 03-2021 hebben kunnen verwerken. Tevens een mededeling dat de betaaltermijn eenzijdig wordt verhoogd naar 2 maanden in plaats van de overeengekomen 4 weken.
Reactie gestuurd dat er geen aanvullende artikelen worden aangeleverd totdat beide facturen zijn voldaan.
01-08-2021betaaltermijn van 2 maanden verlopen. Voor beide facturen een ingebrekestelling ingestuurd.
~15-08-2021vordering van incassokosten & wettelijke rente ingestuurd voor beide facturen.
dec-2021mail van redactie dat het onduidelijk is hoe het verder moet en dat ze blijven aandringen bij de directie om te betalen.
jan-2022fallisementsverklaring
jan-2022Vordering ingestuurd naar curator

Vanuit een kennis die werkzaam was bij het bedrijf voor de overname had ik in juli-2021 vernomen dat er destijds al financiële moeilijkheden waren. Nu zit de vriend (zzp-er) sterk met het gevoel dat de situatie bij het uitschrijven van de vacature en ook het moment van aannemen al bekend was dat er een betalingsachterstand was. Het gevoel wat hij heeft is dat de het aannemen daarom richting dwaling neigt.

Hoe kijken jullie hiernaar, en hoe kijkt de wet hiernaar? En zo ja, hoe bewijs je het?
Zijn verwachting is dat het een done deal is en er niets meer te halen is. Soms geeft het echter ook rust om te weten dat je in je recht staat, maar je het gewoonweg niet gaat krijgen.

Alvast bedankt voor de input!

Ps. ik neem aan dat dit op de juiste plek staat, anders graag een schopje de juiste kant op.

Alle reacties

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:30
Dec 2020 is er een nieuwe eigenaar, welke allerlei plannen had en in februari iemand inhuurt.

Echter loopt het allemaal blijkbaar niet zo goed en heb en ze alsnog 3 maanden 'kunnen' betalen. Maar blijven de laatste 3 maanden uit.

Van de ene kant:
Ja, het is heel zuur.
Ja, de nieuwe eigenaar runde het bedrijf niet al jaren, dus is het moeilijk inschatten.
Ja, het bedrijf is de pleuris in gelopen.
Waarschijnlijk zijn er slechte keuzes gemaakt.
Waarschijnlijk voelde ze het al een beetje aankomen.
Maar, moeten ze het dan maar gewoon opgeven?
Maar, niemand wordt rijk van failliet gaan?
Maar, ze hadden ook gewoon helemaal niets kunnen betalen?

Van de andere kant:
- Niet betalen en dan eenzijdig de betalingstermijn oprekken?

Dwaling?
Dwaling is "een onjuiste voorstelling van zaken". Je geeft aan dat ze zelf communiceerde 'gellukig te kunnen betalen. Het klinkt niet als: "Ja, we hebben net een miljoenendeal rond, maar de betaling is pas over 3 maanden, maar dan geven we je dan het viervoudige. Moet je nu nog wel even wat artikelen schrijven."

Dan is er echt sprake van dwaling en verwijtbare mismanagement.

Curator
Als je deze tijdlijn met alle bewijzen daarbij voorlegt bij een curator, kan deze toch ook niet anders dan concluderen dat jou vriend nog geld verschuldigd is door het bedrijf?
Waarschijnlijk komen ze met een tegenbod of betalingsregeling?

(Dit bovenstaande is enkel mijn mening, geen advies. Zeker als het om 3 maanden aan inkomsten gaat, is het waarschijnlijk de moeite waard om juridisch advies in te winnen.)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:32
Afhankelijk van de bedragen en de structuur zou ik hiermee bij een jurist aankloppen. Als het bedrijf een B.V. is, zal daar niet veel meer te verhalen zijn dan dat je van de curator zult krijgen. Niets aan te doen verder.

Echter kan het zijn dat er sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid. Als de bestuurders bij het aangaan van het contract de bestuurder wist of redelijkerwijs behoorde te weten dat hij niet zou kunnen betalen, dan is hij hiervoor persoonlijk aansprakelijk. Echter kan het nogal een kluif zijn om dat te bewijzen. Zie bijvoorbeeld https://www.advocatenkant...etaald-gebleven-facturen/

Omdat het allemaal nogal afhankelijk is van de communicatie die er is geweest, de situatie binnen het bedrijf en de jurisprudentie, lijkt het mij lastig om hier een pasklaar antwoord op te geven op een forum.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:28
Bedankt voor beide reacties. Dat er geld schuldig is inderdaad overduidelijk en daarom is de vordering ook bij de curator neergelegd. Het betreft echter een concurrente vordering en staat daarom 3e in rij (eerst b-dienst, medewerkers en huur nog).
De verwachting is dat er niets overblijft en hij dus alleen de btw terug kan vragen bij de b-dienst.

@MikeN, ik was er al bang voor dat het erg lastig zou worden. Ik kan me lastig voorstellen dat een bestuurder niet op de hoogte was van een betalingsachterstand na 3,5-4 maanden operatie, maar kan mij wel voorstellen dat hij goede hoop had dat het beter zou worden.

@FuaZe, Tuurlijk start een ondernemer geen bedrijf om bewust failliet te gaan. Het was echter ook niet dat hij geen ervaring had in deze branche. Ons vermoeden is dat hij het rond de zomer al had zien aankomen, maar doorging op basis van hoop, wat jammer is gezien zelfs de drukkerij nieuwe uitgaves is gaan weigeren omdat ze niet betaald kregen. Op deze manier is er alleen maar meer schade gedaan door juist door te gaan. Maar ja, bewijst het maar.

We laten het hierbij rusten en hopen op iets van de curator. Mijn vriend is inmiddels ingeschreven bij zo'n maildienst van de curatorverslagen en we zullen het wel zien.

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:19
Wat je vriend nog wel kan claimen mits goed in de overeenkomst of algemene voorwaarden afgestemd is het auteursrecht waardoor de teksten niet zomaar door een ander gratis gebruikt kunnen worden.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-02 12:16
Een vergelijkbaar verhaal heb ik een aantal jaar geleden gehad, nooit een euro van gezien. Sindsdien kijk ik wel naar de jaarverslagen van (mogelijk) opdrachtgevers. Daar kan je altijd in zien hoeveel geld (of schuld) er in het bedrijf zit, hoeveel er binnen komt, en wat er naar buiten gaat. Op basis daarvan kan je redelijk inschatten of je klant je wel kan betalen. Is natuurlijk geen garantie maar het geeft je wel een idee hoe de zaak loopt :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee