Toon posts:

Uren per week weergeven als het weeknummer wijzigt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Hoekie2014
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-01-2022
Mijn vraag

Beste mensen,
ik heb een vraag: ik zou graag de uren opgeteld zien per week zodra het weeknummer wijzigt.
In kolom C staan de weeknummers. In kolom J6 zou vervolgens 8,50 moeten staan. Vervolgens in kolom J11 moet de uitkomst 16,00 zijn en in kolom J14 moet 24,75 uur komen te staan.
Welke formule zou ik hiervoor kunnen gebruiken?
Alvast hartelijk dank.

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-02 04:10

g0tanks

Moderator CSA
Wat heb je zelf al geprobeerd of gevonden? :)

Om de uren per week te bepalen kan je SOM.ALS, functie gebruiken. Om ze alleen op de laatste regel van een week te tonen kan je ALS, functie gebruiken. Ik zou zeggen, verdiep je eens in deze functies en probeer dan tot een oplossing te komen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Een oplossing kan (ook) met een combinatie van ALS en SOMMEN.ALS
Kijk in J4 of C5 gelijk is aan C4 (dat kan met =ALS).
Indien wel, laat in kolom J niets weergeven.
Indien niet, laat in J4 met SOMMEN.ALS het totaal van H$4:H$14 weergeven met de voorwaarde dat C$4:C$12 gelijk moet zijn aan C4 (als je de formule van J4 met de vulgreep doorvoert naar beneden, wordt in de formule in J5 C4 automatisch gewijzigd in C5. Met de formule in J6 wordt C6 vergeleken met C7, die zijn dan niet hetzelfde, en bijgevolg wordt dan voor het eerst in kolom J het resultaat van SOMMEN.ALS weergegeven met de voorwaarde dat C$4:C$14 gelijk is aan 2. In J11 is dat het geval voor de gevallen waarin C$4:C$14 gelijk is aan 3, enz.

• Hoekie2014
Dix-neuf hartelijk dank voor je antwoord.
Ik krijg 'm helaas nog niet goed werkend. In kolom J4 heb ik op basis van jouw advies de formule ingevoerd, ( zie bijlage). Deze heb ik waarschijnlijk niet helemaal goed genoteerd omdat omdat ie in J6, J11 en J14 een waarde van 0,00 weergeeft terwijl dat respectievelijk 8,50 / 16,00 en 24,75 moet zijn. Bovendien vult ie kolom J15 de opmerking #Waarde! terwijl dat 2,00 zou moeten zijn. Dit komt denk ik omdat het de laatste dag van de maand is, echter de waarde zou dan toch 2,00 moeten zijn. Heb je wellicht een oplossing voor de fout in de formule en ook hoe ik in J15 de waarde 2,00 kan zien. Dank je wel alvast.

• dix-neuf
  • Niet online
Bijna goed !
Jouw formule luidt: =ALS(C5=C4;"";SOMMEN.ALS($H$4:$H$14;$C$4:$C$14)
In het laatste gedeelte vermeld je wel het bereik waarvoor de voorwaarde moet gelden: $C$4:$C$14, maar niet wat de voorwaarde is die bij dat bereik hoort. Die is dat C$4:C$14 gelijk moet zijn aan C4 (in J4). Je krijgt dan in J4:

code:
1
=ALS(C5=C4;"";SOMMEN.ALS(H$4:H$14;C$4:C$14;C4))

Omdat je de formule alleen naar beneden kopieert en niet opzij, kunnen de dollartekens vóór de kolomletters in het bereik achterwege blijven (maar het kan geen kwaad als ze blijven staan). De dollartekens ná de kolomletters moeten blijven staan, want het bereik moet tijdens het kopiëren naar beneden hetzelfde blijven.
Als je gegevens t/m rij 15 lopen, dan moet je in de formule uiteraard het getal14 vervangen door 15 (2x).

[Voor 8% gewijzigd door dix-neuf op 15-01-2022 09:34]

• Hoekie2014
dank je voor de uitleg .. hij geeft nu inderdaad de juiste waardes bij J6, J11 en J14. Echter bij J15 zou 2,00 moeten staan en daar geeft ie de melding #Waarde! (zie bijlage)
Moet er dan wellicht nog iets aangepast worden aan de formule?

• dix-neuf
  • Niet online
Zoals ik in de laatste zin van mijn vorig bericht schreef (die zin voegde ik later toe), moet je, als je gegevens verder lopen dan rij 14, de formule daarop aanpassen. Dat had je zelf ook kunnen bedenken lijkt mij.

[Voor 12% gewijzigd door dix-neuf op 15-01-2022 11:52]

• Hoekie2014
dat heb ik ook gedaan, echter hij geeft dan toch die melding.
Maar toch bedankt voor je bericht.. ik ga nog even verder puzzelen.

• dix-neuf
  • Niet online
Als je de formule juist hebt ingevoerd en gekopieerd komt er in J15 het getal 2 te staan, dat heb ik getest.
In J16 en J17 kan er uiteraard geen resultaat komen als er in C16 en C17 geen getallen staan.
Als er in C16 en C17 geen foutmeldingen staan (of 0), dan zullen ook bij jou de resultaten in kolom J correct zijn.

[Voor 34% gewijzigd door dix-neuf op 15-01-2022 12:22]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Hoekie2014 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:55:
dat heb ik ook gedaan, echter hij geeft dan toch die melding.
Maar toch bedankt voor je bericht.. ik ga nog even verder puzzelen.
Als je in een cel met een formule gaat staan zie je alle cellen waar de formule naar verwijst gekleurd oplichten. Dan zie dat elke formule het weeknummer vergelijkt met het weeknummer op de volgende regel. Aangezien dat al een foutmelding geeft; is het eindresultaat ook een foutmelding.

Je moet dus eerst de foutmeldingen in kolom c oplossen. Makkelijkste oplossing is om er als.fout() omheen te zetten, dus iets als =als.fout(weeknummer(a4);0) of =als.fout(weeknummer(a4);"-")

Overigens hoef je het bereik niet aan te passen als je formule op regel 4 aanpast in:
code:
1
=ALS(C5=C4;"";SOMMEN.ALS(H$4:H4;C$4:C4;C4))
. Met het naar beneden trekken past Excel zelf de laatste regel aan.

[Voor 12% gewijzigd door Lustucru op 15-01-2022 15:29]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Hoekie2014
Beste Lustucru

ik heb in kolom C jouw advies opgevolgd en daar de formule =als.fout(weeknummer(a4);"-") geplaatst. Dit werkt prima en gaat ie netjes de uren per week noteren, daar ben ik blij om, echter nu klopt het weeknummer in kolom C niet meer. Week 2 van 2022 begint pas op 10 januari maar zoals je ziet noteert ie in de regels 4 tot en met 8 week 2 terwijl dat week 1 moet zijn. Hoe zou de formule moeten zijn in kolom C zodanig dat ie de goede weeknummers weergeeft?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat had je dan eerst in C4 staan? Druk eens op help bij het invoeren van de formule.

[Voor 78% gewijzigd door Lustucru op 15-01-2022 22:29]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee