Voor mijn twee-onder-een-kap ben ik zoekende naar een goede opzet die voldoet aan de volgende eisen/wensen:
Op dit moment heb ik de Experiabox v10a op het hoogste niveau met gewoon- en gastenwifi (en een 8p switch Netgear GS108E) voor extra aansluitingen) met daarachter een oude router (Linksys WRT54G2) met wifi die op een subnet alle smart-home dingen heeft (inclusief Raspberry Pi).
Ik ben zoekende naar een betere oplossing omdat ik last heb van de voornamelijk de volgende knelpunten:
Alvast bedankt voor jullie feedback!
- aansluiting op glasvezel (KPN) met TV en telefonie
- goede wifi, makkelijk uitbreidbaar indien slechte dekking
- gasten-wifi
- ondersteuning voor huis/tuin/keuken apparatuur: laptops, tablets, telefoons, mediaspelers, printer etc,
- smart-home gedeelte (Home Assistant) op Raspberry PI met AdGuard, wifi-schakelaars (Shelly), warmtepomp (Heishamon), zonnepanelen (SolarEdge Modbus)
- Synology NAS van buiten benaderbaar
- veilig en robuust
- smart-home gedeelte liefst alleen via vpn te benaderen vanuit buiten
Op dit moment heb ik de Experiabox v10a op het hoogste niveau met gewoon- en gastenwifi (en een 8p switch Netgear GS108E) voor extra aansluitingen) met daarachter een oude router (Linksys WRT54G2) met wifi die op een subnet alle smart-home dingen heeft (inclusief Raspberry Pi).
Ik ben zoekende naar een betere oplossing omdat ik last heb van de voornamelijk de volgende knelpunten:
- Het smart-home gedeelte is weliswaar afgeschermd middels de router vanaf het hoofdnetwerk, maar de andere kant op geldt dat niet. Dus een gehackte Shelly zou gewoon mijn laptop, telefoon, NAS etc. kunnen benaderen.
- Ik heb nu drie wifi's verdeeld over twee apparaten. Zowel het hoofd-wifi als het smart-homewifi heeft zwakke gebieden. Er zouden dan een hoop extra apparaten bij moeten komen om dat beter te krijgen. Het wifi van de LinkSys is vooral niet al te best.
- Experiabox biedt geen vpn. Synology NAS wel, maar als ik daarop kom zit ik niet op het thuisnetwerk (ik kan dan alleen de NAS zelf benaderen).
- Liefst heb ik de controle over welke apparatuur van waaruit te bedienen is. Is toch wel handig als Home Assistant praktisch overal bij kan maar individuele componenten van smart-home systeem hoeven elkaar weer niet te zien.
Alvast bedankt voor jullie feedback!