Toon posts:

Netwerkopzet voor thuis inclusief tv, smart home, gasten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-03 14:13
Voor mijn twee-onder-een-kap ben ik zoekende naar een goede opzet die voldoet aan de volgende eisen/wensen:
  • aansluiting op glasvezel (KPN) met TV en telefonie
  • goede wifi, makkelijk uitbreidbaar indien slechte dekking
  • gasten-wifi
  • ondersteuning voor huis/tuin/keuken apparatuur: laptops, tablets, telefoons, mediaspelers, printer etc,
  • smart-home gedeelte (Home Assistant) op Raspberry PI met AdGuard, wifi-schakelaars (Shelly), warmtepomp (Heishamon), zonnepanelen (SolarEdge Modbus)
  • Synology NAS van buiten benaderbaar
  • veilig en robuust
  • smart-home gedeelte liefst alleen via vpn te benaderen vanuit buiten
Eigenlijk niet zo heel veel bijzonders zou je zeggen, gewoon een huis met bovengemiddelde netwerkwensen.

Op dit moment heb ik de Experiabox v10a op het hoogste niveau met gewoon- en gastenwifi (en een 8p switch Netgear GS108E) voor extra aansluitingen) met daarachter een oude router (Linksys WRT54G2) met wifi die op een subnet alle smart-home dingen heeft (inclusief Raspberry Pi).

Ik ben zoekende naar een betere oplossing omdat ik last heb van de voornamelijk de volgende knelpunten:
  • Het smart-home gedeelte is weliswaar afgeschermd middels de router vanaf het hoofdnetwerk, maar de andere kant op geldt dat niet. Dus een gehackte Shelly zou gewoon mijn laptop, telefoon, NAS etc. kunnen benaderen.
  • Ik heb nu drie wifi's verdeeld over twee apparaten. Zowel het hoofd-wifi als het smart-homewifi heeft zwakke gebieden. Er zouden dan een hoop extra apparaten bij moeten komen om dat beter te krijgen. Het wifi van de LinkSys is vooral niet al te best.
  • Experiabox biedt geen vpn. Synology NAS wel, maar als ik daarop kom zit ik niet op het thuisnetwerk (ik kan dan alleen de NAS zelf benaderen).
  • Liefst heb ik de controle over welke apparatuur van waaruit te bedienen is. Is toch wel handig als Home Assistant praktisch overal bij kan maar individuele componenten van smart-home systeem hoeven elkaar weer niet te zien.
De vraag is, wat is hier nu wijsheid? Heb ik hier nu 3 VLANs nodig (default, gast en smart-home) met ieder een eigen wifi SSID? Of kunnen VLANs ook op één wifi? Mijn switch ondersteunt wel VLANs, heb ik daar wat aan? Ik had gehoopt dat bijvoorbeeld een Fritz!box uitkomst zou bieden (4060 ziet er goed uit) omdat die meer mogelijkheden biedt dan Experiabox terwijl die goed ondersteund wordt door KPN (tv+telefoon via DECT), maar ik geloof dat VLANs niet tot de opties behoren. En kan deze 3 wifi-netwerken in de lucht houden (ze hebben het wel over 2.400 Mbit/s + 2.400 Mbit/s + 1.200 Mbit/s dus zijn dat er 3?)? En wat voor wifi-extenders kunnen tegelijkertijd 3 wifi's uitbreiden? Ik zag Ubiquity Dream Machine voorbij komen, maar deze biedt mindere ondersteuning voor KPN (TV en telefoon)? Of ontkom ik er niet aan een extra router met wifi voor smart-home en dan twee range extenders? Het mag best wat kosten (paar 100 EUR) voor goede functionaliteit maar we moeten ook weer niet overdrijven. Ook heb ik geen behoefte aan een heleboel energieslurpende componenten die 24/7 aan staan.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
Je hebt dus 3 vlan's nodig in je netwerk
Vlan (Virtual LAN) is een techniek waarbij elk pakket gelabeld door je netwerk word gestuurd ..

Qua componenten heb je wel een router nodig die die vlan's kan voorzien van de nodige pakketten..
Switch heb je al een geschikte (de GS108E is managed en kan dus vlan's transporteren)
Accespoints zijn erg cheap te vinden , TP-link eap225 is een cheap maar best wel goeie vlan capable accespoint... je kan daar geloof ik 8 netwerken op instellen

Je gaat hier vooral een leercurve tegemoet, maar je gaat er zoveel uithalen... eenmaal je voorbij het "hoe zorg ik dat mijn vlan10 overal terecht komt dmv vlan taggen/untaggen" issue bent, kan je met de firewall gaan spelen.
Dan kan je regeltjes maken zoals "vlan30 mag wel op internet, maar mag niet praten met vlan10"

[Voor 24% gewijzigd door ijske op 13-01-2022 21:09]

• StiefelPaul
ijske schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:06:
Je hebt dus 3 vlan's nodig in je netwerk
Vlan (Virtual LAN) is een techniek waarbij elk pakket gelabeld door je netwerk word gestuurd ..

Qua componenten heb je wel een router nodig die die vlan's kan voorzien van de nodige pakketten..
Switch heb je al een geschikte (de GS108E is managed en kan dus vlan's transporteren)
Accespoints zijn erg cheap te vinden , TP-link eap225 is een cheap maar best wel goeie vlan capable accespoint... je kan daar geloof ik 8 netwerken op instellen

Je gaat hier vooral een leercurve tegemoet, maar je gaat er zoveel uithalen... eenmaal je voorbij het "hoe zorg ik dat mijn vlan10 overal terecht komt dmv vlan taggen/untaggen" issue bent, kan je met de firewall gaan spelen.
Dan kan je regeltjes maken zoals "vlan30 mag wel op internet, maar mag niet praten met vlan10"
Dit soort (managed) access points is nieuw voor me. Heb je daar nog een soort master voor nodig van waaruit het beheer gedaan wordt? Kan één access points de genoemde drie wifi's in één klap verzorgen, en is er daarvoor geen router met wifi nodig?

• ijske
StiefelPaul schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:22:
[...]

Dit soort (managed) access points is nieuw voor me. Heb je daar nog een soort master voor nodig van waaruit het beheer gedaan wordt? Kan één access points de genoemde drie wifi's in één klap verzorgen, en is er daarvoor geen router met wifi nodig?
neen er is geen master nodig , de router gaat ervoor zorgen dat internet tot in de 3 vlan's loopt
jij moet wel kijken dat op de switches alle netwerken getransporteerd worden..

zo'n managed accespoint gaat inderdaad 3 netwerken uitzenden dan
bv
VLAN10 = Wifi thuis
VLAN20 = Wifi IOT
VLAN30 = Wifi Buurman

Wat heb je dan nodig als bron/Master ? een vlan-capabele router .. ik gebruik zelf een Cisco RV340 thuis, maar je kan vast een berg alternatieven vinden .. Ubiquiti, Mikrotik, TP-Link ...

vele tweakers vinden hier Ubiquiti dus inderdaad de sh1t , omdat alle componenten mooi integreren met elkaar, en je eindigd dan met een sexy interface op je smartphone..
Ik vond dat niet boeiend.. ik wou iets wat rackmountable, snel en rocksolid was.

• StiefelPaul
ijske schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:14:
[...]

neen er is geen master nodig , de router gaat ervoor zorgen dat internet tot in de 3 vlan's loopt
jij moet wel kijken dat op de switches alle netwerken getransporteerd worden..

zo'n managed accespoint gaat inderdaad 3 netwerken uitzenden dan
bv
VLAN10 = Wifi thuis
VLAN20 = Wifi IOT
VLAN30 = Wifi Buurman

Wat heb je dan nodig als bron/Master ? een vlan-capabele router .. ik gebruik zelf een Cisco RV340 thuis, maar je kan vast een berg alternatieven vinden .. Ubiquiti, Mikrotik, TP-Link ...

vele tweakers vinden hier Ubiquiti dus inderdaad de sh1t , omdat alle componenten mooi integreren met elkaar, en je eindigd dan met een sexy interface op je smartphone..
Ik vond dat niet boeiend.. ik wou iets wat rackmountable, snel en rocksolid was.
Oké in principe kan zo'n access point dus meerdere wifi netwerken verzorgen en koppelen aan even zovele vlan's (gaat dat wel allemaal over één ethernet kabel?). Mijn switch ondersteunt wel vlans maar is geen dhcp server, dus heb ik daar nog een nieuwe router voor nodig. Alleen als ik wil blijven bellen (voip) moet ik wat beter zoeken. Kan ook de experiabox laten staan en dan een router toevoegen.

Interface vind ik niet zo belangrijk maar efficiency en eenvoud des te meer. Dus liefst niet de oplossing die ik nu zie: glasvezel modem > experiabox > router > switch > access point, dwz vijf apparaten.

• ijske
StiefelPaul schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Oké in principe kan zo'n access point dus meerdere wifi netwerken verzorgen en koppelen aan even zovele vlan's

Interface vind ik niet zo belangrijk maar efficiency en eenvoud des te meer. Dus liefst niet de oplossing die ik nu zie: glasvezel modem > experiabox > router > switch > access point, dwz vijf apparaten.
Yes, dit kan allemaal over 1 ethernetkabel ..
Ja de experiabox gaat moeten blijven staan (want die doet jou inbelsessie met KPN, die kan je vermoedelijk niet ertussenuitlaten)
Je nieuwe router gaat inderdaad moeten DHCP'en in alle vlan's (met uitzondering van je IPTV vlan, dat gaat je modem zelf doen vermoedelijk)

die laatste setup gaat wel zo zijn helaas ..

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Mijn advies:
Niet aan vlan's beginnen en die routers ook eruit.
Gewoon een plat netwerk en als je dingen wilt afschermen zet je een firewall in of gebruikt de firewall van je router.
En je kunt via de Vpn van die Nas prima je netwerk bereiken, kwestie van de routing op die Nas goed zetten.

Het beste is om je energie in afschermen van je Lan, in plaats van er van uit te gaan devices op je lan kunnen gaan hacken.
Gewoon al die devices niet het internet op laten gaan naar cloudservices.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Om het simpel te houden kun je ook de Fritzbox route gaan. De meeste modellen hebben de mogelijkheid van een gasten wifinetwerk en met Fritzbox extenders kun je vrij eenvoudig een mesh wifi netwerk opzetten.

• StiefelPaul
Ben(V) schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:58:
Mijn advies:
Niet aan vlan's beginnen en die routers ook eruit.
Gewoon een plat netwerk en als je dingen wilt afschermen zet je een firewall in of gebruikt de firewall van je router.
En je kunt via de Vpn van die Nas prima je netwerk bereiken, kwestie van de routing op die Nas goed zetten.

Het beste is om je energie in afschermen van je Lan, in plaats van er van uit te gaan devices op je lan kunnen gaan hacken.
Gewoon al die devices niet het internet op laten gaan naar cloudservices.
Op zich een goede opmerking, een vlan is ook geen eis voor mij, zou slechts een middel zijn met het doel een veilig netwerk te krijgen. Wel is het zo dat ik het advies vaak tegenkom, uiteindelijk met de gedachte dat één gehackt apparaat niet het hele netwerk kan benaderen. De vraag is natuurlijk of dat in de praktijk zo zou uitpakken, hackers hebben vast meer verstand van netwerken dan ik.

Mijn smart home werkt in principe volledig lokaal (zonder cloud services) maar er zal toch altijd wel verkeer naar buiten zijn. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat mijn Samsung tv elke drie uur even verbinding maakt met één of ander Samsung dienst. Het aantal apparaten dat op internet wil neemt alleen maar toe, net als het aantal kwetsbaarheden, dus toch lijkt mij een afgeschermd stuk netwerk een prettige gedachte. Eigenlijk zijn vooral nas, laptop en telefoons apparatuur die ik wil beschermen.

Investering in wat extra netwerkkennis is voor mij niet zo'n probleem.

• StiefelPaul
synoniem schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:06:
Om het simpel te houden kun je ook de Fritzbox route gaan. De meeste modellen hebben de mogelijkheid van een gasten wifinetwerk en met Fritzbox extenders kun je vrij eenvoudig een mesh wifi netwerk opzetten.
Als ik het goed bekijk voegt een fritzbox niet zoveel voor mij toe. Wellicht betere wifi in de basis maar die kun je bij een experiabox ook uitbreiden toch? Gastenwifi heb ik al uit de experiabox.

• Ben(V)
StiefelPaul schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Mijn smart home werkt in principe volledig lokaal (zonder cloud services) maar er zal toch altijd wel verkeer naar buiten zijn. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat mijn Samsung tv elke drie uur even verbinding maakt met één of ander Samsung dienst.
Het werkt dus niet lokaal, maar wel degelijk met cloud services.
En proberen zo'n device te isoleren met vlan's schiet je waarschijnlijk je doel voorbij, want je wilt bijvoorbeeld video's van je Nas kunnen bekijken op die TV.
En overigens zijn TV's potentieel veel meer hackable dan een shelly, want die tv heeft een os en cpu capaciteit wat zo'n shelly niet heeft.

Beter is gewoon je lan als veilig te zien en zorgen dat die devices niet naar buiten kunnen.
Dat kun je over het algemeen prima in je ISP router regelen maar als je het luxe wilt maken koop je daar een hardware firewall voor.
In een Ziggo Connectbox kun je bijvoorbeeld mac filters definiëren die devices de toegang tot het internet ontzeggen, ik vermoed dat router van andere ISP's dat ook wel kunnen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• StiefelPaul
Ben(V) schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Het werkt dus niet lokaal, maar wel degelijk met cloud services.
En proberen zo'n device te isoleren met vlan's schiet je waarschijnlijk je doel voorbij, want je wilt bijvoorbeeld video's van je Nas kunnen bekijken op die TV.
En overigens zijn TV's potentieel veel meer hackable dan een shelly, want die tv heeft een os en cpu capaciteit wat zo'n shelly niet heeft.

Beter is gewoon je lan als veilig te zien en zorgen dat die devices niet naar buiten kunnen.
Dat kun je over het algemeen prima in je ISP router regelen maar als je het luxe wilt maken koop je daar een hardware firewall voor.
In een Ziggo Connectbox kun je bijvoorbeeld mac filters definiëren die devices de toegang tot het internet ontzeggen, ik vermoed dat router van andere ISPO's dat ook wel kunnen.
Ik kan mijn televisie wel van het netwerk afhalen of toegang tot internet ontzeggen, maar dan kan ie bijvoorbeeld niet meer op YouTube, NPO extra, Pathé thuis. Of firmware updates ontvangen.

In principe zou het geen probleem hoeven zijn als apparaten zelf dingen opzoeken op het internet zolang ze andersom niet zijn te benaderen lijkt me. Maar ja stel iemand op het lokale netwerk bezoekt een verkeerde website (via laptop, telefoon), die zou dan wel toegang hebben tot zo'n tv/shelly/printer/luidspreker/... die natuurlijk niet de laatste beveiligingupdate heeft gehad. Eigenlijk zie ik mijn lan niet perse als veilig dus.

• Ben(V)
Alles is relatief, maar energie stoppen in shelly apparaten te isoleren terwijl je devices met cpu capaciteit vanwege functionaliteit het internet op laat gaan lijkt me niet zinvol.

En als een laptop op je lan gehackt is heb je grotere problemen dan dat hij je licht gaat bedienen via die shelly lijkt me.
Bijvoorbeeld je data op je Nas of PC's die ineens encrypted zijn met randsomeware lijk met een veel groter probleem.

Je moet je energie stoppen in het voorkomen van hacking.
Wat als je laptop waarmee je de switch configureert gehacked wordt, dan helpen je vlan's echt niets meer.

En persoonlijk ben ik ervan overtuigt dat al die apparatuur die zo lekker makkelijk het internet opgaan het grootste risico is.
PC's doen dat ook maar daar doet Microsoft in ieder geval z'n best om regelmatig security updates te installeren, maar TV's helemaal nooit of zelden, terwijl dat ook volwaardige computers zijn.
En als het apparaat te oud is stoppen de updates helemaal, kijk maar wat er met telefoons gebeurd.

En het idee dat alleen dingen ophalen niet gevaarlijk is, is naïef.

Je hoort bijna dagelijks dat grote bedrijven gehackt worden en randsomeware problemen krijgen, wat denk je dat er gebeurd als bijvoorbeeld Samsung gehacked worden en al die TV's wereldwijd ineens dingen van een hacker binnenkrijgen?

[Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 16-01-2022 11:52]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee