Toon posts:

Verhoging wasmachine kelder

Pagina: 1
Acties:

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-03 16:02
In onze nieuwe (renovatie)woning willen wij de wasmachine en droger in de kelder plaatsen.
De nieuwe afvoer moest erg hoog komen te liggen ivm de afloop naar het riool.

Deze zit dus op zo'n 2.10m (incl zwanenhals). Volgens diverse bronnen op internet mag de afvoer niet hoger dan 1m vanaf de vloer komen.

Volgens een aantal ahem.. "ervaringsdeskundigen" is dat een waarde die tegenwoordig lang niet meer van toepassing is. M.a.w. dat de pompen van tegenwoordig veel hoger aankunnen.

Mocht dit toch nog het geval zijn bij een nieuwe machine, zal ik deze 1.10m van de grond moeten zetten.
Uiteraard niet geheel wenselijk. Een verhoging ging ik sowieso maken, maar dacht eerder aan 60-70 van de grond. Op 1.10m wordt dit al gauw instabiel en is ook geen fijne hoogte om op te werken denk ik.

Wat is jullie advies hierin?
Een Sanibroyeur vermijd ik overigens heel graag in deze.

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-03 07:31
Je hebt nog altijd de mogelijkheid om een externe pomp te gebruiken, maar heb je de documentatie van je apparatuur al geraadpleegd? Leuk dat 'het internet' zegt maximaal 1 meter maar ik zou toch meer waarde hechten aan wat de fabrikant zegt over jouw exacte was/droogmachines.

Ik vermoed dat je gaat moeten werken met een losse pomp.

[Voor 44% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13-01-2022 20:55]

• Daikirai
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:52:
Je hebt nog altijd de mogelijkheid om een externe pomp te gebruiken, maar heb je de documentatie van je apparatuur al geraadpleegd? Leuk dat 'het internet' zegt maximaal 1 meter maar ik zou toch meer waarde hechten aan wat de fabrikant zegt over jouw exacte was/droogmachines.
Bedoel je met een externe pomp niet een Sanibroyeur? Of zijn hier andere / goedkopere oplossingen voor?

We gaan t.z.t. nieuwe apparatuur aanschaffen, de handleiding van de huidige wasmachine geeft aan max. 1m vanaf de grond.

• TWeaKLeGeND
Daikirai schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Bedoel je met een externe pomp niet een Sanibroyeur? Of zijn hier andere / goedkopere oplossingen voor?

We gaan t.z.t. nieuwe apparatuur aanschaffen, de handleiding van de huidige wasmachine geeft aan max. 1m vanaf de grond.
De afvoerhoogte van de wasmachine zelf zal al wel op 80cm zitten, eigenlijk zeggen ze dus dat de pomp maar een kleine 20cm omhoog pompt. Ik heb het over een DIY oplossing van een sanibroyeur ja. Wat kost zo'n kant en klare oplossing? Wasmachinewater is afaik vrij schoon (hoeft niet versneden te worden) dus het zou goedkoop moeten kunnen. Het gaat om 60 liter water per wasbeurt, zou met een simpele diy oplossing goed te doen moeten zijn.

ff opgezocht, kant en klaar kost je zon 500-700 euro, best wat geld inderdaad.

[Voor 19% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13-01-2022 21:04]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Bij een sanibroyeur denk ik al gauw aan een versnijdende (wc-papier, 'nummertje twee') pomp die ineens een groot debiet dient te verplaatsen.
Voor een wasmachine en -droger kan denk ik volstaan worden met een generiek 'pompput' systeem.
Wellicht nog steeds onwenselijk, maar geluidtechnisch en onderhoudtechnisch mogelijk minder heftig.

Life is not about specs, it is about joy!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 22:19
Voor wat het waard is:

Wij hebben in de kelder een goedkope Bosch staan en de afvoer zit op 1,70. Nooit verwacht dat de pomp dat aan zou kunnen, maar het is totaal geen probleem. Wasmachine draait nu al een paar jaar, meerdere malen per week (gezin) en heeft nog nooit problemen gehad.

Kan je geen testje draaien en kijken of de pomp het water kan afvoeren? Best kans dat hij het gewoon aan kan.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Daikirai
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:59:
[...]Wat kost zo'n kant en klare oplossing?
Wat ik zo tegenkom is al gauw 500,-

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

ChojinZ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:03:
Voor wat het waard is:

Wij hebben in de kelder een goedkope Bosch staan en de afvoer zit op 1,70. Nooit verwacht dat de pomp dat aan zou kunnen, maar het is totaal geen probleem. Wasmachine draait nu al een paar jaar, meerdere malen per week (gezin) en heeft nog nooit problemen gehad.

Kan je geen testje draaien en kijken of de pomp het water kan afvoeren? Best kans dat hij het gewoon aankan.
Het risico is dan wellicht meer dat als er iets kapot gaat en er moet een monteur komen, hoe gaat men om met garantie enzo.

Life is not about specs, it is about joy!

• Daikirai
Voor wat het waard is:

Kan je geen testje draaien en kijken of de pomp het water kan afvoeren? Best kans dat hij het gewoon aankan.
Dat is inderaad een optie, dan zou ik 'm wel tijdelijk op de gewenste hoogte moeten plaatsen alvorens ik de verhoging op de verkeerde maat ga maken :P

• TWeaKLeGeND
Voor wat het waard is:

Bedankt voor deze info, had wel verwacht dat 1,70 nog geen probleem zou zijn, en gezien het lage volume aan water dat er gepompt hoeft te worden zou 2,1 meter ook niet zo gek zijn, maar een klein buffervat met een hulppomp bijv dan is er iig zekerheid. TS wilde de apparaten sowieso al een stuk verhogen dus ik denk dat het dan onder die 1,70 uit komt.

[Voor 6% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13-01-2022 21:06]

• Daikirai
Als ik 'm op 70 cm van de grond zet hoeft ie 'maar' 1,30 omhoog te pompen.
Zo'n 50 cm boven het apparaat.

• Daikirai
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:05:
[...]

Bedankt voor deze info, had wel verwacht dat 1,70 nog geen probleem zou zijn, en gezien het lage volume aan water dat er gepompt hoeft te worden zou 2,1 meter ook niet zo gek zijn, maar een klein buffervat met een hulppomp bijv dan is er iig zekerheid. TS wilde de apparaten sowieso al een stuk verhogen dus ik denk dat het dan onder die 1,70 uit komt.
Een buffervat (al dan niet ter backup) is inderdaad ook wel een optie. Dan zou ik met een simpel pompje kunnen werken zoals bij de CV.

• Daikirai
2e handsje is uiteraard ook nog mogelijk..

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:04
Daikirai schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:11:
[...]
Een buffervat (al dan niet ter backup) is inderdaad ook wel een optie. Dan zou ik met een simpel pompje kunnen werken zoals bij de CV.
buffervat wel goed luchtdicht gesloten houden, of regelmatig schoonmaken.. anders komt er een behoorlijke sporttas-meur uit na een paar weken/maanden.
En aangezien de boel uit het zicht zit, zou ik zeker een flood-sensor erin zetten, die de stroom van je wasmachine (of nog beter, de stroom van je wasmachine èn je waterleiding dichtzet) als het niveau in je buffervat te hoog oploopt.
Dat is wellicht niet alleen bij een buffervat handig, maar sowieso bij je machine in de kelder... Hij staat uit het zicht, en een lekkage door een losgeschoten leiding merk je misschien pas op als het waterniveau boven het kelderraampje uit komt...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 17:23
Verhoging lijkt me zowiezo handig voor comfortabel vullen.
Mijn bedenking zou zijn: wat als het lekt, staat dan de kelder vol water voor ik het merk? Dus zou voorzien dat een waterlek afdruipt in een soort pompput die het water naar de riolering pompt (is meteen handig om de filter te legen, daar zal vast meer water in blijven hangen). Met @breew trouwens, wasmachinewater zal stinken, dus dat zou ik niet zomaar open laten weglopen. Als je droogkast een condensatievat heeft, zou ik dat wel aandurven om via de pomp te laten lopen, dat zal naar mijn idee niet gaan stinken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-03 14:00
Als ik de handleiding van een willekeurige Miele-wasmachine erbij pak kom ik 1.20m tegen (https://manuall.co.uk/miele-w-3037-washing-machine/). Houdt er rekening mee dat zo'n getal een garantie is vanuit de fabrikant, d.w.z. dat hij vrijwel gegarandeerd tot die hoogte kan pompen gedurende de levensduur/garantietermijn. Dat houdt tegelijkertijd (lijkt mij, omdat de fabrikant een marge aanhoudt, zelfs met een verlengstuk die ook weer extra pompweerstand introduceert) in dat 1.50 bijvoorbeeld ook wel kan, maar dat bijv. de levensduur van de pomp wordt verkort, of dat door normale slijtage de 1.50 na een aantal jaar niet meer gehaald wordt (maar 1.20 weer wel).

Dit houdt natuurlijk in dat je misschien X jaar een nieuwe machine moet kopen of reparaties moet laten uitvoeren. Daar staat tegenover dat je geen geld en tijd kwijt bent aan extreme DIY-oplossingen, waarvan je ook maar moet hopen dat ze (lang) blijven werken.

Overigens denk ik denk ik dat het qua extra slijtage aan de pomp echt wel meevalt (als 'ie hoger moet pompen). Hij hoeft namelijk bij het afpompen maar één keer maximale pompkracht te leveren om het water op hoogte te krijgen, daarna is er redelijk wat hulp van de sifon die door de bocht van de afvoerslang gevormd wordt.

Ik ben het verder eens met de suggestie om gewoon een test te doen. Maak de afvoerhoogte van je huidige wasmachine kunstmatig hoger door de slang hoger te hangen (eventueel met een verlengstuk). Het is leuk om met extra pompen etc te knutselen, maar wanneer het fout gaat had je gehoopt dat je het tweaken hobbymatig had gehouden, en niet bij dit soort essentialia. Als de test slaagt, dan heb je misschien later wat meer kosten, in plaats van dat je nu gegarandeerd geld, tijd en moeite kwijt bent aan DIY.

• breew
Sefyu schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:36:
Als ik de handleiding van een willekeurige Miele-wasmachine erbij pak kom ik 1.20m tegen (https://manuall.co.uk/miele-w-3037-washing-machine/). Houdt er rekening mee dat zo'n getal een garantie is vanuit de fabrikant, d.w.z. dat hij vrijwel gegarandeerd tot die hoogte kan pompen gedurende de levensduur/garantietermijn. Dat houdt tegelijkertijd (lijkt mij, omdat de fabrikant een marge aanhoudt, zelfs met een verlengstuk die ook weer extra pompweerstand introduceert) in dat 1.50 bijvoorbeeld ook wel kan, maar dat bijv. de levensduur van de pomp wordt verkort, of dat door normale slijtage de 1.50 na een aantal jaar niet meer gehaald wordt (maar 1.20 weer wel).

Dit houdt natuurlijk in dat je misschien X jaar een nieuwe machine moet kopen of reparaties moet laten uitvoeren. Daar staat tegenover dat je geen geld en tijd kwijt bent aan extreme DIY-oplossingen, waarvan je ook maar moet hopen dat ze (lang) blijven werken.

Overigens denk ik denk ik dat het qua extra slijtage aan de pomp echt wel meevalt (als 'ie hoger moet pompen). Hij hoeft namelijk bij het afpompen maar één keer maximale pompkracht te leveren om het water op hoogte te krijgen, daarna is er redelijk wat hulp van de sifon die door de bocht van de afvoerslang gevormd wordt.

Ik ben het verder eens met de suggestie om gewoon een test te doen. Maak de afvoerhoogte van je huidige wasmachine kunstmatig hoger door de slang hoger te hangen (eventueel met een verlengstuk). Het is leuk om met extra pompen etc te knutselen, maar wanneer het fout gaat had je gehoopt dat je het tweaken hobbymatig had gehouden, en niet bij dit soort essentialia. Als de test slaagt, dan heb je misschien later wat meer kosten, in plaats van dat je nu gegarandeerd geld, tijd en moeite kwijt bent aan DIY.
en een nieuwe pomp kost je ook de kop niet... Ik zou het aandurven...

gewoon testen..
Wasmachinn buiten zetten, lange slang eraan en 2 meter optillen... Wasje draaien en kijken of er water uit de slang gepompt wordt zonder dat de wasmachine fout loopt...

Voor plaatsen op een verhoging: Zorg dat je een wasmachine hebt die afslaat bij onbalans, of maak een opstaande rand aan je verhoging. Je wilt niet dat je wasmachine met 1400 toeren bij het centrifureren van een dekbed van de verhoging 'afwandelt'. Dan heb je èn een enorme zooi in je kelder (alle leidingen losgetrokken) èn een nieuwe wasmachine nodig.

[Voor 12% gewijzigd door breew op 14-01-2022 11:24]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:29
breew schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:24:
[...]

buffervat wel goed luchtdicht gesloten houden, of regelmatig schoonmaken.. anders komt er een behoorlijke sporttas-meur uit na een paar weken/maanden.
En aangezien de boel uit het zicht zit, zou ik zeker een flood-sensor erin zetten, die de stroom van je wasmachine (of nog beter, de stroom van je wasmachine èn je waterleiding dichtzet) als het niveau in je buffervat te hoog oploopt.
Dat is wellicht niet alleen bij een buffervat handig, maar sowieso bij je machine in de kelder... Hij staat uit het zicht, en een lekkage door een losgeschoten leiding merk je misschien pas op als het waterniveau boven het kelderraampje uit komt...
Voor dat laatste heb je ook slimme watermeters, die je een seintje geven als twee van de drie sensortjes op het ding contact maken met water op de vloer. Stuurt dan een seintje naar je telefoon. Moet je wel zelf gaan kijken…

OhSunnyDay

• breew
of plaats gewoon dit ding... wasmachine aansluiten, stroom erop.. klaar... opvoerhoogte: 9 meter

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:54
Mijn vorige wasmachine, een oude Bosch, en mijn nieuwe, een Samsung kan dit echt wel aan. Na het net verhuizen heb ik de afvoerslang in de gootsteen gehad, dan merk je pas met wat voor kracht het water eruit spuit. Betreffende wasmachines blijven ook altijd langer afpompen dan nodig. Gewoon uitproberen dus.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-03 13:33
breew schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:30:
of plaats gewoon dit ding... wasmachine aansluiten, stroom erop.. klaar... opvoerhoogte: 9 meter
zijn wel redelijke machines. je moet het ze alleen niet te gek maken. dus alles 45 graden bochten.
en hoe minder hoogte, hoe beter bij de 9 meter neemt het debiet fors af. het is hier 2 meter.
daar hebben ze eigenlijk geen problemen mee. maak de afvoer wel volledig van pvc.

de wasmaine kan je het beste gewoon met een self made wasmachine syfon aansluten.
wat is dat dat een sifon met een meter buis eraan zodat deze niet overloopt.
en den in mof/uitgang even een sukje buis lijmen. en daarop de sanibriuer.
eventueel nog wat bochtjes ertussen om de hoogte optevangen.
of je zet je sanibrouer op een verhoger. waar een wil is een weg.

• Daikirai
Bedankt voor alle tips, heel fijn!
We gaan het proberen op deze verhoging van 75cm. De afvoer komt dus op 135cm vanaf de 'grond' en ~50cm boven de machines.
Vanwege tijdsgebrek moest de verhoging gemaakt worden alvorens de machines komen.

(let niet op de muur, die wordt nog gestuct ;) )

Mocht het niet voldoende blijken kunnen we altijd hoger gaan of een van bovengenoemde pomp systemen inzetten.

De constructie is stevig verankerd in 2 muren, maar ik zal het desondanks in de gaten houden bij de eerste tests. Extra verzwaren van de constructie is altijd nog een optie. De machines zullen vast worden gezet op hun plek.

Qua afwerking denk ik aan een plexiglas plaat erover. Lakken kan misschien ook volstaan maar dan is de kans op vochtschade wat groter denk ik(?)

Ook moet ik nog iets verzinnen voor onder/om de poten bij 'vocht door regenval'. Kan nog wel eens een cm of twee in de kelder komen te staan in extreme situaties.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-03 13:33
poten even dopen in bison vloeibaar rubber. vooral de onderkant is balangrijk.
als er af en toe wat water staat. (en een wasmachnie wil niet in het water staan)
dan denkt tie dat i lekt en loopt zijn programma vast. zit een vochtsensor in. ( bij somige)
ik hoop dat je pluggen van m10 of m8 in je muur hebt gebruik aan de achterkant.

poten eventueel nog vastboren in de grondt. met een hoekprofiel.
maar zorg wel dat je schroeft boven het stuk vloeibaar rubber.
anders gaat het rotten. heeft het geen zin de laag moet heel blijven.
en ja je mag van mij textielweefsel gebruiken als extra stevigheid.

mischien dat je deze ook wel kan gebruiken voor de wasmachine/droger.
https://www.expert.nl/bos...zKRqLGha42zBoC9PgQAvD_BwE
en anders een latje aan de voorkant. dat ze er niet af kunnen wandelen.

pleixglas is wel goed bedacht. weer erg glad gammel spul. (het kan wel hoor)
betonplex is wat beter voor je doel. maar dat vindt ik weer lelijk materiaal.

en nog een tip: somige machines hebben zelf een sifon.
kunnen dus rechtstreeks op het riool worden aangesloten.
https://www.warmteservice...apSithirSjCBoCrHcQAvD_BwE
na is zo,n 90 gradenbocht ook niet alles.

[Voor 18% gewijzigd door miciel op 16-01-2022 02:57]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee