Toon posts:

Ronovatie rookgaskanaal haard/kachel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:54

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Situatie: 50 jaar oude woning. Gemetselde schoorsteen met open haard.

Plan: moderniseren en verduurzamen. Als deelproject de open haard vervangen voor een houtkachel. ziet er veel moderner uit, veel beter rendement, betere luchtkwaliteit. Kortom, deze vervanging past in het plaatje van modernisering.

In de voorbereiding een inspectie laten doen van het rookgaskanaal.

Het bleek dat dit poreus was. Ze hebben gekeken met een camera en getest met een rookmachine en er kwam rook in de mantel rondom het rookgaskanaal. Dat kun je in zo’n test zien door de bovenkant van de schoorsteen af te plakken. Als er rook uit de zijkant van de schoorsteen komt via de stootvoegen, heb je een lek.

Advies is om het rookgaskanaal met glijmortel te voorzien van een nieuwe coating zodat het weer gasdicht wordt.

Een metalen binnenvoering zou ook kunnen, maar het rookgaskanaal heeft wat ongemakkelijke maten, rechthoekig 20x10 cm aan het einde. De binnenvoering voor de gewenste kachel is 15 rond dus dat wordt lastig.

Iemand ervaring met zo’n situatie?

Alle reacties

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:09

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik lees moderniseren en verduurzamen. Mijn inziens past daar geen houtkachel bij...

Dat gezegd hebbende, ik zou kiezen voor een metalen binnenvoering want als je met glijmortel aan de gang gaat in combinatie met wat rare hoeken en bochten geloof ik nooit dat je dat mooi gecoat krijgt.

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Inderdaad :P Houtkachels zijn natuurlijk superleuk en gezellig dus ik snap dat je er eentje wilt, maar duurzaam zou ik het niet noemen.. Ik kan je helaas niet helpen met het rookkanaal.

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-03 10:03

• Jd2074256
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-08-2022
persoonlijk zou ik er een flexible RVS kanaal door het oude kanaal maken, (duw je er zo door heen), en vaak kun je dat gat van 20x10 cm uithakken want ik neem aan dat je schoorsteen van binnen groter is, en alleen onderin smaller uitkomt

[Voor 55% gewijzigd door Jd2074256 op 14-01-2022 18:00]

• leesiktochniet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-03 16:34
Hier een vergelijkbare situatie, buurman heeft het opgelost door het rookkanaal volledig te verwijderen en inpandig te werken met dubbelwandige pijp op de verdieping en zo'n rvs schoorsteen via de dakdoorvoer.

Ik wilde dit niet en liep tegen het volgende aan:
- Openhaard was dragend, maar bleek alleen alles te dragen op de begane grond
- Op de begane grond alles weggesloopt
- De schoorsteen bestaat uit twee kanalen, daartussen zit een "strip" bakstenen, deze zitten om en om in de muur gemetseld, waardoor deze niet naar beneden kwam
- In het bovenste stuk zit een asbestpijp, die voorkomt dat er ook maar iets doorheen kon
- Meerdere bakstenen en de cementbaard lieten los
- Er zit een bocht in het gemetselde kanaal waardoor er steen weggeslepen moest worden
- Het gemetselde kanaal komt gelijk uit met de muur, waardoor de plafondplaat niet past en een buis naar beneden tegen de muur aan zou lopen

Verder, niet schoorsteen gerelateerd:
- De nieuwe kachel is dusdanig zwaar dat de houten vloer ondersteund moet worden
- De nieuwe ondersteuning moet compatibel zijn met een in de toekomst te gieten schuimbetonvloer, de kachel kan daarbij niet van zijn plaats (gemetseld speksteen, circa 2000kg)
- Er moet een externe luchttoevoer gemaakt worden
- De externe luchttoevoer met 1 pijpje kan onderdruk veroorzaken, waardoor deze volledig van de ene kant van de woning naar de andere kant getrokken moet worden, met een T-stuk richting kachel

Kortom, een hoop ellende waarbij ik als ik dat van te voren geweten had, ik misschien die mooie kachel wel had laten staan.

Je zou kunnen overwegen om je schoorsteen kanaal niet te gebruiken, zoals mijn buurman gedaan heeft, of je kunt de smalle stukken open hakken en iets groter terug metselen, uiteindelijk is het maar een klein muurtje waar je die dubbelwandige flexibele buis er doorheen trekt. Dat groter freezen ziet er ook interessant uit.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:54

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Oud topic. Plannen zijn iets gewijzigd. We laten een ethanol haard plaatsen. Wel een echt vlammetje, rookgaskanaal wordt niet gebruikt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee