Toon posts:

Gebruik van een 48" LG OLED TV als monitor

Pagina: 1
Acties:

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-03 21:47
Ik gebruik nu al een paar jaar een 43" Acer scherm en ben daar erg tevreden over.
Toch ben ik al aan het vooruit kijken wat op termijn een vervolg wordt. 48" OLED TV's beginnen in prijs te dalen:
pricewatch: LG OLED48A13LA Zwart (buitenlands model)

Ik zal hem een stukje verder naar achteren moeten plaatsen om dezelfde kijkhoek te houden: een verder verwijdert scherm is rustiger voor de ogen.

Ik ben benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met deze TV als monitor. Krijg je inbranden van icon's op je desktop? Is de reactietijd snel genoeg om er een enkele keer mee te gamen? DisplayPort ontbreekt dus ik zal hem net HDMI moeten gaan aansluiten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

reviews: LG A1-oledtelevisie - De goedkoopste oled ooit -> goed genoeg voor een game hier en daar.

Ja, er is zeker inbranden waarneembaar en helemaal als je inderdaad uren achteraan dezelfde "statische" randen van je werkomgeving laat staan.

Zie ook een andere "waarneming" op Tweakers: reviews: Het inbranden van beeldschermen - Hoe komt het en wat doe je eraan?

[Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 13-01-2022 19:21]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Sekiro
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-03 18:37
LG C1 65 inch als PC monitor gebruikt voor een aantal maanden maar begon wel gelijk met het dimmen van de brightness met dimmer software, haalde de talkbalk weg, zwart achtergrond, minimaliseerde altijd vensters regelmatig.

Pas wanneer ik ging gamen of film kijken liet ik de OLED volledig tot zn recht komen. Uiteindelijk toch besloten om er een Ultrawide LCD scherm naast te zetten puur voor de state of mind en het zonde is voor text/browsing te gebruiken. En vindt ultrawide ook iets fijner voor productivity.

De reactietijd van OLED is echt super snel, zeker vergeleken met andere LCD schermen die ik heb gehad. Dus op dit gebied wees gerust, OLED is near instant. Althans dit is mijn ondervinding op basis van de games die ik speel (meestal 3rd person). Dat de displayport ontbreekt maakt niets uit gezien je HDMI 2.1 hebt met Gsync/Freesync en vele andere features.

Als je het kan accepteren dat je burn in krijgt uiteindelijk over de jaren afhaneklijk van de uren en of je wel of niet gaat babysitten, dan moet je het gewoon doen. Zou je er enorm van balen dat je burn in hebt en moet vervangen, dan skippen of zoals ik het enkel te gebruiken voor amusement en niet voor productivity.

• Database freak
Ik gebruik met het thuiswerken m'n monitor nu zo'n 8 uur per dag voor productivity. Van burn in zou ik wel balen gegeven de prijs die een OLED scherm nu nog kost.

Het aparte is wel dat er afgelopen jaar laptops met OLED schermen verkocht worden. Die schermen zullen toch veel voor productivity gebruikt worden, vindt daar dan geen burn in plaats? Omdat die OLED schermen zijn afgestemd op langdurig statisch beeld?

Hoeveel dimde jij het OLED scherm voor productivity? Heb m'n 65" OLED TV op helderheid 50 en contract 95 staan. Die waarden zou ik niet veel willen verlagen voor productivity werk.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:30
Ik vind het heerlijk die 48inch.
Zou ook echt niet weten of ik ooit terug zou gaan naar een "echt" beeldscherm.. zou eigenlijk ook niet weten wat ik nog kan kiezen behalve 2 49 inch ultra wide screens boven elkaar.

Ik ben er super blij mee. Ben wel streng voor mijn scherm.
Geen taakbalk.
Zwarte achtergrond.
Zeer snel actief wordende screensaver.
Uit als ik bv 15 weg ga.
Helderheid op 50.

• Sekiro
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-03 18:37
Database freak schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:54:
Ik gebruik met het thuiswerken m'n monitor nu zo'n 8 uur per dag voor productivity. Van burn in zou ik wel balen gegeven de prijs die een OLED scherm nu nog kost.

Het aparte is wel dat er afgelopen jaar laptops met OLED schermen verkocht worden. Die schermen zullen toch veel voor productivity gebruikt worden, vindt daar dan geen burn in plaats? Omdat die OLED schermen zijn afgestemd op langdurig statisch beeld?

Hoeveel dimde jij het OLED scherm voor productivity? Heb m'n 65" OLED TV op helderheid 50 en contract 95 staan. Die waarden zou ik niet veel willen verlagen voor productivity werk.
Tussen 30-50 helderheid. Wel irritant als je dan ineens YouTube wil gaan kijken, moet je instellingen aanpassen. Kamer is ook erg donker dus perfect voor OLED. De presets op de TV helpen wel maar toch wel een handeling moet verrichten.

Je ziet inderdaad laptops en monitoren uitkomen met OLED maar neem aan dat burn in gewoon nog steeds mogelijk is. In de video van Linus zoals eerder gepost, spreekt ook ene Wendel over zn OLED burn in door gebruik als PC monitor en dat de text niet meer zo scherp is als voorheen.

Je hebt wel pixel refresher en dat kan helpen maar dat heeft ook diminishing returns zoals ik het begrijp. Ik denk dat als je het als PC monitor gaat gebruiken hele dag, je met de helderheid laag moet gaan zitten en alle tricks inzetten (taakbalk, zwart achtergrond, screensaver etc) en dat je daardoor zeker de levensduur van het paneel vergroot.

Zelf vondt ik het niet echt prettig, ik had op gegeven moment het gevoel dat ik meer aan het oppassen was dan het scherm te gebruiken, en dat ik ging letten op rode kleuren van web sites en van tweakers bijvoorbeeld (schijnt dat rood snelste opgaat). Vandaar gewoon die LCD ernaast.

Ik heb ook burn in protection voor 5 jaar via Platte TV maar ik heb me laten vertellen dat LG panelen uitleest en als ze zien dat je veel statische content hebt gebruikt, dat die burn in garantie dan vervalt.

Anders pak je gewoon een Mini LED van Samsung Neo die zie ik nu voor 999,- bij Hofma voor de 55 inch. Is het te groot kan je altijd met custom resolutie het scherm kleiner maken. Het is geen OLED maar komt in de buurt met black levels en geen burn in. Maar zou het wel snappen als je toch voor OLED wilt gaan :)

De Pixel density (PPI) zijn vaak wel minder bij TV's dan bij monitoren dus daar over inlezen of het wat voor je is of niet is wel handig. Ik zelf vondt het geen probleem met mijn TV's...

• Database freak
Al deze beperkingen overziend wacht ik voorlopig nog even met aanschaf van een OLED scherm.
Vroeger of later moeten er OLED monitor schermen uitkomen: de 42" LG panels zijn als productie opschaalt een te mooie kans om te laten liggen voor LG of een andere producent: verkoop volumes enkel als TV zullen beperkt zijn omdat je voor een TV toch al gauw 48"+ wilt hebben. Mensen die een echt kleine TV willen, willen daar vaak ook niet veel voor uitgeven en kopen dan op LCD.

Dan moet er in zo'n OLED monitor een algoritme komen om burn-in sterk te verminderen, gegeven de 2-3 jaar garantie die ze op zo'n scherm moeten geven. Dan zit ik niet vast dat ik zelf daar de gehele tijd zorgen om moet maken en de helderheid aan het bijstellen bent: dat is wel erg ergerlijk als je 700-800 euro uitgeeft voor een scherm.

Dank voor alle reacties! Deze hebben mijn gedachte bijgesteld: blijft de komende twee jaar trouw aan m'n LCD Acer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee