Database freak schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:54:
Ik gebruik met het thuiswerken m'n monitor nu zo'n 8 uur per dag voor productivity. Van burn in zou ik wel balen gegeven de prijs die een OLED scherm nu nog kost.
Het aparte is wel dat er afgelopen jaar laptops met OLED schermen verkocht worden. Die schermen zullen toch veel voor productivity gebruikt worden, vindt daar dan geen burn in plaats? Omdat die OLED schermen zijn afgestemd op langdurig statisch beeld?
Hoeveel dimde jij het OLED scherm voor productivity? Heb m'n 65" OLED TV op helderheid 50 en contract 95 staan. Die waarden zou ik niet veel willen verlagen voor productivity werk.
Tussen 30-50 helderheid. Wel irritant als je dan ineens YouTube wil gaan kijken, moet je instellingen aanpassen. Kamer is ook erg donker dus perfect voor OLED. De presets op de TV helpen wel maar toch wel een handeling moet verrichten.
Je ziet inderdaad laptops en monitoren uitkomen met OLED maar neem aan dat burn in gewoon nog steeds mogelijk is. In de video van Linus zoals eerder gepost, spreekt ook ene Wendel over zn OLED burn in door gebruik als PC monitor en dat de text niet meer zo scherp is als voorheen.
Je hebt wel pixel refresher en dat kan helpen maar dat heeft ook diminishing returns zoals ik het begrijp. Ik denk dat als je het als PC monitor gaat gebruiken hele dag, je met de helderheid laag moet gaan zitten en alle tricks inzetten (taakbalk, zwart achtergrond, screensaver etc) en dat je daardoor zeker de levensduur van het paneel vergroot.
Zelf vondt ik het niet echt prettig, ik had op gegeven moment het gevoel dat ik meer aan het oppassen was dan het scherm te gebruiken, en dat ik ging letten op rode kleuren van web sites en van tweakers bijvoorbeeld (schijnt dat rood snelste opgaat). Vandaar gewoon die LCD ernaast.
Ik heb ook burn in protection voor 5 jaar via Platte TV maar ik heb me laten vertellen dat LG panelen uitleest en als ze zien dat je veel statische content hebt gebruikt, dat die burn in garantie dan vervalt.
Anders pak je gewoon een Mini LED van Samsung Neo die zie ik nu voor 999,- bij Hofma voor de 55 inch. Is het te groot kan je altijd met custom resolutie het scherm kleiner maken. Het is geen OLED maar komt in de buurt met black levels en geen burn in. Maar zou het wel snappen als je toch voor OLED wilt gaan
De Pixel density (PPI) zijn vaak wel minder bij TV's dan bij monitoren dus daar over inlezen of het wat voor je is of niet is wel handig. Ik zelf vondt het geen probleem met mijn TV's...