Ik woon inmiddels een tijdje in een studentenkamer helaas zonder geaarde stopcontacten. Buiten de nadelen in de zin van veiligheid vind ik het voornamelijk vervelend bij het gebruik van mijn laptop. Op het moment dat deze aan de oplader zit (vrijwel altijd), worden alle verbonden apparaten licht statisch. Bij mijn draadloze koptelefoon komt er zelfs een zachte brom tevoorschijn als ik een vinger op mijn toetsenbord of microfoon houdt (bij andere draadloze koptelefoons niet meer, is dus ook deels een ontwerpfout). Bij normale aanrakingen is het geen probleem, maar aai ik er met de buitenkant van een vinger langsheen, prikt het toch wel vervelend. De meesten zullen er denk ik geen last van hebben, ik ben er gewoon gevoelig voor vermoed ik. Is er een simpele en veilige oplossing voor om dit te voorkomen?
Daarnaast heb ik het onlangs voor elkaar gekregen om de aardlekschakelaar te activeren bij het inpluggen van een 10 meter lange HDMI-kabel van mijn TV in mijn laptop. Na hem weer om te schakelen voelde ik aan het uiteinde van de HDMI-kabel (die zat alleen nog in de TV) en voelde ik een relatief sterke spanning erop staan. Kabel er maar uitgehaald en sindsdien niet meer naar omgekeken. Ik heb andere kabels in de zelfde hdmi-poort gedaan van de TV maar het zelfde probleem niet meer waargenomen. Waar zit hier het probleem? Is de kabel gewoon defect of ligt het aan de TV?
Daarnaast heb ik het onlangs voor elkaar gekregen om de aardlekschakelaar te activeren bij het inpluggen van een 10 meter lange HDMI-kabel van mijn TV in mijn laptop. Na hem weer om te schakelen voelde ik aan het uiteinde van de HDMI-kabel (die zat alleen nog in de TV) en voelde ik een relatief sterke spanning erop staan. Kabel er maar uitgehaald en sindsdien niet meer naar omgekeken. Ik heb andere kabels in de zelfde hdmi-poort gedaan van de TV maar het zelfde probleem niet meer waargenomen. Waar zit hier het probleem? Is de kabel gewoon defect of ligt het aan de TV?