Toon posts:

Studentenkamer zonder geaarde stopcontacten

Pagina: 1
Acties:

• ThaJens
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-03 18:15
Ik woon inmiddels een tijdje in een studentenkamer helaas zonder geaarde stopcontacten. Buiten de nadelen in de zin van veiligheid vind ik het voornamelijk vervelend bij het gebruik van mijn laptop. Op het moment dat deze aan de oplader zit (vrijwel altijd), worden alle verbonden apparaten licht statisch. Bij mijn draadloze koptelefoon komt er zelfs een zachte brom tevoorschijn als ik een vinger op mijn toetsenbord of microfoon houdt (bij andere draadloze koptelefoons niet meer, is dus ook deels een ontwerpfout). Bij normale aanrakingen is het geen probleem, maar aai ik er met de buitenkant van een vinger langsheen, prikt het toch wel vervelend. De meesten zullen er denk ik geen last van hebben, ik ben er gewoon gevoelig voor vermoed ik. Is er een simpele en veilige oplossing voor om dit te voorkomen?

Daarnaast heb ik het onlangs voor elkaar gekregen om de aardlekschakelaar te activeren bij het inpluggen van een 10 meter lange HDMI-kabel van mijn TV in mijn laptop. Na hem weer om te schakelen voelde ik aan het uiteinde van de HDMI-kabel (die zat alleen nog in de TV) en voelde ik een relatief sterke spanning erop staan. Kabel er maar uitgehaald en sindsdien niet meer naar omgekeken. Ik heb andere kabels in de zelfde hdmi-poort gedaan van de TV maar het zelfde probleem niet meer waargenomen. Waar zit hier het probleem? Is de kabel gewoon defect of ligt het aan de TV?

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:44
Ik vind dat heel raar, ik denk eerder dat er dan iets mis is met je laptop. Ik plug die van mij zovaak in op ongeaarde stopcontacten en deze verschijnselen nog nooit meegemaakt. Sowieso de aarding wordt pas gebruikt als er iets mis is hè, het is niet nodig voor normale functie van het apparaat. Als een aardlekschakelaar uitgaat door een HDMI kabel aan te sluiten heb je andere problemen dan een niet geaard stopcontact lijkt mij.

• ThaJens
Citroentjuh schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:56:
Ik vind dat heel raar, ik denk eerder dat er dan iets mis is met je laptop. Ik plug die van mij zovaak in op ongeaarde stopcontacten en deze verschijnselen nog nooit meegemaakt. Sowieso de aarding wordt pas gebruikt als er iets mis is hè, het is niet nodig voor normale functie van het apparaat. Als een aardlekschakelaar uitgaat door een HDMI kabel aan te sluiten heb je andere problemen dan een niet geaard stopcontact lijkt mij.
Het leek mij ook logischer, maar het feit dat ik een duidelijke current van de HDMI-kabel aansluiting voelde komen (die alleen in mijn TV zat geplugd), leek het mij wel van de TV te komen. Dit was bij andere kabels in dezelfde poort van mijn TV niet het geval. Ik moet er nog eens verder naar kijken (heb de kabel nog). De tweede alinea was een volledig andere vraag en stond eigenlijk los van de andere vraag. Het schoot me ineens te binnen dat ik dat ook nog eens wilde vragen.

[Voor 3% gewijzigd door ThaJens op 13-01-2022 17:00]

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:20
Ik woon in Uganda en aarding is hier ook vaak een potje. Light niet altijd aan het apparaat volgens mij. Uiteinden van hdmi, opladers etc geven bij mij ook soms flink wat spanning, maar andere dagen niet. Bij ons waarschijnlijk iets met 3fase belasting en hoe droog of nat de grond is en het daardoor wel of niet veroorzaken van lekstroom...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:03
Is aarde aanwezig in de centraaldoos?

• ThaJens
CB32 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:02:
Ik woon in Uganda en aarding is hier ook vaak een potje. Light niet altijd aan het apparaat volgens mij. Uiteinden van hdmi, opladers etc geven bij mij ook soms flink wat spanning, maar andere dagen niet. Bij ons waarschijnlijk iets met 3fase belasting en hoe droog of nat de grond is en het daardoor wel of niet veroorzaken van lekstroom...
Dan maak ik mij al iets minder zorgen.
Rukapul schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:02:
Is aarde aanwezig in de centraaldoos?
Ja, de keuken, badkamer en berging hebben wel allemaal geaarde stopcontacten.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:02

Wormaap

Moderator Foto & Video
Zijn je apparaten daadwerkelijk statisch, of is het electrovibration?

Ticking away, the moments that make up a dull day

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:20
ThaJens schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:03:
[...]

[...]
Ik zeg niet dat het helemaal normaal en veilig is, alleen dat ik dit soms ook ervaar. Apparaten met en zonder rand aarde. Ik heb er mee leren leven. En geleerd om geen apparatuur op blote voeten aan te sluiten want dan voel ik het extra erg :P

• Rukapul
[...]

[...]

Centraaldoos in de ruimtes waar je het nodig hebt bedoel ik.

Dan is het min of meer triviaal om wat draden te trekken en een geaarde wandcontactdoos te plaatsen.

• Hasse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-03 15:18
Jouw adapter weet zonder aarde niet waar 0V ligt. Vermoedelijk zit deze op 110V nu. Meet maar eens t.o.v. je verwarming.

Dit is vrij normaal. Heb het zelf ook vaak ervaren.

*knip*
Met de eventuele vervelende gevolgen, stellen we dat dus niet voor.

[Voor 39% gewijzigd door tweakduke op 19-01-2022 10:44]

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

• ThaJens
Wormaap schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:05:
Zijn je apparaten daadwerkelijk statisch, of is het electrovibration?
Als ik het zo lees zou het inderdaad ook electrovibration kunnen zijn.
Rukapul schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:06:
[...]

Centraaldoos in de ruimtes waar je het nodig hebt bedoel ik.

Dan is het min of meer triviaal om wat draden te trekken en een geaarde wandcontactdoos te plaatsen.
Geen flauw idee. Wandcontactdozen vervangen zie ik sowieso niet zo zitten (voornamelijk ook omdat de corporatie waar ik huur dat niet gaat waarderen).
Hasse schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:06:
Jouw adapter weet zonder aarde niet waar 0V ligt. Vermoedelijk zit deze op 110V nu. Meet maar eens t.o.v. je verwarming.

Dit is vrij normaal. Heb het zelf ook vaak ervaren.

Als je echt niet de mogelijkheid hebt om aarde aan te leggen, pak dan de verwarmingsbuis als aarde.... beter dan niets maar wel een enorm hobby gehalte.
Dat zou wellicht geen kwaad kunnen. Heb helaas geen multimeter (wordt eens tijd). Wat voor een gevolgen zou dat hebben bij een blikseminslag? Frituur ik dan de rest van het appartementencomplex?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:16
Absoluut niet je verwarmingsbuis gebruiken als aarde...
De kans dat die goed geaard is, is klein. En dan zet je bij een aardfout niet alleen het apparaat dat stuk is onder stroom, maar ook alle radiatoren in je huis.
Levensgevaarlijk....

Je zou een aarde kabel kunnen trekken van een geaard stopcontact naar je kamer. Zo heb ik het opgelost toen ik op kamers woonde.

TheS4ndm4n#1919

• Rukapul
ThaJens schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:10:

Geen flauw idee. Wandcontactdozen vervangen zie ik sowieso niet zo zitten (voornamelijk ook omdat de corporatie waar ik huur dat niet gaat waarderen).
Dat boeit ze niets. En juridisch mag je verbeteringen aanbrengen (of terugbrengen naar de originele staat).

Maar het scheelt wel als je dat niet wilt. Het is namelijk de enige niet prutsoplossing tenzij een verlengsnoer enigszins netjes kan.

[Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 13-01-2022 17:18]

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:57
Wat zit er voor rand apparatuur aangesloten op de laptop? Veel laptop laders welke ik ken zijn geïsoleerd dus hebben geen directe verbinding met de aarde.

• Hasse
Statisch is het sowieso niet. Ontstaat gewoon door het ontwerp vd electronica in de adapter volgens mij.

Bliksem neemt de weg van de minste weerstand en meestal is er geen 'inslag' maar een inductie in een lange geleider. Dus je internetkabel of je stroomdraden. Wat er vervolgens gebeurt is niet echt te voorspellen maar het hele complex frituren gebeurt dan toch al.... denk niet dat de aarde via de verwarming veel verschil zal maken. Netjes is het natuurlijk niet. Maar ik heb dit ooit zelf ook gedaan omdat ik met een korte broek vaak met mijn been tegen de verwarming kwam en als ik dan ook mijn computer aanraakte was dat behoorlijk onprettig.

• ThaJens
Brokencore schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:17:
Wat zit er voor rand apparatuur aangesloten op de laptop? Veel laptop laders welke ik ken zijn geïsoleerd dus hebben geen directe verbinding met de aarde.
3 Monitoren en USB-hubs in de monitoren. Pas als ik de USB-C hub, de HDMI-kabel, laptopadapter en USB-C kabel naar andere monitor eruit haal, stopt het pas. Druk ik een van die 4 erin, is het weer 'terug'.

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Wat voor merk en serie laptop betreft het?

• ThaJens
prodesk schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:34:
Wat voor merk en serie laptop betreft het?
Lenovo Legion 5 Pro. Heb het bij mijn andere laptop ook maar na wat googlen is het fenomeen electrovibration bij aluminiumlaptops een veel voorkomend iets als je hem oplaat via een ongeaard stopcontact.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:33
stekker andersom in het stopkontakt al geprobeert. heb wel eens gelezen dat dat helpt. iets met 110v ofzo op je behuizing.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
ThaJens schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:47:
[...]

Lenovo Legion 5 Pro. Heb het bij mijn andere laptop ook maar na wat googlen is het fenomeen electrovibration bij aluminiumlaptops een veel voorkomend iets als je hem oplaat via een ongeaard stopcontact.
Een macbook heeft op de korte aansluiting geen aarding. Dir surface dingen hebben ook een gewone euro stekker

Ben je niet gewoon zelf statisch door trui/tapijt oid?

CISSP! Drop your encryption keys!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
[...]

[...]

Heb je daar je laptop al eens aangesloten en hetzelfde ervaren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38
Ga het zelf aarden.

Het is hoogst waarschijnlijk instraling.

*knip*
Zomaar ergens gaan aarden kan vervelende consequenties hebben, dus stellen we dat aub niet voor.

[Voor 79% gewijzigd door tweakduke op 19-01-2022 10:42]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:04

Nyarlathotep

Crawling Chaos

ThaJens schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:47:
[...]

Ah, dus dat is wat ik merk bij mijn MacBook Pro! Die lader heeft ook geen randaarde. Als ik dan mijn vingers over het oppervlak van de laptop beweeg, lijkt het alsof dat oppervlak 'geribbeld' is, of trilt. Een vreemde sensatie.
Al mijn stopcontacten zijn geaard, en die op kantoor ook. Da adapter zelf heeft echter geen randaarde dus dan treedt dit issue ook op blijkbaar.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-03 21:38
Het is inderdaad een veelvoorkomend fenomeen, wat volgens mij wordt veroorzaakt door DC voedingen waarin een condensator voor filtering of varistor tussen nul en plus hangt, en de nul aan aarde. Dan komt er halve netspanning op de onaangesloten aarde te staan die niet wordt afgevoerd. Het is alweer een hele tijd terug dat ik me daarmee bezig hield maar het leverde vaak issues op bij audioapparatuur. De stroom zou niet hoog genoeg mogen worden om gevaar op te leveren tenzij je met je andere hand bijvoorbeeld een verwarmingsbuis ofzo beetpakt. Dan kan je wel een aardige tik krijgen.

Die spanning vloeit weg als het apparaat geaard wordt. Je geeft aan dat het alleen gebeurt als je randapparatuur in de laptop hebt zitten. Waarschijnlijk komt het daarvandaan en wordt de spanning via het schild van de HDMI of USB naar de behuizing van je laptop geleid. Er is best kans dat slechts één apparaat de boosdoener is, maar omdat ze allemaal met elkaar zijn verbonden met een geaarde stekkerdoos en afgeschermde kabels, dat de spanning pas wegvalt als alles van de laptop afgekoppeld is.

Zelf crea-bea een aarde gaan knutselen met waterleidingen o.i.d. is een waanzinnig slecht idee. Dan kan je het beter gewoon laten zoals het is. Aardedraden trekken via de centraaldoos en geaarde wcd's plaatsen is doorgaans geen grote uitdaging als je met z'n tweetjes bent. Dat heb ik toevallig laatst ook nog gedaan en was voor 7 wcd's via 3 centraaldozen binnen een middag klaar. Een elektricien zal voor een wcd of twee ook niet de wereld vragen, maar ik kan me voorstellen dat je er op kamers niet teveel aan wilt spenderen.

[Voor 7% gewijzigd door jordje op 17-01-2022 23:43]

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:43

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Zit de tv verder nog op de coax ("kabel")? Daar kan ook een lichte spanning op staan heb ik ervaren toen ik in een ouder huis woonde. Coax en verwarming vastpakken dan voel je het wel.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:11

FreakNL

Well do ya punk?

ThaJens schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:10:
[...]

[...]

[...]
Hoeven ze niet te weten.

Als je aarde hebt in je centraaldoos kun gewoon een aardedraad trekken en een geaarde WCD plaatsen. Je bewaart je oude WCD, als je ooit weggaat dop je de aarde af en plaats je de oude WCD…

Ik heb het hier samen met mijn vader gedaan toen ik hier kwam wonen. Het is geen grote klus. Je moet wel een trekveer hebben en met zijn 2en zijn…

Maar als de TS in een ouder pand woont (wat studentenhuizen vaak zijn) is er wellicht geen aarde in de centraaldoos. Of is er überhaupt geen centraaldoos :+

Ik heb in een jaren 30 woning gewoond waar het ook een zooitje was.

[Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 17-01-2022 23:57]

• jordje
@ThaJens Ter aanvulling op mijn vorige post. Als ik mijn laptop + monitor aansluit op een stekkerdoos, en deze in een ongeaard stopcontact steek (de laatste in huis die nog gedaan moet worden, maar waar de centraaldoos niet toegankelijk is :X ), meet ik ook 116V tussen de aardpin en de nul. Als ik dan met m'n vinger over de laptop strijk voel ik precies wat jij beschrijft. Je hoeft dus echt niet te zoeken naar defecten in je apparatuur.

• ThaJens
jordje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:20:
@ThaJens Ter aanvulling op mijn vorige post. Als ik mijn laptop + monitor aansluit op een stekkerdoos, en deze in een ongeaard stopcontact steek (de laatste in huis die nog gedaan moet worden, maar waar de centraaldoos niet toegankelijk is :X ), meet ik ook 116V tussen de aardpin en de nul. Als ik dan met m'n vinger over de laptop strijk voel ik precies wat jij beschrijft. Je hoeft dus echt niet te zoeken naar defecten in je apparatuur.

[Afbeelding]
Dan zal dat bij mijn laptop ook het geval zijn. Kan het zelf ook wel nameten, maar ik vermoed hetzelfde resultaat.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:03
RocketKoen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:15:
Absoluut niet je verwarmingsbuis gebruiken als aarde...
De kans dat die goed geaard is, is klein. En dan zet je bij een aardfout niet alleen het apparaat dat stuk is onder stroom, maar ook alle radiatoren in je huis.
Levensgevaarlijk....
Inderdaad, ik had lang geleden toen ik nog in een studentenhuis woonde een huisgenoot die zijn radiozendamateurhobbyapparatuur maar op de radiatoren had geaard, waardoor ik nietsvermoedend een enorme optater kreeg bij het 's morgens opstaan en even de gordijnen open doen. Wel direct wakker.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:22
Kun je bij de meterkast? Ik zou eens kijken of je wel aardlekschakelaren hebt. En ik neem dat de wandcontactdozen in de natte ruimtes wel geaard zijn?(*)

Als je ook geen aardlek hebt, zijn er eventueel losse aardlekschakelaren te koop, die je gewoon in het stopcontact kunt steken.

(*) Wasmachinegroepen hoefden om eoa. onzalige reden niet geaard te worden.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:49:
Kun je bij de meterkast? Ik zou eens kijken of je wel aardlekschakelaren hebt. En ik neem dat de wandcontactdozen in de natte ruimtes wel geaard zijn?(*)

Als je ook geen aardlek hebt, zijn er eventueel losse aardlekschakelaren te koop, die je gewoon in het stopcontact kunt steken.
Een aardlekschakelaar helpt niet bij dit verschijnsel. Er staat spanning op de behuizing, maar er loopt geen noemenswaardige stroom, dus een aardlekschakelaar zal niet aanspreken. En als dat wel zou zijn dan zit @ThaJens in het donker, weet niet of dat de oplossing is die hij zoekt. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:22
Xander schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:55:
Een aardlekschakelaar helpt niet bij dit verschijnsel. Er staat spanning op de behuizing, maar er loopt geen noemenswaardige stroom, dus een aardlekschakelaar zal niet aanspreken. En als dat wel zou zijn dan zit @ThaJens in het donker, weet niet of dat de oplossing is die hij zoekt. :+
Klopt, maar het is een veiligheidsprobleem waar je wél zelf iets aan kunt doen.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:54
Zo vreemd is een niet-geaarde laptop niet volgens mij. Heel veel laptops hebben een adapter zonder aarde-stekker.
Die van mij is ook niet geaard, en ik voel ook elektrovibratie aan de behuizing. Ik zou me er niet te druk over maken alhoewel het soms een apart gevoel is, vooral als je de touchpad gebruikt.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik had toentertijd een alumium / titanium dell laptop, en daar waren zowel geaarde als ongeaarde voedingen voor. heeft lenovo dat ook, of mogelijk een OEM? dan ligt de - van de secundaire kant niet meer aan aarde van de primaire kant.

• timberleek
  • Laatst online: 18:22

Aardlekschakelaars en aardeaansluitingen hebben niets met elkaar te maken.

Je kan prima aarde hebben zonder ALS en vice versa (maar beide situaties zijn niet meer toegestaan in nieuwe huissituaties)
Maar TS gaf aan dat hij de aardlek er al eens uit kreeg via zijn hdmi kabel.
Hasse schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:06:
Als je echt niet de mogelijkheid hebt om aarde aan te leggen, pak dan de verwarmingsbuis als aarde.... beter dan niets maar wel een enorm hobby gehalte.
Nee dan beter geen aarde. Aarden via de verwarmingsbuizen is gewoon absoluut niet de bedoeling en potentieel gevaarlijk
Tarquin schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 00:05:
Je lost het op met bijvoorbeeld een stekkerdoos (met aarde) die je in je trieste tweevoudige behekste stopcontact duwt, waarbij je de randaarde naar de badkamer of de waterleiding leidt.

Dat kan op een paar manieren, bijvoorbeeld met een 2 aderig snoer, een stekker aan beide kanten, waarbij je beide aders in elke stekker op de randaarde aansluit.
Of eenzelfde snoer, stekker aan één kant met de aders op de randaarde, en aan het andere uiteinde met een metalen aardklem op de waterleiding.
Dit tweevoudige snoer stop je met één stekker in je contactdoos (de 2 pennen zijn niet aangesloten, alleen de randaarde). De andere kant van het snoer ga je aarden.
Nee gewoon nee. Dit is beunhazerij van de bovenste plank.
Wil je aarde, dan trek je een aardedraad in de installatie. Of je gebruikt een verlengsnoer van een geaarde groep.
Al het andere is beunhazerij, niet toegestaan en meestal niet zonder risico.
jordje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:20:

[Afbeelding]
Dit komt door het netfilter in een van de aangesloten apparaten.
Deze heeft normaal gesproken een drietal capaciteiten (tussen L&N, L&PE, N&PE). Als de aarde (PE) niet aangesloten is vormen de L-PE en N-PE condensatoren een capacitieve spanningsdeler tussen fase en nul met de aarde in het midden (dus 230v gedeeld door 2). Dit is relatief ongevaarlijk, er kan namelijk geen grote stroom gaan lopen. Maar het kan wel vervelend zijn.

En er zijn verhalen van kapotte poorten op randapparatuur doordat die 125v ook op de body van de connector kan staan. Dus zodra je die hdmi poort aansluit van de zwevende pc op een dubbel geisoleerde tv krijgt hij in eerste instantie een 125v pets voor zijn kiezen.

Technisch gezien hoor je geaarde apparatuur dan ook niet aan te sluiten op ongeaarde stopcontacten. Maar dat is theorie vs praktijk.

• Hasse
timberleek schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Nee dan beter geen aarde. Aarden via de verwarmingsbuizen is gewoon absoluut niet de bedoeling en potentieel gevaarlijk

[...]
Tja, je kunt daar toch echt op meerdere manieren tegen aankijken. Je hebt natuurlijk volledig gelijk als je zegt dat het gewoon aan de norm moet voldoen. Dus je lost het of goed op door een aarde draad te trekken of je lost het niet op.

Maar:

1) Als je aan de norm wilt voldoen mag je überhaupt al geen geaarde stekker in een niet geaard stopcontact steken! Dus officieel mag je die laptop daar niet eens aansluiten. (In landen met andere stekkers dan hier hebben ze dat vaak ook onmogelijk gemaakt door de vorm vd stekker/pinnen).

2) Die randaarde op een apparaat is voor de veiligheid. Dus als de kast door een fout in het apparaat onder stroom komt te staan. Door niet te aarden komt dan dus de persoon onder stroom te staan die de kast aan raakt. Met alle gevolgen van dien. Een illegale aarde draad naar de verwarming zal in de meeste gevallen dan toch de aardlek er uit doen springen! Dus meestal (*1) veiliger, maar wel illegaal!

(*1) hypothetisch zou het kunnen dat de verwarming volledig geïsoleerd is en in het geval van een apparaat fout het hele CV netwerk onder stroom staat.

Mijn punt is dat als je terecht(!) zegt dat het aan de eisen moet voldoen, dat je dan ook moet zeggen dat je volledig aan de eisen moet voldoen en dus die laptop daar überhaupt niet op aan mag sluiten! je kunt niet zeggen dat een deel van de norm wel moet en een ander deel voor het gemak maar even weglaten.

Dus even de samenvatting van dit hele topic:
- Wat je ervaart is normaal, geen defect.
- Gewoon op juiste wijze randaarde aanleggen!!!!!
- Als randaarde aanleggen niet mogelijk is, dan apparaten met geaarde stellers niet aansluiten.
- Als je dat toch wilt, dan is wat je doet illegaal en zijn de gevolgen voor jouw rekening.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
ThaJens schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:26:
Op het moment dat deze aan de oplader zit (vrijwel altijd), worden alle verbonden apparaten licht statisch. Bij mijn draadloze koptelefoon komt er zelfs een zachte brom tevoorschijn als ik een vinger op mijn toetsenbord of microfoon houdt (bij andere draadloze koptelefoons niet meer, is dus ook deels een ontwerpfout). Bij normale aanrakingen is het geen probleem, maar aai ik er met de buitenkant van een vinger langsheen, prikt het toch wel vervelend. De meesten zullen er denk ik geen last van hebben, ik ben er gewoon gevoelig voor vermoed ik. Is er een simpele en veilige oplossing voor om dit te voorkomen?
De stekker andersom in het stopcontact steken. Ik heb dit probleem ook bij de ongeaarde adapter (eurostekker) van mijn Surface Pro 4. Als ik de stekker andersom in het stopcontact steek dan lost het probleem zich op.
Hasse schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:37:
[...]

1) Als je aan de norm wilt voldoen mag je überhaupt al geen geaarde stekker in een niet geaard stopcontact steken! Dus officieel mag je die laptop daar niet eens aansluiten. (In landen met andere stekkers dan hier hebben ze dat vaak ook onmogelijk gemaakt door de vorm vd stekker/pinnen).

2) Die randaarde op een apparaat is voor de veiligheid. Dus als de kast door een fout in het apparaat onder stroom komt te staan. Door niet te aarden komt dan dus de persoon onder stroom te staan die de kast aan raakt. Met alle gevolgen van dien. Een illegale aarde draad naar de verwarming zal in de meeste gevallen dan toch de aardlek er uit doen springen! Dus meestal (*1) veiliger, maar wel illegaal!
Sowieso, als je de geaarde apparatuur op een geaarde stekkerdoos aansluit die vervolgens op een ongeaarde contact in de muur zit heb je hetzelfde probleem: Lekt er iets naar de aardlijn, loop je de kans ge-electrocuteerd te worden op alle apparatuur die op dezelfde stekkerdoos zit.

[Voor 36% gewijzigd door Sebazzz op 19-01-2022 11:44]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

1) Als je aan de norm wilt voldoen mag je überhaupt al geen geaarde stekker in een niet geaard stopcontact steken! Dus officieel mag je die laptop daar niet eens aansluiten.
Goede kans dat dit gewoon mocht* volgens de norm die geldig was ten tijde van aanleg van de installatie, dus het "rechtens verkregen niveau". Maar aarden via een CV-leiding mocht ook toen al niet.

* Tenzij fabrikantvoorschriften iets anders zeggen natuurlijk, grote kans dat daar ook e.e.a. staat.

[Voor 9% gewijzigd door Xander op 19-01-2022 11:47]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• timberleek
[...]
Klopt, had ik ook al genoemd, maar dat is vaak een theorie vs praktijk

(*1) hypothetisch zou het kunnen dat de verwarming volledig geïsoleerd is en in het geval van een apparaat fout het hele CV netwerk onder stroom staat.
Verschil is alleen dat als het apparaat onder spanning komt te staan, de aardlek alsnog aanspreekt zodra je de boel aanraakt en de boel uitvalt. Zeker niet ideaal, maar dat is hoe die installatie werkt.

Waterleidingen zijn tegenwoordig steeds vaker niet geleidend. De leiding kan in jouw kamer prima metaal zijn, maar elders een keer verlegd of gerepareerd en daardoor niet meer fatsoenlijk verbonden. Zeker in het gemiddelde studentenhuis is er veelal door jan en alleman geknutseld.
En de aardeaansluiting van de waterleiding zelf kan natuurlijk falen.

Als jij er dan vrolijk een aardfout op aansluit die ongemerkt blijft, krijg je straks wel een doodsklap onder de douche of in bad. Ja de ALS zal alsnog ingrijpen. Maar de situatie is vele malen gevaarlijker.

Ja kansen zijn klein (marginaal zelfs). Maar je gaat geen beperkt risico oplossen door een potentieel groter gevaar te creëren.
Mijn punt is dat als je terecht(!) zegt dat het aan de eisen moet voldoen, dat je dan ook moet zeggen dat je volledig aan de eisen moet voldoen en dus die laptop daar überhaupt niet op aan mag sluiten! je kunt niet zeggen dat een deel van de norm wel moet en een ander deel voor het gemak maar even weglaten.
Dat is ook precies waarom ik het nog even genoemd heb over die ongeaarde vs geaarde stekker. Maar in de praktijk gebeurt dan gewoon veel.

De enige echt correcte oplossing is fatsoenlijke aarding regelen.
Ongeaarde stopcontacten zijn uit het jaar kruik, dat mag wel eens gemoderniseerd worden. Net als meterkasten zonder ALS. Maar succes met dat overbrengen aan de gemiddelde "werkt toch gewoon?" huisbaas

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-03 15:19
Sebazzz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:41:
[...]

De stekker andersom in het stopcontact steken. Ik heb dit probleem ook bij de ongeaarde adapter (eurostekker) van mijn Surface Pro 4. Als ik de stekker andersom in het stopcontact steek dan lost het probleem zich op.

[...]

Sowieso, als je de geaarde apparatuur op een geaarde stekkerdoos aansluit die vervolgens op een ongeaarde contact in de muur zit heb je hetzelfde probleem: Lekt er iets naar de aardlijn, loop je de kans ge-electrocuteerd te worden op alle apparatuur die op dezelfde stekkerdoos zit.
Het omdraaien van de stekker werkt alleen als de ingang van de adapter / voeding niet symmetrisch tov aarde uitgevoerd is. Tegenwoordig zou zich dat niet voor mogen doen, maar zeker als de lek (via condensatoren) van 1 aansluiting naar aarde groter is als de andere dan kan het verschil uitmaken.

Electrocuteren is niet ter sprake als de apparatuur verder ok is, het is vervelend maar daar is de stroom veel te laag voor. Zeker als er een werkende! aardlekschakelaar (Al eens ooit op de testknop gedrukt?) voorhanden is. Dan moet deze uitschakelen als het verschil groter is dan 30mA, dus er kan maximaal 30mA door je lichaam lopen. Dat is een aardige schok maar normaal niet dodelijk.

• timberleek
DjAntoon schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:55:
[...]
dus er kan maximaal 30mA door je lichaam lopen. Dat is een aardige schok maar normaal niet dodelijk.
Dat is niet helemaal hoe het werkt.
Hij schakelt uit bij max 30mA (meestal al bij <25mA), maar heeft wel een reactietijd van x milliseconde.
Gedurende die tijd kan de stroom prima hoger zijn natuurlijk

• Sebazzz
  • Nu online
DjAntoon schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:55:
[...]

Electrocuteren is niet ter sprake als de apparatuur verder ok is, het is vervelend maar daar is de stroom veel te laag voor.
De case die ik beschrijf is geaarde apparatuur op een geaarde contactdoos op een ongeaard stopcontact.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• DjAntoon
Sebazzz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:23:
[...]

De case die ik beschrijf is geaarde apparatuur op een geaarde contactdoos op een ongeaard stopcontact.
Dan nog, ik ben DJ, al meer dan 40 jaar op pad met apparatuur (eerst als hulpje van mijn vader) wij hadden toen al een flinke installatie, compleet geaard aangesloten. Denk daarbij aan zware eindversterkers en triac dimmers. Op de wat kleinere feestjes moest dit ook wel eens op een ongeaarde wandcontactdoos aangesloten worden.
In die tijd was het volgens mij ook absoluut niet verplicht om geaarde wcd's te hebben voor niet natte ruimtes.

Niettemin geloof ik in veiligheid en er is niet voor niets veel veranderd en verbeterd.

Vroeger werd bijvoorbeeld de aarding via loden (water)leidingen gedaan, het nutsbedrijf leverde op die manier de aarding aan. Toen lood steeds meer verdween en er kunststof voor in de plaats kwam, werd de aarding daardoor veel slechter, of compleet afwezig. Hierdoor zijn er helaas wel mensen overleden, doordat er ook niet altijd (werkende) aardlekschakelaars waren.

Toen ik 5 jaar geleden mijn huis gebouwd in 1992 kocht, waren beide aardlekschakelaars defect. Waarschijnlijk nooit getest geweest.

[Voor 5% gewijzigd door DjAntoon op 19-01-2022 12:49]

• DjAntoon
[...]
Je hebt natuurlijk volledig gelijk als je zegt dat het gewoon aan de norm moet voldoen.
Maar:

Dus even de samenvatting van dit hele topic:
- Wat je ervaart is normaal, geen defect.
- Gewoon op juiste wijze randaarde aanleggen!!!!!
- Als randaarde aanleggen niet mogelijk is, dan apparaten met geaarde stellers niet aansluiten.
- Als je dat toch wilt, dan is wat je doet illegaal en zijn de gevolgen voor jouw rekening.
Is dat zo volgens mij is het volgens de norm NEN1010 (die word hier bedoeld toch?) helemaal geen probleem om geaard op ongeaard aan te sluiten.
Je moet niet vergeten dat de NEN1010 van het jaar van installeren of (grote) update van toepassing is, niet de allernieuwste van zeg 2021.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de norm al 20 jaar niet meer geraadpleegd heb, ik ben uit die "branch".

• ThaJens
Cheesy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:12:
Zo vreemd is een niet-geaarde laptop niet volgens mij. Heel veel laptops hebben een adapter zonder aarde-stekker.
Die van mij is ook niet geaard, en ik voel ook elektrovibratie aan de behuizing. Ik zou me er niet te druk over maken alhoewel het soms een apart gevoel is, vooral als je de touchpad gebruikt.
Ik maak me er qua veiligheid ook niet echt druk om, ik vind het in het gebruik erg vervelend.

Die heb ik en ja die zijn allemaal geaard.
Sebazzz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:41:
[...]

[...]

Heeft dit ook zin als je een stekkerdoos gebruikt? Ik heb namelijk een stekkerdoos in de wandcontactdoos die nogal moeilijk te bereiken is, anders heb ik hem straks voor niets omgedraaid. :P
timberleek schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Aardlekschakelaars en aardeaansluitingen hebben niets met elkaar te maken.

Je kan prima aarde hebben zonder ALS en vice versa (maar beide situaties zijn niet meer toegestaan in nieuwe huissituaties)
Maar TS gaf aan dat hij de aardlek er al eens uit kreeg via zijn hdmi kabel.

[...]

[...]

Nee gewoon nee. Dit is beunhazerij van de bovenste plank.
Wil je aarde, dan trek je een aardedraad in de installatie. Of je gebruikt een verlengsnoer van een geaarde groep.
Al het andere is beunhazerij, niet toegestaan en meestal niet zonder risico.

[...]

Dit komt door het netfilter in een van de aangesloten apparaten.
Deze heeft normaal gesproken een drietal capaciteiten (tussen L&N, L&PE, N&PE). Als de aarde (PE) niet aangesloten is vormen de L-PE en N-PE condensatoren een capacitieve spanningsdeler tussen fase en nul met de aarde in het midden (dus 230v gedeeld door 2). Dit is relatief ongevaarlijk, er kan namelijk geen grote stroom gaan lopen. Maar het kan wel vervelend zijn.

En er zijn verhalen van kapotte poorten op randapparatuur doordat die 125v ook op de body van de connector kan staan. Dus zodra je die hdmi poort aansluit van de zwevende pc op een dubbel geisoleerde tv krijgt hij in eerste instantie een 125v pets voor zijn kiezen.

Technisch gezien hoor je geaarde apparatuur dan ook niet aan te sluiten op ongeaarde stopcontacten. Maar dat is theorie vs praktijk.
Mijn TV is niet aangesloten op een geaard stopcontact. Echter is hij wel verbonden met coax, kan het zijn dat deze wel geaard is? Hoe kan ik dat testen (Ik heb een multimeter)? Zal dit dan ook de reden zijn dat de aardlekschakelaar activeerde toen ik met de hdmi-kabel uit mijn TV contact maakte met de behuizing van mijn laptop?

• Sebazzz
  • Nu online
ThaJens schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:05:

[...]

Heeft dit ook zin als je een stekkerdoos gebruikt? Ik heb namelijk een stekkerdoos in de wandcontactdoos die nogal moeilijk te bereiken is, anders heb ik hem straks voor niets omgedraaid. :P
Ja, het gaat erom dat neutraal en fase via een andere ader je apparaat in gaat :)

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:14
ThaJens schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Ik maak me er qua veiligheid ook niet echt druk om, ik vind het in het gebruik erg vervelend.
[...]

Die heb ik en ja die zijn allemaal geaard.
[...]

[...]

Mijn TV is niet aangesloten op een geaard stopcontact. Echter is hij wel verbonden met coax, kan het zijn dat deze wel geaard is? Hoe kan ik dat testen (Ik heb een multimeter)? Zal dit dan ook de reden zijn dat de aardlekschakelaar activeerde toen ik met de hdmi-kabel uit mijn TV contact maakte met de behuizing van mijn laptop?
Het uiteinde van de coax aanraken :P Dat ik me van vroeger kan herinneren kon dat altijd prima. Maar in een kamer van een huis wat mijn moeder verhuurd voel je een lichte "vervelende" stroom als je met de vinger de coax aanraakt. Lijkt mij dat die aansluitingen daar dus ook niet gaard zijn.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een laptop doet niet met randaarde hooguit de voeding dus in principe onmogelijk wat gebeurt er als je op de accu werkt en de rest er wel in? Zou echt gaan testen om te zien waar het vandaan komt probeer ook die USB-C hub uit te sluiten.

Vroeger in de tijd van de platenspelers wilde die nog wel eens een brom hebben wat je kon oplossen met een aarde draad naar de verwarming. Maar dat was heel wat anders.

[Voor 26% gewijzigd door Frogmen op 19-01-2022 15:51]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:10
Frogmen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:50:
Een laptop doet niet met randaarde hooguit de voeding dus in principe onmogelijk
Ik heb gewoon een laptop met een driepolige stekker en een geaarde alu behuizing gehad hoor, dus hoezo onmogelijk?

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 22:21
Bij mij in huis is alles geaard, ik heb toch echt een statische brom in mn beiden speakers als ik mn pc gebruik. Gebruik een A merk voeding, en A merk behuizing. Alsnog gezeik.

• jordje
Bert2000 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:40:
Bij mij in huis is alles geaard, ik heb toch echt een statische brom in mn beiden speakers als ik mn pc gebruik. Gebruik een A merk voeding, en A merk behuizing. Alsnog gezeik.
Dat zou heel goed een aardlus kunnen zijn. Daarbij ontstaan de problemen juist door de aarding (kort door de bocht). Best kans dat je het verhelpt door één of meerdere apparaten juist niet geaard aan te sluiten. Of als je wat professioneler spul hebt zit er een 'ground lift' schakelaartje op.

Wat dat betreft is aarding soms echt een drama :X

• ThaJens
Ik heb een andere HDMI-kabel besteld om te testen of het niet aan te kabel lag. Op het moment dat ik de HDMI-kabel in de TV heb zitten en deze in de laptop plug, klapt de aardlekschakelaar er in (bij beide kabels). Haal ik de coax-kabel uit de TV, gebeurt dit niet. Het gebeurt pas echt als ik de kabel in de poort probeer te doen, raak ik de behuizing aan met het uiteinde van de hdmi-kabel, gebeurt er niets. De coax-kabel zal dus wel geaard zijn en dus de TV waarschijnlijk ook. Een oplossing is dus gewoon de coax-kabel eruit trekken, maar heel praktisch is dat niet..

[Voor 14% gewijzigd door ThaJens op 20-01-2022 20:06]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee