nieuws: DNB: energieconsumptie bitcoin steeg flink terwijl transacties daalden
Artikel over DNB onderzoek over klimaatimpact van bitcoin. Ik zie dat @Kevinkrikhaar een stagiair is, dus ik mag (hopelijk) verwachten dat er eindredactie heeft plaastgevonden door bijv @Olaf of @WoutF
Toch mankeert er behoorlijk wat aan de laatste twee paragrafen.
De toon is zodanig dat de journalist weer 'gekleurd' lijkt, in plaats van dat hij rapporteert over de resultaten van de DNB.
Daanaast wordt er denk ik met 'geologisch' 'geografisch' bedoelt, tenzij bitcoinminers in zoutmijnen of vulkanen zitten.
Artikel over DNB onderzoek over klimaatimpact van bitcoin. Ik zie dat @Kevinkrikhaar een stagiair is, dus ik mag (hopelijk) verwachten dat er eindredactie heeft plaastgevonden door bijv @Olaf of @WoutF
Toch mankeert er behoorlijk wat aan de laatste twee paragrafen.
"toegeven" betekent in de Nederlandse taal bezwijken of bijdraaien, meestal om achteraf aan te moeten geven dat er een fout is gemaakt. Het betreft hier echter een nuance in de resultaten als gevolg van gemaakt aannames die netjes zijn geschreven. Geen onbelangrijk verschil, want deze woordkeuze geeft 'kleur' aan het artikel, waarin het lijkt dat de journalist het rapport van de DNB probeert te ondermijnen.Wel geeft DNB toe dat de metingen geen volledig beeld geven. De gebruikte methode gaat er vanuit dat miners gebruikmaken van dezelfde energiemix als het land waarin ze crypto's delven.
Los van de rommelige opbouw van deze zin waardoor de context/nuance die het moet aanbrengen aan de resultaten van de DNB, val ik twee keer over het woordje 'zou'. 'Zou' impliceert een onzekerheid. Of het "rapport 35% beslaat" is echter gewoon te verifieeren. Tevens zal Tweakers een bron hebben waaruit blijkt dat "dit de enige bron zou zijn" en is de onzekerheid dus niet nodig.Er werd tevens voor het onderzoek gebruikgemaakt van The Cambridge bitcoin Electricity Consumption Index Visualization Map, aangezien dat de enige bron zou zijn met geologische data, maar deze zou slechts 35 procent van het hele bitcoinnetwerk beslaan.
De toon is zodanig dat de journalist weer 'gekleurd' lijkt, in plaats van dat hij rapporteert over de resultaten van de DNB.
Daanaast wordt er denk ik met 'geologisch' 'geografisch' bedoelt, tenzij bitcoinminers in zoutmijnen of vulkanen zitten.
Waarom is dit onderzoek relevant voor het nieuwsbericht. Waarom kiest de journalist ervoor om crypto met cash/pin te vergelijken. Daarbij ontbreekt de bron (waar is dat rapport te vinden) alsook een nadere verklaring (waarom zit er een 'mismatch in methoden'). Juist hier had een journalist eens kritisch moeten zijn. Maar in de huidige formulering is de journalist de DNB als prutsers aan het wegzetten.De bank heeft eerder een onderzoek laten uitvoeren naar de klimaatimpact van cash- en pinbetalingen, maar zegt dat die door een 'mismatch in de methodes om de CO2-voetafdruk te bepalen lastig vergelijkbaar zijn met crypto’s'.
Daarmee zegt de journalist impliciet dat de resultaten uit het rapport niet vertrouwd kunnen worden, zonder inhoudelijk op de methodiek in het rapport in te gaan. Dat is ontzettend laag bij de grond, behoort niet tot de wijze waarop een nieuwsredacteur/onderzoeksjournalist behoort te schrijven en is Tweakers onwaardig.DNB staat al langer kritisch tegenover cryptovaluta. De mogelijkheden van cryptovaluta worden vaak als bedreiging voor het traditionele betalingsverkeer gezien, waar centrale banken voornamelijk op gericht zijn.