Vriezer compressor slaat af na 4s

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugs4Bugs
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:51
De compressor van mijn Miele vriezer (F1312 S-1) slaat aan, maar stopt na ongeveer 4 seconden.
Na een minuut hetzelfde rondje. Het aanstuur relais schakelt en voor 4 sec hoor ik de compressor.
Geen gekke geluiden uit de compressor.

Ik heb het relais (ZAF6) gecheckt door de compressor van het relais te halen. Dan schakelt het relais in en valt niet meer af.
Het lijkt er dus op dat er iets mis gaat met de compressor.

De vriezer is een week geleden ontdooid en heeft daarna gewoon gefunctioneerd, tot gisteravond.

Iemand nog een idee hoe ik de compressor verder kan checken of nog beter weer aan de praat krijg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5Cw1wYBoN3-sds-JCsA0lGaQjk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97q5W9lr3676kvB6vyKsOq5V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJn-05RL7kh_yYwyS08PTec45gE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oIj7Xnx8Y30R3fxMNMuUeoF.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Bugs4Bugs op 13-01-2022 14:44 ]

Beste antwoord (via Bugs4Bugs op 16-01-2022 19:08)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dat is wel te verklaren. De PTC is nog warm en daarna moet er extra stroom lopen om de compressor op te starten. Dat is teveel en onderbreekt de PTC de stroom (die wordt overigens gloeiend heet en de compressor blijft stil staan). Laat je eerst afkoelen dan is de opstart stroom niet voldoende om de PTC te trippen. Normale situatie is dat de compressor minimaal 10 minuten uitstaat voordat de thermostaat hem weer inschakelt. Dus normaal is het geen probleem. Als je hier rekening mee houdt is er dan wel iets stuk? Dus doet je vriezer het als je de stekker er pas na 10 minuten in doet?
Stroom meten kun je het beste doen met zo'n tussen steker energie meter. Kost een tientje in de bouwmarkt. Die levert z'n geld wel weer op als je ook even het sluipverbruik meet van al je elektrische apparaten. Maar goed dat is weer een heel ander verhaal :)

Theo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Klinkt als een beveiliging.
Hoe oud is de vriezer?
Zit er nog koelmiddel in het systeem?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugs4Bugs
De vriezer is al een jaar of 10 oud. Geen lekkage gezien en hoor de koelvloeistof nog in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:05

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik lees het nergens, maar ik neem aan dat het probleem is dat de vriezer nu niet meer goed genoeg vriest?
Hoe warm is het in de ruimte waar de vriezer staat? Vriezers hebben een minimale temperatuur waarbij ze nog werken. Als het te koud is, slaan ze af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugs4Bugs
De compressor slaat maar voor 4 sec aan en gaat dan weer uit. Dus de vriezer koelt nooit genoeg af in die tijd. Het waarschuwingslampje voor temperatuur te hoog knippert.
De vriezer staat binnen in een verwarmde ruimte.
Het relais slaat eruit waarschijnlijk als veiligheid. Het lijkt alsof de compressor te veel stroom trekt.

[ Voor 19% gewijzigd door Bugs4Bugs op 13-01-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugs4Bugs
Inmiddels het relais gedemonteerd. Heb gelezen dat andere dezelfde problemen hadden en de PTC als oorzaak geven. Hoop alleen dat mijn compressor niet stuk is. Zou dat graag op een 1 of anderse manier checken, voordat ik een nieuw relais koop.
Overigens schakelt het hele relais nu helemaal niet meer. Sterkt mijn gevoel dat het start relais / PTC kapot is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugs4Bugs
De compressor weer aan de praat gekregen door het omzeilen van de PTC. Ben er nu wel van overtuigd dat het de PTC/startrelais is wat niet functioneerd. Ga ik de ZAF6 maar eens opzoeken en bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

PTC schakelt af bij een bepaalde hoeveelheid stroom. Die kun je meten als de compressor draait. Even opgenomen stroom met type plaatje vergelijken.
Misschien wordt de PTC ook wel te heet door slecht contact. Even de stekers erop/af en de contactpunten schoonmaken als je daar bij kunt komen.
Vervangen is natuurlijk de beste optie.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugs4Bugs
Het vreemde is dat ik nu de compressor kan laten lopen voor een lange tijd. Haal ik de stekker uit stop contact en plug ik die direct weer in, komt de compressor niet ingang. Wacht ik 5 minuten dan gaat ie weer aan.
De PTC is dan waarschijnlijk weer afgekoeld.
Maar tijdens het draaien is de PTC geen probleem.
Ben wat beperkt met mijn eenvoudige multimeter, kan alleen gelijk stroom meten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dat is wel te verklaren. De PTC is nog warm en daarna moet er extra stroom lopen om de compressor op te starten. Dat is teveel en onderbreekt de PTC de stroom (die wordt overigens gloeiend heet en de compressor blijft stil staan). Laat je eerst afkoelen dan is de opstart stroom niet voldoende om de PTC te trippen. Normale situatie is dat de compressor minimaal 10 minuten uitstaat voordat de thermostaat hem weer inschakelt. Dus normaal is het geen probleem. Als je hier rekening mee houdt is er dan wel iets stuk? Dus doet je vriezer het als je de stekker er pas na 10 minuten in doet?
Stroom meten kun je het beste doen met zo'n tussen steker energie meter. Kost een tientje in de bouwmarkt. Die levert z'n geld wel weer op als je ook even het sluipverbruik meet van al je elektrische apparaten. Maar goed dat is weer een heel ander verhaal :)

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugs4Bugs
Dank voor je tips.
Had het relais al omzeilt Denk dat de compressor vast heeft gezeten. Na wat gehamer en gestuiter van de vriezer, werd het geluid steeds beter. Kreeg alleen het relais niet meer aan de praat. Heb gekeken voor een nieuw startrelais via Miele, De kosten (180 euro) wegen voor mjj niet op tegen een nieuwe meer energiezuinige vriezer.
Tevens wilde de vrouw niet langer wachten op onderdelen. Heb uit ellende het brood buiten in de sneeuw begraven om ze niet te laten ontdooien. Woon in Noorwegen, dus sneeuw genoeg.
Wel fijn dat ik weer wat geleert heb!
Van mij mag er een slotje op.
Pagina: 1