Vraag

• daveyus
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-03 12:52
Hallo,

Sinds kort ben ik verhuist en beschikt mijn woonkamer over twee ingebouwde plafondspeakers (rear speakers) aan de achterzijde van de kamer. Nu heb ik op dit moment enkel een TV en zou ik graag deze speakers willen gebruiken i.c.m. nog aan te schaffen front speakers in een surround opstelling voor films, series etc. De plafondspeaker kabels komen bij de TV los uit de muur (zonder tulp).

Zelf heb ik al gekeken naar het gebruik van een Receiver om de boxen op aan te sluiten alleen is dat prijstechnisch best een flinke aanschaf. Ik wil dus eerst zeker weten of ik qua gedachtegang zo goed zit.

Zelf had ik deze in gedachten: https://www.plattetv.nl/product/denon-avc-s660h.
Daarnaast zal ik dan nog twee losse front speakers aanschaffen.

Mis ik iets? Kan ik wellicht ook gewoon een homecinemaset of soundbar met speakers kopen en de plafondspeakers hier op aansluiten?

Hoor het graag.

Alle reacties

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20
Als je echt voor surround gaat, vergeet dan ook je centerspeaker niet, films en series gooien daar hun spraak over en zonder is het wat onhandig.

Wat je evt kan doen is zorgen dat je reciever 7.x aankan, een losse complete surround set en die 2 plafondspeakers er extra bij aansluiten.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:53

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

daveyus schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:35:
Mis ik iets? Kan ik wellicht ook gewoon een homecinemaset of soundbar met speakers kopen en de plafondspeakers hier op aansluiten?
Je hebt passieve speakers, die moeten van vermogen worden voorzien door een versterker. De genoemde receiver is daar een oplossing voor. Ik denk dat je weinig andere opties hebt. Gros van de sound bars die je koopt zijn actief. Oftewel speaker en versterker in één. Maar geen mogelijkheid om daar andere speakers op aan te sluiten. Als die optie er wel is is het een actieve speaker van hetzelfde merk.

All-in-one surround setjes zou je naar kunnen kijken maar die worden geleverd met complete speakerset. Oftewel, dan houdt je weer speakers over. Waarbij veel fabrikanten custom connectoren gebruiken, dan kan je weer niet zo de speakers aansluiten omdat de connector niet klopt. Conclusie is eigenlijk dat, over het algemeen, kant en klare home cinema sets niet zijn gemaakt om uit elkaar getrokken te worden of te worden aangevuld. Als je naar zoiets kijkt neem dan een merk wat losse receivers verkoopt, heb je meer kans dat je alles aan kan sluiten. Al zie je dit niet veel meer, de wens/eis van de gemiddelde consument ligt nu op draadloos en zo klein mogelijk. Plus, als je een complete set koopt heb je weinig inbreng in de speakers voor de front sectie (waar de keuze letterlijk uit duizenden speakers) bestaat.

Zoals gezegd zie ik zo geen andere oplossing dan een receiver. Als de eis is om voor de fronts (Front Left, Center, Front Right) één speaker te willen kan je zoeken naar een passieve sound bar. Aanbod is klein maar ze zijn er wel. Dan heb je meteen een center want, zoals hierboven gezegd, vergeet niet dat ook die speaker belangrijk is. Om eerlijk te zijn zou ik de subwoofer ook niet weglaten. Of je moet voor de front sectie fikse speakers neerzetten die laag gaan dan kom je er mogelijk mee weg. Al blijf ik van mening dat een goede subwoofer altijd een aanvulling is. Maar ga je voor de fronts ook voor kleine speakers dan moet je wel naar een subwoofer omdat je anders bereik mist.

Edit:
Puur nieuwsgierigheid, wat had je qua budget in gedachten?

Als je alleen TV kijkt dan maakt de receiver zo veel niet uit. Als er maar één manier is om geluid vanaf de TV naar de receiver te krijgen. Beetje TV heeft een optische uitgang (waarmee je, afhankelijk van de TV, tot Dolby Digital en DTS kan krijgen), een ingang die receivers van 20 jaar oud ook hebben. Als de eisen niet exotisch zijn hoeft het budget dat ook niet te zijn. Oude receiver haal je voor een prikkie van Marktplaats. Komen er meer eisen bij dan kan de receiver duurder worden of je wordt beperkt in wat er weer kan worden gegeven.

[Voor 47% gewijzigd door FeaR op 13-01-2022 12:57]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• daveyus
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-03 12:52
Je geeft me stof tot nadenken. Ik was in de veronderstelling dat je een receiver altijd i.c.m. HDMI throughput gebruikt. Maar in principe kan ik met de optische uitgang van de TV een receiver gebruiken zonder HDMI aansluitingen (zitten er al genoeg in de TV).

Mijn budget zit zo rond de 1000 a 1200 euro voor de volledige opstelling. Mocht het niet anders kunnen wil ik hoger gaan. Wellicht een tip voor left, right en center speakers incl subwoofer?

[Voor 8% gewijzigd door daveyus op 13-01-2022 13:22]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zou gewoon een standaard 5.1 set kopen waar de speakers niet met een eigen stekkertje worden verbonden maar gewoon door de draad erin te klemmen en dan de achterste speakers lekker op te bergen en de plafondspeakers te gebruiken. Sound Quality is denk ik toch niet je hoogste prioriteit (anders zou je geen plafondspeakers willen gebruiken) dus looks, prijs en aansluitmogelijkheden lijken mij de belangrijkste criteria.

Voor een paar honderd euro heb je dan al iets heel leuks. Zeker geen 1000 tot 1200 euro. Jammer van de achterspeakers die je dan 'over' hebt, maar dat is goedkoper dan alles los kopen denk ik. Plus je hebt direct reserve voor als eens een van de front speakers het begeeft.
Ja of je geeft 1000-1200 euri uit en je hebt wel wat goeds :).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee