Hi all!
Recent een nieuwe woning gekocht en deze is voorzien van 2 excuus paneeltjes. Deze willen wij graag gaan vervangen voor een mooi dak vol panelen. We hebben ondertussen en paar offertes gekregen en eigenlijk kwam iedereen op hetzelfde voorstel (14 tot 16 panelen met 6kW Solaredge en optimizers). Ik twijfel een beetje over de voorstellen en leg dit graag aan jullie voor.
:strip_exif()/f/image/YB5GDlxYpIoGaROPLQZ2mA9t.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een opstelling die veel voorgesteld is:
/f/image/fX76ZuKGySgKDB4tc9fyd3JH.png?f=fotoalbum_large)
Het dak is op het ZZO en heeft een hellingshoek van ongeveer 36 graden.
offerte 1:
12x hyundai 395 Wp panelen met Solaredge SE4000HD en 12 S440 optimizers voor €1,05/Wp. Deze adviseur had de voorkeur de 2 huidige panelen te laten liggen en er omheen te leggen. Leek ons ongewenst.
offerte 2:
17x AEG 370 Wp panelen met Solaredge 6k 3-fase en 17 optimizers voor €1,28/Wp. Deze adviseur stelde voor om op de dakkapel achter ook 2 panelen te leggen en 1 voor. Qua opstelling sprak dit ons aan maar qua prijs kwamen ze erg hoog uit t.o.v. de andere aanbieders.
offerte 3:
16x solarcell 385 Wp panelen met Solaredge 6k 3-fase en 16 S440 optimizers voor €1,00/Wp. Deze adviseur is bij ons thuis geweest en voelde initieel goed.
De voorkeur gaat uit naar deze offerte maar er is toch wat twijfel over de kwaliteit. Na veel gelezen te hebben op Tweakers krijg ik het gevoel dat deze opstelling een klassiek geval gaat worden van een teleurstellende solaredge opstelling. Gedurende de dag zullen de 3 panelen naast de dakkapel en het ene paneel naast de WTW-pijp schaduw gaan krijgen. Dan blijven er 12 panelen over die gezamenlijk het nominale DC verbruik van de omvormer (750V) niet kunnen leveren doordat de omvormers een maximum hebben van 60V.
Ik ben zelf wat gaan stoeien in de solaredge designer en krijg inderdaad de melding dat er iets fout zit. Opbrengst factor verlies van 6-7%.
Dit heb ik bij de installateur neergelegd en gevraagd of dit niet efficiënter zou kunnen/moeten. Zijn reactie was: "Zelf heb ik 10 panelen met solaredge liggen op 1-fase. Die leveren nu 38V en dat werkt ook gewoon. "
Vervolgens stelde hij voor om als ik het echt niet fijn vond micro-omvormers te plaatsen. Ik twijfel hierdoor een beetje door de kunde van de installateur, wat vinden jullie?
zelf doen:
Door bovenstaande twijfels ben ik mij gaan verdiepen in het zelf regelen van alle zaken. Ik ben halverwege de Solaredge academy en so far so good. Ik kom op onderstaande opstelling. Dit betreft een opstelling met 18 panelen zoals weergegeven maar dan zonder het paneel naast de wtw-pijp. Ik twijfel ernstig of het past en moet nog even het dak op om dit exact te meten.
/f/image/IPyvRFbnj1Yh27M9jNM6mcNU.png?f=fotoalbum_large)
Bijbehorende boodschappenlijst:
13x Trina Solar - Vertex Mono 385 All Black (voor op het pannendak)
5x LONGi Solar - Mono 415 Black White (voor op de dakkapellen)
1x SolarEdge 3PH Omvormer, 6kW
18x solaredge optimizer. Afhankelijk van advies zou in deze opstelling S440 of S500B of P505 kunnen volgens de designer.
Kosten zouden (incl. kabels en meterkast onderdelen) ongeveer uitkomen op €0,75/Wp.
Bij deze opstelling stelt de designer het volgende voor:
/f/image/v7ocEDNSh5HUXQJeLP00y55y.png?f=fotoalbum_large)
Hoe kijken jullie naar bovenstaande? Nog goede adviezen om ons net het laatste zetje te geven in de goede richting? Mijn dank is alvast groot!
Recent een nieuwe woning gekocht en deze is voorzien van 2 excuus paneeltjes. Deze willen wij graag gaan vervangen voor een mooi dak vol panelen. We hebben ondertussen en paar offertes gekregen en eigenlijk kwam iedereen op hetzelfde voorstel (14 tot 16 panelen met 6kW Solaredge en optimizers). Ik twijfel een beetje over de voorstellen en leg dit graag aan jullie voor.
Foto's
Hierbij een foto van het huis met de 2 huidige paneeltjes.:strip_exif()/f/image/YB5GDlxYpIoGaROPLQZ2mA9t.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een opstelling die veel voorgesteld is:
/f/image/fX76ZuKGySgKDB4tc9fyd3JH.png?f=fotoalbum_large)
Het dak is op het ZZO en heeft een hellingshoek van ongeveer 36 graden.
Beschikbare (dak)ruimte
Op basis van dakpannen tellen kom ik op een grootte van het dak van 6,35m breed en 7,4m lang. Hier gaat dan wel de dakkapel 3,6X2,6 vanaf, maar hier wensen we ook 1a2 panelen op te leggen.Schaduw
Vanuit het oosten is er geen noemenswaardige schaduw. Vanuit het westen komt er aan het einde van de dag schaduw door de dakkapel en door een WTW-pijp. De bomen verderop in de straat geven wellicht aan het einde van de dag schaduw, maar dan is dat bij zonsondergang.Jaarverbruik
Momenteel verbruiken wij ongeveer 2500kWh, maar er komt een elektrische auto. Derhalve is het motto: hoe meer hoe beter.Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel is er nog een 1-fase aansluiting, maar deze gaat volgende week verzwaard worden naar 3-fase.Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk uit het dak halen, maar het moet wel rendabel zijn. Budget is passend bij het doel en o.b.v. kwaliteit kan deze opgeschroefd worden. Maar we blijven Hollanders, als het niet duur hoeft dan is dat zeker geen doel op zich.Wie gaat het project uitvoeren
Het initiële plan was het uit te besteden. Hier is een kleine twijfel over op dit moment. De optie bestaat dat we het zelf doen.Bijhouden van data
Bijhouden van data is een "nice-to-have". Geen must en als het er is zou het dummy-proof moeten zijn met een app of een site.Reeds verkregen offertes
We hebben een 4 tal offertes ontvangen. 3 offertes zijn op afstand gedaan en 1 bedrijf heeft een adviseur langs gestuurd. De offerte o.b.v. het advies voelt voor ons het meest passend, maar hier is nog wat twijfel over.offerte 1:
12x hyundai 395 Wp panelen met Solaredge SE4000HD en 12 S440 optimizers voor €1,05/Wp. Deze adviseur had de voorkeur de 2 huidige panelen te laten liggen en er omheen te leggen. Leek ons ongewenst.
offerte 2:
17x AEG 370 Wp panelen met Solaredge 6k 3-fase en 17 optimizers voor €1,28/Wp. Deze adviseur stelde voor om op de dakkapel achter ook 2 panelen te leggen en 1 voor. Qua opstelling sprak dit ons aan maar qua prijs kwamen ze erg hoog uit t.o.v. de andere aanbieders.
offerte 3:
16x solarcell 385 Wp panelen met Solaredge 6k 3-fase en 16 S440 optimizers voor €1,00/Wp. Deze adviseur is bij ons thuis geweest en voelde initieel goed.
De voorkeur gaat uit naar deze offerte maar er is toch wat twijfel over de kwaliteit. Na veel gelezen te hebben op Tweakers krijg ik het gevoel dat deze opstelling een klassiek geval gaat worden van een teleurstellende solaredge opstelling. Gedurende de dag zullen de 3 panelen naast de dakkapel en het ene paneel naast de WTW-pijp schaduw gaan krijgen. Dan blijven er 12 panelen over die gezamenlijk het nominale DC verbruik van de omvormer (750V) niet kunnen leveren doordat de omvormers een maximum hebben van 60V.
Ik ben zelf wat gaan stoeien in de solaredge designer en krijg inderdaad de melding dat er iets fout zit. Opbrengst factor verlies van 6-7%.
Dit heb ik bij de installateur neergelegd en gevraagd of dit niet efficiënter zou kunnen/moeten. Zijn reactie was: "Zelf heb ik 10 panelen met solaredge liggen op 1-fase. Die leveren nu 38V en dat werkt ook gewoon. "
Vervolgens stelde hij voor om als ik het echt niet fijn vond micro-omvormers te plaatsen. Ik twijfel hierdoor een beetje door de kunde van de installateur, wat vinden jullie?
zelf doen:
Door bovenstaande twijfels ben ik mij gaan verdiepen in het zelf regelen van alle zaken. Ik ben halverwege de Solaredge academy en so far so good. Ik kom op onderstaande opstelling. Dit betreft een opstelling met 18 panelen zoals weergegeven maar dan zonder het paneel naast de wtw-pijp. Ik twijfel ernstig of het past en moet nog even het dak op om dit exact te meten.
/f/image/IPyvRFbnj1Yh27M9jNM6mcNU.png?f=fotoalbum_large)
Bijbehorende boodschappenlijst:
13x Trina Solar - Vertex Mono 385 All Black (voor op het pannendak)
5x LONGi Solar - Mono 415 Black White (voor op de dakkapellen)
1x SolarEdge 3PH Omvormer, 6kW
18x solaredge optimizer. Afhankelijk van advies zou in deze opstelling S440 of S500B of P505 kunnen volgens de designer.
Kosten zouden (incl. kabels en meterkast onderdelen) ongeveer uitkomen op €0,75/Wp.
Bij deze opstelling stelt de designer het volgende voor:
/f/image/v7ocEDNSh5HUXQJeLP00y55y.png?f=fotoalbum_large)
Regio
VeluweHoe kijken jullie naar bovenstaande? Nog goede adviezen om ons net het laatste zetje te geven in de goede richting? Mijn dank is alvast groot!
[ Voor 6% gewijzigd door Tulster op 13-01-2022 11:43 . Reden: Foto gefixt ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/j75yM2b76u6KtiSXLECFaMZH.png?f=user_large)
/f/image/opFJnww2f6JFb1fr26dgi6Hl.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/KgI6eyWlqw8fIFhooyykevvM.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YmSKz0hBgQyUqeLVjrb3s0GL.png?f=user_large)
/f/image/SZkPWNKvZHfMPPPymL20YQCJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zC6PyYUY7NuZb2MAMgaqy8x0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iasUxJB0lK1wxNjtlFEHYOeI.png?f=fotoalbum_large)