Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen; slecht advies of gaat het i

Pagina: 1
Acties:

• Tulster
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01-2024
Hi all!

Recent een nieuwe woning gekocht en deze is voorzien van 2 excuus paneeltjes. Deze willen wij graag gaan vervangen voor een mooi dak vol panelen. We hebben ondertussen en paar offertes gekregen en eigenlijk kwam iedereen op hetzelfde voorstel (14 tot 16 panelen met 6kW Solaredge en optimizers). Ik twijfel een beetje over de voorstellen en leg dit graag aan jullie voor.
Foto's
Hierbij een foto van het huis met de 2 huidige paneeltjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ydzBd_CYwvy4DZEuKGqyGNXnPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YB5GDlxYpIoGaROPLQZ2mA9t.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een opstelling die veel voorgesteld is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW1bXNMY2Ey8ZrlPGwbA8QxGyf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fX76ZuKGySgKDB4tc9fyd3JH.png?f=fotoalbum_large

Het dak is op het ZZO en heeft een hellingshoek van ongeveer 36 graden.
Beschikbare (dak)ruimte
Op basis van dakpannen tellen kom ik op een grootte van het dak van 6,35m breed en 7,4m lang. Hier gaat dan wel de dakkapel 3,6X2,6 vanaf, maar hier wensen we ook 1a2 panelen op te leggen.
Schaduw
Vanuit het oosten is er geen noemenswaardige schaduw. Vanuit het westen komt er aan het einde van de dag schaduw door de dakkapel en door een WTW-pijp. De bomen verderop in de straat geven wellicht aan het einde van de dag schaduw, maar dan is dat bij zonsondergang.
Jaarverbruik
Momenteel verbruiken wij ongeveer 2500kWh, maar er komt een elektrische auto. Derhalve is het motto: hoe meer hoe beter.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel is er nog een 1-fase aansluiting, maar deze gaat volgende week verzwaard worden naar 3-fase.
Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk uit het dak halen, maar het moet wel rendabel zijn. Budget is passend bij het doel en o.b.v. kwaliteit kan deze opgeschroefd worden. Maar we blijven Hollanders, als het niet duur hoeft dan is dat zeker geen doel op zich.
Wie gaat het project uitvoeren
Het initiële plan was het uit te besteden. Hier is een kleine twijfel over op dit moment. De optie bestaat dat we het zelf doen.
Bijhouden van data
Bijhouden van data is een "nice-to-have". Geen must en als het er is zou het dummy-proof moeten zijn met een app of een site.
Reeds verkregen offertes
We hebben een 4 tal offertes ontvangen. 3 offertes zijn op afstand gedaan en 1 bedrijf heeft een adviseur langs gestuurd. De offerte o.b.v. het advies voelt voor ons het meest passend, maar hier is nog wat twijfel over.

offerte 1:
12x hyundai 395 Wp panelen met Solaredge SE4000HD en 12 S440 optimizers voor €1,05/Wp. Deze adviseur had de voorkeur de 2 huidige panelen te laten liggen en er omheen te leggen. Leek ons ongewenst.

offerte 2:
17x AEG 370 Wp panelen met Solaredge 6k 3-fase en 17 optimizers voor €1,28/Wp. Deze adviseur stelde voor om op de dakkapel achter ook 2 panelen te leggen en 1 voor. Qua opstelling sprak dit ons aan maar qua prijs kwamen ze erg hoog uit t.o.v. de andere aanbieders.

offerte 3:
16x solarcell 385 Wp panelen met Solaredge 6k 3-fase en 16 S440 optimizers voor €1,00/Wp. Deze adviseur is bij ons thuis geweest en voelde initieel goed.

De voorkeur gaat uit naar deze offerte maar er is toch wat twijfel over de kwaliteit. Na veel gelezen te hebben op Tweakers krijg ik het gevoel dat deze opstelling een klassiek geval gaat worden van een teleurstellende solaredge opstelling. Gedurende de dag zullen de 3 panelen naast de dakkapel en het ene paneel naast de WTW-pijp schaduw gaan krijgen. Dan blijven er 12 panelen over die gezamenlijk het nominale DC verbruik van de omvormer (750V) niet kunnen leveren doordat de omvormers een maximum hebben van 60V.

Ik ben zelf wat gaan stoeien in de solaredge designer en krijg inderdaad de melding dat er iets fout zit. Opbrengst factor verlies van 6-7%.

Dit heb ik bij de installateur neergelegd en gevraagd of dit niet efficiënter zou kunnen/moeten. Zijn reactie was: "Zelf heb ik 10 panelen met solaredge liggen op 1-fase. Die leveren nu 38V en dat werkt ook gewoon. " 8)7
Vervolgens stelde hij voor om als ik het echt niet fijn vond micro-omvormers te plaatsen. Ik twijfel hierdoor een beetje door de kunde van de installateur, wat vinden jullie?

zelf doen:
Door bovenstaande twijfels ben ik mij gaan verdiepen in het zelf regelen van alle zaken. Ik ben halverwege de Solaredge academy en so far so good. Ik kom op onderstaande opstelling. Dit betreft een opstelling met 18 panelen zoals weergegeven maar dan zonder het paneel naast de wtw-pijp. Ik twijfel ernstig of het past en moet nog even het dak op om dit exact te meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeWCNmx9wfGVpznOm4UKdHpXSww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IPyvRFbnj1Yh27M9jNM6mcNU.png?f=fotoalbum_large

Bijbehorende boodschappenlijst:
13x Trina Solar - Vertex Mono 385 All Black (voor op het pannendak)
5x LONGi Solar - Mono 415 Black White (voor op de dakkapellen)
1x SolarEdge 3PH Omvormer, 6kW
18x solaredge optimizer. Afhankelijk van advies zou in deze opstelling S440 of S500B of P505 kunnen volgens de designer.

Kosten zouden (incl. kabels en meterkast onderdelen) ongeveer uitkomen op €0,75/Wp.

Bij deze opstelling stelt de designer het volgende voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h4Z5pG3es8aMyXYRNJs2EMym9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v7ocEDNSh5HUXQJeLP00y55y.png?f=fotoalbum_large
Regio
Veluwe

Hoe kijken jullie naar bovenstaande? Nog goede adviezen om ons net het laatste zetje te geven in de goede richting? Mijn dank is alvast groot! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Tulster op 13-01-2022 11:43 . Reden: Foto gefixt ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 13:34
- Is SolarEdge prijs-efficient/nodig als er eigenlijk geen relevante schaduw is?
- 3 verschillende orientaties is wel tricky, veel omvormers kunnen er maar 2 aan (MPTT trackers)
- Daarom, misschien die 2 op de dakkapel aan de kant waar toch al veel ligt wellicht laten vervallen (?)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik begrijp de aarzeling, een installateur die Solaredge legt voor 1€/Wp is aantrekkelijk.
Maar hij geeft en onkunde en onwil aan met dat onzin-antwoord... en dat is in principe gewoon de doodzonde voor een leverancier.

Hoeveel opbrengst factor verlies blijft er over met 80V optimizers?

Let op met belasting dakkapellen. Vaak niet sterk genoeg voor de permanente extra belasting. Soms wel als je met een ballastvrij systeem werkt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tulster
Wilke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:00:
- Is SolarEdge prijs-efficient/nodig als er eigenlijk geen relevante schaduw is?
Goede vraag, ik denk gezien de harde schaduw van het dakkapel wel. Er zal altijd schaduw zijn op 3-4 panelen waar iets mee gedaan moet worden. Of zie ik dit verkeerd?
Wilke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:00:
- 3 verschillende orientaties is wel tricky, veel omvormers kunnen er maar 2 aan (MPTT trackers)
Ik was in de veronderstelling dat dit met SolarEdge wel zou moeten lukken. Uiteindelijk zullen er 2 orientaties zijn verwacht ik; 1 orientatie vanuit het pannendak en 1 orientatie vanuit de platte daken (die zouden gelijk kunnen/moeten zijn).

• Tulster
Ronald schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:11:
Ik begrijp de aarzeling, een installateur die Solaredge legt voor 1€/Wp is aantrekkelijk.
Maar hij geeft en onkunde en onwil aan met dat onzin-antwoord... en dat is in principe gewoon de doodzonde voor een leverancier.
Precies mijn gevoel!! Was echt een goed verhaal tot dit moment, prijs was goed, voorstel was goed, contact was goed. Jammer van dit beroerde antwoord.
Hoeveel opbrengst factor verlies blijft er over met 80V optimizers?
o.b.v. 16 panelen 0,93%. Dus dat is nog wel te overzien. Met de S440 zie ik nu dat het zelfs 9,x% zou zijn.
Let op met belasting dakkapellen. Vaak niet sterk genoeg voor de permanente extra belasting. Soms wel als je met een ballastvrij systeem werkt.
Goed punt! Ga ik nog dieper induiken.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Kijk anders ook voor de optie om een aantal panelen aan de andere kant te leggen. Tuurlijk leveren deze minder op maar de marginale/additionele kosten van deze panelen zijn ook een stuk lager.

En als je vandaag ook nog een nieuw stroom contract afsluit waarbij de terugleververgoeding rond de 40 cent/kwh ligt heb je deze noordwest panelen zo terug verdient.

Daarnaast leveren deze panelen ook nog wat extra voltage die de zuidpanelen kunnen assisteren wanneer daar een aantal in de schaduw komen van de dakkapel. Clipping daar ook opgelost.

De omvormer hoeft waarschijnlijk ook niet aangepast te worden aangezien je veel spreiding hebt over de dag heen. Deze spreiding is ook weer gunstiger naar de toekomst toe wanneer de saldering weg valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsKv7jPWrftuS5ipmUCnt8VhSxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j75yM2b76u6KtiSXLECFaMZH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Z05a7VA7HCUE2Qj41JAAJv4TrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/opFJnww2f6JFb1fr26dgi6Hl.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Nu online
Bij heldere omstandigheden helpt een optimizer niet veel bij harde schaduw: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

En ik zie dat @mathijshooi handig wordt met designer :Y)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mathijshooi
Ronald schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:11:
Bij heldere omstandigheden helpt een optimizer niet veel bij harde schaduw: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

En ik zie dat @mathijshooi handig wordt met designer :Y)
Enige wat me nog niet lukt is om panelen om die platte daken leggen...

• mathijshooi
mathijshooi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:08:
Kijk anders ook voor de optie om een aantal panelen aan de andere kant te leggen. Tuurlijk leveren deze minder op maar de marginale/additionele kosten van deze panelen zijn ook een stuk lager.

En als je vandaag ook nog een nieuw stroom contract afsluit waarbij de terugleververgoeding rond de 40 cent/kwh ligt heb je deze noordwest panelen zo terug verdient.

Daarnaast leveren deze panelen ook nog wat extra voltage die de zuidpanelen kunnen assisteren wanneer daar een aantal in de schaduw komen van de dakkapel. Clipping daar ook opgelost.

De omvormer hoeft waarschijnlijk ook niet aangepast te worden aangezien je veel spreiding hebt over de dag heen. Deze spreiding is ook weer gunstiger naar de toekomst toe wanneer de saldering weg valt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En heb nog een andere gedachte. Waarom vraag je niet om de buren mee te laten doen? Kan je de vaste voorrijkosten in ieder geval delen.

• Tulster
mathijshooi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hele interessante optie. Zet mij zeker aan het denken. Mede i.c.m. de link van Ronald hierboven (interessant topic, waarvoor dank!).

Eigenlijk wordt hier gesteld dat optimizers zeer beperkt zin hebben in geval van harde schaduw. De schaduw die ik op het dak heb is eigenlijk volledig harde schaduw. Ben ik niet beter af zonder optimizers? Terugverdienen zal uiteindelijk wel lukken door de hoge terugleververgoedingen, maar voegt het echt waarde toe?

Ik zou kunnen overwegen om een opstelling te nemen met meer panelen (deels noord), een goedkopere omvormer zonder optimizers en wat slim ingerichte strings om de boel aan de praat te houden? Zou ik daarmee niet meer vermogen uit het dak halen tegen gelijkblijvende/lagere kosten? Of draaf ik nu door en zou de SolarEdge oplossing wel het beste zijn in deze situatie?

• Ronald
  • Nu online
Kwantiteit wint het bijna altijd van slim aansturen.

@mathijshooi Om de stringspanning in de sim te waarborgen: leg er 6 op de bovenste rij en gebruik S500B.
Sluit achtereenvolgens 1 van de onderste 3 panelen (naast dakkapel) aan.
Hoeveel kWh draagt elk van deze 3 individueel bij?
Hoeveel doet een 7e op de bovenste rij?

(Dus 4 sims met 7 panelen, 7e paneel telkens op andere plek, steeds vergelijken met de vaste 6)

• Ronald
  • Nu online
mathijshooi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Enige wat me nog niet lukt is om panelen om die platte daken leggen...
Zuid opstelling met deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3wqyTvBl1DnQC7xD_GRX6FrxEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KgI6eyWlqw8fIFhooyykevvM.png?f=user_large
O-W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSNz_5imrke9Ca-0fv1tc62DzzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YmSKz0hBgQyUqeLVjrb3s0GL.png?f=user_large

Landscape op 13, portrait op 10 bij meeste legsystemen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb weinig met SE, maar gelukkig is @Ronald er dus ik kwam alleen even zeggen dat je een heel erg tof raam hebt :+

• Ronald
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:56:
ik heb weinig met SE, maar gelukkig is @Ronald er dus ik kwam alleen even zeggen dat je een heel erg tof raam hebt :+
Woonkamer op de eerste denk ik. Wel tof inderdaad!

• Tulster
Ronald schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:46:
Kwantiteit wint het bijna altijd van slim aansturen.
Super! Dan ga ik daar mee aan de slag en het SolarEdge pad verlaten. Zijn er nog harde voorkeuren qua omvormers die ik wel of niet moet nemen? 2 GoodWe of Growatt omvormers en dan voor het prijsverschil extra panelen?
twain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:56:
Haha thanks! Inderdaad zoals @Ronald zegt, woonkamer op de 1e verdieping. En binnenkort een mooi ruime werkkamer in de huidige garage :*)

• Ronald
  • Nu online
@Tulster Als de dakkapellen kunnen dragen kom je op 3 richtingen; Daarom: eerst legplan, dan beste omvormersysteem.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12
Het bestaande systeem kun je eventueel als geheel verplaatsen naar een dakkapel?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Kwantiteit is inderdaad belangrijk, en als je NW ook kan volleggen en dan meer panelen en voldoende spanning hebt om enige problemen te voorkomen is dat zeker een win-win!
Ik heb hier ook panelen op NW en nog geen seconde spijt van. Ik gniffel wel eens nu ik de hoge energieprijzen zie die “zonnepaneel loze” mensen betalen… hihi.

En serieus, 2 panelen?? Iemand met minstens 3 hersencellen zou dat niet verzinnen. Ik kan er echt serieus niet bij. Het ziet er niet uit, het schiet niet op, en niemand kan met 2 panelen aan opbrengst een huishouden draaiend houden jaarlijks. En dat is MET saldering. Maar goed, het gaat er af, en het wordt beter, dus goed bezig! _/-\o_ :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Tulster
Ik ben aan het stoeien geweest met het design programma van SolarEdge (want daar was ik al bezig) om een legplan te maken. Let alsjeblieft niet op het gebrek aan skills, gaat om de inhoud O-)

Kom nu op het volgende:
14 panelen op ZZO met 37 graden
5 panelen op NNW met 37 graden
2 & 3 panelen op Z met 10 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jrFPzm_1Nfs8CDENWwDN0fsmJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SZkPWNKvZHfMPPPymL20YQCJ.png?f=fotoalbum_large

Totaal een kleine 9400Wp. Levert iets teveel kWh, maar met de huidige prijzen zijn er ergere dingen. Dakkapellen zijn stevig uitgevoerd. Zijn vanuit de bouw geplaatst en hebben deels stenen binnen muren (dus niet alleen maar een houten constructie zoals vaak gebruikelijk is). Er komt nog iemand om definitief de constructie te beoordelen, maar voor nu is de aanname dat dit mogelijk zou zijn.

Ik heb bewust niet meer panelen op NNW gedaan. Met name extra panelen naast de dakkapel achter zullen nog wel redelijk wat schaduw pakken verwacht ik, dus dat lijkt too much te worden (plus de WAF begint mee te spelen :+ ).

• Tulster
Rukapul schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:36:
Het bestaande systeem kun je eventueel als geheel verplaatsen naar een dakkapel?
Betreft panelen van ondertussen 17 jaar oud. Ik heb ze zelf in mijn hoofd afgeschreven, maar wellicht nog een leuk projectje voor achter op de overkapping in de tuin.
Gerco-M schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:13:
Kwantiteit is inderdaad belangrijk, en als je NW ook kan volleggen en dan meer panelen en voldoende spanning hebt om enige problemen te voorkomen is dat zeker een win-win!
Ik heb hier ook panelen op NW en nog geen seconde spijt van. Ik gniffel wel eens nu ik de hoge energieprijzen zie die “zonnepaneel loze” mensen betalen… hihi.

En serieus, 2 panelen?? Iemand met minstens 3 hersencellen zou dat niet verzinnen. Ik kan er echt serieus niet bij. Het ziet er niet uit, het schiet niet op, en niemand kan met 2 panelen aan opbrengst een huishouden draaiend houden jaarlijks. En dat is MET saldering. Maar goed, het gaat er af, en het wordt beter, dus goed bezig! _/-\o_ :)
Exact dit! _/-\o_

• Ronald
  • Nu online
@Tulster ik maakte me zorgen om die 3 ja, vandaar de vraag aan @mathijshooi die hem al in designer had.

Als je zo best bent, plak het systeem verliesdiagram even hier?

• Tulster
Ronald schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:39:
@Tulster ik maakte me zorgen om die 3 ja, vandaar de vraag aan @mathijshooi die hem al in designer had.

Als je zo best bent, plak het systeem verliesdiagram even hier?
Hierbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59nwnImHgYAsxtQG0JdBB3ioXCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zC6PyYUY7NuZb2MAMgaqy8x0.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Nu online
Dat valt mee, SE7K met S440?

• Tulster
Klopt, SE7K. Wel met P401 want daar stond de designer nog op. S440 lijkt geen noemenswaardig verschil te geven.

[ Voor 16% gewijzigd door Tulster op 13-01-2022 22:01 ]

• mathijshooi
Om te kijken wat effect is moet je nog even een simulatie maken zonder die 3 panelen en dan het verschil trekken. Dan weet je de marginale opbrengst van die 3 panelen.

@Tulster overweeg anders ook om die 3 panelen niet naar het zuiden te richten. In de toekomst zonder saldering zou dat gunstiger kunnen zijn aangezien je al genoeg panelen in die richting hebt liggen ook.

[ Voor 25% gewijzigd door mathijshooi op 14-01-2022 09:31 ]

• Tulster
Als ik de 3 panelen weghaal dan krijg ik inderdaad wel aanzienlijke opbrengst factor verliezen (-6%). Maar die kunnen opgelost worden met P505 in het model. Geeft onderstaande verliesdiagram:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59nwnImHgYAsxtQG0JdBB3ioXCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zC6PyYUY7NuZb2MAMgaqy8x0.png?f=fotoalbum_large

Als ik in plaats daarvan de 3 panelen omdraai naar het noorden dan is er nog wel iets opbrengst factor verlies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCTgUvdKyphdQMwUAU4aKAeRkE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iasUxJB0lK1wxNjtlFEHYOeI.png?f=fotoalbum_large

Die 3 op het zuiden leveren dus ongeveer 1130kWh op 1245Wp. Op het noorden is dit 950kWh. Ik ben verbaasd hoeveel dit nog oplevert op het noorden.

Als ik het opbrengst factor verlies richting 0 breng als ze op het noorden liggen dan is het verschil tussen zuid en noord voor die 3 maar -70kWh. Bijna te mooi om waar te zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Tulster op 14-01-2022 10:19 ]

• mathijshooi
Tulster schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:11:
Als ik de 3 panelen weghaal dan krijg ik inderdaad wel aanzienlijke opbrengst factor verliezen (-6%). Maar die kunnen opgelost worden met P505 in het model. Geeft onderstaande verliesdiagram:

[Afbeelding]

Als ik in plaats daarvan de 3 panelen omdraai naar het noorden dan is er nog wel iets opbrengst factor verlies:

[Afbeelding]

Die 3 op het zuiden leveren dus ongeveer 1130kWh op 1245Wp. Op het noorden is dit 950kWh. Ik ben verbaasd hoeveel dit nog oplevert op het noorden.

Als ik het opbrengst factor verlies richting 0 breng als ze op het noorden liggen dan is het verschil tussen zuid en noord voor die 3 maar -70kWh. Bijna te mooi om waar te zijn?
Ik denk dat dit nog best aardig klopt. Panelen op noord is het nieuwe zuid anno 2022 :p

Kijk naar de onderstaande tabel op bijvoorbeeld pal zuid vs pal noord op 10 graden. Dat is 93 vs 79% rendement, dus dat is helemaal niet zo'n groot verschil. En jij hebt misschien ook nog een beetje schaduw van de punt van je dak.

Afbeeldingslocatie: https://www.architectengilde.nl/wp-content/uploads/2013/04/orientatie-zonnepanelen-zonnecellen-hoogste-opbrengst-dakhelling.jpg

Gezien deze uitkomsten zou ik sterk overwegen om ze op het noorden te leggen (desnoods op een klein hoekje meer richting het westen). Dit gaat denk ik meer opleveren wanneer de saldering nier meer bestaat aangezien je verbruiksprofiel zeer waarschijnlijk pieken heeft in de ochten en in de avond.

• Ronald
  • Nu online
Die 1245kWp aan panelen op de dakkapellen omdraaien heeft niet voldoende zin voor opbrengstspreiding.

https://www.thomasberger....w2=1245&temp_coeff2=-0.48

Het hele kleine voordeel in de zomer avonden wordt overtuigend teniet gedaan door de minderopbrengst in de winter, waar je zeker met een Wp de volle 100% van de panelen direct verbruikt.

https://www.thomasberger....w2=1245&temp_coeff2=-0.48

• Tulster
Helder. Dank @mathijshooi & @Ronald !! Het merendeel van de tijd zijn we overdag thuis. Dus spreiding over de dag richting de avond is daarmee iets minder relevant voor ons.

Als ik deze opstelling zou neerleggen, wat is dan aan te raden qua omvormers? Toch voor solaredge gaan omwille van de verschillende hoeken en richtingen? Of meerdere kleinere omvormers zodat er diverse string gemaakt kunnen worden?

• Ronald
  • Nu online
Wat is nu het plan? ZO vol, 5 op dakkapel, 5 tegen de nok op NW?

Simuleert dat zonder veel clipping, eventueel met p505/s500b?

Er is ook nog de APS ds3 als optie ;-)

• Tulster
Ronald schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:57:
Wat is nu het plan? ZO vol, 5 op dakkapel, 5 tegen de nok op NW?

Simuleert dat zonder veel clipping, eventueel met p505/s500b?
Klopt, exact die opstelling.

In de designer is er geen noemenswaardige clipping (<1%) meer. Dus oplossing leek toch meer panelen er in stoppen om de boel aan de gang te houden.

Wat betreft micro’s, zal ik ook eens naar kijken.

• Ronald
  • Nu online
Met DS3-L kom je op 12x€179 + 24x kabels (15-20?) + ecu (~180-250); Wel even uitzoeken hoe je dat over fasen verdeeld.
Deze zijn 730VA. Voor tientje meer heb je de 880VA en dat is mogelijk niet eens nodig.

Met SE7K 1200+24x~56.

APS heeft na jaren van aankondigen en uitstel een prijs gunstige micro-omvormer oplossing in de markt gezet.
€90-95 per paneel, met riant genoeg vermogen (in tegenstelling tot Enphase die krap zijn met 295 of 350VA en prijskaartje 120-150)

Pagina: 1