Glasvezel tussen switches en SFP module

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Mijn vraag

Ik zou graag 2 switches voorzien van SPF poorten, welke dan verbonden kunnen worden met glas i.p.v. UTP
één switch hangt in de "meter/patch kast", en de ander komt in de schuur. (afstand +- 40M)

Nu kan ik simpel een UTP kabel trekken, en die aansluiten, maar zou graag wat meer willen weten over de mogelijkheid van Glas. (volgens mij prijstechnisch weinig verschil)
Kortom: Wat heb ik nodig aan SPF modules, en waar op te letten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Switch 1: HP 1820-24G - J9983A
Switch 2: HP 2530-24G - J9776A

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op FS.com zie ik veel SPF modules, en verschillende TX/RX waardes.
Ik zie bijvoorbeeld:
1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX. (moet ik dan aan de andere kant 1550 TX, 1310 RX?)

Ook in diverse topics gezocht, en wordt er verwezen naar producten. Echter mis ik gedachten/reden voor de keuzes.

Samengevat:
LC = kleine connector? SC = Grote connector? (afhankelijk van module volgens mij)
OM1, OM2, OM3 ? Zijn dit de diktes van de mantel/afscherming? Ik kom er niet helemaal uit.
Informatie van OM hier gevonden:

Wat houd de RX/TX in bij glas? (zelfde als serieel?)

Alvast bedankt! :)

[ Voor 5% gewijzigd door PurpleBlue op 13-01-2022 11:56 . Reden: update toegepast ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05 13:28
Ik ben recent overgestapt naar 10G over glas voor een deel van mijn thuisnetwerk.
Ik heb de hulp ingeschakeld van Routershop die naar mijn mening goede adviezen heeft gegeven.

Voor 1G over glas gebruik je SFP modules
Voor 10G over glas gebruik je SFP+ modules.
Deze modules moeten wel geschikt zijn voor het merk switch danwel NIC waar je ze in prikt.

Zelf gebruik ik multi mode OM4 glaskabels met LC connectors.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
GarBaGe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:45:
Ik ben recent overgestapt naar 10G over glas voor een deel van mijn thuisnetwerk.
Ik heb de hulp ingeschakeld van Routershop die naar mijn mening goede adviezen heeft gegeven.

Voor 1G over glas gebruik je SFP modules
Voor 10G over glas gebruik je SFP+ modules.
Deze modules moeten wel geschikt zijn voor het merk switch danwel NIC waar je ze in prikt.

Zelf gebruik ik multi mode OM4 glaskabels met LC connectors.
Dank!
Heb jij dan dezelfde modules aan beide kanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
PurpleBlue schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Dank!
Heb jij dan dezelfde modules aan beide kanten?
Nee, ik heb geen switch-switch verbinding, maar van PC naar switch en van NAS naar switch.
De PC en NAS gebruiken een Mellanox NIC en hebben een SFP+ transceiver module dit geschikt is voor Mellanox.
Op de switch (Unifi) heb ik SFP+ transceiver modules voor Unifi.

In jouw geval (van HP switch naar HP switch) heb je vermoedelijk wel dezelfde modules aan beide zijdes.

Als het gaat om OM1, OM2, OM3, OM4...
https://community.fs.com/...s-of-multimode-fiber.html

Je hebt minimaal OM2 nodig, maar beter kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Je zegt in je openingspost dat het prijstechnisch weinig uitmaakt.
koper (RJ45) of glas.

Op 40 meter afstand met 1G snelheid, is een eenvoudige CAT5 kabel wel goedkoper, natuurlijk.
Je bent er dan alleen met de CAT5 kabel. klaar.

Voor glas heb je minimaal 2 SFP transceiver modules nodig en die modules alleen al kosten meer dan je CAT5 kabel. En dan heb je nog geen glas kabel. :)

Maar glas is wel cool en meer toekomst proof (OM4 kabels kunnen ook 10G en 100G snelheden).
Bovendien, gezien de kabel buiten komt te lopen (naar je schuur) hoef je geen zorgen te maken om bliksem inslag op een glas kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:40
als je op 1Gb blijft werken is glas zonde van je geld (tenzij je met potentiaal verschillen tussen beide switches zit).
Bedenk ook dat UTP makkelijker te verwerken is: je kunt UTP kabel kopen en dan afmonteren in een LSA strook. Met glas kan je dat als hobbyist vergeten. Daarvoor moet je een patchkabel kopen van 40 meter en de LC connector moet overal doorheen passen (eraf knippen en erop zetten is er niet bij)

[ Voor 55% gewijzigd door SniperGuy op 13-01-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Lijkt er dus op dat ik deze modules kan gebruiken aan beide kanten:
https://www.fs.com/de-en/products/13262.html

Met zo'n kabel: (OM4, beide kanten LC Connector
https://www.fs.com/de-en/products/40257.html

Wat betreft de kosten vergelijking, kijk ik naar een rol S/FTP CAT7, 50M met goede connectoren, wat ongeveer 50/60 euro kost.
Met de genoemde GLAS items, zit ik net boven de 60, wat naar mijn idee gelijkwaardig is?

Dan rest de vraag nog van RX/TX waarde?
Bij Serieel (uart) heb je TX -> RX, RX ->TX.
Als ik de genoemde module neem, is RX/TX dan 1310nm de golflengte ipv baudrate?

[ Voor 11% gewijzigd door PurpleBlue op 13-01-2022 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
golflengte die moet aan beide kanten gelijk zijn. over RX TX hoef je je geen zorgen te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
SniperGuy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:14:
als je op 1Gb blijft werken is glas zonde van je geld (tenzij je met potentiaal verschillen tussen beide switches zit).
Bedenk ook dat UTP makkelijker te verwerken is: je kunt UTP kabel kopen en dan afmonteren in een LSA strook. Met glas kan je dat als hobbyist vergeten. Daarvoor moet je een patchkabel kopen van 40 meter en de LC connector moet overal doorheen passen (eraf knippen en erop zetten is er niet bij)
Klopt, ben mij er van bewust dat Glas niet zelf te maken is zoals UTP/SFTP
Ik heb aardig wat ervaring met databegabeling etc, maar glas is "nieuw" voor mij, vandaar de vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
RX/TX heb je mee te maken als je WDM gebruikt, dus 2 kleuren door 1 vezel

Dan heb je een zendende kant en een ontvangende kant, waarbij de RX/TX kleuren dus omgewisseld zijn.

Zijde 1: TX1490 / RX1310
Zijde 2: RX1490 / TX1310

Zoals je ziet zend zijde 1 dus uit op 1490, en zijde 2 ontvangt op 1490, idem voor de weg terug.

Bij multimode of 'normaal' single mode (LX) heb je 2 vezels: 1 zend en 1 ontvang. Daar is de kruising de kabel, maar hoef je dus geen verschillende modules te hebben.
Makkelijker, want je hoeft maar 1 spare te hebben. Maar het kost wel '2x zoveel vezels'

Voor een patchkabeltje maakt dat niet uit, maar wel als je een darkfiber (vezel tussen paar lokaties) huurt. Dan is 1 of 2 vezels de moeite waard als je bedenkt dat je snel 300+ eur per maand per vezel betaald.

OM1 -> OM4 zijn de kwaliteit kabels voor multimode. OM1 is het oudste. Maar ook daar kun je 10Gbit mee halen, alleen maar tot 33 meter. Tot 220m als je speciale modules en kabels gebruikt.

Anno 2021 is OM4 eigenlijk de standaard, want dat kan ook hogere snelheden enz aan.

'Vroeger' was multimode aanzienlijk goedkoper en zag je dat regelmatig. Tegenwoordig is multimode eigenlijk achterhaald en wordt het weinig gebruikt, eigenlijk alleen nog binnen een rack of op plekken waar nog oude kabels in de grond liggen.

Bij nieuwbouw tussen lokaties en in datacentra zelf is het eigenlijk allemaal singlemode anno 2021.
Nagenoeg dezelfde prijs, veel breder inzetbaar.

Voor TS is multimode het makkelijkst. Let wel dat je de optics laat coden voor HP, want HP heeft vendorlocking en weigert simpelweg andere modules.

Kwa kabels: LC/PC is de kleine stekker, SC/PC de 'grote'. Bij SFP's wordt altijd de PC variant gebruikt, de blauwe. De APC (groene) varianten zie je in de infra terugkomen, dus tussen patchpanelen enzo. Heb jij niets mee te maken.

Leg de kabel wel beschermd, of neem de armored versie. De normale kabeltjes willen nog wel eens gesloopt worden door knaagdieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
PurpleBlue schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:14:
Lijkt er dus op dat ik deze modules kan gebruiken aan beide kanten:
https://www.fs.com/de-en/products/13262.html

Met zo'n kabel: (OM4, beide kanten LC Connector
https://www.fs.com/de-en/products/40257.html

Wat betreft de kosten vergelijking, kijk ik naar een rol S/FTP CAT7, 50M met goede connectoren, wat ongeveer 50/60 euro kost.
Met de genoemde GLAS items, zit ik net boven de 60, wat naar mijn idee gelijkwaardig is?

Dan rest de vraag nog van RX/TX waarde?
Bij Serieel (uart) heb je TX -> RX, RX ->TX.
Als ik de genoemde module neem, is RX/TX dan 1310nm de golflengte ipv baudrate?
Ik weet niet welke SFP transcievers je selecteerd, maar SMF is overkill (zeker de 10KM varianten) MMF voldoet in jouw geval prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
DJSmiley schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:09:
RX/TX heb je mee te maken als je WDM gebruikt, dus 2 kleuren door 1 vezel

Dan heb je een zendende kant en een ontvangende kant, waarbij de RX/TX kleuren dus omgewisseld zijn.

Zijde 1: TX1490 / RX1310
Zijde 2: RX1490 / TX1310

Zoals je ziet zend zijde 1 dus uit op 1490, en zijde 2 ontvangt op 1490, idem voor de weg terug.

Bij multimode of 'normaal' single mode (LX) heb je 2 vezels: 1 zend en 1 ontvang. Daar is de kruising de kabel, maar hoef je dus geen verschillende modules te hebben.
Makkelijker, want je hoeft maar 1 spare te hebben. Maar het kost wel '2x zoveel vezels'

Voor een patchkabeltje maakt dat niet uit, maar wel als je een darkfiber (vezel tussen paar lokaties) huurt. Dan is 1 of 2 vezels de moeite waard als je bedenkt dat je snel 300+ eur per maand per vezel betaald.

OM1 -> OM4 zijn de kwaliteit kabels voor multimode. OM1 is het oudste. Maar ook daar kun je 10Gbit mee halen, alleen maar tot 33 meter. Tot 220m als je speciale modules en kabels gebruikt.

Anno 2021 is OM4 eigenlijk de standaard, want dat kan ook hogere snelheden enz aan.

'Vroeger' was multimode aanzienlijk goedkoper en zag je dat regelmatig. Tegenwoordig is multimode eigenlijk achterhaald en wordt het weinig gebruikt, eigenlijk alleen nog binnen een rack of op plekken waar nog oude kabels in de grond liggen.

Bij nieuwbouw tussen lokaties en in datacentra zelf is het eigenlijk allemaal singlemode anno 2021.
Nagenoeg dezelfde prijs, veel breder inzetbaar.

Voor TS is multimode het makkelijkst. Let wel dat je de optics laat coden voor HP, want HP heeft vendorlocking en weigert simpelweg andere modules.

Kwa kabels: LC/PC is de kleine stekker, SC/PC de 'grote'. Bij SFP's wordt altijd de PC variant gebruikt, de blauwe. De APC (groene) varianten zie je in de infra terugkomen, dus tussen patchpanelen enzo. Heb jij niets mee te maken.

Leg de kabel wel beschermd, of neem de armored versie. De normale kabeltjes willen nog wel eens gesloopt worden door knaagdieren.
Dank voor je toelichting! Dat helpt mij :-)
SniperGuy schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:00:
[...]
Ik weet niet welke SFP transcievers je selecteerd, maar SMF is overkill (zeker de 10KM varianten) MMF voldoet in jouw geval prima!
Ik begrijp uit bovenstaande dat MMF Multimode is, en SMF Singlemode is, en dat ik beter kan kiezen voor MultiMode?

Gezien die afstand "overkill" is, zou dit goed zijn?

MultiMode Setup: (2 kabels/vezels (1 tx, rx))
2x SPF module:
https://www.fs.com/produc...?attribute=5565&id=288448

En dan ook een MultiMode kabel:
https://www.fs.com/products/74372.html

Single Mode setup: (1 kabel/vezel)
2x SPF module:
https://www.fs.com/products/13262.html

en kabel:
https://www.fs.com/produc...ml?attribute=255&id=99372

Heb ik het zo goed begrepen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Je kunt geen SMF gebruiken met LR/LH modules! dan brand je ze op of het werkt gewoonweg niet omdat er teveel licht uitkomt!
Als je echt SMF wil moet je glasvezel dempers gaan plaatsen om om dit probleem te werken.

Je moet dan weten hoeveel licht eruit komt, wat het verlies van de kabel en overgangen is en wat den SFP module aan licht kan verwachten. Alles in dBm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
1Gbase-LR / 10Gbase-LR kun je gewoon met singlemode gebruiken zonder dempers.

Gebruik je 40km of 80km optics, dan moet je idd dempers plaatsen op korte afstanden, maar die zijn wat duurder en voor TS is dat niet relevant

Als je de specs erbij pakt zul je zien dat de TX van een optic altijd in een range gespecificeerd wordt - worst case en best case. Een 10km 1Gbase-LX is iets van -9 tot -3 dBm.

De RX nivo's zijn meestal minimaal -23dBm, maximaal -3 dBm. En dan matched mooi met de TX.

Een 80Km DWDM optic stuurt echter vaak met +1 of +2dBm uit. Zet je daar geen demper tussen, dan kom je dus (nagenoeg) net zo hard binnen en dus receiver overload, met kans op schade.
PurpleBlue schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Single Mode setup: (1 kabel/vezel)
2x SPF module:
https://www.fs.com/products/13262.html

en kabel:
https://www.fs.com/produc...ml?attribute=255&id=99372

Heb ik het zo goed begrepen? :)
bijna.
De MMF (MultiModeFiber) klopt.

Voor SMF (SingleModeFiber) heb je bij 1000Base-LX 2 vezels nodig: 1 zend en 1 ontvangst.
BIDI is ook mogelijk (dus 1 vezel - en dan kan die simplex kabel) maar dan heb je 2 (gekruiste) SFP's nodig, dus bv 1490TX/1310RX en eentje met 1490TX/1310TX

Met singlemode heb je dus 2 keuzes. Voor jouw zou is het om het even. SM is iets logischer voor de toekomst maar goed hoe groot is de kans dat je aan 10G niet voldoende hebt.... Ik zou lekker voor een normaal duplex setje gaan, geen gedoe met bidi en een duplex kabeltje. SM of MM net wat t makkelijkst leverbaar is.

Alleen bij FS even goed opletten op totale kosten en levertijd, niet alles is in elk magazijn beschikbaar. Gewoon bij een webshop in NL ( bv www.laag1.nl ) bestellen kan soms een stuk handiger zijn.

Alleen dus even opletten op de coding, maar de meeste tenten die echt de focus op glas/sfp's leggen kunnen ze wel voor je coderen.

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 14-01-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 17:57
Ik weet niets van glas, maar als ik het zo zie is SM duplex patchcable bij FS veel goedkoper dan MM (wel +$2/stk voor de optics). De rest van het internet zegt ook dat je beter SM kunt leggen als de prijs toch niet uitmaakt (qua toekomstbestendigheid).

Dan kun je beter SM leggen toch.

[ Voor 6% gewijzigd door Thralas op 14-01-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
DJSmiley schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:29:

bijna.
De MMF (MultiModeFiber) klopt.

Voor SMF (SingleModeFiber) heb je bij 1000Base-LX 2 vezels nodig: 1 zend en 1 ontvangst.
BIDI is ook mogelijk (dus 1 vezel - en dan kan die simplex kabel) maar dan heb je 2 (gekruiste) SFP's nodig, dus bv 1490TX/1310RX en eentje met 1490TX/1310TX
Daar zou ik deze dan dus voor kunnen gebruiken?
https://www.fs.com/c/hpe-procurve-3521
Alleen bij FS even goed opletten op totale kosten en levertijd,
Ja, zag al dat de meeste/hetgeen ik zoek in DE op voorraad is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
Dat is een matchend setje voor single mode 1 vezel (dus simplex kabeltjes)

Dus ja, met die 2 (1 van beide) en een kabeltje heb je dan verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Bedankt voor de tips & tricks.

Ik heb een aantal modules besteld bij FS, en een korte kabel om te testen! Indien alles goed werkt, kan ik later uitbreiden naar "productie"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
update: (voor diegene die hier ook naar op zoek zijn)
bestelde items zijn binnen, en getest!

Voor de 2 switches(HP) heb ik deze besteld:
J9143B HPE ProCurve Compatible 1000BASE-BX-U BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 10km DOM LC SMF Transceiver Module for HPE Aruba Switch Series
en
J9142B HPE ProCurve Compatible 1000BASE-BX-D BiDi SFP 1490nm-TX/1310nm-RX 10km DOM LC SMF Transceiver Module for HPE Aruba Switch Series

met deze kabel:
2m (7ft) LC UPC to LC UPC Simplex OS2 Single Mode PVC (OFNR) 2.0mm Fiber Optic Patch Cable

Na plaatsing werden ze gevonden, en begonnen ze te communiceren. Ik kon daarna de switch via glasvezel benaderen, en testapparaten werden netjes verbonden!

Dank voor alle reacties met antwoorden en uitleg! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 13:19
PurpleBlue schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:14:
update: (voor diegene die hier ook naar op zoek zijn)
bestelde items zijn binnen, en getest!

Voor de 2 switches(HP) heb ik deze besteld:
J9143B HPE ProCurve Compatible 1000BASE-BX-U BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 10km DOM LC SMF Transceiver Module for HPE Aruba Switch Series
en
J9142B HPE ProCurve Compatible 1000BASE-BX-D BiDi SFP 1490nm-TX/1310nm-RX 10km DOM LC SMF Transceiver Module for HPE Aruba Switch Series

met deze kabel:
2m (7ft) LC UPC to LC UPC Simplex OS2 Single Mode PVC (OFNR) 2.0mm Fiber Optic Patch Cable

Na plaatsing werden ze gevonden, en begonnen ze te communiceren. Ik kon daarna de switch via glasvezel benaderen, en testapparaten werden netjes verbonden!

Dank voor alle reacties met antwoorden en uitleg! d:)b
Voor die afstand had ik eerder voor Multimode sfp's gekozen en multimode OM3 fiber. Als je pech hebt, moet je dempers tussen je singlemode sfp's gaan plaatsen. Anders branden de lasers elkaar kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Titelfix SPF -> SFP

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
vincedd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:26:
[...]
Voor die afstand had ik eerder voor Multimode sfp's gekozen en multimode OM3 fiber. Als je pech hebt, moet je dempers tussen je singlemode sfp's gaan plaatsen. Anders branden de lasers elkaar kapot.
Goed dat je het aanhaalt!

Ik heb de 2M puur gebruikt om te testen, of de verbinding opgezet kan worden.
Is het aan te raden bij de +- 40M die later van toepassing is ook gebruik te maken van een "demper"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 13:19
PurpleBlue schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Is het aan te raden bij de +- 40M die later van toepassing is ook gebruik te maken van een "demper"?
Ik zou de boel terugsturen en multimode sfp's bestellen en 40 meter OM3. Ik denk dat het goedkoper is dan dempers bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

PurpleBlue schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Je moet op je switches even uitlezen hoeveel licht er binnenkomt en of dit binnen de toleranties valt. Mocht er teveel licht binnenkomen kun je voor een paar euro een 5 of 10 dB-demper ertussen stoppen die het licht afzwakt tot acceptabele waardes.
vincedd schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:08:
[...]

Ik zou de boel terugsturen en multimode sfp's bestellen en 40 meter OM3. Ik denk dat het goedkoper is dan dempers bestellen.
Voor een simpel dempertje betaal ik niet meer dan €3,- p.s. hoor? SM kan prima in dit soort situaties.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:21:
Je moet op je switches even uitlezen hoeveel licht er binnenkomt en of dit binnen de toleranties valt. Mocht er teveel licht binnenkomen kun je voor een paar euro een 5 of 10 dB-demper ertussen stoppen die het licht afzwakt tot acceptabele waardes.
Hoe kun je dat uitlezen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
HP-2530-24G# show interface transceiver 25 detail

Transceiver in 25
   Interface Index    : 25
   Type               : 1000LX
   Model              : J4859B
   Connector Type     : LC
   Wavelength         : 1490nm
   Transfer Distance  : 10.0km (9um),
   Diagnostic Support : DOM
   Serial Number      : ------

Status
   Temperature : 25.390C
   Voltage     : 3.2600V
   Tx Bias     : 15.496mA
   Tx Power    : 0.2785mW, -5.551dBm
   Rx Power    : 0.2005mW, -6.978dBm

Hoe weet ik of er een demper tussen moet?

[ Voor 41% gewijzigd door PurpleBlue op 24-01-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Als je de specs erbij pakt:

https://img-en.fs.com/fil...transceiver-datasheet.pdf

Dan zie je dat de RX tussen de -3 en -23dBm moet liggen. -3dBm is de overload power. Dus harder dan dat kan de SFP beschadigen.

In dit geval zend je uit op -5.55dBm en je ontvangt (RX) op -6.97 dBm. Dat is dus prima binnen de specs.

Zoals al eerder aangegeven, dempers zijn pas relevant op de SFP's met hogere vermogens (40+km). 10-20km SFP's kunnen zonder problemen ook op korte afstand zonder dempers.

Dempers kosten idd weinig, maar het is simpelweg niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 17:57
Op de specspagina zelf wordt ook verwezen naar een minimum cable length van 2 m volgens de bijbehorende IEEE specs.

En zoals hierboven staat: in de praktijk heb je zelfs nog marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 15:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

in de praktijk als je te hard zendt/ontvangt dan gaat je port, of ports klapperen, of de port komt niet eens up.maar dat lijkt me hier niet van toepassing. Dit valt prima binnen specs. Uiteraard kun je door de andere switch hetzelfde commando te geven uitrekenen wat de demping is aan beide kanten. (met deze kabellengte; is dit 40m opgerold?
Ik vraag opgerold want ik heb zo wel eens een meetfout gemaakt. Uitgerold/ "gestrekt" was de demping lager. (Niet dat je er iets van merkt qua bandbreedte, want binnen specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Kabouterplop01 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:52:
Uiteraard kun je door de andere switch hetzelfde commando te geven uitrekenen wat de demping is aan beide kanten. (met deze kabellengte; is dit 40m opgerold?
De andere switch (1820-24G) heeft geen SSH toegang, enkel Webinterface, waar ik het niet kan vinden.

De kabel is de 2m (testkabel), die nog opgerold was

Definitieve lengte van kabel is nog onbekend, en wordt later besteld. Wou eerst zeker zijn dat alles werkte zoals bedacht :)
Pagina: 1