Toon posts:

Hulp bij aanschaf WIFI booster

Pagina: 1
Acties:

• CloudDev
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-02-2022
Wij nemen internet via coax af van Ziggo (nog geen glasvezelaansluiting) en ik moet zeggen dat ik niet te spreken ben over de capaciteiten van het WIFI deel van de geleverde hardware. Dus ik dacht eens te gaan kijken naar een WIFI booster om een wat betere dekking te krijgen in het appartement.

Nu ben ik niet zo thuis in het hele networking. Dus ik heb daarbij de aanname gedaan dat het aan de WIFI componenten in de hardware ligt en niet aan de doorvoersnelheid. Mijn eerste vraag is dan ook of mijn aanname kan kloppen. We ervaren met name frustraties door zaken als:
  • Teams verbindingen die ineens wegvallen.
  • Netflix, NPO, Disney+ over Google Chrome die ineens blijven hangen in een laadscherm.
De volgende vraag is naar welke specificaties moet ik kijken als ik een WIFI booster wil aanschaffen? Ik ben er op www.bol.com twee tegengekomen die ik wil voorleggen, maar ik zou niet weten waar ik op moet letten:Mijn eerst vraag zou al zijn, wat houdt het in als een WIFI booster ondersteuning biedt tot 4 apparaten? Kan ik dan tot 4 apparaten tegelijk data laten sturen of kunnen er maar 4 apparaten een verbinding hebben?

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-01 10:44
Als gelijkgestemde niet-zo-thuis-in-netwerker keek ik eerst ook naar een versterker voor mijn situatie (nieuwbouw gezinshuis), maar ben uiteindelijk voor een Mesh router (Deco M5) gegaan en heb bij de xperia box van kpn gewoon de wifi uitgezet.

Versterkers zijn eigenlijk enkel een doorgeefluik van datapakketjes, en net zoals de rest van je apparaten afhankelijk van de ontvangst van het originele signaal om die goed door te geven (via ethernet of wifi), en die is al niet al te best. Daarnaast zul je handmatig je apparaten moeten switchen naar de versterker. Als de versterker ook niet je hele appartement dekt, moet je dus constant switchen met je mobiele apparaten tussen de versterker en je router.

Wat ik begrijp uit de beschrijvingen van je links is dat er tot 4 aparte datastreams beschikbaar zijn voor je apparaten, dus kun je 4 apparaten tegelijk data opsturen zonder dat ze elkaar snelheid beinvloeden (tot de limiet van de versterker/jouw wifi natuurlijk). Als je dan een 5e koppelt, zal die zijn pakketjes via een gedeelde datastream moeten ophalen, waardoor de snelheid van je andere apparaten vermindert (ipv dat alle pakketjes voor hun zijn, zal er nu af en toe eentje voor apparaat 5 tussen zitten). Daar zou je dus al aan komen als je meer koppelt dan 2 mobieltjes, computer en een tv, bijvoorbeeld als vrienden langs komen en van je wifi gebruik willen maken. Iemand met meer verstand van networking kan dit misschien beter belichten.

Om deze nadelen heb ik uiteindelijk maar gewoon 'fuck it' gezegd en ben ik voor de duurdere optie gegaan. In mijn ervaring zijn die mesh routers supermakkelijk te installeren met excellent bereik, je hoeft niet te switchen en kunt gewoon je filmpje blijven kijken terwijl je van de ene aan de andere access point wordt gekoppeld (gebeurt automatisch via een onderling kanaal tussen de mesh units). Zonder limieten van aantal apparaten voordat de snelheid keldert. Helaas wel een app met account vereist.

Als je toch voor een versterker gaat (goed genoeg voor appartement wellicht, en zeker goedkoper), zou ik de 650 nemen. Die heeft simultaan dual-band, wat betekent dat je de snelheid van 2,4GHz en 5GHz bands kunt gebruiken, ipv eentje te kiezen. Daarnaast is 5GHz sneller, maar heeft wel kleiner bereik omdat het sneller wordt tegengehouden door muren, dus zou je dan voor de tv/computer kunnen gebruiken, en 2,4 voor mobiel.

[Voor 5% gewijzigd door Excalibaard op 13-01-2022 12:02]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Probleem met wifiboosters/versterkers is vaak dat mensen ze op gaan hangen op een plek waar het signaal al slecht is en dan vanaf daar een 'boost' verwachten.

Zoals @Excalibaard al heel mooi zegt zijn het slechts doorgeefluikjes en kunnen ze een slecht signaal niet op magische wijze opkrikken. Het enige wat ze doen is verbinding maken met het bestaande wifinetwerk (je Ziggo apparaat) en zelf een nieuw Wifi signaal uitzenden. Het wifi signaal vanaf zo'n booster/versterker is dan wel sterk maar het apparaat moet de data vervolgens naar het Ziggo apparaat sturen over dat slechte signaal.
Je krijgt op je telefoon/tablet/laptop dus wel meer balkjes te zien bij de wifi maar sneller word het niet.

Soms zelfs slechter omdat zo'n booster/versterker continue loopt te leuren voor verbinding bij de router waardoor eht voor de apparaten die wel goed binnen bereik zijn ook minder word.

Zo'n booster/versterker kan wel werken maar dan moet je hem ophangen op een plek waar het bereik met het Ziggo apparaat nog goed is om zo een stukje extra bereik te winnen. Alleen kom je dan weer op het probleem welke @Excalibaard aangeeft dat je steeds moet gaan switchen van signaal wat ook niet echt handig is.

Bovenstaande qua bereik gaat natuurlijk niet op als je zo'n ding aan een kabel hangt maar dat is juist het probleem dat mensen die niet kunnen/willen trekken om diverse redenen.
Zoals je leest ben ik erg groot fan van wifiboosters/versterkers :+

Hoe groot is je appartement, welk ziggo modem/router heb je en waar staat die tov de apparaten in je huis?
Mijn ervaring van jaren geleden met een matige Ziggo routert was dat hij qua dekking mijn 85m2 appartement wel voldoende kon dekken. Enkele uitzondering waar er teveel beton tussen zat en het signaal wat minder was.

Gabriël ITX

• CloudDev
@sapphire appartement is verre van 85m2. We hebben zo'n SmartWifi ding.

Maar zou een mesh zoals @Excalibaard aanraad helpen?

Wat gebeurt er als ik zo'n mesh heb en een van de points elke dag moet uitpluggen, duurt het syncen als ik hem weer aan de stroom hang dan lang?

Wat is trouwens nog het verschil tussen een WIFI versterker en een mesh als ik de versterken bekabeld aan de router hang? De indruk die ik als "leek" heb is dat in beide gevallen het hele WIFI deel dan door het apparaat wordt overgenomen. Ik zie dan alleen nog verschil in het aantal access points. Van wat ik zo snel zie gaat het verkeer van een mesh ook nog altijd eerst door de router heen. Ik zie namelijk niet hoe ik dat direct aan het internet zou kunnen koppelen.

Als een WIFI versterker buiten de boot valt is dat voor mij vervelend omdat ik een duurder mesh waarschijnlijk zelf moet betalen maar geen belemmering. Krijgen jaarlijks een budget vanuit de werkgever dat onder andere is in te zetten voor een thuiswerkplek. En gezien ik ook net een nieuw sta/zit bureau heb aangeschaft zit er misschien net te weinig in het potje om het ook nog voor een mesh aan te spreken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move OH -> CAA

2) voor alle achtergrondsvragen, kijk eens in Netwerken - vrijwel alles wat je hier vraagt komt daar dagelijks voorbij.

Soittakaa Paranoid!

• CloudDev
@dion_b ik zal er eens naar kijken. Ik dacht even dat dit ook een forum was voor aankoopadvies omdat hij in dezelfde sectie staat als "Desktop Aankoopavies", "LaptopAankoopavies" en "Componenten Aankoopavies". Al denk ik wel dat het beleid m.b.t. aankoopadvies en wat hierin mag komen te staan aan vragen hier wat streng wordt gebruikt. Hoe kun je goed aankoopadvies beargumenteren zonder in te gaan op achtergrondvragen?

Modbreak:Geen commentaar op moderatie in-topic aub. Sowieso was je vraag (aankoop of achtergronden) off-topic in Overige Hardware. Ik kan een topic maar naar een subforum verplaatsen, dus dat gedaan en gelijk de tweede erbij gegeven.

[Voor 56% gewijzigd door dion_b op 13-01-2022 13:37]

• CloudDev
@dion_b topic mag gesloten worden als dat kan.

Net uit frustratie maar even Ziggo gebeld nadat het internet weer 2 minuten wegviel op alle devices. Dat terwijl er dit keer toevalligerwijs ook een laptop aan de kabel lag. Het probleem dat ik heb lijkt in de buurtaansluiting te zitten dus er komt een monteur deze kant op.

Verder is de vraag niet meer relevant omdat ik van Ziggo 3 gratis Deco M4's in bruikleen ga krijgen.

• Excalibaard
CloudDev schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:53:
@sapphire appartement is verre van 85m2. We hebben zo'n SmartWifi ding.

Maar zou een mesh zoals @Excalibaard aanraad helpen?

Wat gebeurt er als ik zo'n mesh heb en een van de points elke dag moet uitpluggen, duurt het syncen als ik hem weer aan de stroom hang dan lang?

Wat is trouwens nog het verschil tussen een WIFI versterker en een mesh als ik de versterken bekabeld aan de router hang? De indruk die ik als "leek" heb is dat in beide gevallen het hele WIFI deel dan door het apparaat wordt overgenomen. Ik zie dan alleen nog verschil in het aantal access points. Van wat ik zo snel zie gaat het verkeer van een mesh ook nog altijd eerst door de router heen. Ik zie namelijk niet hoe ik dat direct aan het internet zou kunnen koppelen.

Als een WIFI versterker buiten de boot valt is dat voor mij vervelend omdat ik een duurder mesh waarschijnlijk zelf moet betalen maar geen belemmering. Krijgen jaarlijks een budget vanuit de werkgever dat onder andere is in te zetten voor een thuiswerkplek. En gezien ik ook net een nieuw sta/zit bureau heb aangeschaft zit er misschien net te weinig in het potje om het ook nog voor een mesh aan te spreken.
Alle access points (mesh of versterker) hebben natuurlijk dat ze onderling met elkaar moeten kunnen communiceren (over wifi, ethernet, powerline, whatever). dus een mesh zal net als een versterker tactisch geplaatst moeten worden. Het verschil is met name dat de mesh routers 'samen werken' via een directe verbinding die ze onderling in stand houden, en als 1 netwerk worden gezien (1 van de units is altijd in 'router modus' om dit te laten werken). Daardoor kan je apparaat zonder onderbreking van de ene naar de andere overstappen. De router van je ziggo/kpn box zet je dan ook uit. Bij een versterker, zal je altijd moeten kiezen of je van RouterWifi of VersterkerWifi je datapakketjes bestelt, die hebben niet onderling zo'n mesh protocol.

Als je de versterker aan een kabel hangt, ben je inderdaad niet meer afhankelijk van het originele wifi signaal. Je zou dan zelfs het originele wifi signaal uit kunnen zetten om verwarring over welke access point te besparen. Maar, je bent dan nog steeds via de limieten van de versterker je pakketjes aan het doorgeven. Dat is prima voor 1 of 2 slaapkamers die net wat minder bereik hebben en die er bij betrekken, maar niet voor een heel appartement vol elektronica.

Voor het gebruik wat jij aangeeft (eigenlijk het hele huishouden er op draaien) zou je dan beter een 'echte' router kunnen aanschaffen, via kabel aan de ziggobox hangen, en de ziggobox puur als modem gebruiken. Een eigen router geeft (waarschijnlijk) veel beter signaal en scheelt ook weer een schakel waar je verbinding doorheen moet (geen apparatenlimiet of bijhorende snelheidsbeperkingen meer). Ook kun je je eigen router + instellingen dan gewoon meenemen als je van provider zou switchen in de toekomst.

WBT Mesh: misschien wat overkill dan inderdaad als je <85m² zit. Ik heb 135 m² en aan 3 meshunits flinke overlap (1 unit per verdieping). 1 accesspoint in het midden van je ruimte (de router) zal dan voldoende dekking geven.

• Excalibaard
CloudDev schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:40:
@dion_b topic mag gesloten worden als dat kan.

Net uit frustratie maar even Ziggo gebeld nadat het internet weer 2 minuten wegviel op alle devices. Dat terwijl er dit keer toevalligerwijs ook een laptop aan de kabel lag. Het probleem dat ik heb lijkt in de buurtaansluiting te zitten dus er komt een monteur deze kant op.

Verder is de vraag niet meer relevant omdat ik van Ziggo 3 gratis Deco M4's in bruikleen ga krijgen.
Ah, nou dat is mooi opgelost :) kun je meteen vergelijken tussen de M4s en 'SuperWifi'

• CloudDev
Excalibaard schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Ah, nou dat is mooi opgelost :) kun je meteen vergelijken tussen de M4s en 'SuperWifi'
Fantastisch zo'n overenthousiaste medewerker die direct kijkt naar ruis op andere routers in de wijk. Direct geleerd dat ze bij Ziggo tegenwoordig een team hebben dat van 20 naar 200 man is opgeschaald met "WIFI-experts". Stukken fijner dan een doorsnee helpdeskmedewerker aan de telefoon krijgen. 8)7
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee