Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-06 09:54
Vraagje over fTPM:

Enige tijd geleden heb ik in de bios fTPM geactiveerd (AMD) om het systeem voor te bereiden op een upgrade naar Windows 11.

Maar, met regelmaat (ca. elke twee weken) krijg ik de melding bij het opstarten dat de TPM corrupted is. Ik kan dan heel makkelijk voor Y of N kiezen, waarbij ik met N niets met de pc kan, en hij bij Y de TPM reset. Ik maak (nog) géén gebruik van bitlocker op deze pc, dus het is geen acuut probleem, maar ik maak me er wel zorgen over. Het lijkt me niet goed dat deze melding zo vaak voor komt.

Hebben jullie enig idee wat hier mis zou kunnen zijn? Is het een defect van het moederbord?

Ik maak nu nog gebruik van Windows 10, maar zal op termijn over moeten naar Windows 11. Ik ben er een beetje huiverig voor om dit te doen, want ik weet niet of dit tot problemen zal leiden.

Mijn systeem is als volgt:

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G
1ControllersDelock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 x external USB Type-C 3.1 (DP Alt M
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic Mini (Wit)
1MonitorenSamsung Odyssey G9 (G95TSSR) 49" Zwart
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18
1VoedingenCorsair SF750 (2018)
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB

Biosversie F34
TPM 2.0 versie 3.58

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss Recon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06 00:41
Ik heb ook een gigabyte moederbord (b550 aorus pro ac) en elke keer nadat ik in het bios ben geweest krijg ik dezelfde melding, als je YES kiest komt deze niet meer terug.
Enfin, tot de volgende keer je weer in het bios bent geweest, of je de software van gigabyte gebruikt.
Elke keer ik een kleur aanpas van men RGB-fans of de snelheid van fans aanpas, heb ik terug prijs.
Ik heb gelezen op reddit dat dit door de slechte software van gigabyte komt.
Ik heb ermee leren leven, het beste is alles instellen zoals je wilt en er daarna niet meer aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Hmm, ik had inderdaad iets in de bios aangepast. Die link had ik nog niet gelegd. Goede tip. Ik zal eens kijken of ik het kan reproduceren.

Als dit het is, dan is dat waardeloos, maar niet onoverkomelijk. In ieder geval goed de bitlockersleutel bewaren als ik die ga gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss Recon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06 00:41
Gigabyte lijkt prijs/kwaliteit een goede keuze maar het is de "knullige" software die hun de das omdoet.
Mijn huidige build blijft zoals hij is, maar volgende keer toch terug een asus of msi voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 11:00

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

@ZatarraNL en @Swiss Recon Ik weet niet of jullie inmiddels op de hoogte zijn van de fTPM issues met AMD Ryzen.

Maar je kunt dit probleem omzeilen door een dTPM te kopen die geschikt is voor je Gigabyte moederbord. Lees je moederbord handleiding welke geschikt is. je hebt er namelijk twee types.

Je kunt ook wachten tot in mei wanneer AMD met een AGESA V2 ComboPI 1.2.0.7 update komen om de microstutters te voorkomen.

Mocht je niet een webshop kunnen vinden voor je geschikte dTPM dan kun je altijd op eBay terecht.

Succes!

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Ram-G-maN schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:54:
@ZatarraNL en @Swiss Recon Ik weet niet of jullie inmiddels op de hoogte zijn van de fTPM issues met AMD Ryzen.

Maar je kunt dit probleem omzeilen door een dTPM te kopen die geschikt is voor je Gigabyte moederbord. Lees je moederbord handleiding welke geschikt is. je hebt er namelijk twee types.

Je kunt ook wachten tot in mei wanneer AMD met een AGESA V2 ComboPI 1.2.0.7 update komen om de microstutters te voorkomen.

Mocht je niet een webshop kunnen vinden voor je geschikte dTPM dan kun je altijd op eBay terecht.

Succes!
Dank voor de info. Dat is nuttig. Ik had fTPM al een tijdje uitgeschakeld, maar wist eigenlijk ook niet goed hoe ik dan de stap naar Windows 11 zou gaan maken. Maar ik wacht dat nog even op die firmware update. Ik ben benieuwd of dat alle problemen oplost.

Wat zou jouw keuze zijn? fTPM of dTPM. En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 11:00

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Ik gebruik zelf een dTPM i.c.m. een MSI Prestige X570 Creation moederbord. Ik doe het omdat de prestaties 10% hoger liggen met een dTPM. fTPM ervoer ik microstutters maar niet de mededelingen die jullie ervaren met Gigabyte. Ik krijg dus geen meldingen dat een TPM ontbreekt. Ik ben content met de dTPM. Qua looks wel een beetje jammer dat zo'n groen PCB'tje haaks op mijn moederbord is aangesloten.

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Pagina: 1