Toon posts:

muur en vloer repareren met beton?

Pagina: 1
Acties:

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-02 12:54
Ik ben aan de klus geslagen in mijn nieuwe huis, en heb hier de oude, gemetselde ventilatiekanalen uit gesloopt, aangezien die onnodig veel ruimte van de woon- en badkamer in beslag namen. Het oude kanaal was door de verdiepingvloer heen gemetseld, waardoor er nu een groot gat van zo'n 30x50 cm in de verdiepingsvloer zit. Hier komen nog 2 spirobuizen in voor balansventilatie, maar grotendeels blijft het leeg.

Daarnaast is (zoals op de foto deels te zien) wat schade ontstaan aan een (niet dragend) binnenmuurtje. Dat zal gerepareerd moeten worden.

Ik heb echter niet zoveel ervaring met cement en beton klusjes, dus vraag me af hoe ik dit het beste aan kan vliegen?

Het gat in de vloer dacht ik van onderaf dicht te zetten met een stuk hout, kieren afpurren, wat lange schroeven/kozijnankers of zo in de zijkant boren om als wapening te dienen, en dan volstorten met wat kant-en-klaar beton. Het gat zit echter onder het bad, misschien is dit wel overkill en kan ik gewoon het hele gat met pur-schuim vullen of zo?

Om de muur te repareren dacht ik een baksteen te zoeken die ongeveer in het gat past, en de rest dicht te smeren met snelcement. Zou ik hier een evt ook een restje beton voor kunnen gebruiken? Of druipt dat zo van de muur af...

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 01:02

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb 3 jaar geleden ongeveer hetzelfde gedaan, met een iets kleiner gat.
Dicht zetten met een stuk hout idd, neem een plank die niet te dun is, en redelijk vochtbestendig (geen mdf). En stut goed van onderen met een balk of stempel, beton is best zwaar. Kieren zou ik afkitten, makkelijker te verwijderen later, maar als de kieren te breed zijn purren. Ik zou er toch 1 of 2 stukken betonijzer in leggen, in een gat in de muur en rustend in de bestaande vloer, stukje uitkappen zodat ie goed in de vloer komt. Dan volstorten en wachten.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 19:35
Zo zou ik het ook ongeveer aanpakken.
Houd rekening met:
- vocht, gebruik je materialen die slecht tegen vocht kunnen (hout of ijzer) en kan daar vocht bijkomen
- sterkte, komt er kracht of gewicht op of kan iemand over 15 jaar denken dat het een vloer is en dat er kracht op kan?
- hoeveelheden, moet je een hele zak aanschaffen van iets waar je maar een handjevol van nodig hebt
- repareerbaarheid of 'undo' mogelijkheid; moet je er later nog eens bij of is er een kans dat je het er nog een keer uit moet breken en opnieuw moet vervangen? Kun je het dan makkelijk verwijderen?

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:40
Je denkwijze is inderdaad correct. Het gat kan je gewoon (tijdelijk) afdichten van onderaf met een plaat hout. Betonplex is het mooiste hiervoor, maar niet echt noodzakelijk. Afdichting met pur is wel belangrijk, anders kan het er vrij makkelijk uitlopen.

Als bewapening is inderdaad wat verankering in de muur verstandig, misschien een paar betonijzers onderin over de gehele lengte laten lopen, maar waarschijnlijk al overkill. Zelf doe ik zulke verankering aan de muur vaak met een chemisch anker en werk ik het betonijzer direct in de muren (DenBraven Fix-O-Chem), maar als het echt een eenmalig klusje is zou ik het lekker met kozijnpluggen doen oid.

Ik zou de spirobuizen trouwens niet stijf in het beton gieten, maar misschien wat flexibele isolatie hieromheen houden. Iets van armaflex rondom ter hoogte van het beton zou mooi zijn en krijg je gelijk een mooie naadloze afdichting.

Maak de beton niet te dun aan, je bent snel geneigd om meer water te gebruiken dan de voorschriften. Uitvloeien doe je door het aan te trillen. Tip: Gebruik hiervoor een beitelhamer/sloophamer met een botte beitel en tril op de bekisting, hierdoor vloeit het beton mooi uit, dicht het in en komen de luchtbellen eruit. Belangrijk is ook om het omringende beton eerst goed te bevochtigen, anders droogt je aangemaakte beton snel uit en is de hechting beroerd.

Gat in de muur kan je inderdaad opmetselen met een kleinere steen. Bevochtig hier ook eerst de steen die je inmetselt en de omringende stenen. Als het mogelijk is kan je de steen rondom gelijk inmetselen (gebruik een voegspaan, dit werkt een stuk makkelijker). Anders metsel je eerst de onderzijde in en voeg je hem daarna dicht aan de bovenzijde nadat de onderzijde enigszins gedroogd is. Hier is de tip om de steen niet te passend te zoeken, je wilt voldoende ruimte hebben om het cement er tussen te krijgen. Liever iets meer cement dan dat je zit te klooien met een te smalle ruimte. Heb zelf ook veel gaten moeten opvullen op eenzelfde manier en een slijptol met een steenslijpschrijf kwam hier heel erg van pas.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-02 12:54
inmiddels is het muurtje gefixt. We hebben 2 stukken gasbeton uit de container gevist en met een beitel op maat geslagen. Daarna alle gaten bevochtigd en afgesmeerd met snelcement. Achteraf was het idd misschien handiger/beter geweest de blokken wat kleiner te maken en direct met cement ertussen in de muur te zetten, maar goed ik laat het nu maar zitten.

Bedankt voor de praktische tips voor het beton! Gaat zeker van pas komen. Gezien het gat al half vol zal zitten met buizen lijkt het me niet praktisch hier nog betonijzer in te stoppen, en lijkt een paar kozijnankers in de zijkant van het gat draaien me idd pragmatischer. Het gat is mooi conisch dus het te gieten blok kan er iig nooit uitvallen. :+

't Zal nog een paar weken duren voor dit aan de beurt is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee