Multisplit airco gebruiken om te verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Ik ben me aan het oriënteren op een multisplit voor het verwarmen van de boerderij van mijn schoon familie

het moet 4 losse kleine gaskachels vervangen.
er ligt nu geen CV systeem in het woon gedeelte,
echter de muren ramen en dak zijn goed na geisoleerd.
huidige gasverbruik is 2500m3

nu viel me op dat de Gree multisplit als enigste multisplit doorgaat tot -23

Het gaat om het verwarmen van de
Woonkamer 40m2 ( 5kw vloer model )
Keuken 30 m2 ( 3,5Kw vloer model )
Studeerkamer met vaak open deur naar de trap 9m2 ( 3,5Kw wand model )
Hal ( 15 m2 ) buiten deuren gaan vaak open ( 3,5Kw wand model )

Nu zijn er diverse manier om dit te doen.
ofwel 1x 42000btu GWHD(42)NK6LO bij -7 nog 9,7Kw verwarmings vermogen
ofwel 2x 28000btu GWHD(28)NK6LO bij -7 nog 7kw dus 2x7 = 14kw verwarmings vermogen

nou heeft de optie met 2 units meer vermogen reserve, echter ik vraag me af, gaat deze nog fatsoenlijk ontdooien ? aangezien je maar 2 van de 4 aansluiten gebruikt.
bij een lucht water warmtepomp is het CV systeem de buffer echter bij een mutlisplit zijn dit de binnenunits?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 19:06
Als ik het goed heb gezien zijn de buitenunits die je bedacht hebt goed voor 31 KW aan warmte vermogen.
De binnenunits die je hebt bedacht zijn bij elkaar 15,5KW, er gaat iets niet helemaal goed in de samenstelling denk ik zo. Het is eerder gebruikelijk om een wat hoger gegroepeerd binnen unit vermogen aan te sluiten op een kleinere multisplit dan andersom.

Voor verwarmen kun je beter zoeken naar de meest efficiente airco's .Hier hangt een 3,5 daikin stylisch (hoge COP) die op zijn sloffen een woonkamer van 60m2 weet te verwarmen. Ook bij temperaturen zoals afgelopen winter.

Er is een heel topic over lucht/ lucht warmtepompen. Ga hier eens doorheen, het systeem wat je hebt bedacht zou ik je ten zeerste afraden.

p.s. het ontdooien van WP's werkt niet zoals jij het schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
scoobinoobi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:56:
Als ik het goed heb gezien zijn de buitenunits die je bedacht hebt goed voor 31 KW aan warmte vermogen.
De binnenunits die je hebt bedacht zijn bij elkaar 15,5KW, er gaat iets niet helemaal goed in de samenstelling denk ik zo. Het is eerder gebruikelijk om een wat hoger gegroepeerd binnen unit vermogen aan te sluiten op een kleinere multisplit dan andersom.

Voor verwarmen kun je beter zoeken naar de meest efficiente airco's .Hier hangt een 3,5 daikin stylisch (hoge COP) die op zijn sloffen een woonkamer van 60m2 weet te verwarmen. Ook bij temperaturen zoals afgelopen winter.

Er is een heel topic over lucht/ lucht warmtepompen. Ga hier eens doorheen, het systeem wat je hebt bedacht zou ik je ten zeerste afraden.

p.s. het ontdooien van WP's werkt niet zoals jij het schetst.
28000 btu is 7kw dus totaal 14kw. Verder word het vermogen opgegeven bij 7c plus.
Bij -7 zakt bij de meeste units het vermogen serieus in. Vandaar de behoefte aan overcapaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:04
Wodan89 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:24:
nu viel me op dat de Gree multisplit als enigste multisplit doorgaat tot -23
Naarmate je van A afdaalt naar B, C en lagere merken moet je afvragen welke waarde je hecht aan specificaties.

Blijf het complete plaatje beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-06 19:23
Ik heb een multisplit airco van LG en gebruik deze om af en toe bij te warmen in de winter.
Ik vind de warmte levering bij koud weer buiten al snel hard afnemen.
Tot aan 0 graden buiten, is de warmte levering wel okee
Bij -5 merk je echt dat het systeem veel meer tijd nodig heeft en veel minder warmte kan leveren.
Gelukkig heb ik een CV als hoofdverwarming, maar als de airco de enige verwarming is, zou ik me wel zorgen gaan maken in de echt koude weken in het jaar (dus kouder dan -5 graden)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-06 12:28
Een 3,5kw voor 9 en 15m2 is echt overbemeten.

Vaak zit je met leidingwerk ook voordeliger als je meerdere units plaatst. Ik heb zelf 4 losse units in huis, overal korte leiding tracé. 2 staan er bij elkaar, dat had ik liever in een duo unit gedaan achteraf. De andere 2 absoluut niet.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:05
GarBaGe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:17:
Ik heb een multisplit airco van LG en gebruik deze om af en toe bij te warmen in de winter.
Ik vind de warmte levering bij koud weer buiten al snel hard afnemen.
Tot aan 0 graden buiten, is de warmte levering wel okee
Bij -5 merk je echt dat het systeem veel meer tijd nodig heeft en veel minder warmte kan leveren.
Gelukkig heb ik een CV als hoofdverwarming, maar als de airco de enige verwarming is, zou ik me wel zorgen gaan maken in de echt koude weken in het jaar (dus kouder dan -5 graden)
Met koud weer de airco snachts niet uitzetten. Op constante kamertemperatuur laten, dan gaat het prima.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Gieliovd520 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:36:
Een 3,5kw voor 9 en 15m2 is echt overbemeten.

Vaak zit je met leidingwerk ook voordeliger als je meerdere units plaatst. Ik heb zelf 4 losse units in huis, overal korte leiding tracé. 2 staan er bij elkaar, dat had ik liever in een duo unit gedaan achteraf. De andere 2 absoluut niet.
Mee eens dag het voordeligste is om losse units te plaatsen, echter sommige mensen vinden dat lelijk ivm 1 grote unit
Bij de kleine ruimtes staan de binnendeuren open waardoor er veel warmte zal verliezen naar de rest van de woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

veel en veel teveel vermogen.

gree is chinese rotzooi. dat ze zeggen dat er nog warmte uitkomt bij -22 wil niet zeggen dat er ook echt effectief is als die de helft van de tijd staat te ontdooien.

koop gewoon een defitge MHI, panasonic of daikin met de JUISTE vermogens. het is compleet van de zotte om zoveel vermogen tegen de muur te schroeven.

je moet kijken naar COP bij 7~12 graden. daar zit je het meeste te verwarmen en daar moet je op focusen. wat lagere cop op lagere temperaturen is totaal niet belangrijk. dat is maar een paar dagen in het jaar.

voor slaap en werkkamers hang je een 2.5kW op en in de woonkamer een 3.5 of liever 2x 2.5 verdeeld over de woonkamer zodat het egaler warm/koud word.

hoe laag een buitenunit kan is VELE malen belangrijker dan hoe hard die kan. immers zit je veel langer op lager vermogens dan op hoge.

een normaal neerlands huis hou je warm in de winter met 5~9kW thermisch. als jij 14 denkt nodig te hebben is er iets mis.

[ Voor 72% gewijzigd door flippy op 13-01-2022 20:21 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:05
Koevlaas regel gaat ook hier op.

(2500 M3 * 6 kWh per M3) / 1650 vollast uren = 9 kW capaciteit bij -15° C (voor alle units samen).

Ik neem even aan dat een gaskachel 6 kWh thermisch uit een m3 gas haalt. Als ze heel efficiënt zijn halen die misschien 7 kWh dan kom je op 10.6 kW.

Dit is overigens het benodigde vermogen indien je kamertemperatuur constant is. Als je nachtverlaging wilt heb je meer vermogen nodig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
busscherski schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:22:
Koevlaas regel gaat ook hier op.

(2500 M3 * 6 kWh per M3) / 1650 vollast uren = 9 kW capaciteit bij -15° C (voor alle units samen).

Ik neem even aan dat een gaskachel 6 kWh thermisch uit een m3 gas haalt. Als ze heel efficiënt zijn halen die misschien 7 kWh dan kom je op 10.6 kW.

Dit is overigens het benodigde vermogen indien je kamertemperatuur constant is. Als je nachtverlaging wilt heb je meer vermogen nodig.
Komt bij dat de Hal nu niet verwarmd word
Studeerkamer word elektrisch verwarmd

dan zou ik dus idd beter kunnen gaan voor 2 units?
Kan iemand met meer koeltechnische ervaring dan ik ( pas stek gehaald )
iets zinnigs zeggen of een multisplit wel goed ontdooit als je er maar 2 van de 4 binnen delen aan hangt?

Zelf denk ik dat 1 groter wel beter moduleert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
flippy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:55:
veel en veel teveel vermogen.

gree is chinese rotzooi. dat ze zeggen dat er nog warmte uitkomt bij -22 wil niet zeggen dat er ook echt effectief is als die de helft van de tijd staat te ontdooien.

koop gewoon een defitge MHI, panasonic of daikin met de JUISTE vermogens. het is compleet van de zotte om zoveel vermogen tegen de muur te schroeven.

je moet kijken naar COP bij 7~12 graden. daar zit je het meeste te verwarmen en daar moet je op focusen. wat lagere cop op lagere temperaturen is totaal niet belangrijk. dat is maar een paar dagen in het jaar.

voor slaap en werkkamers hang je een 2.5kW op en in de woonkamer een 3.5 of liever 2x 2.5 verdeeld over de woonkamer zodat het egaler warm/koud word.

hoe laag een buitenunit kan is VELE malen belangrijker dan hoe hard die kan. immers zit je veel langer op lager vermogens dan op hoge.

een normaal neerlands huis hou je warm in de winter met 5~9kW thermisch. als jij 14 denkt nodig te hebben is er iets mis.
Iedereen heeft zijn eigen merk voorkeuren. Ik doe redelijk veel Panasonic en MIH, echter met gree heb ik nog geen slechte ervaringen mee. heb wel de indruk dat de regeling van Gree een stuk agressiever is en daar moet je wel van houden, tevens zijn ze volgens mij in aantallen de grootste airco fabriekant wereldwijd dus grote rommel kan het niet zijn lijkt me?

tevens is dit niet een normale woning maar een nageisoleerde boerderij met een hogere warmte vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 20:22

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het aanbrengen van lucht/luchtwarmtepompen is een relatief eenvoudige ingreep als je elektrisch wilt gaan verwarmen. Het zou als basis verwarming in een woning mijn voorkeur niet hebben vanwege:
-Comforttemperatuur, ruimtetemperatuur zal hoger ingesteld moeten worden dan bij stralingsverwarming
-Luchtstroming, ook wel tocht
-Geluidproductie

Alternatieven zijn natuurlijk veel ingrijpender om toe te passen, maar is er bijvoorbeeld overwogen om vloerverwarming te installeren met een lucht/water warmtepomp?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wodan89 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:25:
[...]
dan zou ik dus idd beter kunnen gaan voor 2 units?
Kan iemand met meer koeltechnische ervaring dan ik ( pas stek gehaald )
iets zinnigs zeggen of een multisplit wel goed ontdooit als je er maar 2 van de 4 binnen delen aan hangt?
Zelf denk ik dat 1 groter wel beter moduleert
ja
gefeliciteerd (cat 1 of 2?)
wat de unit minimaal moet hebben staat in de handleiding
nee. grotere units kunnen niet zo laag. compressors hebben een minimaal toerental en de groter de compressor de hoger je minimale massastroom is. dus 2 kleinere kunnen beter afregelen dan 1 grote.
Wodan89 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Iedereen heeft zijn eigen merk voorkeuren. Ik doe redelijk veel Panasonic en MIH, echter met gree heb ik nog geen slechte ervaringen mee. heb wel de indruk dat de regeling van Gree een stuk agressiever is en daar moet je wel van houden, tevens zijn ze volgens mij in aantallen de grootste airco fabriekant wereldwijd dus grote rommel kan het niet zijn lijkt me?

tevens is dit niet een normale woning maar een nageisoleerde boerderij met een hogere warmte vraag.
gree is zeker niet de grootste speler in de wereld. in china zullen ze wel leuke aantallen verkopen maar voor serieuze europese en amerikaanse installaties doen ze niet mee.

die discussie of gree (en vrienden) een degelijk merk is moet je pas gaan voeren als je dat soort merken worden gevoerd door de echte grote spelers en niet de lokale CV/airco cowboy installateur die een zo goedkoop mogelijk inkoopaircootje bij een particulier tegen de muur aan wilt gooien voor maximaal geld.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 13-01-2022 20:36 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
bartvl schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:33:
Het aanbrengen van lucht/luchtwarmtepompen is een relatief eenvoudige ingreep als je elektrisch wilt gaan verwarmen. Het zou als basis verwarming in een woning mijn voorkeur niet hebben vanwege:
-Comforttemperatuur, ruimtetemperatuur zal hoger ingesteld moeten worden dan bij stralingsverwarming
-Luchtstroming, ook wel tocht
-Geluidproductie

Alternatieven zijn natuurlijk veel ingrijpender om toe te passen, maar is er bijvoorbeeld overwogen om vloerverwarming te installeren met een lucht/water warmtepomp?
het alternatief was een pelletkachel. daarbij heb je meer onderhoud en minder comfort.

Vloer renovatie staat op de planning maar gezien het totale aantal M2,s word dat een erg dure ingreep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
flippy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:34:
[...]

ja
gefeliciteerd (cat 1 of 2?)
wat de unit minimaal moet hebben staat in de handleiding
nee. grotere units kunnen niet zo laag. compressors hebben een minimaal toerental en de groter de compressor de hoger je minimale massastroom is. dus 2 kleinere kunnen beter afregelen dan 1 grote.

Nu cat 2 in de toekomst mogelijk 1.
[...]

gree is zeker niet de grootste speler in de wereld. in china zullen ze wel leuke aantallen verkopen maar voor serieuze europese en amerikaanse installaties doen ze niet mee.

die discussie of gree (en vrienden) een degelijk merk is moet je pas gaan voeren als je dat soort merken worden gevoerd door de echte grote spelers en niet de lokale CV/airco cowboy installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

cat 1 is een heel ander beestje. ook een stuk lastiger examen. ;)
ik dacht ook wel dat je cat 2 had door je opmerkingen.

hoe word de woning gebruikt? ik vind het vrij vreemd dat er wel verwamring/koeling in de hal moet waar bijna nooit iemand is maar niet in de slaapkamer waar wel mensen verblijven. hoeveel vermogen er in elke kamer gaat het is laat ik nog even achterwege.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 13-01-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Er zit een gezin in met spelende kinderen waardoor de deuren in de hal vaak open gaan. de hal is nu rond de 10c 16 a 17c is al een gehele verbetering

Er is nu nog geen koel of verwarmings behoefte in de slaapkamers, de kap is wel goed geisoleerd

Pagina: 1